Auteur Topic: Autofocus  (gelezen 6736 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Autofocus
« Reactie #34 Gepost op: 8 mei 2012, 19:44:53 »
Autofocus tijdens filmen toch?  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #34 Gepost op: 8 mei 2012, 19:44:53 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 8 mei 2012, 19:27:20 »
Je moet wel een van de nieuwere pakken want de oudere hebben nog wel last dat de sensor te warm wordt.

Klopt, maar het ging hem om de autofocus, dus maak ik me niet druk om andere zaken.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #32 Gepost op: 8 mei 2012, 18:31:59 »
Dan hoeven we er ook niet heel lang over te discussiƫren, want dan is de Sony SLT-serie de cameralijn waar je een keuze in kunt maken.
Je moet wel een van de nieuwere pakken want de oudere hebben nog wel last dat de sensor te warm wordt.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 7 mei 2012, 21:48:44 »
Zelfs mijn K-m pakt dit nog beter. Was erg tref zeker tijdens bijvoorbeeld Frisian Flag

Ik denk dat de pentax 'm zeker niet beter pakt.
Je houd dit focussen met de hand gewoon niet bij.
En ik denk ook, dat het onderwerp niet echt verdwijnt, maar dat door refelxtie van de zon, het beeld even voor de gek gehouden wordt.

Ger

RonHendriks

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 7 mei 2012, 21:33:05 »
Ik zeg ook niet dat autofocus in alle gevallen heilig is,ik zeg aleen dat ik het graag op mijn camera heb.
En als ik nu toch geld ga uitgeven aan een camera, en ik kan kiezen, tussen camera's die dezelfde kwaliteit in zich hebben, alleen de een met en de andere zonder autofocus, dan ben je toch gek, als je niet voor de versie kiest met de autofocus.
Je kunt hem in alle gevallen uitschakelen, als je hem om een of andere reden niet wilt gebruiken!

Ger

Dan hoeven we er ook niet heel lang over te discussiƫren, want dan is de Sony SLT-serie de cameralijn waar je een keuze in kunt maken.

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 7 mei 2012, 20:52:15 »
Ik zeg ook niet dat autofocus in alle gevallen heilig is,ik zeg aleen dat ik het graag op mijn camera heb.
En als ik nu toch geld ga uitgeven aan een camera, en ik kan kiezen, tussen camera's die dezelfde kwaliteit in zich hebben, alleen de een met en de andere zonder autofocus, dan ben je toch gek, als je niet voor de versie kiest met de autofocus.
Je kunt hem in alle gevallen uitschakelen, als je hem om een of andere reden niet wilt gebruiken!

Ger

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #28 Gepost op: 7 mei 2012, 20:34:18 »
Autofocus bij filmen lijkt mij alleen maar vervelend trouwens. Veel te weinig controle. Een klein beetje naast het onderwerp wat je scherp wil hebben en de lens stelt al scherp op de achtergrond of iets dergelijks.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 7 mei 2012, 20:19:07 »
Ik zou ook graag de K5 willen, maar die heeft geen goede autofocus tijdens het filmen, da's jammer.
Maar voor de rest, is er niets beters...

Ger

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #26 Gepost op: 7 mei 2012, 20:15:26 »
Inderdaad, geweldig.....alles op oneindig.......dat is briljant zeg  8) ;C
Vooral steeds die witte plekken en verdwijnend vliegtuig. die zijn pas briljant.
Nee, geef mijn de K5 maar.......

Zelfs mijn K-m pakt dit nog beter. Was erg tref zeker tijdens bijvoorbeeld Frisian Flag

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #25 Gepost op: 7 mei 2012, 20:03:20 »
Inderdaad, geweldig.....alles op oneindig.......dat is briljant zeg  8) ;C
Vooral steeds die witte plekken en verdwijnend vliegtuig. die zijn pas briljant.
Nee, geef mijn de K5 maar.......

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 7 mei 2012, 16:08:11 »
Klik eens op onderstaande link, dat is pas autofocus...

