Auteur Topic: Scherpstellen oude lens op K5  (gelezen 6245 keer)

Offline wigelii

• Full Member
  • *
Re:Scherpstellen oude lens op K5
« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2012, 13:02:29 »
Ik heb ook zo'n loep gebruikt maar dan de ME-1 van Olympus, die van Pentax bestond toen nog niet, maar ik vind het dan minder makkelijk om het hele zoeker-beeld te overzien, en ik vond het vermoeiender aan mijn oog.

Een goed matglas helpt het best, en natuurlijk een betere zoeker, misschien is dat wel de grootste winst van FullFrame, gebruikers genot :evil: .

Wel, die van Olympus bewijzen met de E3/E5 dat ook een 4/3rds camera een geweldig goede zoeker kan hebben.

En als we de grenzen van het formaat mogen overstijgen: die van mijn vroegere analoge Pentax 645 was fantastisch.

Maar terug naar het onderwerp: Het klopt dat je moeilijk het volledige zoekerbeeld kan zien als je de zoekerloupe gebruikt.
Aangezien ik een trage fotograaf ben die veel manueel werkt heb ik me aangepast aan het nadeel om wat extra amoeite te moeten doen aan kadrering.
Voor het scherpstellen is de zoekerloep toch gemakkelijk.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2012, 13:02:29 »

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2012, 12:46:43 »
Ik heb ook zo'n loep gebruikt maar dan de ME-1 van Olympus, die van Pentax bestond toen nog niet, maar ik vind het dan minder makkelijk om het hele zoeker-beeld te overzien, en ik vond het vermoeiender aan mijn oog.

Een goed matglas helpt het best, en natuurlijk een betere zoeker, misschien is dat wel de grootste winst van FullFrame, gebruikers genot :evil: .

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2012, 09:14:16 »
2 tips voor manueel scherpstellen

1. plaats een Pentax zoekerloupe. Ik gebruik de Pentax o-me53. Deze heeft 1.2 x vergroting. Dat maakt een duidelijk verschil als je scherpstelt (en voor iemand als ik met een grote neus en die enkel met zijn linkeroog kan fotograferen is net wat handiger omdat je zoeker een beetje verder uitsteekt).

2. als je scherpstelt, draai dan (niet te traag) voorbij je scheprstelpunt en terug, voorbij en terug, voorbij en terug (telkens wat mider ver doordraaien). Je zal zien dat het veel gemakkelijker wordt om je exacte scherpstelpunt te vinden. Ik leg het misschien wat oduidelijk uit, je moet gewoon eens proberen.
Het is de methode die we vroeger leerden in het begin van het eerste jaar fotografieopleiding (al hadden we het toen wat gemakkelijker met eenvoudige toestelletjes zoals de Pentax MX of K1000 en een 50mm standaardlensje).

Offline D1N0

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • prutser
« Reactie #23 Gepost op: 14 juni 2012, 22:18:06 »
Tegenwoordig is er ook een Katzeye plus voor 105 euro (geen optibrite, maar dat beïnvloedt de splitview niet) Kennelijk kun je focussen tot F22 als je goed bent in recht in de zoeker kijken. (Ik gebruik mijn linker oog dus dat is misschien wat minder). Ik denk er in ieder geval over een te halen gezien het aantal MF lenzen dat ik de afgelopen tijd gehaald heb.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2012, 22:24:59 door D1N0 »
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 6 mei 2012, 04:42:21 »
Vraag ik me af of dat zo is. Ze krijten er namelijk het AF-raster van Pentax op.
Doen ze bij focusing screen ook en kan je voor nog een paar extra lijntjes kiezen ook

http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=25_113&osCsid=0f4a9afbfd9b577177ddad1537de85d9

verschil tussen de screens, dit zijn fullframe voorbeelden maar zoals je kan zien is de canon B iets kleiner met het rondje en daarom vinden de meeste die net iets beter voor APS-C
http://www.focusingscreen.com/privacy.php?osCsid=0f4a9afbfd9b577177ddad1537de85d9
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2012, 04:46:18 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2012, 16:23:51 »
Live-view en dan inzoomen? en dan handmatig focussen. Of heeft de KM dat eigenlijk niet?:$

K-m heeft geen liveview  :D Gisteren op Texel wat geprutst en dat ging wel goed. Voral de afstand geschat en dan ingesteld op de lens. werkt op zich goed.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2012, 20:24:52 »
Katzeye gebruikt gewoon de Nikon K3 matglas, kijk eens bij focusing screen die verkoop ze ook voor pentax en voor een stukje minder.
Ze hebben daar ook verschillende soorten, de canon ec-b zo uit mijn hoofd werkt ook lekker op APS-C formaat.

