Auteur Topic: IK HEB PECH TOPIC  (gelezen 1865 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: IK HEB PECH TOPIC
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2012, 22:07:55 »
Als een camera in zeewater is gevallen is het beter hem eerst in schoon (zoet) water te dompelen vóór je hem droogt, denk ik.

André

Zout water is funest voor elektronica. Ik heb al heel wat onderwaterhuizen vol zien lopen en verhalen daarover gehoord.
Dan kun je spoelen wat je wil, maar elektronica is al zeer snel end of life.
Zo snel ben jij niet bij een kraan of bak met zoet water.........ook niet op een boot.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2012, 22:07:55 »

X-Ray

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2012, 18:31:34 »
Citaat
Probleem is natuurlijk wel dat voor de K-5 de reparatiekosten 380 euro zijn, terwijl een nieuwe 739 euro kost (op het moment). Mijn goedkoopste K-5 kostte 669 euro en dan is reparatie natuurlijk niet meteen het slimste. Bij de introductie, was de K-5 boven de 1000 euro en dan wordt de afweging natuurlijk wel anders.
Waarom? Voor EUR 380 heb jij geen nieuwe cam. Op 't moment dat je zoiets overkomt is 't niet altijd zo dat je ook aan een andere cam toe bent. Je wilt minimaal kwaliteit wat je had of liefst nog beter. Door 1x reparatie kosten uit te geven kun je weer vooruit en kun je weer even wachten totdat er iets moois langskomt met weer veel betere techniek.
Het mijns inziens een cirkel waarin we terechtkomen. Afschrijving van camera's gaat steeds sneller omdat we agv. wat dan ook steeds sneller iets nieuws moeten kopen, enerzijds door onszelf anderzijds doordat reparaties onnodig duur gemaakt worden.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2012, 09:54:41 »
In 2005 Ist Ds gekocht. In 2008 liep de schakelaar vast voor AF/MF. Opgestuurd en laten maken. Was ca. EUR 200. Geen enkel moment spijt van gehad. Heb de camera nog en doet 't nog altijd. Heb 'm dus al zeven jaar in gebruik. Hij is al afgeschreven. Voor de reparatie kosten toen had je geen nieuwe camera. Zeker niet als je erop vooruit wilt gaan. Er wordt in mijn ogen al snel gezegd dat reparatie te duur is. Dat wordt ook altijd door verkopers graag verteld. Je ziet nu wat er gebeurt: GSM reparatie shops schieten als paddenstoelen uit de grond, zo ook de laptop reparateurs. Voor bijna alle typen laptops, GSM's zijn ruildelen te krijgen en ze zijn echt niet duur. Heb zelf al 2 laptops in leven gehouden door kapotte onderdelen te vervangen door ruildelen.
Ik heb me nog niet gewaagd aan 't uitelkaar schroeven van DSLR's maar ik denk dat dat ook niet lang meer duurt.

Geef camera's een tweede ronde, weggooien is zonde!

Probleem is natuurlijk wel dat voor de K-5 de reparatiekosten 380 euro zijn, terwijl een nieuwe 739 euro kost (op het moment). Mijn goedkoopste K-5 kostte 669 euro en dan is reparatie natuurlijk niet meteen het slimste. Bij de introductie, was de K-5 boven de 1000 euro en dan wordt de afweging natuurlijk wel anders.

Overigens heb je het hier over een defect. Dat is natuurlijk wel iets anders dan een valschade, waarbij je niet weet wat er allemaal nog meer beschadigd is dat pas later naar voren komt.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2012, 08:01:51 »
welnee gewoon een optio wg-2 die is er voor gemaakt (of nog beter een panasonic ft4)

Het is uiteindelijk een Samsung WB700 geworden. Erg leuk toestel. De Optio was nog geen jaar oud dus we kregen van de reisverzekering 100% terug. (claimen we ook eens wat. Nog nooit gedaan).

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

X-Ray

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2012, 20:51:42 »
In 2005 Ist Ds gekocht. In 2008 liep de schakelaar vast voor AF/MF. Opgestuurd en laten maken. Was ca. EUR 200. Geen enkel moment spijt van gehad. Heb de camera nog en doet 't nog altijd. Heb 'm dus al zeven jaar in gebruik. Hij is al afgeschreven. Voor de reparatie kosten toen had je geen nieuwe camera. Zeker niet als je erop vooruit wilt gaan. Er wordt in mijn ogen al snel gezegd dat reparatie te duur is. Dat wordt ook altijd door verkopers graag verteld. Je ziet nu wat er gebeurt: GSM reparatie shops schieten als paddenstoelen uit de grond, zo ook de laptop reparateurs. Voor bijna alle typen laptops, GSM's zijn ruildelen te krijgen en ze zijn echt niet duur. Heb zelf al 2 laptops in leven gehouden door kapotte onderdelen te vervangen door ruildelen.
Ik heb me nog niet gewaagd aan 't uitelkaar schroeven van DSLR's maar ik denk dat dat ook niet lang meer duurt.

Geef camera's een tweede ronde, weggooien is zonde!

