Auteur Topic: Pentax nieuws in aanloop naar Fotokina  (gelezen 27999 keer)

jjw

• Gast
Re: Pentax nieuws in aanloop naar Fotokina
« Reactie #56 Gepost op: 8 september 2012, 16:19:32 »
Logisch, want een sensor belicht op een gemiddelde waarde van 18% grijs, je zit dus veel meer tegen de hooglichtgrens aan dan tegen echt zwart. (ff ter info, ik zit op het vliegveld dus je zal even tot vanavond moeten wachten op een diepgaande discussie)

interessant :) Simpel gezegd zou het fijn zijn om een sensor te hebben met hezelfde dynamische bereik als onze ogen ;) voor zover je die twee kan vergelijken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #56 Gepost op: 8 september 2012, 16:19:32 »

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 8 september 2012, 14:14:39 »
HD op de lens heeft niks met filmen te maken lijkt mij en pentax kende word de SR op de sensor gedaan.

De sensor is ongeveer 4 keer zo groot, dus zal de massa ook wel 4 keer zo veel zijn. Ik kan me goed voorstellen dat sensor verschuiven dom weg te veel vermogen gaat vragen.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

RonHendriks

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 8 september 2012, 10:59:50 »
Die SR lijkt me voor de portretlens op de 645D een prima zaak. Zal wellicht niet eenvoudig op de sensor kunnen en zo toch stabilisatie bij fotograferen uit de hand. Daar is een portretlens natuurlijk meer voor aangewezen dan bv een groothoek landschapslens.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #53 Gepost op: 8 september 2012, 09:54:44 »
Hmmm die 18-270 lijkt op een gere-batchte tamron 18-270.
Interessanter is de 645 lens met de termen HD en SR, het lijkt erop dat de 645D II dus kan filmen en gestabiliseerde objectieven krijgt!
HD op de lens heeft niks met filmen te maken lijkt mij en pentax kende word de SR op de sensor gedaan.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 8 september 2012, 00:17:34 »
Hmmm die 18-270 lijkt op een gere-batchte tamron 18-270.
Interessanter is de 645 lens met de termen HD en SR, het lijkt erop dat de 645D II dus kan filmen en gestabiliseerde objectieven krijgt!

Serpiente

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 7 september 2012, 23:08:24 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #50 Gepost op: 7 september 2012, 15:07:21 »
Wel leuk al die geruchten, het is net als op het werk ;D
We gaan het wel zien in Keulen.

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #49 Gepost op: 7 september 2012, 14:20:48 »
@ serpiente

weer een nieuw gerucht de pentax k-02!!!!
een pentax q en pentax k-01 fusie ;)
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Serpiente

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 7 september 2012, 12:53:00 »
K-02 (nieuwe mirrorless)

Compacter, sensor met AF-punten en snellere AF (vergelijkbaar met concurrentie).

K-30
Is bekend

K-3
Nieuwe top APS-C met 16.1MP APS-C Exmor sensor, snellere AF en nieuwe image processor. Opvolger van K-5 met ongeveer een gelijke body.

K-1
24MP Exmor FF-sensor, ISO 50-25,600, snellere AF (gelijk aan K-3) en nieuwe image processor (kleine aanpassing t.o.v. K-3) in uiteraard een iets grotere body dan de K-3 (wel een vergelijkbaar design met alle knoppen op dezelfde plaats).

Als het er dan echt vier moeten zijn dan komt er ook een opvolger van de 645D. Ik geloof niet in een K300.

Zo ik ga ook mijn eigen blog beginnen. ;)

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #47 Gepost op: 7 september 2012, 12:16:18 »
effe wat anders :)

ben nieuwsgierig naar de specificaties van de eventuele pentax k-300
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #46 Gepost op: 7 september 2012, 11:29:36 »
ja zo lust ik er ook nog wel een  :drinks: met volledig zwart kan je net zo goed helemaal niets meer, een volledig zwarte vlek blijft zwart. Kan je 'm lichter maken wat je wil, wordt ie grijs of misschien zelfs wit maar er zal niks geen detail zichtbaar worden. Het gaat om het kunnen registreren van miniscule verschillen. Volgens jouw redenatie kan je wit ook gewoon terugschroeven van 0 naar 255. Het is gewoon feit dat donkere delen bij K5 foto's, die in eerste instantie zeer donker lijken te zijn, toch nog zeer veel informatie bevatten. Hele kleine verschillen worden dus geregistreerd. Wat op het eerste oog allemaal even zwart lijkt zijn misschien wel 20 stapjes. Een foto met een goed belicht hoofdonderwerp en wat donkere schaduwen is dus vaak nog makkelijk op te halen.