Vraag ik me af of dat zo is. Ze krijten er namelijk het AF-raster van Pentax op.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2012, 18:22:12 »
Hebben jullie nog tips voor scherpstellen bij lage mm? Ver ingezoomd lukt het me vaak prima om scherp te stellen. Alleen soms op bijvoorbeeld 18mm is het lastig.
ALs je dichtbij focus is het nog wel aardig te zien, voor veraf is het lastiger, misschien dat het gebruik van hyperfocal afstand misschien handig is?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2012, 18:20:45 »
Die zijn van het merk KatzEye en kosten ergens rond de € 2000 omgerekend vanuit dollars. Er zit ook montage handleiding en montage pincet bij.
Katzeye gebruikt gewoon de Nikon K3 matglas, kijk eens bij focusing screen die verkoop ze ook voor pentax en voor een stukje minder.
Ze hebben daar ook verschillende soorten, de canon ec-b zo uit mijn hoofd werkt ook lekker op APS-C formaat.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #17 Gepost op: 3 mei 2012, 18:11:18 »
Haal er een nulletje vanaf  ;) Er zijn ook andere matglazen, meestal een stuk goedkoper en doen niet veel onder voor de Katzeye.

Gedaan....was wel erg duur hè  :D

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #16 Gepost op: 3 mei 2012, 18:05:14 »
Je kunt splitfocus matglazen met microprimsa rand kopen speciaal voor de K5. Daar zit dan ook het hele AF-raster op geprint als je wil.
Die zijn van het merk KatzEye en kosten ergens rond de € 2000 omgerekend vanuit dollars. Er zit ook montage handleiding en montage pincet bij.

Je kunt nog wel eens last hebben van foute lichtmeting en/of autofocus heb ik wel eens gelezen.

Haal er een nulletje vanaf  ;) Er zijn ook andere matglazen, meestal een stuk goedkoper en doen niet veel onder voor de Katzeye.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 3 mei 2012, 16:47:10 »
split-focus matglas inbouwen is imo de enige perfecte optie!

Je kunt splitfocus matglazen met microprimsa rand kopen speciaal voor de K5. Daar zit dan ook het hele AF-raster op geprint als je wil.

Je kunt nog wel eens last hebben van foute lichtmeting en/of autofocus heb ik wel eens gelezen.
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2012, 18:10:54 door Edzo »

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2012, 07:56:07 »
Misschien wijken je objectieven wel iets af en moet je de autofocus iets bijstellen.
Daar ben ik afgelopen weekend ook tegenaan gelopen.
Ik moet dat alleen nog eens nauwkeuriger gaan doen met statief en autofocus kaart e.d

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2012, 23:57:16 »
split-focus matglas inbouwen is imo de enige perfecte optie!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2012, 19:06:39 »
Hebben jullie nog tips voor scherpstellen bij lage mm? Ver ingezoomd lukt het me vaak prima om scherp te stellen. Alleen soms op bijvoorbeeld 18mm is het lastig.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2012, 08:08:36 »
Mijn is altijd geleerd op de tekst scherp te stellen, wie zeg trouwens dat de matglas wel goed scherp stelt?

Laten we even vanuit gaan dat bij jou goed is afgesteld, zie jij het verschil in scherpte tussen de tekst en matglas?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2012, 07:46:08 »
Je kan de groene tekst ook gebruiken, is vaak iets makkelijker zichtbaar.

