Auteur Topic: Wat gaat er hier fout?  (gelezen 2516 keer)

Offline VanMar

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Wat gaat er hier fout?
« Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2012, 03:28:37 »
Dit zijn echt wel moeilijke situatie's hoor voor een camera.
Foto 1 is wat overbelicht,hier kan je op zulke situatie's de camera op 'centraal belichting' instellen,het is niet enkel de iso maar ook de snelheid dat bepaalt hoe de dynamiek is.
Foto2 is eigenlijk niet te doen,voor witte vogels moet je al snel de belichtings compensatie -1.5 tot -2 instellen,echter doet je dit dan heb je een zwart wateroppervlakte en een zwaar onderbelichte reiger.
Foto 3 De beer ( hier al aangehaald ) is vrij goed belicht echter het felle zonlight heeft de omgeving fel overbelicht,wederom een moeilijke belichtings opgave.
De oplossing is meestal bracking gebruiken enkel met bewegende onderwerpen lukt dat uiteraard niet :lolk:.
Wat je ook kan doen is de gemiddelde nemen van de verschillende lichtbronnen .
En dit doe je met spotmeting enerzijds te richten op bv, beer en een lichte rotspartij nabij de beer,daarmee kom je in buurt van opvallend lichtmeting.Je moet de camera dan wel manueel gebruiken.Je stelt de camera op vaste waarden bv,iso 800 en snelheid 125sec. Nu zal je twee verschillende waarden meten het diagframa zal twee verschillende waarden aangeven bv,  f11 en f5.6 dan stel je camera in op Iso800 125sec F8.Je kan natuurlijk ook een aparte lichtmeter kopen die dit voor jouw doet.Deze zal alle gegevens aangeven hoe je de camera moet instellen.Even voor de duidelijkheid je camera meet altijd recflecterend licht en een lichtmeter opvallend licht,natuurlijk kan je de lichtmeter ook gebruiken voor recflecterend licht.Het simpelste is eigenlijk, ga als het wat licht bewolkt is en geen fel zonlicht. ;)
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2012, 03:28:37 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 1 augustus 2012, 12:03:20 »
Dank voor jullie reacties!

Uit de laatste reactie begrijp ik dat ik in ieder geval een fout heb gemaakt met de ISO instelling. Ik heb daar in ieder geval teveel gerekend op de camera i.p.v. zelf na te denken.
Dat is niet het geval, in groene modus staat de ISO op automatisch.

De camera meet voor een bepaalde belichting voor de gehele foto.
De foto van de girafe ziet er iets overbelicht uit maar wel "grijs" opzich.
foto 2 heb je heel veel contrasst met de schitteringen en de het donkere water die het allemaal moeilijk maakt.
foto 3 heb je de zwarte beer centraal staan en opzich is die foto behoorlijk goed belicht, goed de achtergrond is overbelicht maar de beer niet.
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2012, 12:07:40 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

JohnnieS

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 1 augustus 2012, 11:53:18 »
Ja, dat vind ik ook Joop :good:

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #20 Gepost op: 1 augustus 2012, 10:05:41 »
Met een beetje bewerking krijg je toch nog een redelijk plaatje...   ;)

K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2012, 09:05:27 »
Dank voor jullie reacties!

Uit de laatste reactie begrijp ik dat ik in ieder geval een fout heb gemaakt met de ISO instelling. Ik heb daar in ieder geval teveel gerekend op de camera i.p.v. zelf na te denken.

Ik ga het dit weekend gewoon weer eens opnieuw proberen, met deze wetenschap in mijn hoofd!

kdj4

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2012, 08:40:27 »
Jongens jongens we kunnen hier van alles vertellen en bedenken maar het mag toch duidelijk zijn dat bij de laatste foto waar de beer opstaat dat je daar duidelijk voldoende omgevenslicht ziet en volgens mij schijnt daar ook de zon.
En dan bij dat licht gebruik je iso 800 en verwacht je dan mooie foto,s  :-\

JohnnieS

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2012, 01:07:25 »
misschien had je eens een Polarisatiefiltertje moeten proberen??
die neemt de spiegelingen weg en verhoogt het contrast een beetje.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2012, 00:31:08 »
DLSR is gecompliceerde omdat je lenzen kan verwisellen dus om een goeie volledig automatische mode te maken is lastig en daarnaast is het een hele andere doel groep. In principe word er van je verwacht enig verstand te hebben van fotografie als je met DSLR fotografeerd als je begrijp wat ik bedoel.
Een echte race-auto rij ook heel anders dan stad auto om maar een vergelijking te geven.

Wil niet zeggen dat het nu ook het geval is, kan makkelijk een technische iets zijn op de camera maar verwacht niet het resultaat van compact camera als je de DSLR op groene modes heb staan.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2012, 22:54:04 »
belichtingscompensatie misschien  :(
Volgens de exif niet.
Wellicht dat je wat direct zonlicht hebt opgevangen, een reflectie of geen zonnekap of iets dergelijks?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

densch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2012, 22:15:43 »
belichtingscompensatie misschien  :(

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2012, 21:53:12 »
Verder nog suggesties/tips?

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2012, 18:45:23 »
Dank voor jullie nuttige reacties!

Volgens de exif staat je camera op centrale weging (de middelste belichtingsstand) Met de groene meerveldsmeting haal je in de meeste gevallen betere resultaten. De foto met de k-x en 55-300 is hoewel ook wat overbelicht wel duidelijk beter dan de anderen. De eerste lijkt een witte waas over zich te hebben. Dat zal liggen aan de overbelichting en volgens mij is er ook sprake van backfocus. Op de tweede ligt de focus ook ergens tussen de pelikaan en de reiger waardoor geen beest echt scherp is, en de pelikaan bijt ook nog eens flink uit doordat de lichtmeting grotendeels van het donkere water uitgaat. Er gebeurt ook veel te veel in deze foto, maar dat terzijde ;). Ik zou die sigma in ieder geval eens testen op backfocus.

Ja, dat was destijds ook een reden om deze lens te vervangen voor een SMC55-300. Dat APO is geen garantie... :( Zal op de K10D eens de 50-200 schroeven en dan de reactie eens zien

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2012, 18:15:20 »
Beter is natuurlijk om alles op manual te doen dan heb je het zelf in de hand.
Ik fotografeer veel op manual met zo laag mogelijk de iso en houd daarbij de lichtmeter via de zoeker in de gaten en met dit weer type maak ik de foto's meestal iets onderbelicht.

Je kunt natuurlijk ook de camera een hulpje geven door in belichtingscompensatie te schuiven. Ik doe nog wel eens schuiven naar +1 EV als ik denk dat de scene wat donker is en ik een onderwrerp erin wat lichter wil hebben. Kan natuurlijk ook naar de min.

Offline D1N0

• Senior Member
  • **
  • prutser
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2012, 18:02:50 »
Volgens de exif staat je camera op centrale weging (de middelste belichtingsstand) Met de groene meerveldsmeting haal je in de meeste gevallen betere resultaten. De foto met de k-x en 55-300 is hoewel ook wat overbelicht wel duidelijk beter dan de anderen. De eerste lijkt een witte waas over zich te hebben. Dat zal liggen aan de overbelichting en volgens mij is er ook sprake van backfocus. Op de tweede ligt de focus ook ergens tussen de pelikaan en de reiger waardoor geen beest echt scherp is, en de pelikaan bijt ook nog eens flink uit doordat de lichtmeting grotendeels van het donkere water uitgaat. Er gebeurt ook veel te veel in deze foto, maar dat terzijde ;). Ik zou die sigma in ieder geval eens testen op backfocus.
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

kdj4

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2012, 17:57:06 »
Je Cam ziet idd donker en lichte delen en doordat hij de donkere ziet wil hij meer iso geven en dan krijg je dit, dus hij heeft je voor de gek.

Beter is natuurlijk om alles op manual te doen dan heb je het zelf in de hand.
Ik fotografeer veel op manual met zo laag mogelijk de iso en houd daarbij de lichtmeter via de zoeker in de gaten en met dit weer type maak ik de foto's meestal iets onderbelicht.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2012, 17:44:30 »
heeft toevallig de foto ervoor dezelfde instellingen?

Ja, de instelling niet echt veranderd en er waren er een aantal zeker wél goed.

Het is een DSLR en geen compact camera.  ;)
Okay, maar kun je dit uitleggen? Is de combi dan niet gewoon hetzelfde als op een compact? Corrigeert een DSLR minder (snel/goed)?

Hoe hoger je iso, hoe minder dynamisch bereik en daarmee ga je al snel de fout in dan en krijg je witte overbelichte plekken.
Dank je, dit was mij niet bekend. Dus eigenlijk maak ik een denkfout, wellicht uit luiheid/gemakzucht ontsproten.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2012, 17:27:22 »
Ook wel een lastige, want je hebt donker en licht in een plaat met een wat onevenwichtige verdeling ervan. In deze is mijn gevoel dat ze allemaal overbelicht zijn. Hoe hoger je iso, hoe minder dynamisch bereik en daarmee ga je al snel de fout in dan en krijg je witte overbelichte plekken.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2012, 17:10:59 »
Okay, maar dan had de camera toch "gewoon" een snellere sluitertijd moeten nemen...... :schaam:
Het is een DSLR en geen compact camera.  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2012, 16:53:04 »

en op welke stand had je de camera staan (Tav/Tv?) Dat wil bij mij soms ook rare beelden geven als ik er even niet aan dacht.

Greenmode en AF-S. Bij de K10D dan, bij de K-x op AV.

Foto 1 Bij daglicht 1/125 en iso 800  ???
Foto van de beer zie ik toch de zon en iso 800 bij een sluiter van 1/250  ::)
Misschien ligt daar de fout...

Okay, maar dan had de camera toch "gewoon" een snellere sluitertijd moeten nemen...... :schaam:

Offline Asiancook

• Senior Member
  • **
  • Ik Pentaxs, dus ik besta
    • Asian Food
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2012, 08:31:33 »
en op welke stand had je de camera staan (Tav/Tv?) Dat wil bij mij soms ook rare beelden geven als ik er even niet aan dacht.
K7/5, A3 | Metz 58-2
DA*300 | DA 15/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 43 Ltd | DFA 100WR
my PPG | Nature&Wildlife

kdj4

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2012, 08:21:38 »
Foto 1 Bij daglicht 1/125 en iso 800  ???
Foto van de beer zie ik toch de zon en iso 800 bij een sluiter van 1/250  ::)
Misschien ligt daar de fout...
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2012, 08:25:45 door kdj »

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2012, 07:51:49 »
Stond de lichtmeter misschien op spotmeting?
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
Wat gaat er hier fout?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2012, 07:02:46 »
Oftewel, waarom krijg ik er dit plaatje uit. Ik doe iets fout, maar wat?

1.

Pentax K10D, Sigma 70-210mm, f 5.6, 1/125,  ISO 800.

2.

Pentax K10D, Sigma 70-210mm, f 5.6, 1/180,  ISO 800.

3.

Pentax K-x, Pentax 55-300mm, f 7.1, 1/250, ISO 800.

Komt dit door de (te?) hoge ISO?