Ga je kijken naar de highlights dan lijkt het plafond veel eerder te zijn bereikt. Bij een lichter deel 'ziet' de sensor al snel niets anders meer dan puur wit, nul, ook al zijn er werkelijkheid wel degelijk verschillende wit-gradaties te zien. Bij diezelfde foto waar de schaduwen volledig zwart lijken maar nog veel info bevatten kan de lucht uitgebeten wit zijn en niet meer te redden. Naar mijn idee laten de highlights veel minder ruimte voor herstel dan de schaduwen, hier lijken minder stapjes te worden geregistreerd. Lichte delen zijn al snel helemaal wit, terwijl er in real-life nog veel detail te zien is.
Logisch, want een sensor belicht op een gemiddelde waarde van 18% grijs, je zit dus veel meer tegen de hooglichtgrens aan dan tegen echt zwart. (ff ter info, ik zit op het vliegveld dus je zal even tot vanavond moeten wachten op een diepgaande discussie)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 7 september 2012, 11:05:07 »
DA* lenzen (en gelukkig enkele carl zeiss, die kunnen wel nog gebruikt worden).
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de DA* die zogezegd gebruikt zouden kunnen worden op FF, dezelfde kwaliteit zullen geven en, als het bericht klopt en de FA's worden in de loop van volgend jaar "herwerkt" dan wil dat zeggen dat de originele FAs niet voldoen voor een FF Pentax.
Ik ben trouwens niet van plan om lenzen van 10 jaar oud te gebruiken op een nieuwe camera. Ik geloof nooit dat de FAs geschikt zijn voor moderne FF sensors.

Ik begrijp trouwens niet hoe Pentax klanten denkt te vinden voor een nieuwe high-end APS-C aan een prijs die 200 of 300 € lager ligt dan wat de concurrentie vraagt voor een FF (De goedkope Canon en Nikon FFs zouden komen voor een prijs tss 1600 en 1800 €).

Dat van die objectieven is niet waar hoor ik heb ook wat oudere lenzen gehad op mijn d700 en die zijn prima.
Een goed ontwerp gaat decennia lang mee neem bijvoorbeeld de nikkor 300mm 2.8 die is door de jaren heen nauwelijks optisch aangepast en is nog steeds een absolute topper.
Neem van mij aan dat de Fa limiteds en FA* serie van Pentax geen problemen zullen ondervinden op een digitale FF sensor.
Als er aanpassingen worden gedaan dan zal dat waarschijnlijk vanwege een aangepast productieproces zijn en er zal gebruik gemaakt worden van een re-brand (D-FA bijvoorbeeld).
Maarja ik betwijfel het of de Pentax FF al in zicht is op de lensroadmap staan weinig indicaties hiervoor.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 7 september 2012, 09:35:58 »
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de DA* die zogezegd gebruikt zouden kunnen worden op FF, dezelfde kwaliteit zullen geven en, als het bericht klopt en de FA's worden in de loop van volgend jaar "herwerkt" dan wil dat zeggen dat de originele FAs niet voldoen voor een FF Pentax.
Ik ben trouwens niet van plan om lenzen van 10 jaar oud te gebruiken op een nieuwe camera. Ik geloof nooit dat de FAs geschikt zijn voor moderne FF sensors.

Ik begrijp trouwens niet hoe Pentax klanten denkt te vinden voor een nieuwe high-end APS-C aan een prijs die 200 of 300 € lager ligt dan wat de concurrentie vraagt voor een FF (De goedkope Canon en Nikon FFs zouden komen voor een prijs tss 1600 en 1800 €).

Tsja, ik denk dat een aantal DA* (55mm, 200mm, 300mm en wellicht 60-250mm) prima zouden werken op een FF. Oude lenzen kunnen prima, als het tenminste goede oude lenzen zijn. Oudjes die vroeger al niet heel overtuigend waren vertegenwoordigen nu ook geen grote waarde meer. Het opnieuw uitbrengen van oude lenzen hoeft niks te maken te hebben met het niet geschikt zijn. Een nieuwe verpakking, met quickshift, SDM-motor en nieuwe nano-coating maken het echt wel een anders presterende lens. Wellicht nog een update om beter met chromatische aberaties om te gaan en ineens een hele andere lens.

