Auteur Topic: Foto info  (gelezen 1360 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Foto info
« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2012, 17:36:25 »
Ook met een kleine internet foto?

Guideline voor wat?

Je hoeft als kijker de informatie helemaal niet precies te weten om er achter te komen waarom eeen foto wel of niet werkt.
EXIF is alleen voor jezelf handig om na te gaan wat je hebt (fout) gedaan omdat je er zelf ben geweest dus kan beoordelen waar het beter moet.
Iemand anders heeft zeer waaarschijnlijk geen flauw idee wat voor omstandigheden je de foto hebt gemaakt en dat maakt de preciese informatie waardeloos maar dat was het al want waarom moet je het zo precies te weten?
Guideline= is niet precies  ::)
Exif kan handig zijn als je totaal geen idee hebt hoe iets aan te pakken, als een guideline dus.

Ben je weer eens ongesteld?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2012, 17:36:25 »

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 8 mei 2012, 07:59:09 »
Ik ben het wel met Stefan eens... meestal is het wel dat iemand nieuwsgierig is met wat voor lens is geschoten, dan kan je dat altijd wel doorgeven. Exif-gegevens is m.i. handig of nodig als iemand wilt weten waarom zijn/haar foto's zijn mislukt.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2012, 00:05:08 »
maar het laat wel zien waar een bepaalde lens/camera combo toe in staat is.
Ook met een kleine internet foto?

Voor beginnende of minder ervaren mensen is het toch een guideline. Vroeger raadpleegde ik ook altijd de exif, het was wel degelijk leerzaam.
Guideline voor wat?

Je hoeft als kijker de informatie helemaal niet precies te weten om er achter te komen waarom eeen foto wel of niet werkt.
EXIF is alleen voor jezelf handig om na te gaan wat je hebt (fout) gedaan omdat je er zelf ben geweest dus kan beoordelen waar het beter moet.
Iemand anders heeft zeer waaarschijnlijk geen flauw idee wat voor omstandigheden je de foto hebt gemaakt en dat maakt de preciese informatie waardeloos maar dat was het al want waarom moet je het zo precies te weten?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2012, 23:33:24 »
Volgens mij slaan de meeste bewerkingsprogrammas aanpassingen (contrast, helderheid, saturatie, verscherping, etc.) ook op in exif gegevens. Camera Raw doet dit iig wel. Weet alleen niet of alle programmas deze wel uit kunnen lezen.
dat is niet de meeste...
curven is een belangrijke en die slaat die zeer waarschijnlijk niet op en crop.
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2012, 00:00:13 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2012, 22:04:10 »
Voor beginnende of minder ervaren mensen is het toch een guideline. Vroeger raadpleegde ik ook altijd de exif, het was wel degelijk leerzaam.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2012, 22:01:28 »
Volgens mij slaan de meeste bewerkingsprogrammas aanpassingen (contrast, helderheid, saturatie, verscherping, etc.) ook op in exif gegevens. Camera Raw doet dit iig wel.
Cameraraw doet dat idd (zichtbaar in bridge), maar Photoshop volgens mij al niet meer. Verder ken ik geen exif viewer die de raw bewerkingen in de exif zichtbaar maakt (vroeger deed de exif info op flickr dat overigens wel).

Offline GWBoes

• Senior Member
  • **
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2012, 21:58:26 »
Ook al is de nabewerking dan een grote onbekende, er kan uit die bewerking niet meer uitkomen dan de lens/camera combo er in heeft gestopt.....
Volgens mij slaan de meeste bewerkingsprogrammas aanpassingen (contrast, helderheid, saturatie, verscherping, etc.) ook op in exif gegevens. Camera Raw doet dit iig wel. Weet alleen niet of alle programmas deze wel uit kunnen lezen.
*ist DL | k-5 II | DA 15Limited; 18-55; 18-135; 60-250 | A 50f1.7; 28f2.8 | K 100f4 macro; 135f3.5 | Sigma 70-300; 10-20 | Industar 50/2

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2012, 21:51:24 »
[...]
Voor mij voeg het relatief weinig toe, ik kijk naar de foto niet naar of de foto is gemaakt met de K5, Kr, ect. verschil zie je toch niet op kleine web foto en hetzelfde geld voor de lenzen.
Daarnaast kan je nog zoveel doen met bewerking van je foto dat het allemaal betekenloos kan worden.
Dat ben ik wel met je eens hoor. De exif informatie is maar betrekkelijk, maar het laat wel zien waar een bepaalde lens/camera combo toe in staat is. Ook al is de nabewerking dan een grote onbekende, er kan uit die bewerking niet meer uitkomen dan de lens/camera combo er in heeft gestopt.....

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2012, 21:43:37 »
er is recent een discussie geweest over EXIF en toevoegen van camera informatie.
Voor mij voeg het relatief weinig toe, ik kijk naar de foto niet naar of de foto is gemaakt met de K5, Kr, ect. verschil zie je toch niet op kleine web foto en hetzelfde geld voor de lenzen.
Daarnaast kan je nog zoveel doen met bewerking van je foto dat het allemaal betekenloos kan worden.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2012, 21:39:43 »
Idd, een goede exif viewer aan je browser toevoegen en klaar is kees (of BertH).

[...]Mensen die via Flickr posten, hebben een link onder hun foto's waarop je kunt doorklikken voor details.
Dan moet je boven de foto bij Actions kiezen voor de View Exif info.[...]

Bij mensen met een flickr pro-account en die de foto bij flickr uploaden in max 1024px en deze versie vervolgens doorlinken naar dit forum, kun je de exif wel direct raadplegen met de rechter muisklik (mits exif viewer in de browser).  ;C

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2012, 19:57:00 »
Ook de KUSO exif viewer is een optie, die het goed doet....
Mensen die via Flickr posten, hebben een link onder hun foto's waarop je kunt doorklikken voor details.
Dan moet je boven de foto bij Actions kiezen voor de View Exif info.

Het is even wennen, dat geef ik toe, maar ik heb het ook onder de knie gekregen, dus dat moet lukken  ;)
En veel mensen hebben hun camera('s) en lenzen onder hun berichten staan...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2012, 19:43:21 »
www.photome.com geeft van veel foto's de exif-gegevens.

Offline Ozz

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2012, 19:11:30 »
Inderdaad zoals gezegd, kijken de meeste met een exif-viewer. even googelen.  ;)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2012, 19:00:12 »
Dit komt omdat de meeste mensen hier van elkaar weten welke camera ze hebben of een programma om de exif van de foto te lezen.
Welk programma dit is weet ik niet maar kan vast iemand je vertellen.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

BertH

• Gast
Foto info
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2012, 18:46:08 »
Er is me één ding in het bijzonder opgevallen tijdens het zwerven op het forum..
Bij de geplaatste foto's staat bijna nooit een kort labeltje met gegevens over type camera, gebruikte lens en gebruikte instellingen.
Waarom niet?  Het maakt het voor de kijker en zeker de switcher een stuk makkelijker.