Auteur Topic: Diameter filters  (gelezen 3264 keer)

Offline a_salembier

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Man
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Diameter filters
« Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2012, 09:49:15 »
Hoi Stefan,

Ik woon in Amsterdam, en ik ben gewoon bij fotobooms geweest (zit ook in Amsterdam), waar ik eigenlijk mijn K-r ook gekocht heb!.
Op hun website stond dat ze de LCW fader hadden, maar toen ik daar aankwam, bleek dat hij niet meer op voorraad was in 52mm. Ze hadden nog eentje van Starblitz die van ND2 tot ND400 gaat en maar de helft kost (30 euro). Die heb ik dan genomen, met de twijfel of het wel goed is wat betreft de kwaliteit. Die vent zei dat het gewoon hetzelfde was, maar alleen een andere naam. Ik weet zo niet of het een verkoop praatje is, maar ik denk dat ze in de omgeving wel bekend zijn, dus vertrouw op hun woorden.
ik heb het gisteren uitgeprobeerd...zo paal tegen de zon. dat dempt inderdaad goed het licht, alleen zat ik snel op de maximum stand aangezien de zon nog redelijk hoog was. Daardoor kreeg ik ook dat bekend kruis effect op een wide angle, maar ik vertrouw dat het goed komt als het om een sunset gaat (of sunrise..weet ik nog niet), de zon zal dan minder fel zijn en misschien zal ik voor 55mm gaan in plaats van 18mm...dat geeft me een diafragma van F35 of F40 als ik me goed herinner. Ik hoop dat hij naar wens zal werken daar in de filippijnen, anders heb ik wel een probleem aangezien ik op een eiland zal zitten waar geen foto winkel aanwezig is natuurlijk! Dan blijft er maar die optie om foto's te stacken inderdaad, heb een statief, dus het moet wel lukken. Of gewoon iets overbelichte foto's maken en dan achteraf bewerken in photoshop.

Pentax K-r,
SMC pentax DAL 1:3.5-5.6,  18-55mm AL lens
SMC Pentax DAL 1:4-5.6, 50-200mm ED lens
Asahi SMC-Pentax M - 1:1.7, 50mm lens
Sirui T-005 statief + C-10 balhoofd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2012, 09:49:15 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2012, 19:43:25 »
Meeste van deze zijn meerdere foto's op elkaar gestapeld.
http://pig.sty.nu/photos/arran_2011/stacks
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2012, 14:45:37 »
Als we even uitgaan van de voorbeeld van je link.
Daar gaan ze van 1/15 sec naar 6 seconden met de filter zonder kruis (eerste & tweede foto) dat is iets meer dan 6 stops.

En ja kan natuurlijk een Vari ND kopen en een iets zwaardere ND en die stapel je dan op elkaar voor overdag, dat is misschien de goedkoopste en meest variabel optie.
En zoals ik eerder aangaf je kan ook meerdere foto's op elkaar "plakken" met software. Of je nu 1 foto heb van 20 seconden of 10 fotos van 2 seconden, bij elkaar hebben ze aan 20 seconden beeld opegnomen.
Dat is ook nog een optie als je beetje handig ben met foto bewerken, op zich is de techniek niet moeilijk.

Voor de fader, konijnenberg heeft ze.
http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/48908/nd-filters.html#?brands=&types=&stock=&kw=&pricerange=-&pager=40&sort=rel&items=20

Hun hebben meer op voorraad maar zit in apeldoorn.
http://www.cameratools.nl/foto-video-accessoires/filters/?Merk%20Product=LightCraft&alstart=0

ps. de ultra versie gaat tot 12 stops, dat is wel een hoop en waarschijnlijk meer dan genoeg maar niet goedkoop.
Zal een een normale vari kopen en een zware ND filter, is een stukje goedkoper.
Let er wel op dat het op je lens past, sommige groothoek lenzen kunnen alleen een dunne filter aan en dan kan je alleen maar een enkele ND filters gebruiken want de vari zijn volgens mijn een stukje dikker...
edit: net even opgezocht, je ben okay om een dikkere filter op de 18-55 te gebruiken maar weet niet of 2 filters ook lukt...
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2012, 14:56:38 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline a_salembier

• Full Member
  • *
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2012, 13:36:26 »
hoi Stefan,

