Hoi Stefan,
Ik woon in Amsterdam, en ik ben gewoon bij fotobooms geweest (zit ook in Amsterdam), waar ik eigenlijk mijn K-r ook gekocht heb!.
Op hun website stond dat ze de LCW fader hadden, maar toen ik daar aankwam, bleek dat hij niet meer op voorraad was in 52mm. Ze hadden nog eentje van Starblitz die van ND2 tot ND400 gaat en maar de helft kost (30 euro). Die heb ik dan genomen, met de twijfel of het wel goed is wat betreft de kwaliteit. Die vent zei dat het gewoon hetzelfde was, maar alleen een andere naam. Ik weet zo niet of het een verkoop praatje is, maar ik denk dat ze in de omgeving wel bekend zijn, dus vertrouw op hun woorden.
ik heb het gisteren uitgeprobeerd...zo paal tegen de zon. dat dempt inderdaad goed het licht, alleen zat ik snel op de maximum stand aangezien de zon nog redelijk hoog was. Daardoor kreeg ik ook dat bekend kruis effect op een wide angle, maar ik vertrouw dat het goed komt als het om een sunset gaat (of sunrise..weet ik nog niet), de zon zal dan minder fel zijn en misschien zal ik voor 55mm gaan in plaats van 18mm...dat geeft me een diafragma van F35 of F40 als ik me goed herinner. Ik hoop dat hij naar wens zal werken daar in de filippijnen, anders heb ik wel een probleem aangezien ik op een eiland zal zitten waar geen foto winkel aanwezig is natuurlijk! Dan blijft er maar die optie om foto's te stacken inderdaad, heb een statief, dus het moet wel lukken. Of gewoon iets overbelichte foto's maken en dan achteraf bewerken in photoshop.