Auteur Topic: Tokina 500mm (Spiegel)  (gelezen 1964 keer)

Offline Jaap

• Full Member
  • *
Re: Tokina 500mm (Spiegel)
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2012, 07:31:11 »
Kijk eens in het kleine tasje er zitten nog filters in en misschien zit er al 1 in de lens.
De filters zitten aan de achterzijde van de lens en kun je met het bijgevoegde sleuteltje er uit halen.

Het is een leuke lens en zijn geld meer dan waard, ik kan het weten, hij was ooit van mij  :)
Ik had er op mijn toenmalige IstDs wat moeite mee, maar zo te zien gaat het met de K5 beter

Met vriendelijke groet,
Albert

Ha, dat is leuk! Ik heb gelijk het uv filter erin gezet. Volgens de handleiding moet er altijd een filter inzitten. Ik had al wat gelezen over de noodzaak van een filter omdat de boel daarop ontworpen is.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2012, 07:31:11 »

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2012, 21:48:39 »
Kijk eens in het kleine tasje er zitten nog filters in en misschien zit er al 1 in de lens.
De filters zitten aan de achterzijde van de lens en kun je met het bijgevoegde sleuteltje er uit halen.

Het is een leuke lens en zijn geld meer dan waard, ik kan het weten, hij was ooit van mij  :)
Ik had er op mijn toenmalige IstDs wat moeite mee, maar zo te zien gaat het met de K5 beter

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2012, 21:44:58 »
Jaap,

Ik ben een tijdje eigenaar geweest van Sigma 500mm spiegellens. Inderdaad, het scherpstellen is en blijft een kunst met een lens (brandpunt) als deze, maar dat wat ik op de foto's aan scherpte zie, valt me toch niet tegen. Het onrustige en ronduit rommelige bokeh hoort volgens mij bij lenzen van dit type. Dat zal nog wel wat experimenteren vragen voordat je weet wat je wel en wat je niet op de achtergrond plaatst. Succes met dit kleinood!

Groet,

Wytze

Offline Jaap

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2012, 18:53:04 »
De scherpte die ik hier zie, is zeker niet slecht te noemen. Van deze 500 mm lens ga je nog best wat plezier hebben.
Het scherpstellen is een uitdaging en die wordt groter naarmate de brandpuntsafstand toeneemt.

Alleen foto 4 heeft heel veel witte rondjes in beeld, die ws te maken met het ontwerp van de spiegellens.
Of hing er ergens nog een afscheiding? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen.

Er was verder geen afscheiding, dit is echt het zgn donut effect. Ik vind het niet echt mooi maar kan er wel mee leven.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2012, 18:32:46 »
mooie lens zo te zien ...

die rondjes zijn denk indd het bokeh effect ....

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2012, 18:30:26 »
De scherpte die ik hier zie, is zeker niet slecht te noemen. Van deze 500 mm lens ga je nog best wat plezier hebben.
Het scherpstellen is een uitdaging en die wordt groter naarmate de brandpuntsafstand toeneemt.

Alleen foto 4 heeft heel veel witte rondjes in beeld, die ws te maken met het ontwerp van de spiegellens.
Of hing er ergens nog een afscheiding? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Jaap

• Full Member
  • *
Tokina 500mm (Spiegel)
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2012, 16:26:28 »
Net een nieuwe lens in bezit (overgenomen van en forumgenoot). Ik had veel horrorverhalen gelezen over spiegellenzen maar besloot het toch te proberen. Ik zie me voorlopig namelijk geen grote (en kotbare) gewone 500m lens aanschaffen en er zijn momenten dat ik lengte mis. Met teleconverters heb ik tot nu toe weinig geluk gehad.

De lens zag er nog erg mooi uit. Snel wat testjes gedaan en daarna gebruikt tijdens een Atletiekwedstrijd. Focussen is niet makkelijk maar het "focusbeepje" van de K5 helpt flink.  Het is een uitdaging om mee te werken maar uiteindelijk heb ik fotos kunnen maken die anders niet gelukt zouden zijn. Voor mijn dus een success. Omdat de lens zo compact is kan je hem ook gewoon meenemen voor een paar fotos.

NB De kleuren van de Atletiekfotos zijn niet echt lekker. Maar dat heeft niets me de lens te maken. Ik schoot dit keer in jpeg (doe ik anders nooit) EN had de witbalans verkeerd staan.... :-(

1. Testje in het bos

2. 100% crop van 1

3. Nog een test, nu close focus

4. Speerwerpen (van +- 70 meter afstand)

5. Dicsuswerpen (van +- 70 meter afstand)