Auteur Topic: K5IIs  (gelezen 10905 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #81 Gepost op: 6 december 2012, 17:05:19 »
Thanks, maar dan nog zit je met een service probleem die niet inspeelt op de profesionele markt maar wel een stuk beter dan nu hopelijk.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K5IIs
« Reactie #81 Gepost op: 6 december 2012, 17:05:19 »

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: K5IIs
« Reactie #80 Gepost op: 6 december 2012, 06:17:59 »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #79 Gepost op: 6 december 2012, 02:41:16 »
Hoe doe je dat?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: K5IIs
« Reactie #78 Gepost op: 5 december 2012, 21:52:10 »
Hopelijk doet Pentax iets aan de service...

... aan de service verlener ...  want als je buiten de beukelaar om gaat ..  is het allemaal een stuk beter geregeld.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #77 Gepost op: 5 december 2012, 21:34:28 »
Aan de spullen ligt het niet, misschien sport fotografie nog niet ideaal maar Ron laat zien dat het wel lukt.

Hopelijk doet Pentax iets aan de service...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: K5IIs
« Reactie #76 Gepost op: 5 december 2012, 21:09:59 »
Bijvoorbeeld maar de beukelaar doet dat niet.

Van mijn part komt er 1 kantoor in duitsland of frankrijk die alleen met de profesionele markt werkt, dat zal een voor uitgang wezen.

Mee eens.
Vandaag de dag is service veel belangrijker geworden dan vroeger. Onderscheidend vermogen is bijna niets, ze maken allemaal goede foto's.
Dus moet je ergens anders beter in zijn, dan wel wordt je afgerekend als je slechter bent.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #75 Gepost op: 5 december 2012, 21:06:55 »
Bijvoorbeeld maar de beukelaar doet dat niet.

Van mijn part komt er 1 kantoor in duitsland of frankrijk die alleen met de profesionele markt werkt, dat zal een voor uitgang wezen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: K5IIs
« Reactie #74 Gepost op: 5 december 2012, 21:05:50 »
Leuk maar daarmee doe je nog niks met de profesionele markt, ze moeten de support in order krijgen.
Je kan gewoon weg je camera niet 6 weken kwijt zijn als je de camera opstuurt naar Pentax voor een probleem.

Simpele oplossing: een leencamera.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #73 Gepost op: 5 december 2012, 21:05:05 »
Leuk maar daarmee doe je nog niks met de profesionele markt, ze moeten de support in order krijgen.
Je kan gewoon weg je camera niet 6 weken kwijt zijn als je de camera opstuurt naar Pentax voor een probleem.

Ze hebben al een Pro camera met de 645D maar nog geen enkele support die daarbij aansluit. :(
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: K5IIs
« Reactie #72 Gepost op: 5 december 2012, 20:43:40 »
Pentax slaat zijn slag als alle slagen van andere merken zijn geweest   ;)

Naar mijn idee komen ze straks met een zeer vooruitstrevende FF die iedereen en alles te kakken zet.
En een opvolger van de K5II die dat eveneens doet.
Maar ja, dan nog de markt zo gek zien te krijgen dat ze Pentax apparatuur serieus in overweging gaat nemen..........

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re: K5IIs
« Reactie #71 Gepost op: 5 december 2012, 20:18:40 »
Pentax slaat zijn slag als alle slagen van andere merken zijn geweest   ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #70 Gepost op: 5 december 2012, 20:08:34 »

ps: er is een vraag gesteld over hoe ik de Nikon vond ehhhhh ook weer sorry voor de Pentax gebruikers... deze is super. Nogmaals niet om een zinloze discussie op te starten maar ik ben overgestapt omdat IK vond dat Pentax achter bleef helaas.... maar wie weet met de s... een nieuwe richting vooruit.