Ik wil een ND filter kopen omdat ik hier volgende week naar de Filippijnen op reis ga en zal zeker dicht bij het strand zijn. Daar zal ik denk ik zeker wachten tot later in de middag of vroeg 's ochtends om een lage zon en mooie kleuren te krijgen. Ik denk wel dat een wide angle dan mooier is om te gebruiken, daarom vrees ik voor dat kruis, maar het is inderdaad zo dat als ik op een lagere stand die filter gebruik...zal dat kruisje minder snel verschijnen.
Andere reden om die ook te willen gebruiken is omdat er watervallen zijn in de omgeving waar we gaan. Deze zal ik dan wel in de middag zien en niet 's avonds...daarom is een sterkere demping misschien nodig! voor een waterval is een wide angle misschien minder nodig maar dit weet ik zo niet omdat ik nog geen ervaring mee heb, maar hoop dat ik daar iets moois kan maken!
ik denk dat ik dus voor zo'n fader ND ga want de filters met een vaste demping zijn toch iets moeilijker te vinden heb ik het idee (zeker in een hogere demping). ik vertrek volgende week dus wel haast achter om eentje te vinden...in Amsterdam en omgeving,online aankopen is voor mij geen optie meer...je weet maar nooit met Postnl en de mogelijke trage bezorging!
Pentax K-r,

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2012, 13:10:24 »
over variabele ND filters, heb ik hier iets interessant gevonden over de fader ND filter van Light Craft Workshop.
Blijkbaar niet geschrikt voor maximale demping van het licht op wide angle lenzen.
Verder krijgt deze filter wel een goede score!

http://www.ephotozine.com/article/light-craft-workshop-fader-nd-mk-ii-filter-filter-review-14321
Klopt hebben de andere ook last van komt door de manier waarop ze werken.
Ze gebruiken twee polarisatie filters, die filteren licht weg dat een bepaalde kant op gaat, in de uiterste stand filteren ze horizontaal en het verticale licht weg dus bereikt er geen enkel licht de sensor meer en daarom krijg je dat kruist.
zo vari ND is goed genoeg als je maar rekening houd met omgevings licht dus gaat niet midden op de dag in de volle zon proberen maar probeer het bij schemer licht in de ochtend, avond of wanneer het bewolkt is.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2012, 13:06:08 »
Stephan....dat vraagt TS toch helemaal niet?!
Je kan ook de plaatjes van internet afhalen...kan je thuis blijven
Ten eerste is het Stefan  ;)

en de TS & Lennart vragen naar welke ND filter je nodig hebt om dat satijn achtig water te krijgen, het is niet een direct antwoord op zijn vraag maar wel een suggestie om het op een andere manier te doen waar die misschien nog niet aan gedacht heeft.
Als je daar problemen mee heb stuur me dan maar een persoonlijk bericht of meld me maar bij de mods want ik gaat er verder niet meer op in.

En als we het over "off topic" commentaar hebben dan ben jij de eerste die commentaar geeft dat echt helemaal niks meer met de vragen te maken heeft dus bravo met het geven van het goeie voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2012, 13:14:08 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline a_salembier

• Full Member
  • *
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2012, 13:01:09 »
over variabele ND filters, heb ik hier iets interessant gevonden over de fader ND filter van Light Craft Workshop.
Blijkbaar niet geschrikt voor maximale demping van het licht op wide angle lenzen.
Verder krijgt deze filter wel een goede score!

http://www.ephotozine.com/article/light-craft-workshop-fader-nd-mk-ii-filter-filter-review-14321
Pentax K-r,

asplx

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2012, 12:53:42 »
ok Ruurd...zal zo even zoeken tussen de duizenden posten  ;)
Dank je voor de tip.

Zoekt en gij zult vinden, mij Waarde...  8)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2012, 12:49:31 »
je kan digitaal de fotos stacken, dan kan je dit effect ook krijgen,

Stephan....dat vraagt TS toch helemaal niet?!
Je kan ook de plaatjes van internet afhalen...kan je thuis blijven

Henk

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2012, 11:58:25 »
je kan digitaal de fotos stacken, dan kan je dit effect ook krijgen,
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2012, 11:24:09 »
Ik heb een 62mm lens. Ik zat zelf te denken aan een Travor ND8 Filter 62mm. Kost 22,95 en is een 3 stops.
Ik zou hem niet heel erg veel gebruiken dus een hele extreem hoge kwaliteit hoeft het niet te wezen. Het
verschil ga ik toch niet terug zien met mijn combinatie

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline a_salembier

• Full Member
  • *
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2012, 11:21:03 »
ok Ruurd...zal zo even zoeken tussen de duizenden posten  ;)
Dank je voor de tip.
Pentax K-r,

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2012, 11:08:01 »
Hoeveel stops denken jullie dat het beste is? Ikzelf wil binnenkort namelijk ook een grijsfilter kopen voor watervallen en zeeën.
(ik heb trouwens een polarisatiefilter.... zou deze al genoeg zijn?)