Tsja wat camera's gaan kosten is altijd een goeie vraag. Canon wil ook nog steeds een 7D verkopen.

jjw

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 7 september 2012, 02:15:53 »
ja zo lust ik er ook nog wel een  :drinks: met volledig zwart kan je net zo goed helemaal niets meer, een volledig zwarte vlek blijft zwart. Kan je 'm lichter maken wat je wil, wordt ie grijs of misschien zelfs wit maar er zal niks geen detail zichtbaar worden. Het gaat om het kunnen registreren van miniscule verschillen. Volgens jouw redenatie kan je wit ook gewoon terugschroeven van 0 naar 255. Het is gewoon feit dat donkere delen bij K5 foto's, die in eerste instantie zeer donker lijken te zijn, toch nog zeer veel informatie bevatten. Hele kleine verschillen worden dus geregistreerd. Wat op het eerste oog allemaal even zwart lijkt zijn misschien wel 20 stapjes. Een foto met een goed belicht hoofdonderwerp en wat donkere schaduwen is dus vaak nog makkelijk op te halen.

Ga je kijken naar de highlights dan lijkt het plafond veel eerder te zijn bereikt. Bij een lichter deel 'ziet' de sensor al snel niets anders meer dan puur wit, nul, ook al zijn er werkelijkheid wel degelijk verschillende wit-gradaties te zien. Bij diezelfde foto waar de schaduwen volledig zwart lijken maar nog veel info bevatten kan de lucht uitgebeten wit zijn en niet meer te redden. Naar mijn idee laten de highlights veel minder ruimte voor herstel dan de schaduwen, hier lijken minder stapjes te worden geregistreerd. Lichte delen zijn al snel helemaal wit, terwijl er in real-life nog veel detail te zien is.
« Laatst bewerkt op: 7 september 2012, 02:19:33 door jjw »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #42 Gepost op: 7 september 2012, 01:41:27 »
Je snapt blijkbaar het technische verhaal niet maar dat is wel belangrijk in deze. Wit is 0, noppes, nada, nakkes. Je kan niet kleiner dan 0.
Zwart is 255 en kan dus opgeschroefd worden naar alle waardes t/m 0 in het extreemste geval.

En je vergelijking met een brakke AF is natuurlijk pure BS, zo lust ik er nog wel een paar. Laten we het zo zeggen: Als er maar 1 persoon klaagt en verder niemand, dan trek ik die persoon in twijfel.

jjw

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 7 september 2012, 00:13:14 »
Natuurlijk probeer je ze te vermijden, maar dat neemt toch nog niet weg dat het dynamische bereik hier dus iets te wensen over laat? Een technische drempel zoals je zelf zegt. Zeker als je ziet hoe ver ze al zijn in de donkere delen, dan vallen de highlights in verhouding tegen. Het technische verhaal daargelaten bedoelde ik dat het in de schaduwen wel goed zit en dat ik liever daar iets minder goede prestaties zou zien in ruil voor betere prestaties in de lichte delen. Als dit dus technisch niet mogelijk is, dan is gewoon een totale verhoging van het dynamisch bereik welkom. Als de AF er steeds naast zit zeg je toch ook niet 'het is aan de fotograaf om handmatig bij te stellen, een AF-misser is het probleem van de fotograaf'.

Weet iemand hier hoe het met de DR van film zit? Is digitaal inmiddels al gelijkwaardig?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #40 Gepost op: 6 september 2012, 23:31:53 »
Daarom wil het nog niet zeggen dat dit dynamische bereik niet beter kan, ook zegt het weinig over de verdeling van het dynamische bereik. Zo kan ik van een vrijwel volledig zwarte foto op iso 100 de hele foto nog ophalen in de raw-converter, terwijl dat met enigszins overbelichte delen vaak al snel niet meer te doen is. Dat is gewoon een technische beperking, die vervolgens het probleem van de fotograaf wordt, niet andersom.

