Auteur Topic: Over Dokkum  (gelezen 1384 keer)

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re:Over Dokkum
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2012, 13:02:39 »
Elke keer als je een JPG foto opent en er een SAVE wordt uitgevoerd wordt er door het bewerkings programma, maakt niet uit welke, JPG compressie uitgevoerd. Als je een foto dus gewoon 5x opent en 5x saved raak je dus gewoon 5x kwaliteit kwijt.
Als je dat kwaliteits verlies niet wilt kun je het beste met RAW beginnen en de foto in TIFF opslaan en pas aan het eind de foto als JPG opslaan.

grtz, Andre

Dank, dan is het me nu duidelijk!
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2012, 13:02:39 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2012, 12:35:27 »
Wanneer ik een JPEG open in CameraRAW, vervolgens bewerk en opsla door middel van de 'Save As' optie, wordt de nieuwe JPEG aanzienlijk kleiner in MB's dan het origineel. Het kan wel tot twee derde kleiner worden. Zelfs wanneer ik een JPEG open, niets er aan doe en vervolgens opsla verdwijnt er een kwart van de MB's. Ik heb in de 'Save As' dialog aangegeven dat ik de maximale JPEG kwaliteit wil.
Heeft iemand ideeën hoe dit komt,  of het negatief is voor de kwaliteit van de foto en of ik het ergens nog kan aanpassen? Of gebruikt CameraRaw soms een betere compressie?

Elke keer als je een JPG foto opent en er een SAVE wordt uitgevoerd wordt er door het bewerkings programma, maakt niet uit welke, JPG compressie uitgevoerd. Als je een foto dus gewoon 5x opent en 5x saved raak je dus gewoon 5x kwaliteit kwijt.
Als je dat kwaliteits verlies niet wilt kun je het beste met RAW beginnen en de foto in TIFF opslaan en pas aan het eind de foto als JPG opslaan.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2012, 11:45:29 »
Mijn bovenstaande vraag nog maar even een keer, het houd me nog steeds bezig en ik denk dat de vraag hierboven een beetje ondergesneeuwd is in de lange comment.

Wanneer ik een JPEG open in CameraRAW, vervolgens bewerk en opsla door middel van de 'Save As' optie, wordt de nieuwe JPEG aanzienlijk kleiner in MB's dan het origineel. Het kan wel tot twee derde kleiner worden. Zelfs wanneer ik een JPEG open, niets er aan doe en vervolgens opsla verdwijnt er een kwart van de MB's. Ik heb in de 'Save As' dialog aangegeven dat ik de maximale JPEG kwaliteit wil.
Heeft iemand ideeën hoe dit komt,  of het negatief is voor de kwaliteit van de foto en of ik het ergens nog kan aanpassen? Of gebruikt CameraRaw soms een betere compressie?
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2012, 10:46:55 »
Mooie plaatjes Machiel! Vooral #2 vind ik mooi, en #5 zou ik liggend hebben genomen, maar een leuke registratie van een ongetwijfeld mooie tocht.

CameraRaw ken ik niet maar voor het forum is de grootte goed!

Dank je! Foto 2 bevalt me zelf ook wel. En ik denk dat er in #3 nog wel meer zit door een betere uitsnede te nemen.

:D :D :D

Het heeft toch een aantal leuke plaatjes opgeleverd in ieder geval.
Ik ken CameraRaw ook niet, maar lijkt me dat hij het RAW bestand omzet in een kleiner JPEG bestand, wat het programma toch ook hoort te doen, of begrijp ik je verkeerd?

Bedankt :). Ik gebruik CameraRaw nu om mijn JPEGs uit de camera te bewerken. Ik vind het wel een simpel en overzichtelijk programma. Maar ik bedoelde dus wanneer ik een JPEG bewerk en vervolgens opsla verdwijnt ongeveer twee derde van de MB's. Iemand ideeën?

Mooie serie, leuke impressie! 10 km omrijden is niet zo erg als de 360 gewonden die de afgelopen week door het schaatsen in een ziekenhuis in Leeuwarden zijn belandt...   ::)
Dank je. Ik wist wel dat er veel gewonden gevallen waren, maar dat is wel echt veel zeg. Ik ben gelukkig maar 1x gevallen. Aan het einde van de rit nog net even een mooie diepe scheur mee weten te pakken ;).

leuke foto's, zaterdag was het flink drukker!

Ja, het viel mij ook alles mee met de drukte. Geen file-schaatsen in ieder geval :D. Maar voor foto 2 moest ik toch wel even wachten tot het rustig werd.

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2012, 20:10:02 »
leuke foto's, zaterdag was het flink drukker!
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2012, 17:30:07 »
Mooie serie, leuke impressie! 10 km omrijden is niet zo erg als de 360 gewonden die de afgelopen week door het schaatsen in een ziekenhuis in Leeuwarden zijn belandt...   ::)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2012, 17:29:02 »
..................en een significante daling in het aantal genomen foto's de laatste kilometers van de tocht :D.

:D :D :D

Het heeft toch een aantal leuke plaatjes opgeleverd in ieder geval.
Ik ken CameraRaw ook niet, maar lijkt me dat hij het RAW bestand omzet in een kleiner JPEG bestand, wat het programma toch ook hoort te doen, of begrijp ik je verkeerd?

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2012, 17:15:51 »
Mooie plaatjes Machiel! Vooral #2 vind ik mooi, en #5 zou ik liggend hebben genomen, maar een leuke registratie van een ongetwijfeld mooie tocht.

CameraRaw ken ik niet maar voor het forum is de grootte goed!

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
Over Dokkum
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2012, 16:40:23 »
Hier een kleine serie foto's van een tocht die ik afgelopen donderdag met mijn vader heb geschaatst. De dag begon erg donker, sneeuw in de lucht, maar het werd later toch een stuk mooier.

Ik heb sommige foto's nog een beetje nabewerkt, vooral om er zeker van te zijn dat de sneeuw ook echt wit was. Tot slot nog een vraag: wanneer ik foto's bewerk in CameraRaw en vervolgens opsla onder een nieuwe naam worden ze ongeveer een derde van de originele grootte in mb's. Weet iemand waarom dit is, of dit kwaliteitsverlies inhoudt en of ik ook ergens kan instellen dat dit niet gebeurd?

Foto 1: Sopie

Foto 2: 'Drukte' op de Ee

Foto 3: Het Bolwerk in Dokkum

Foto 4: Kluun-voorbereidingen

Foto 5: Eindelijk zon!

Voor de geïnteresseerden: We zijn begonnen tussen Hurdegaryp en Ryptsjerk. Vandaar via de Grote Wielen naar Aldtsjerk. Vervolgens via Bartlehiem naar Dokkum. Daarna richting Kollum en via De Valom weer terug naar de opstapplek.
Per ongeluk waren we de afslag naar de Valom voorbij gereden, wat resulteerde in 10km extra omrijden, een totale afstand van een dikke 60km en een significante daling in het aantal genomen foto's de laatste kilometers van de tocht :D.