Ger

Sony A65 - Autofocus test - Twister with 10-blades EDF

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #23 Gepost op: 2 mei 2012, 15:26:58 »
Ik vond het ook heel fijn dat ik het filmen er bij de K5 bijkreeg, Ik had er heel grote plannen mee. Tot nu toe heb ik er misschien 5 minuten mee gefilmd en dat was de eerste dag dat ik de camera had. Was het zo slecht dan? Nee maar het komt er niet van, mijn hart ligt blijkbaar meer bij fotografie. Maar toch handig dat het er op zit, er zal maar een keer iets spectaculairs gebeuren als ik aan het fotograferen ben, kan ik het snel filmen.
Je moet eens voor de gein gewoon soort van bewegende foto's schieten, gewoon 5 seconden filmen inplaats van een foto, kijken hoe dat eruit komt als je dan het resultaat van de dag beetje bij elkaar plakt.
Je krijgt dan een soort van overzichtje wat je die dag hebt gedaan en meteen een ander sfeerbeeld dat je met foto's niet kan vangen.

Denk dat de meeste hier het idee hebben van filmen van familie uitjes en dergelijk, dan is een simpele camcorder zeker een stuk beter geschikt maar niet als je iets creatiever aan de slag wilt.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 2 mei 2012, 15:18:48 »
Een merk als Sony, heeft diverse types, die een autofocus aan boord hebben.
Het merk canon, zit in de ontwikkelfase om ook dit aspect goed in de vingers te krijgen.
Dan valt het merk Pentax me momenteel toch een weinig tegen,daar het kleine maar inoverende pentax hier nog nietmee bezig is.
Jammer....

Ger
Zoals al uitgelegd andere type focus.
-Phase AF kan zien of die goed gefocused is en zo niet hoeveel en of die naar voren of naar achtere toe moet focussen
-contrast AF (dat canon gebruikt) kijkt alleen naar het contrast, is je contrast laag van de onderwerp heb je best kans dat die blijft zoeken en hij heeft geen flauw idee of die op zijn scherpst is gefocused en of die naar voren of naar achtere toe moet focussen, zoals je leest is het een ramp.
De prototype van de K5 had beta firmware dat kon focussen tijdens het filmen maar dat hebben ze eruit gehaald, waarschijnlijk omdat het niet goed werkte.

Een van de topics laat zien, wat je met een fototoestel, de panasonic GH2 allemaal kunt doen.
http://www.vegasforum.ae-video.nl/viewtopic.php?f=17&t=786
Je ziet daar ook dat met de GH2 de focus ook alle kanten op gaat, goed hij krijgt het wel in focus maar het gaat niet van harte...
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2012, 15:31:30 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2012, 12:57:18 »
Je moet eens voor de aardigheid, naar het Sony-Vegas forum gaan.
Sony-Vegas, is een video-edit pakket, waar ik mee werk.
Een van de topics laat zien, wat je met een fototoestel, de panasonic GH2 allemaal kunt doen.
Dan ben ik ook geen techneut, maar zelfs ik kan zien, dat een autofocus zelfs op een fotocamera, alleen maar als een aanwinst beschouwd mag worden.
Ik zal niet zeggen, dat ik mijn bestaande camera er voor zou verkopen, maar als ik toch van plan ben om een nieuwe te kopen, zou ik wel gek zijn, om er deze faciliteit er niet bij te nemen.
Neem de moeite eens, en klik op ondrstaande link.

Greetz:  Ger

http://www.vegasforum.ae-video.nl/viewtopic.php?f=17&t=786

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2012, 11:59:37 »
Ik ben geen techneut, maar zou me zo maar voor kunnen stellen dat als je een voor fotografie ontworpen autofocus functie geschikt gaat maken om ook bij filmen autofocus te hebben, het maar zeer de vraag is of deze autofocus dan voor beide situaties de meest optimale wordt. Met andere woorden: wordt de "foto autofocus" niet zodanig voor filmen aangepast, dat hij daardoor voor fotografie minder goed wordt?

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2012, 11:42:03 »
Hybride drang, vind ik een beetje vergezocht.
En ik ben het volkomen eens met de stelling:een fotocamera is eigenlijk om te fotograferen, wil je filmen, koop dan een filmcamera.
Nou, ik heb beide, maar ik heb ze niet altijd allebei ter beschikking.
En het is wel eens heeeeel gemakkelijk,dat indien je je fotocamera bij je hebt ook toch kunt filmen.
Met de huidige kwaliteit en mogelijkheden die een moderne fotocamera bied, is dit eigenlijk alleen maar een uitkomst.
En als zich dan ook nog eens het feit voordoet, dat ik in de gelegenheid ben om een dezer dagen een nieuwe fotocamera te willen gaan kopen,
zou ik toch wel gek zijn, als ik er niet eentje kocht, met alle mogelijkheden er op, die er momenteel ter beschikking staan!
Het merk canon, zit in de ontwikkelfase om ook dit aspect goed in de vingers te krijgen.
Dan valt het merk Pentax me momenteel toch een weinig tegen,daar het kleine maar inoverende pentax hier nog nietmee bezig is.
Jammer....