greetz Erwin.
De hoeveelheid mensen die een D3 kopen is klein natuurlijk en Pentax heeft nu ook helemaal niet de support voor een porfesionele markt. Opzich heel ajmmer want de 645D is nu niet echt een "amateur" camera.... ben benieuwt of Pentax nog wat voor ons in petto heeft.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: K5IIs
« Reactie #69 Gepost op: 5 december 2012, 17:49:37 »
Ik heb een K-5 II net binnen gekregen, maar helaas alweer in beslag genomen door sinterklaas. Ik kijk vol verwachting uit naar pakjesavond :D

Ben benieuwd naar jouw praktijk ervaringen Ron!!
Wellicht dat die mij voor de K5IIs ook over de streep trekken als je van mening bent dat de K5II toch een vooruitgang is t.o.v. de K5.

RonHendriks

  • Gast
Re: K5IIs
« Reactie #68 Gepost op: 5 december 2012, 16:12:02 »
Ik heb een K-5 II net binnen gekregen, maar helaas alweer in beslag genomen door sinterklaas. Ik kijk vol verwachting uit naar pakjesavond :D

Offline Erwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 145
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
Re: K5IIs
« Reactie #67 Gepost op: 5 december 2012, 13:18:01 »
zo, ik had een hoop te lezen :-) :-), maar dat krijg je er van als je niet dagelijks meer met Pentax bezig bent. Mijn excuses, zoals je ziet ben ik er nog wel steeds mee bezig.

mijn voorkeur gaat uit naar de K5II s, en helaas voor de pentax liefhebber ik leg de maatstaf wel langs mijn Nikon D3s. Ik heb inmiddels wel begrepen dat deze variant van Pentax goed mee kan. Ik wacht heel even de ongekleurde testen en meningen af.

Ik blijf dit draadje of een draadje over de K5II s met veel aandacht volgen.

alvast bedankt voor jullie aandacht en reacties op mijn vraag.

ps: er is een vraag gesteld over hoe ik de Nikon vond ehhhhh ook weer sorry voor de Pentax gebruikers... deze is super. Nogmaals niet om een zinloze discussie op te starten maar ik ben overgestapt omdat IK vond dat Pentax achter bleef helaas.... maar wie weet met de s... een nieuwe richting vooruit.

greetz Erwin.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #66 Gepost op: 4 december 2012, 23:03:25 »
Bedankt, 10 decemeber Tulp Magazine kopen, we staan op de cover en in het blad zelf met een serrie  :)
Nu bezig voor de tweede magazine deze maand...


Over de K5.
Ze halen hier ook een goed punt aan.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5/204341-real-life-moire-example-k-5-iis-3.html

De AA filter vervaagd het beeld dus je moet capture sharpening toepassen, dus als je zo filter niet heb is dat niet meer nodig.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: K5IIs
« Reactie #65 Gepost op: 4 december 2012, 22:58:45 »
Nee hoor, het gedeelte wat je nu quote is in lijn met wat ik zeg.
De beelden van de kIIs zijn scherper zo uit de doos maar ge nu eens beide beelden bewerken  ;)
Hier is zo een voorbeeld, welke is de kII en welke de kIIs, veel plezier met dat uit te zoeken....
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5/204341-real-life-moire-example-k-5-iis-3.html#post2190008

Daarnaast is dit echt gemieren, we zitten nu op 100% pixels voor pixels naar een foto te kijken, in werkelijkheid zullen we zo toch nooit naar een foto kijken?
Is dit fotografie voor jou is dan heel veel plezier ermee, ik ga weer verder werken  :)

Werk ze!