HansK

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2012, 20:25:19 »
weer geen hoofdprijs in de staatsloterij .
  ;D ;D ;D

Offline D1N0

• Senior Member
  • **
  • prutser
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2012, 10:21:34 »
Toch maar aan een pentax k5/k7 helpen. De kans was groter geweest dat deze het had overleefd.

welnee gewoon een optio wg-2 die is er voor gemaakt (of nog beter een panasonic ft4)
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2012, 08:41:56 »
Mijn broertje (niet op het forum) heeft deze vakantie zijn nog geen jaar oude Optio RZ10 laten vallen.
Hij sprong over een stukje water op het strand en het tasje waar hij inzat vloog open. Landde op de achterkant in het water.
Meteen eruit gehaald en gedroogd met doeken enz. In de caravan meteen voor een kacheltje gezet en laten drogen.
Tegen de avond deed hij het weer op 2 knoppen na. Volgende morgen had het zoute water echter zijn werk gedaan en deed hij niks meer.
Maar op zoek naar een andere camera voor hem dus. Hij heeft de rest van de vakantie mijn RZ10 gebruikt. Pech voor hem dus. (voor mij voordeel  :D Heb er nu een tweede accu bij)
Als een camera in zeewater is gevallen is het beter hem eerst in schoon (zoet) water te dompelen vóór je hem droogt, denk ik.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

densch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2012, 23:12:44 »
Mijn broertje (niet op het forum) heeft deze vakantie zijn nog geen jaar oude Optio RZ10 laten vallen.
Hij sprong over een stukje water op het strand en het tasje waar hij inzat vloog open. Landde op de achterkant in het water.
Meteen eruit gehaald en gedroogd met doeken enz. In de caravan meteen voor een kacheltje gezet en laten drogen.
Tegen de avond deed hij het weer op 2 knoppen na. Volgende morgen had het zoute water echter zijn werk gedaan en deed hij niks meer.
Maar op zoek naar een andere camera voor hem dus. Hij heeft de rest van de vakantie mijn RZ10 gebruikt. Pech voor hem dus. (voor mij voordeel  :D Heb er nu een tweede accu bij)

Toch maar aan een pentax k5/k7 helpen. De kans was groter geweest dat deze het had overleefd.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2012, 19:45:16 »
Tsjonge, wat een pechvogels hier.....sterkte allemaal.
Altijd balen als iets kapot gaat, valt of stoot, zeker als je hhet zelf doet.
In die zin ben ik blij met mijn verzekering....hoewel dat ook altijd nog afwachten is of die dan ook echt dekking geven.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2012, 18:33:02 »

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2012, 23:12:01 »
Oeps Densch, dat is een lullige keten van stuk, stukker, stukst  ;)
Ron heeft helemaal gelijk dat reparatie een lastig verhaal is en dat je daar best even over moet nadenken.
Ik zou zelf ook wel een bepaalde hechting met 'mijn' camera hebben en dat is ook iets waard.

Ai Zwitser, niet leuk dat je hobby je opzadelt met kosten waar je weinig aan kunt doen.

Mijn sympathie hebben jullie beiden. Sterkte....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2012, 23:06:52 »
Klopt, maar waar ligt het omslagpunt waarvan je zegt;"en nu is het te duur".

Dennis

Wanneer een camera ouder dan twee jaar is is het economisch vaak voordeliger om hetzij een nieuwe danwel een tweedehands toestel aan te schaffen. Voorop gesteld dat de reparatie is voor een valincident en je ook niet weet wat er verder wellicht beschadigt is. Als het door ouderdom is van de elctronica (zeg 4 jaar en ouder) dan is de restwaarde van de camera eigenlijk enkel van emotionele waarde en is reparatie geen rationeel besluit meer.

Dit geld uiteraard niet voor camera's in een andere prijsklasse (645D of bv de professionele camera's van Canikon die 3000+ euro kosten).

Ook is het anders bij reparatie van de sluiter als het aantal gemaakte foto's deze versleten heeft. Ook dat is een reparatie die wel goed uitgevoerd kan worden. Gebeurd in de sportfotografie vaker dan je denkt.

Serpiente

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2012, 22:51:40 »

Dennis
Wanneer een tweedehands K10 goedkoper is ;)

densch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2012, 22:40:58 »
Bedenk dat reparatie van camera's in de prijsklasse die Pentax nu maakt geen enkele reparatie buiten garantie om bijna de moeite waard is.

Dennis

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:43:35 »
Mijn 1e K5 is omgeruild in verband met defect sensor. Daarna met nieuwe K5 2X voor defect terug gegaan ivm focus problemen.  >:( Door deze problemen is mijn Sigma 50-500 nu ook voor de 2e maal defect  >:( en ja , inderdaad balen, maar je kan er verder niets aan doen. We gaan gewoon verder.  :evil:
(alles is nog onder garantie, dus dat is + punt).
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2012, 07:30:34 door zwitser »
2X Sony A7RIII

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:01:59 »
Bedenk dat reparatie van camera's in de prijsklasse die Pentax nu maakt geen enkele reparatie buiten garantie om bijna de moeite waard is.

densch

• Gast
IK HEB PECH TOPIC
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:38:13 »
Hier kun je je verhaal kwijt wanneer je pech hebt gehad met je camera of andere toebehoren.
Het maakt helemaal niet uit wat voor soort pech het was.
Het gaat erom dat je hier je hart kunt luchten  :'(  en voor de ene pech kan voor een ander een redding zijn :).

Ik zal alvast beginnen met mijn verhaal.
Door de val van mijn camera met mijn externe flitser gemonteerd (stond op een koelkast) brak de flitser aan stukken.  :(
Eerst dacht ik dat alleen mijn flitser kapot was, maar later toen ik mijn Sigma 150-500 wou gebruiken werkte AF niet meer.
Dus de camera opgestuurd naar de Beukelear voor reparatie. Bij het ophalen van mijn camera bleek plots ook
nog dat het schakelaartje voor OS afgebroken te zijn. Camera weer terug naar de Beukelear om dit te repareren.
Totale kosten, daar heb ik het liever niet over. :'( :'( :'(

Dennis