4 stops gaat goed
Een Polafilter reduceert "slechts" 1,6 tot 2 stops en heeft daarbij nog een heel ander effect.

Als jullie de filtermaten doorgeven, zal ik kijken, wat ik  aan ND (Neutral Density) filters nog heb liggen.

@Arnaud
Er is hier op het forum als ik het wel heb ook al eens iets geplaatst over variabele grijsfilters. Maar ik weet niet meer waar.

Groeten,
Ruurd

Offline a_salembier

• Full Member
  • *
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2012, 11:02:20 »
ik zag iets op de website van een winkel, dit was een fader ND filter, bij het draaien krijgt ie een donkerdere kleur en kan een variatie van licht demping hebben tussen 2 en 8 stops.
model is "starblitz 52mm fader ND filter" en kost maar 30 euro in de winkel! Dit is minder geld dan grijsfilters van Hoya of B+W met een vaste demping van licht.
Nu kan ik zo geen review vinden over deze merk en de kwaliteit van zulke fader ND filters. Ik vroeg me af of het goed te doen is of dat ik teleurgesteld zou zijn met het resultaat? Ben geen professionele fotograaf maar wil wel een foto aan de muur hangen op groot formaat als ik een mooie silky water effect kon maken aan zee!
Heeft iemand ervaring met deze merk of met fader ND filters?
dit zou ik willen kunnen doen :

Pentax K-r,

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2012, 10:38:58 »
Hoeveel stops denken jullie dat het beste is? Ikzelf wil binnenkort namelijk ook een grijsfilter kopen voor watervallen en zeeën.
(ik heb trouwens een polarisatiefilter.... zou deze al genoeg zijn?)
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2012, 10:43:02 door LennartKm »

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline a_salembier

• Full Member
  • *
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2012, 09:37:30 »
Hoi Edzo,

Ik wou inderdaad een grijze filter kopen! ik zag van die hele mooie foto's van stranden met een silky water effect. Dit bereik je alleen met een lange sluitertijd. op mijn 18-55mm lens heb ik een F22 op 18mm met een nog te korte sluitertijd, zelfs op ISO 100. Dit gaat niet werken als ik in de filippijnen het strand of een waterval op foto wil hebben! Daarom dacht ik aan een grijze filter.
Heb eentje gezien in de aanbieding bij steenweg in Utrecht, maar dit is maar een 2 stops en ik ben bang dat het nog niet genoeg is om het silky effect echt te maken!

Zoiets zou ik wel willen bereiken :

Long exposure technique - Quick Shots 05

Silky smooth water using a Neutral Density Filter

ik moet dus blijkbaar gaan tot een hele lange sluitertijd!
Pentax K-r,

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2012, 09:17:36 »
Waarom zou je een filter willen monteren?
Zie het topic elders over filtergebruik. Skylight of UV filters heb je eigenlijk niet echt nodig, hooguit voor bescherming van je lens. Maar daar werkt een zonnekap doorgaans net zo goed voor en hem je effectief veel meer aan voor de beeldkwaliteit.
Uiteraard is het anders als je een polarisatiefilter of grijsfilter gebruikt, die hebben een doel voor de specifieke foto die je wil maken.

Offline a_salembier

• Full Member
  • *
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2012, 08:41:27 »
ok...dank je wel voor je snelle reactie!

Fijne dag verder.

Arnaud
Pentax K-r,

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2012, 08:39:23 »
Hoi,

je moet een filter zoeken van 52 mm...dat past gewoon.

Henk

Offline a_salembier

• Full Member
  • *
    • Mijn foto's op Flickr
Diameter filters
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2012, 08:26:53 »
Hallo iedereen,

Ik heb een K-r kit met twee lenzen, de DAL 18-55mm en de DAL 50-200mm.
Nu ben ik op zoek naar filters maar weet zo niet welke op zulke lenzen passen (welk diameter)??
Op de lenzen staat dat de diameter 52mm is maar is dit de maat van de kant van de vatting, of is dit de andere kant, het uiteinde dus waar de filter komt te zitten?
In het kort, welk diameter zou ik moeten zoeken voor een filter?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,

Arnaud
Pentax K-r,