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #64 Gepost op: 4 december 2012, 22:55:35 »
Nee hoor, het gedeelte wat je nu quote is in lijn met wat ik zeg.
De beelden van de kIIs zijn scherper zo uit de doos maar ge nu eens beide beelden bewerken  ;)
Hier is zo een voorbeeld, welke is de kII en welke de kIIs, veel plezier met dat uit te zoeken....
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5/204341-real-life-moire-example-k-5-iis-3.html#post2190008

Daarnaast is dit echt gemieren, we zitten nu op 100% pixels voor pixels naar een foto te kijken, in werkelijkheid zullen we zo toch nooit naar een foto kijken?
Is dit fotografie voor jou is dan heel veel plezier ermee, ik ga weer verder werken  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: K5IIs
« Reactie #63 Gepost op: 4 december 2012, 22:00:22 »
Stefan, naar aanleiding van onze eerdere "discussie", uit deze test blijkt dus duidelijk verschil tussen de K5II en de K5 IIs. Er worden dus geen mieren ge....t.

The sensitivity on the IIs is excellent, as is to be expected from the 16-Mpx CMOS sensor. In terms of noise, compared to the K-5 II the difference is negligible. But the image on the IIs is sharper at low sensitivity, as you can see in the circuits on the video card shown above. And yet, we tested the II and IIs using the same lens (not just the same model—the same actual lens) and settings. And what we saw was effectively the result of having no low-pass filter, which increases the resolution by more effectively separating neighbouring pixels.

As one would expect, in this image we see the colour aberrations from the 18-55mm WR wide-angle lens. What's important to note here is the details in the lines: on the K-5 II there's a slight trace of interference before the lines disappear just below the 8, whereas on the IIs the lines continue above the 8, but with an oblique tilt that shouldn't be there! This is clearly caused by interference between the lines and the sensor's matrix.

You can also see the contrast between the II and IIs in this section of the test scene. The no-filter version on the left shows moiré on the circuits that isn't there on the image on the right. On the other hand, the vertical lines are sharper and there's more detail (the writing on the component on the lower right, the angles on the lower left...) where on the K-5 II version it's just blurry.

Perhaps the place you can see the benefits of removing the filter the most is in the texture on this book cover. The K-5 IIs provides more detail than 24-Mpx cameras such as the Alpha 77 (a direct competitor) and even the Nikon D600.
http://www.digitalversus.com/digital-camera/face-off/118ce9f75ad53f94470b5a94ddec94efd97da130

Conclusie: de K5IIs is zelfs scherper dan de 24Mp sensor van de Sony en Nikon...........

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: K5IIs
« Reactie #62 Gepost op: 3 december 2012, 16:27:29 »
Heeft iemand reeds de aanschaf van een k5II gedaan?
Zoja ..  c'mon   wat zijn uw bevindingen ??

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

  • Gast
Re: K5IIs
« Reactie #61 Gepost op: 27 november 2012, 23:15:40 »
Ben benieuwd naar deze vergelijking.

Waar ik ook benieuwd naar ben, in een vergelijking bij heel hoge iso (bv 12800 of nog extremer 25600), vervolgens dan beide bewerken (ruis er uit en verscherpen). Ben benieuwd of dan de K5 II/s vanuit de wat hogere scherpte dan met deze bewerkingen een voordeel laat zien. (Zegt de eenvoudige Pentax gebruiker, als dit inderdaad zo zou zijn, echt wel de stap zal gaan maken in het verdiepen van deze bewerkingstechniek)

Moire lig ik niet wakker van, ik schiet best wel veel plaatjes in slecht licht van bv mijn Scouting speltak. Snellere focus en wat beter beeld bij extreem donker zou wel welkom zijn (ivm met mijn K-x)

Tsja, ook mijn vraag, maar eerlijk gezegd verwacht ik ook niet heel veel verbetering in dit segment.

Deze bij iso 20.000

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: K5IIs
« Reactie #60 Gepost op: 27 november 2012, 22:48:08 »
Waar ik ook benieuwd naar ben, in een vergelijking bij heel hoge iso (bv 12800 of nog extremer 25600), vervolgens dan beide bewerken (ruis er uit en verscherpen). Ben benieuwd of dan de K5 II/s vanuit de wat hogere scherpte dan met deze bewerkingen een voordeel laat zien. (Zegt de eenvoudige Pentax gebruiker, als dit inderdaad zo zou zijn, echt wel de stap zal gaan maken in het verdiepen van deze bewerkingstechniek)
Ja iets beter, je verscherp minder dus je verscherp de ruis ook minder.

