Auteur Topic: Nikon D800  (gelezen 9343 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Nikon D800
« Reactie #28 Gepost op: 7 februari 2012, 17:13:30 »
Die versmelting van technologie gaat bijna altijd ten koste van iets ...
Hoe het te compenceren maakt de succesformule.

Persoonlijk zie ik graag een foto camera die bedoelt is om foto's te maken zonder dat ergens een compensatie noodzakelijk is.
De technologie is voornamelijk software.
Als je bijvoorbeeld een computer hebt voor spelletjes dan zakt ook niet eens de prestaties in omdat je een mediaspeler op heb geinstaleerd of omdat je word erop heb gezet.

De processors die worden gebruikt zijn al tijden geschikt om video te kunnen afspelen en opnemen.

Welke opleiding overweeg je? De D800 zal zeker een prachtige camera zijn voor video, maar je zou natuurlijk ook gewoon naar de wellicht wat goedkoper 5D mk2 kunnen kijken als je DSLR video wil, nog steeds een zeer goede camera en zal straks ongetwijfeld zakken in prijs op de 2dehands markt als de 5D mk3 (ooit) uitkomt.
Voordeel van de D800 is de schone HDMI out waardoor je 4:2:2 kan opnemen dat kan met de 5D mkII niet.
En persoonlijk heb ik meer met Nikon dan Canon...

Maar inderdaad, een tweedehands Canon zal leuk wezen omdat je met een adapter je Pentax lenzen kan gebruiken en er is de magiclatern firmware.

Als pentax nou écht flink marktaandeel zou willen pakken, dan zouden ze eens een filmcamera met APS-C/FF sensor moeten overwegen met K-mount. Zij hebben immers geen last van concurrentie met eigen producten. Gegarandeerd dat die als warme broodjes over de toonbank gaan!
Misschien een K-01 maar dan met een shone HDMI out net zoals Nikon heeft zal al voldoende wezen en een uitklapbaar kantelbaar scherm zal mooi wezen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #28 Gepost op: 7 februari 2012, 17:13:30 »

jjw

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 7 februari 2012, 16:42:12 »
leuk dingetje maar wil toch wel iets beters, als ik daar mee aan komt is het net alsof je een vak opleiding fotografie gaat doen met een compact camera.
Ze zullen daar ook zeker apparatuur hebben dat we kunnen gebruiken maar is toch wel lekker als je zelf ook een beetje aan de slag kan.
Maar eerst eens kijken of het wat is, ze hebben vrijdag een open dag namelijk.

Welke opleiding overweeg je? De D800 zal zeker een prachtige camera zijn voor video, maar je zou natuurlijk ook gewoon naar de wellicht wat goedkoper 5D mk2 kunnen kijken als je DSLR video wil, nog steeds een zeer goede camera en zal straks ongetwijfeld zakken in prijs op de 2dehands markt als de 5D mk3 (ooit) uitkomt.

Iedereen die het gebruik van DSLR voor film niet snapt, die discussie is achterhaald. Het web staat vol met duizenden voorbeelden (zie o.a. vimeo) van prachtige films geschoten op DSLR. Het is de zeer goede beeldkwaliteit in combinatie met verwisselbare lenzen voor een relatief lage prijs die ze zo aantrekkelijk maakt. De vormfactor is voor handheld misschien niet optimaal, maar voor een beetje film wordt het ding toch al snel op een af andere mount/schouder/rig/etc. geplaatst dus dan maakt dat niets meer uit. De reden waarom fabrikanten als sony/canon/panasonic geen 'DSLR' met filmcamera-vorm maken is waarschijnlijk omdat ze niet met hun eigen producten willen concurreren, allen maken immers ook high-end filmcamera's. Daarnaast blijkt de vormfactor in de praktijk helemaal niet zo'n probleem te zijn zoals hier boven beschreven, het scheelt dus weer in de ontwikkeling van een extra model. Tenslotte komt er nog bij dat je met de vorm van een fotocamera prima kan filmen, echter met een filmcamera foto's maken, dat is echt niet te doen. Ze pakken nu dus 2 doelgroepen in één klap. En er blijft een mooi gat tussen de DSLRs en de top filmcamera's met grote sensors en verwisselbare lenzen.

Als pentax nou écht flink marktaandeel zou willen pakken, dan zouden ze eens een filmcamera met APS-C/FF sensor moeten overwegen met K-mount. Zij hebben immers geen last van concurrentie met eigen producten. Gegarandeerd dat die als warme broodjes over de toonbank gaan!

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #26 Gepost op: 7 februari 2012, 16:20:27 »
Die versmelting van technologie gaat bijna altijd ten koste van iets ...
Hoe het te compenceren maakt de succesformule.

Persoonlijk zie ik graag een foto camera die bedoelt is om foto's te maken zonder dat ergens een compensatie noodzakelijk is.

ps
Deze post zit vol met aannamens en wordt totaal niet gesteund door aantoonbaar bewijs.
Met uitzondering uiteraard van mijn persoonlijke wens.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 7 februari 2012, 16:10:00 »
De pixels zijn net ietsje groter of gelijk aan de sensor van onze K-5. Ben benieuwd hoe de prestaties zijn van deze sensor. Je hebt meer pixels in ieder geval, maar wellicht van dezelfde kwaliteit. Wel iso 50 als ondergrens en daar zijn zeker wel studiofotografen heel blij mee.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 7 februari 2012, 16:09:50 »
Ik vraag me alleen af of 36MP geen overkill is. Ik had eerder 24MP verwacht. Verder klinkt de D800 helemaal top.
Waarschijnlijk een aanbieding want ze gebruiken hem ook in de 4D, waarschijnlijk druk dat de kosten een beetje omdat ze dan meer bestellen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #23 Gepost op: 7 februari 2012, 16:08:37 »
Om te beginnen met filmen: http://www.4launch.nl/shop/product/115465/
Succes met je film carrière
leuk dingetje maar wil toch wel iets beters, als ik daar mee aan komt is het net alsof je een vak opleiding fotografie gaat doen met een compact camera.
Ze zullen daar ook zeker apparatuur hebben dat we kunnen gebruiken maar is toch wel lekker als je zelf ook een beetje aan de slag kan.
Maar eerst eens kijken of het wat is, ze hebben vrijdag een open dag namelijk.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 7 februari 2012, 16:05:41 »
Ik weet niet of ik heel erg enthousiast moet zijn met deze opvolger van de D700.
De D700 is een echte fotocamera terwijl de D800 meer gericht is op video.
Tel daarbij op dat hij 3x zoveel megapixels heeft dan de D700.
Dat gaat niet goed komen met pure (foto) beeldkwaliteit: meer pixels = meer ruis.
En om die ruis te onderdrukken bakken ze dikkere laagdoorlaatfilters erop wat meer detail verlies opleverd.
Wellicht dat ze daarom ook een versie uitbrengen zonder zo'n filter (betere details - meer ruis).
Meer pixels beteken inderdaad meer ruis maar ja je hebt ook 3x zoveel pixels en als je dan 3x zoveel ruis hebt dan blijft de ruis toch gelijk?

En ze komen ook met een dunnere laagdoorlaatfilter dus je hebt een keuze.
Deze filter helpt niet echt veel met ruis maar is juist om moire tegen te gaan.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 7 februari 2012, 14:46:24 »
Een 2e hands D700 kost in NL ca. 1400 euro en nieuw kosten ze om en nabij de 2000 euro................
Ik verwacht niet dat de 2e handsprijs net zo snel gaat dalen als bijvoorbeeld een Canon 5D.
Een D700 heeft namelijk veel meer te bieden tov de basic 5D.
Het is wel iets wat ik hoop. Ik ben zeer tevreden met de K5, maar als de Nikon D700 onder de €1000 komt dan denk ik dat ik hem koop incl. een 50mm. De K5 blijft natuurlijk voor de natuurfotografie (lekker compact). :)

Ik vraag me alleen af of 36MP geen overkill is. Ik had eerder 24MP verwacht. Verder klinkt de D800 helemaal top.

Offline Q46

• Full Member
  • *
  • natuur
« Reactie #20 Gepost op: 7 februari 2012, 13:52:14 »
Om te beginnen met filmen: http://www.4launch.nl/shop/product/115465/

Succes met je film carrière

Quirin
Pentax K5ii, K7, DA 70mm F2.4 Limited, DA 35mm F2.8 Macro Limited DA 15 F4 en FA 50 1.4

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2012, 13:34:24 »
Juist wel, de D700 body nadert de 1200 USD en dat kan best lager. Als je wilt komt het moment snel dichterbij.

Een 2e hands D700 kost in NL ca. 1400 euro en nieuw kosten ze om en nabij de 2000 euro................
Ik verwacht niet dat de 2e handsprijs net zo snel gaat dalen als bijvoorbeeld een Canon 5D.
Een D700 heeft namelijk veel meer te bieden tov de basic 5D.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #18 Gepost op: 7 februari 2012, 13:26:15 »
Ik had al geen reden om over te stappen, want de D700 is echt een super camera, maar na het zien van de D800 helemaal niet  :)
Juist wel, de D700 body nadert de 1200 USD en dat kan best lager. Als je wilt komt het moment snel dichterbij.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #17 Gepost op: 7 februari 2012, 13:24:57 »
Nikon, Canon (en baby Pentax ook) willen de massa bedienen...dus daar is zo'n campagne wel van belang
Dat is maar de vraag, of je wel moet willen wat je nog niet (of niet meer) kan. Het lijkt me voor Pentax eerst van belang om in de winkels te staan. De aanpak van Olympus lijkt me wel goed in deze. Loop voor de gein eens bij Dixons binnen. Wie daar naar een betere P&S vraagt kan kiezen uit Panasonic of Olympus, dan laten de verkopers Canon en Nikon ineens liggen.
Ansel Adams

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 7 februari 2012, 13:22:01 »
Off topic: Ik vind bijna alle reclames vervelend.

On topic: Ik weet niet of ik heel erg enthousiast moet zijn met deze opvolger van de D700.
De D700 is een echte fotocamera terwijl de D800 meer gericht is op video.
Tel daarbij op dat hij 3x zoveel megapixels heeft dan de D700.
Dat gaat niet goed komen met pure (foto) beeldkwaliteit: meer pixels = meer ruis.
En om die ruis te onderdrukken bakken ze dikkere laagdoorlaatfilters erop wat meer detail verlies opleverd.
Wellicht dat ze daarom ook een versie uitbrengen zonder zo'n filter (betere details - meer ruis).

Ik had al geen reden om over te stappen, want de D700 is echt een super camera, maar na het zien van de D800 helemaal niet  :)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 7 februari 2012, 13:16:57 »
mee eens Roeland...maar Hasselblad en Leica willen niet een de massa bedienen al zouden ze het kunnen.
Dat zou meteen de waarde van hun camera's dramatisch omlaag brengen...die willen exclusief zijn en blijven naar mijn mening.

Nikon, Canon (en baby Pentax ook) willen de massa bedienen...dus daar is zo'n campagne wel van belang

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 7 februari 2012, 13:13:31 »
Maar dat neemt niet weg dat Pentax addicten alleen maar kunnen dromen en kwijlen van het zo op de kaart zetten van een merknaam.
Hm, kan zijn maar iedereen voor wie het van belang is, kent Hasselblad en Leica, en die hebben nog nooit TV reclame gemaakt. Als fabrikant kun je kiezen voor de massamarkt maar dat werkt alleen als je daar de productiecapaciteit voor hebt, stel je voor dat je reclame succes heeft en dat je niet kunt leveren, Dan ben je snel weg en kom je voorlopig niet terug.
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2012, 13:07:49 »
Dat vind jij....en ik ben het ten dele wel met je eens.
Maar dat neemt niet weg dat Pentax addicten alleen maar kunnen dromen en kwijlen van het zo op de kaart zetten van een merknaam.
Mee eens.
Gelukkig zien we nu wel meer reclame nog niet op TV maar op verschillende sites kwam wel de Q tevoorschijn.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2012, 13:04:02 »
Maar niet in een positieve manier...
Zeker in de Nikon 1 reclame zit zoveel geslijm *brrrr*

Dat vind jij....en ik ben het ten dele wel met je eens.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2012, 12:54:00 »
De handvaten en dergelijk waar je het over hebt worden ook voor normale camera's gebruikt, daar is geen verschil in.

Sony heeft de NEX VG-10 & VG-20 maar die gaan maar tot zover en in dit geval is de D800 met een recorder beter.
De NEX FS100 daar in tegen zijn wel weer beter maar dan praat je al weer over €6.000
Canon heeft nu de C300 maar die gaat richting de €16.000

Dus waar kies je voor?
En waarom ze het niet doen, geen flauw idee.
Waarschijnlijk heeft het met productie aantallen te maken misschien?

Hier is een testje.
Meeste is geschoten met de RED scarlet maar er zit een scene in met de 5D markII, kijken of je die eruit kan pikken.
'Pull Back' - a RED SCARLET Test Short
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2012, 13:01:27 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2012, 12:42:06 »
Als je gaat kijken naar vergelijkbaar iets dan zit rond de €20.000 (red scarlet) of jij weet iets wat ik niet weet.
€3.000 voor D800 en €350 voor een externe recorder klinkt een stuk beter.  ;)
Ik zie dat argument vaker en tot iemand mij van het tegendeel weet te overtuigen, blijf ik van mening dat een Barnack model camera niet geschikt is om mee te filmen. De andere kant is dat filmers naar slr's grijpen, er wat handvaten aanschroeven en er toch mee gaan filmen omdat de prijs/kwaliteitsverhouding zo lekker is. Wat ik me dan afvraag, waarom proppen de grote videocam fabrikanten als Panasonic, Sony, Bosch en dat soort volk niet deze technologie in een gewoon model filmcamera.
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2012, 12:27:52 »
Misschien kun je eens uitwijden wat zoal de verschillen zijn met 4:2:2 4:0:0 en weet ik wat. Tussen onze AVI in de K-5 en die nieuwe opslagvorm. Mag ook in een nieuw draadje. Lees het elke keer, die heeft die filmfunctie, maar weet er niet goed de verschillen in.
Hebt te maken met de opbouw van de pixels, voornamelijk de kleuren.
4:2:2 levert meer informatie dus daar kan je dan meer mee.
4:0:0 bestaat volgens mijn niet, of je moet in zwart wit filmen misschien.

http://dvxuser.com/articles/colorspace/

Aanschaffen van een film-/videocamera is dan wel een erg vreemde actie  ::)
Als je gaat kijken naar vergelijkbaar iets dan zit rond de €20.000 (red scarlet) of jij weet iets wat ik niet weet.
€3.000 voor D800 en €350 voor een externe recorder klinkt een stuk beter.  ;)
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2012, 12:44:05 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2012, 12:02:16 »
ben van plan misschien een filmschool te gaan doen en dan zal dat wel mooi wezen...
Aanschaffen van een film-/videocamera is dan wel een erg vreemde actie  ::)
Ansel Adams

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2012, 11:49:01 »
De 8 bit, 4:2:2 out voor video is iets waar ik naar zit te kijken, ben van plan misschien een filmschool te gaan doen en dan zal dat wel mooi wezen...

Misschien kun je eens uitwijden wat zoal de verschillen zijn met 4:2:2 4:0:0 en weet ik wat. Tussen onze AVI in de K-5 en die nieuwe opslagvorm. Mag ook in een nieuw draadje. Lees het elke keer, die heeft die filmfunctie, maar weet er niet goed de verschillen in.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2012, 11:28:47 »
Jij hoort niet bij de doelgroep  ;D
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2012, 11:17:19 »
Waardoor inmiddels wel echt iedereen de naam Nikon kent (als dat al niet het geval was)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2012, 10:41:50 »
al die I am Nikon reclames 

Waardoor inmiddels wel echt iedereen de naam Nikon kent (als dat al niet het geval was)

Erg mooi reclame filmpje van een erg mooie camera!