Bijna, de hoogte van het het matglas wordt precies afgesteld door een metalen vulstukje en die kans per body verschillen. In mijn K5 is hij 0.35 mm terwijl er ook k5's met 0,25 mm zijn. De tekstdisplay zit gewoon vast in de body. Dus voor de echte fijnslijpers  ;) kijk op het matglas zelf.

foto's op FlicR

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2012, 22:54:42 »
Dus het is een goed tip van Lennart eerst je oculair zo af te stellen dat je het matglas zelf op z'n scherpst ziet, die kun je het beste doen zonder objectief.
Je zorgt dan dat de ingegraveerde markeringen voor de AF velden bv zo scherp mogelijk zijn, en anders zo dat je de structuur van het matglas kunt zien.
Je kan de groene tekst ook gebruiken, is vaak iets makkelijker zichtbaar.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2012, 22:25:26 »
Ja dat bedoel ik met je camera afstellen. Dat stond bij mij dus verkeerd. Dan stel je scherp op je matglas wat dus niet scherp is op je sensor :D

Ok, omdat je het matglas zelf niet goed scherp kon zien, dacht je dat je zo goed mogelijk scherp gesteld had, wat naderhand niet zo bleek te zijn...
Maar het is niet zo dat door een verkeerde dioptrie instelling het beeld op een andere plek scherp lijkt op het matglas dan bij een correcte dioptrie instelling, een verkeerde dioptrie instelling zorgt er voor dat zelfs een correct gefocust beeld dat echt scherp op het matglas is, niet scherp wordt waargenomen...

Dus het is een goed tip van Lennart eerst je oculair zo af te stellen dat je het matglas zelf op z'n scherpst ziet, die kun je het beste doen zonder objectief.
Je zorgt dan dat de ingegraveerde markeringen voor de AF velden bv zo scherp mogelijk zijn, en anders zo dat je de structuur van het matglas kunt zien.

foto's op FlicR

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2012, 22:05:06 »
Ja dat bedoel ik met je camera afstellen. Dat stond bij mij dus verkeerd. Dan stel je scherp op je matglas wat dus niet scherp is op je sensor :D

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2012, 22:01:42 »
En zorg dat je camera goed afgesteld is op je ogen :D Mijn camera stond nog op nul terwijl mijn ogen weer achteruit gegaan waren sinds mijn nieuwste bril. (en dan nog vreemd staan kijken dat je MF foto's steeds onscherp zijn.....)

Uiteindelijk gaat dat alleen maar over hoe goed jij het matglas scherp ziet (lijkt mij een eerste vereiste) uiteindelijk is het minst onscherp ook nog steeds het scherpst  ;)

foto's op FlicR

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2012, 21:56:39 »
En zorg dat je camera goed afgesteld is op je ogen :D Mijn camera stond nog op nul terwijl mijn ogen weer achteruit gegaan waren sinds mijn nieuwste bril. (en dan nog vreemd staan kijken dat je MF foto's steeds onscherp zijn.....)

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2012, 21:50:26 »
Hoi Ties,

De kristalen die je bedoelt zijn microprisma's die op een matglas zitten. Deze zijn bedoelt als scherpstel hulpmiddel, voor scherpstellen met de hand.
Pentax levert zelf daar geen matglazen voor, maar er zijn wel firma's die matglazen op maat maken voor de K5.
Zelf heb ik een NIKON K3 matglas in mijn k5, deze heeft een deelwig met daarom heen een ring met micro prisma's.
Dit werkt best goed, alleen de kleinere zoeker vergroting van de K5 ten op zichte van een kleinbeeld body, maakt het toch net wat lastiger dan je gewend bent. zie dit draadje http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19601.0

Vr Gr Gert Jan

foto's op FlicR

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2012, 18:12:15 »
Probeer liveview eens, wil je nog beter zien druk dan op de info knop dan zoom de liveview in.

Je kan trouwens het focus scherm veranderen en zo scherm die in de KX zit in laten zetten.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2012, 20:40:32 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2012, 16:03:11 »
Camera op stand M, ontspanknop half indrukken en focussen, camera zegt piep als focus goed is,eventueel diafragmeren en groene knop indrukken voor belichting, , ..klik.
Oki
« Laatst bewerkt op: 15 april 2012, 16:21:40 door Oki »
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)