Auteur Topic: Weather Sealing... hoe ver wil je gaan ? K-5 Half onderwater  (gelezen 12951 keer)

bbwijdieks

• Gast
Re:Weather Sealing... hoe ver wil je gaan ? K-5 Half onderwater
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2012, 15:45:50 »
Weather Sealing = Spatwaterdicht.
Het is niet zo handig dat je het toestel dan in een laag water houdt.....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2012, 15:45:50 »

jjw

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2012, 15:39:25 »
Ik vertrouw de hele weather seal niet meer. In regen oke, maar onder water niet. Vandaag de camera in een laagje water van 5-7 cm hoog gehad. Haalde hem eruit, water liep eruit, alles nat, water achter het schermpje, batterij compartiment nat, etc. Dus ligt nu te drogen, in de hoop dat het helpt. Maar pas er erg mee op!

ai ai ai....was natuurlijk wachten tot er iemand té ver mee ging...

De sealing is zo sterk als de zwakste schakel, als er ergens een rubbertje verkeerd zit (vanuit de productie) dan zit het binnen de kortste keren overal. Of het batterijeklepje net niet helemaal lekker dicht ofzo, dan loopt het zo door je hele camera heen en ook achter het schermpje.

Kan me ook voorstellen dat juist water vanaf de onderkant niet zo'n succes is, meestal hou je de camera toch rechtop in bijvoorbeeld de regen en komt er weinig water langs de onderkant.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2012, 16:13:35 »
Ik wil best nog wel een keertje de hele camera onder water houden en een foto schieten maar 6 meter diep vertrouw ik dan toch maar niet...  ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2012, 14:32:42 »
Tijdens de vakantie heeft op de boot de K5 met 18-135 mm een keer een hele dag voor me in de stromende regen gestaan. Geen enkel probleem.
Wel verbaasde gezichten in de sluizen van mensen die het wel vreemd vonden zo een camera in de stromende regen te zien staan  ;)

Onder water is voor een paar centimeter lijkt me geen probleem. Als je verder gaat dan 20-50 cm lijkt me dat de waterdruk te hoog wordt voor de weather-sealing (met name drukverschil in eerste meters is vaak erg groot).
Als ik echter naar de sealing van de W-90 van mijn vrouw kijk, dan zie ik echter weinig verschil met de K5 en de W-90 kan tot ik geloof 6 meter diep. Dat zou de K5 dan theoretisch ook moeten halen. Als duiker zijnde waag ik het er echter maar niet op.......
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2012, 16:16:50 door Edzo »

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2012, 14:25:59 »
Nou eigenlijk heb ik alleen de lens voor ongeveer de helft onder water gestoken, bij een andere foto waarbij het oppervlakte en onderwater tegelijkertijd te zien is heb ik de batterijgrip en een klein gedeelte van de camera onder water gehad.

« Laatst bewerkt op: 26 juni 2012, 21:31:37 door Joop96 »

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2012, 14:14:32 »
Met de gedachte hoever ik kan gaan met de weather sealing van de 18-135 WR objectief heb ik gisteren bij een groot aquarium de stoute schoenen aangetrokken (lieslaarzen zou beter zijn geweest) en heb het objectief onder het wateroppervlak gestoken om een echte onderwaterfoto van een visje te maken, uiteraard met liveview aan wat toch niet meeviel. Ziehier het resultaat... en nergens een drup in de lens te vinden.

« Laatst bewerkt op: 26 juni 2012, 21:31:19 door Joop96 »

Offline nisuthai

• Full Member
  • *
  • Waar zouden wij zijn zonder Pentax?
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2012, 22:46:36 »
Ik heb in Thailand (dit voorjaar) door het Songkhrangfestival (waterfeest) mijn K-7 (wat dezelfde sealing heeft als de K-5) de nodige waterbaden te trotseren gehad zonder problemen. Ondanks dat niet altijd alleen schoon water was maar ook vermengd met een kleiachtige substantie werd gegooid, daarna heb ik de camera zelfs onder de kraan moeten houden om deze schoon te maken ook dat heeft geen enkele lekkage en problemen met zich meegebracht. Ik heb wel van te voren een 18-135mm WR lens op de camera gezet om via dat kanaal zeker te wezen dat ook geen problemen zouden gaan opleveren.  
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2012, 22:51:12 door nisuthai »
DSLR: Pent. K50, Pent. K5, Pent. DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR, Pent. DA 50-200mm f/4.0-5.6 ED WR, Pent. FA 28-200mm IF&AL f/3,8-5,6, Pent. 540fgz

Offline SpeedyD27

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2012, 19:29:17 »
Ik "vertrouw" op de weathersealing maar tot hoever weet ik nog niet. Het moet zich eerst nog bewijzen voor me voordat het vertrouwen toeneemt denk ik.
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2012, 10:58:46 »
Heb gestemd voor zware regenbui, maar dat heeft meer betrekking op mij dan op de camera.  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2012, 14:17:44 »
Ik ben alleen bang voor de SD kaart slot, dat lijkt mij niet zo strekt punt onderwater.
Zit een plastc flap onder de deur en groeven op de body als het goed is.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Pieter_MD

• Full Member
  • *
  • Click Click
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2012, 14:15:47 »
Leuke posts :D

Ik ben alleen bang voor de SD kaart slot, dat lijkt mij niet zo strekt punt onderwater.

Gr pieter

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2012, 13:29:12 »
Zo dippen is inderdaad geen probleem. Niet anders dan een flinke regenbui. De K-m is niet WR en heeft ookal zware regenbuien overleeft.
Laatste keer begon de belichting wat raar te doen maar dat was na een paar foto's weer voorbij. Ik ben er niet zo bang voor dus.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2012, 00:57:55 »
K10D vaak genoeg schoon gespoeld zonder problemen
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2012, 23:23:17 »
Ik kwam laatst deze tegen:

Gemaakt met K-5 en even onder water gehouden volgens degene die de foto plaatste. Ik was wel onder de indruk. Echter enige twijfel heb ik toch wel, aangezien een foto gemaakt door een glaspoortje ook zou kunnen en dat het verhaal wat is aangedikt.

Deze geloof ik wel, en was met een K20D:

Ik heb het er met mijn broer eens over gehad en onze conclusie:

Tot zo'n 25 cm onder water zou het geen kwaad moeten kunnen, mits de ringen van goede kwaliteit zijn. Basis hiervoor is gewoon de druk en die is op deze diepte nog geen probleem.

Ik heb mijn K-7 eens afgespoeld in de kroeg nadat er een guinness overheen was gegaan. Gewoon zonde van de guinness. Iedereen schrikt, maar geen enkel probleem voor de camera en achter de bar even onder de kraan.

Ook een finale beachvolleybal in de stromende regen:

Het enige probleem was wat zand dat ik zelf richting sluiter had gebracht en dat ik na afloop heb afgespoeld. Verder alles probleemloos.

Er kan dus echt heel veel!

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2012, 23:11:46 »
Als ik mijn camera bij me heb i.c.m. WR objectief hou ik hem altijd bij de hand, weer of geen weer.

Offline Pieter_MD

• Full Member
  • *
  • Click Click
Weather Sealing... hoe ver wil je gaan ? K-5 Half onderwater
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2012, 22:59:27 »
Laten we weer eens gek doen met een testje... als je de camera niet in de regen durft te nemen zal ik ook niet deze video bekijken haha, of misschien juist, dan krijg je wel vertrouwen in de weather sealing ;)

Pentax K-5 Semi Underwater [Extreme WR test]

Ook een leuke pol er maar bij gezet ;)

Gr, Pieter MD