Een foto met het hoofdonderwerp goed belicht kan bijvoorbeeld een volledig uitgebeten strook lucht er boven hebben. Je kan met deze kennis dan natuurlijk onderbelichten, omdat het makkelijker is om de schaduwen op te halen, maar het geeft dus precies aan waar de beperkingen liggen. Ik loop vaak tegen dit probleem aan, om nu structureel alle foto's met een beetje groter verschil tussen donker/midden/licht onder te belichten vind ik een beetje ver gaan. zeker als je bijvoorbeeld op ISO 800/1600 zit is het niet heel wenselijk om onder te belichten en daarna nog alles op te halen ivm ruis. Kortom ik loop dus gewoon tegen de beperkingen van het dynamisch bereik op, ditzelfde bereik zouden ze van mij best wat mogen verschuiven van onder naar boven zeg maar.
Het dynamisch bereik van een sensor ligt tussen zwart (255) en puur wit (0), vastgelegd in een aantal stops. Puur wit bevat geen informatie meer, men noemt dat niet voor niets uitgebrand. Er is zoveel licht op gevallen dat alle informatie c.q. details zijn weggebrand tot een waarde: 0.
Het is alleen mogelijk de DR van de hele sensor te vergroten niet alleen aan de boven- of onderkant. Voor zover mijn beperkte technische kennis op het gebied van sensoren reikt, is dit altijd en bij elke sensor al zo geweest. Een technische drempel waar (IMHO) de fotograaf rekening mee dient te houden.

Blijkbaar verschillen wij daar in want ik probeer over het algemeen wel uitgebeten hooglichten te vermijden.

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 6 september 2012, 23:31:08 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 6 september 2012, 22:53:25 »
Als het waar is, zal ik met pijn in het hart (en veel verlies op mijn het laatste jaar aangekochte Pentax primes) overschakelen naar de Canon 6D of Nikon D600.

Ik verwacht eigenlijk in maart een K-1 FF. Komt allemaal goed. Welke lenzen heb je? Mijn eigen lensverzameling is geheel geschikt voor een FF camera, dus het is niet zo dat er niks bruikbaars meer is.

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 6 september 2012, 22:47:11 »
Kwalijk dat dit zomaar overgenomen wordt door tweakers, over het algemeen toch wel een betrouwbare site dacht ik. Dit komt vanaf Ricehigh zijn Pentax-blog en het artikel wat hij daar heeft geplaatst is pure speculatie met een even speculatief percentage voor de kans dat elke product daadwerkelijk word gelanceerd. Gebaseerd op eerdere geruchten en vage bronnen. Ik zou er dus niet teveel aan vasthouden.

Ik hoop alleszins dat die zeveraar van een Ricehigh ongelijk heeft.
Vandaag zegt hij dat een FF Pentax pas binnen een jaar komt. Dat wil zeggen dat ik geen enkele lens meer kan kopen want die kan niet gebruikt worden op een FF.
Als het waar is, zal ik met pijn in het hart (en veel verlies op mijn het laatste jaar aangekochte Pentax primes) overschakelen naar de Canon 6D of Nikon D600.

Sorry Pentax maar een jaar na de concurrentie komen, dat is niet meer serieus (en geeft weinig vertrouwen in de toekomst van het merk).

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #36 Gepost op: 6 september 2012, 20:22:27 »
Zat ik later ook te bedenken, omdat die tot nu toe enkel in K-01?K-30 zit met 12-bit RAW. Dan nog zou ik wel een nieuwe processor verwachten met ook UHS-I ondersteuning op de schrijfsnelheden.
Bij de Nikon D300 kan je kiezen tussen 12bit en 14bit en daar zie je het verschil 6/8fps dat dan 2.5fps word :(

Hoop ook dat er de opvolger van de prime II er in komt, op papier ziet die er goed uit.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jjw

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 6 september 2012, 20:00:30 »
ook wel een leuke, speculeren maar ;):

RonHendriks

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 6 september 2012, 19:58:35 »
Zo te lezen wel een nieuwe processor. Das mooi, want ook nodig. Nog een paar nachtjes slapen, dus dat gaat nog wel lukken.

jjw

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 6 september 2012, 19:58:23 »
Kwalijk dat dit zomaar overgenomen wordt door tweakers, over het algemeen toch wel een betrouwbare site dacht ik. Dit komt vanaf Ricehigh zijn Pentax-blog en het artikel wat hij daar heeft geplaatst is pure speculatie met een even speculatief percentage voor de kans dat elke product daadwerkelijk word gelanceerd. Gebaseerd op eerdere geruchten en vage bronnen. Ik zou er dus niet teveel aan vasthouden.

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #32 Gepost op: 6 september 2012, 17:31:53 »
Net op tweakers  ;D

http://tweakers.net/nieuws/84218/pentax-kondigt-wellicht-volgende-week-vier-dslrs-aan.html

Eens kijken wat de reacties weer zijn.  ;)

Met vriendelijke groet,
Albert
Van al die CaniKon fan boys? Vast erg positief....... ::)

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8