Ger
Ik vond het ook heel fijn dat ik het filmen er bij de K5 bijkreeg, Ik had er heel grote plannen mee. Tot nu toe heb ik er misschien 5 minuten mee gefilmd en dat was de eerste dag dat ik de camera had. Was het zo slecht dan? Nee maar het komt er niet van, mijn hart ligt blijkbaar meer bij fotografie. Maar toch handig dat het er op zit, er zal maar een keer iets spectaculairs gebeuren als ik aan het fotograferen ben, kan ik het snel filmen.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2012, 10:20:44 »
Kan ook te maken hebben met de traditie van het merk, Canon had al in de jaren 60 super 8 filmcamera's, Sony heeft al sinds de jaren 70 videocamera's in het assortiment, ook professioneel. Pentax heeft (behalve GAsPD lichtmeting voor Bosch en Philips studiocamera's) nooit erg veel op film- en videogebied gedaan.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2012, 09:44:06 »
Hybride drang, vind ik een beetje vergezocht.
En ik ben het volkomen eens met de stelling:een fotocamera is eigenlijk om te fotograferen, wil je filmen, koop dan een filmcamera.
Nou, ik heb beide, maar ik heb ze niet altijd allebei ter beschikking.
En het is wel eens heeeeel gemakkelijk,dat indien je je fotocamera bij je hebt ook toch kunt filmen.
Met de huidige kwaliteit en mogelijkheden die een moderne fotocamera bied, is dit eigenlijk alleen maar een uitkomst.
En als zich dan ook nog eens het feit voordoet, dat ik in de gelegenheid ben om een dezer dagen een nieuwe fotocamera te willen gaan kopen,
zou ik toch wel gek zijn, als ik er niet eentje kocht, met alle mogelijkheden er op, die er momenteel ter beschikking staan!
Jammer....

Ger

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2012, 07:39:05 »
Ik ook niet. Straks moet je er ook nog mee kunnen bellen :D

Groeten,
J@@P

Kan die dat niet dan?  ??? ::) :D :D
Ik zou dan toch maar gewoon een I-phone kopen, die kan alles  ;C.
OK, van alles een beetje, veel mindere kwaliteit, maar kan dan wel alles........

Voor mij is het heel simpel:
- Een telefoon om mee te bellen.
- Fotocamera om mee te fotograferen.
- I-pod om muziek te luisteren.

Bij een "alles in 1" apparaat moet je toch ergens concessies doen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2012, 03:47:36 »

Zo enorm +1 !!

Snap die hybride drang echt niet
Grote sensor en verwisselen van de lenzen.
Goed je hebt ook film camera die dit kunnen en beter maar we praten dan over een "iets" grote bedrag.

Met fotografie heb je eigenlijk soort vergelijkbaar verschil tussen compact camera en een DSLR.

Het is geen hybride drang, meer zoiets van er zit toch al alles in een camera wat je nodig heb dus waarom ook niet?
Het begon met liveview, dus dat is maar een klein stapje naar filmen.
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2012, 03:51:51 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2012, 22:10:17 »
der zit zelfs een GPS in ...  waarom dan niet gelijk linken met TomTom .. zet die camera in de auto lekker op je dashboord .. kan die ook gelijk als blackbox fungeren

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2012, 22:02:08 »

Zo enorm +1 !!

Ik ook niet. Straks moet je er ook nog mee kunnen bellen :D

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2012, 18:24:26 »
Gewoon voor filmen een filmcameraatje aanschaffen... en voor fotograferen Pentax.   ;)

Zo enorm +1 !!

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2012, 16:47:45 »
Anders zo'n follow focus wiel kopen.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2012, 16:44:52 »
Gewoon voor filmen een filmcameraatje aanschaffen... en voor fotograferen Pentax.   ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR