Auteur Topic: SD kaarten  (gelezen 2248 keer)

Offline VWim

• Senior Member
  • **
Re: SD kaarten
« Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2012, 23:16:44 »
Toch merkte ik laatst wel een verschil tussen 2 SD kaartjes, ik heb zelf een Sandisk kaart met een snelheid van 45mb/s (wellicht overkill), toen ik laatst het kaartje van mijn ouders leende, zo'n 13 in een dozijn kaartje, merkte ik duidelijk dat het oproepen van een foto langer duurde. Ook het wegschrijven van meerdere foto's tijdens een burst duurde langer dan gebruikelijk.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2012, 23:16:44 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:10:26 »
Ik heb van Sandisk 2x 16 Gb, 2x 8Gb en 2x 4 Gb kaartjes en nog 4x 8 Gb van Transcend, met nog paar 1 Gb en 2 Gb kaartjes.
Waarom zoveel en zo klein: ik heb nu twee camera's in gebruik (de K5 en de K-x) en daarnaast met duikvakanties een Sea&Sea onderwater camera.
Daarnaast heeft mijn vrouw nog een Pentax W90. Op een vakantie schieten we dus aardig wat vol............

Veel kleinere kaarten voor de W90 en de onderwatercamera, de rest voor de K5 en K-x.
Heb liever meerdere kleinere kaarten dan één heel grote. Als daar iets mee gebeurd, is de kans aanwezig dat je alles kwijt bent.

Voor de geplande langere reis volgend jaar (en wellicht aanschaf van een K5 II of K5 IIs) komen er weer aantal kaarten van 16 Gb bij.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2012, 16:10:16 »
2 Sandisk kaartjes van 16 GB 1 van 8 en 2 van 4 GB, de kaartjes zijn door de tijd verzameld. Ik gebruik altijd  die van 16 GB en de rest gebruik ik als reserve. Ik heb ook wel de eigenschap om tijdens een shoot mijn kaartje om te wisselen zodat mijn foto`s verdeeld staan op verschillende kaartjes. De prijs van de kaartjes is tijdens een aanbieding soms zo laag dat een extra kaartje snel aangeschaft is. Ik fotografeer alles zowel in RAW en Jpeg en daarnaast maak ik van veel opnames een belichtingstrapje zodat ik er achteraf altijd een HDR opname van kan maken. Tel uit, voor 5 foto`s heb ik dus 25 RAW`s en 25 Jpeg`s dus dat gaat hard. Wellicht moet ik er nog maar eens 1 van 32 GB bij kopen.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2012, 13:08:49 »
Gebruikte eerst net als jij 2GB en 4GB kaartjes (Sandisk Extreme III). Heb van Mharda 2x 8GB Sandisk Extreme III overgenomen en voor mijn manier van fotograferen heb ik daar meer dan genoeg aan.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:53:40 »
dank voor de vele uitgebreide antwoorden !!
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline amiganut

• Full Member
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:31:54 »
Ik heb momenteel een 32GB Samsung klasse 10 kaart in gebruik. Had hiervoor een 32 GB van Adata (ook klasse 10) echter viel hiervan de behuizing uit elkaar. Hier voor in de plaats de Samsung gekregen onder garantie.

Heb voor de Samsung gekozen omdat de kaart vol gegoten is waardoor de behuizing van de kaart als het ware uit 1 deel bestaat. Dit zou het uit elkaar vallen van de kaart moeten voorkomen. Ook zou de kaart volgens Samsung ESD proof en waterbestendig zijn en daarmee als het goed is dus ook minder storingsgevoelig. Samsung zegt dat wanneer je camera het begeeft door in het water te vallen de foto's nog te lezen zijn door dit ontwerp. Zelf nog niet getest o,dat ik mijn Camera liever wat langer heel hou. Maar mocht het me overkomen dan zou het toch fijn zijn dat ik toch niet de foto's op de kaart kwijt ben.

Prestaties van de Adata kaart waren overigens niet verkeerd. Het uit elkaar vallen van de behuizing was uiteraard wel zwaar vervelend

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2012, 12:58:39 »
Scandisc 8 G kaartje, vorig jaar voor 18 €
Was prijstechnisch toen een heel stuk goedkoper dan de 16 G en voor mij nog groot en snel genoeg.
Prijsverschil met andere merken was toen minimaal, iets van 3 of 4 €.
Maar heb met andere merken ook nooit problemen gehad. Kwestie van pech denk ik.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2012, 12:42:33 »
Ik gebruik enkel Sandisk Extreme kaarten van 4GB. Geeft me genoeg ruimte (zo'n 1000 JPEG's), snel genoeg, zeer betrouwbaar (in ruim 25000 foto's nog nooit een foto verloren door de kaarten), en sterk. Ik heb voor 4GB gekozen omdat ik niet meer dan 1000 foto's wil opslaan op het zelfde modem. Ik haal iedere dag ze eraf maar toch wil ik niet het risico lopen in 1 klap alles kwijt te raken.
Als ik een K30 koop haal ik wel iets grotere kaarten voor het filmen enz.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Scheepsspotter

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2012, 12:15:03 »
Zie onderaan in mijn handtekening .
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2012, 12:09:15 »
Ik zou de haperende kaartjes snel van de hand doen; als je ergens op wilt vertrouwen, dan zijn het je memorykaartjes.
Mijn voorkeur gaat uit naar snelle Sandisk kaarten, maar dat is persoonlijk. Ik heb een aantal 2,4 en 8GB kaartjes en sinds een paar maanden ook een 32GB kaart. Nadeel van een grote kaart is ook het grotere verlies van data als het kaartje stuk gaat. Aan de andere kant: ze zijn behoorlijk betrouwbaar en ik heb nog nooit foto's op deze manier verloren. Ik ga nu direct even een stukje hout zoeken en afkloppen!  :D
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline Rainking

• Full Member
  • *
  • Pentax rules!
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2012, 09:23:12 »
Ik gebruik al 5 jaar mijn 4 GB(class 6) van Transcend, later bijgekocht 16 GB(class 6) en 16 GB(class 10) tot nu toe nooit geen problemen mee gehad prima kaartjes voor de helft van de prijs in vergelijk met Sandisk.
Pentax K20D, D-BG2,
Pentax smc DA 55 mm f/1.4 SDM, DA smc 16-45, DA smc 55-300, Pentax AF-540 FGZ, Benro en Berlebach Uni 7.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2012, 00:04:18 »
Je hebt deze denk ik dan gemist.

Heb zelf een K5 schiet in RAW en gebruik 2x 16gb kaartjes, meestal is 1 zat dus 1 is als backup

vergeet niet de SD kaartjes niet alleen voor fotografie word gebruikt.

Over meer eiren in de mand hebben.
Ik moet nog eens een goeie kans berekening zien want als je 4 kaartjes heb inplaats van 2 dan heb je toch 2x zoveel kans dat er eentje kapot gaat?
Op het einde maakt het echt niks uit denk ik.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2012, 00:07:52 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2012, 23:18:44 »
Ik heb nu 3x 16 gb en 1 x 32 gb op 16gb gaan der ongeveer 444 als ik mij niet vergis ( raw + Jpeg ).
Geen idee waarom ik nog steeds beide doe eigenlijk....

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2012, 23:09:42 »
Op een 32GB kaart passen zo'n 1350 RAW foto's uit de K-5 of zo'n 3.000 jpg's. In mijn wereld is zo'n kaartje dus snel vol.

ja, maar in mijn wereld is dat toch nog genoeg  ;)
thanks voor de tips trouwens.. ik slaap er nog eens een nachtje of twee over en dan moet er een nieuwe lading komen. ( 2 kaartjes die regelmatig haperen en de rest is nog 2 GB en die zijn zelfs in mijn wereldje snel vol.. )
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2012, 23:05:52 »
Ok dus high speed maakt dus niet uit.. ( uitlezen naar de computer  interesseert  me niet zo... tijdens het uploaden ga ik gewoon wat anders doen.. )
scandisk heb ik tot nu toe meestal ook. 8 GB dus.. ?

Op een 32GB kaart passen zo'n 1350 RAW foto's uit de K-5 of zo'n 3.000 jpg's. In mijn wereld is zo'n kaartje dus snel vol.

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2012, 23:04:07 »
Ok dus high speed maakt dus niet uit.. ( uitlezen naar de computer  interesseert  me niet zo... tijdens het uploaden ga ik gewoon wat anders doen.. )
scandisk heb ik tot nu toe meestal ook. 8 GB dus.. ?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2012, 22:53:04 »
Ik gebruik momenteel enkel nog SanDisk:

• 16GB Extreme III kaart (zit vaak in de K-01)
  • 32GB UHS-I kaarten (max 45MB/s)
  • 32GB UHS-I kaart (max 95MB/s) die meestal in de K-5 Silver zit.

Ik maak veel foto's, dus het is wel handig om veel geheugen te hebben. Die nieuwste snelste kaart is vooral handig bij thuiskomst, want met USB 3.0 kaartlezer snel overgezet naar mijn PC. De Pentax camera's produceren niet fotodata om die snelheden in de camera nodig te hebben.

Met een update naar een K-5 lijkt het me handig om geen hele kleine kaarten meer te gebruiken. Vanaf 8GB kun je prima vooruit, tenzij je wil filmen.

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
SD kaarten
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2012, 22:43:22 »
Even nieuwsgierig.. welke SD kaarten gebruiken jullie. Heb nu nog meeste 2 GB en een enkele 4 GB. Maar zie ze nu al tot 128 GB gaan..  ??? 
Dat is me wat te veel van het goede, maar vroeg me af wat jullie gebruiken. Ben geneigd niet veel hoger dan 4 GB te gaan als een kaartje dan eens onverhoopt stuk gaat is het aantal verloren foto`s nog enigszins te overzien of ben ik nu heel ouderwets bezig  ;)
En welk merk hebben jullie dan ? En maakt het nou echt zo veel uit of je gewone of extreme neemt ?