Maar zoals al gezegd zie je het terug in het eind resultaat?
We zijn hier nu zo aan het mieren neuken  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: K5IIs
« Reactie #59 Gepost op: 27 november 2012, 22:37:58 »
Voor de hoge ISO's, die toch al onscherper zijn pak je zo'n camera niet.
Je pakt hem voor dingen met lange belichtingstijden en zo laag mogelijk ISO: als je op zoek bent naar technische perfectie dus.

Voor de rest kun je met iedere camera een goede foto maken, dus laten we daar niet over discussiëren
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline tweety

  • Newbie
  • Berichten: 23
  • Pentax rules!
Re: K5IIs
« Reactie #58 Gepost op: 23 november 2012, 00:47:49 »
Ben benieuwd naar deze vergelijking.

Waar ik ook benieuwd naar ben, in een vergelijking bij heel hoge iso (bv 12800 of nog extremer 25600), vervolgens dan beide bewerken (ruis er uit en verscherpen). Ben benieuwd of dan de K5 II/s vanuit de wat hogere scherpte dan met deze bewerkingen een voordeel laat zien. (Zegt de eenvoudige Pentax gebruiker, als dit inderdaad zo zou zijn, echt wel de stap zal gaan maken in het verdiepen van deze bewerkingstechniek)

Moire lig ik niet wakker van, ik schiet best wel veel plaatjes in slecht licht van bv mijn Scouting speltak. Snellere focus en wat beter beeld bij extreem donker zou wel welkom zijn (ivm met mijn K-x)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: K5IIs
« Reactie #57 Gepost op: 22 november 2012, 22:01:25 »
okay hier duidelijke lijst met mijn punten.

1. ik zie geen verschil in details tussen beide.
2. kIIs ziet er standaard scherper uit maar met nabewerking van beide is het verschil minimaal te noemen en in mijn ogen niet relevant voor het eind product.
3. kIIs heb je een extra stap met bewerken in verband met eventuele moiré, met landschap en product fotografie voor de meeste gevallen niet van toepassing maar voor portret en architectuur kan je je borst nat maken.
4. wegens minimale verschillen maar de extra mogelijk nabewerking raad ik voor dagelijks gebruik de normale versie aan en de S versie voor specifieke soorten van fotografie.

Ik klink negatief over de S versie omdat de "hype" van het niet hebben van een AA filter te drukken, het is geweldige optie maar voor de meeste is het simpel weg niet de betere keus. Leer eerst de camera en de lens volledig onder controle te krijgen, alleen dan pas zal je verschil dan ook daadwerkelijk zien. Als je fotos maakt van je gezin, dagje naar de dierentuin, vakantie en dergelijk dan moet je de S versie gewoon uit je kop zetten. Je moet vanaf statief werken en met goeie lenzen het liefst prime lenzen. Hoop dat iedereen het met me eens is dat het niet de bedoeling is een 18-250 of DA 18-135 op een S versie te zetten maar ik ben bang dat het wel gaat gebeuren omdat ja... camera zonder AA filter scherper foto's maakt toch?

Ben eigenlijk wel benieuwt wat jij beter vindt aan het onbewerkte versie van de kIIs?
Je kan de normale versie ook tot zover verschepen dat het net zo scherp lijkt als de standaard van de S versie, zal  ik dat morgen effe doen?

Mee eens, een K5IIs met een budget lens kun je beter een K5 met goede lens kopen. Dan heb je wellicht zelfs niet eens een K5II nodig.
Ben benieuwd of je de foto van de K5IIs ook nog kunt verscherpen, dan wel een vergelijking van de K5II zonder bewrking (verscherpen) t.o.v. de K5IIs zonder verscherpen.
Dat is immers de zuiverste vergelijking, beide onbewerkt.