Auteur Topic: Hoe onthou je alle mogelijkheden van een K-5?  (gelezen 4701 keer)

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Hoe onthou je alle mogelijkheden van een K-5?
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2012, 08:46:10 »
Niet....
Daarom heb ik ook zo'n pest aan al die (on)mogelijke instellingen en toeters en bellen
en staat mijn K10D ingesteld als handbediende camera, net als m'n MX, m'n LX en m'n Hasselblad.

Z A L I G....:yahoo:

Ik heb geen enkele behoefte, om tientallen mogelijke instellingen te onthouden, als ik met de gewone vuistregels uit de "goeie ouwe tijd" goed vooruit kan.

GRoeten,
Ruurd

Allemaal heel leuk en aardig Ruurd. Natuurlijk krijg je dan prima resultaten op basis van je ouderwetse fotokennis maar beperk je tevens het resultaat hetgeen je uiteindelijk met een topper als de K5 kunt bereiken!
Ik heb zelf de manual voor 95% (op de WC :D) doorgenomen en gebruik nu veel meer mogelijkheden.

Veel lezen op het forum helpt je natuurlijk ook. Of een bereidwillige K5 eigenaar in je buurt die je in een uurtje of drie slimme tips kan geven in ruil voor een Cappucino met appelgebak of een fles wijn ;D
Mocht je bij mij in de buurt wonen kun je een PB sturen.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2012, 08:46:10 »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2012, 08:25:33 »
Weten hoe PASM werkt is het belangrijkste, je hoeft niet iedere instelling of stand te kennen van je camera als je vertrouwd bent met P(program) A(aperture priority) S(shutter priority) en M(manual).

Natuurlijk kunnen de Tav en Sv-mode ook nog handig zijn maar in principe heb je aan PASM genoeg. Hoe je die modes daarna gebruikt heeft meer met kennis van fotografie te maken dan met de camera zelf. Iedere DSLR heeft PASM-mogelijkheden, als je een nieuwe camera koopt hoef je dat niet meer opnieuw aan te leren. Instellingen als bracketing, metering mode, focuspunt kiezen etc kunnen van pas komen maar in de meeste gevallen kom je prima uit met matrix metering en center focuspunt.

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2012, 08:19:14 »
Tja, al die Toeters & Bellen...
 Maar na een gans leven 'manueel' gefotografeerd te hebben, vond ik dat als je betaald voor die T&B in je camera, dan moet je toch wel eens kijken wat die allemaal te bieden hebben. Dus dan toch maar de handleiding erbij genomen.
Nu is dat boekje echt petieterig en eigenlijk onhandelbaar: een onhandelbare handleiding dus.... ;D
Maar die handleiding staat ook op de CD die met de camera kwam, een pdf bestand in slecht Vlaams/Nederlands nog wel.
Dus naar het kopiecenter gefietst en die 418 pagina's recto-verso laten printen op A4 en dan inbinden, koste +/- € 25. Zo had ik een 'echt' boek en heb dat ding dan aangevallen met de fluo stift in de aanslag! Twee avonden zonder TV en ik was een stuk wijzer!
Ik heb alle elementen van die T&B's die ik interessant vindt gemarkeerd. Nu heb ik een repertorium van wat ik gebruik in die K5 voor als m'n geheugen me weer in de steek laat, en kan ook nog altijd op zoek gaan naar 'iets anders' ;).
Ik zeul die 418 pagina's ook niet altijd mee, waarom zou ik? Op den duur doe je de dingen zelf automatisch! :D
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2012, 08:22:32 door Philippe »

JohnnieS

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2012, 01:37:29 »
Niet....
Daarom heb ik ook zo'n pest aan al die (on)mogelijke instellingen en toeters en bellen
en staat mijn K10D ingesteld als handbediende camera, net als m'n MX, m'n LX en m'n Hasselblad.

Ik heb geen enkele behoefte, om tientallen mogelijke instellingen te onthouden, als ik met de gewone vuistregels uit de "goeie ouwe tijd" goed vooruit kan.

GRoeten,
Ruurd

Het is precies zoals Ruurd het zegt,begin eerst eens met alles handmatig te doen.
Dan rol je ervan zelf in,het gevoel met de camera krijgen.
Want niet iedere opname die je maakt heeft dezelfde instellingen,en handmatig gaat dan wel iets gemakkelijker.
Nu is de K5 niet de gemakkelijkste Camera om mee te beginnen,maar de tijd zal het je leren,gewoon veel testen
en uitproberen,foto niet goed? dan de Deleteknop en weg ermee.
Was het een analoog met filmrolletje dan is het weer een ander verhaal  :D :D
Mvg,
JohnnieS

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2012, 23:52:23 »
De K20d van mijn vader is een heel ander iets. Die is veel moeilijker in te stellen door het gebrek aan sneltoetsen.
??? volgens mijn heeft de K20D veel meer toetsen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2012, 22:15:45 »
Een K-m is in dit opzicht wel heel erg simpel in gedeeld dus ik ken ze allemaal uit mijn hoofd en kan de meest gebruikte zonder op het scherm te kijken wel instellen. De K20d van mijn vader is een heel ander iets. Die is veel moeilijker in te stellen door het gebrek aan sneltoetsen.
Je kunt het beste gewoon zo veel mogelijk met de camera bezig zijn. Je leert de opties snel genoeg op die manier.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2012, 22:08:56 »
Ik weet alleen de dingen die je nodig heb voor je fotos te maken uit mijn hoofd.
De rest van de instellingen heb ik naar mijn idee ingericht met behulp van instructie boek.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2012, 21:40:25 »
Tja, ik denk dat je eerst eens moet verdiepen wat bepaalde basis instellingen ten opzichte van elkaar doen (voorzover je dit al niet weet).
Dus sluitertijd - diafragma - ISO als basis. Dat heb je feitelijk als basis nodig als je foto's gaat maken. Wat is belangrijk voor die specifieke foto: scherptediepte (diafragma voorkeur) of beweging (sluitertijd voorkeur) en dan hoeveel licht is beschikbaar (ISO gevoeligheid). Als je dat begrijpt kun je naar mijn idee eens gaan denken over wat je verder wil. Vooral het jezelf niet te moeilijk maken lijkt me.

Dingen als autofocus en belichting moet je eigenlijk ook bij iedere foto over nadenken. Stel ik scherp met centraal focus en AF-S (hebben denk ik de meeste hem op staan) of wil je continu scherpstellen (AF-C) en heb je bij belichting nadruk op het midden of gehele beeldvlak. Verder zou ik als beginner nog zeker niet de menu's induiken, voor mijn gevoel zie je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer en kun je ook voor jezelf niet verklaren waarom de ene foto wel lukt en de andere niet. Dus lekker voor de rest alles op fabrieksinstelling laten staan is mijn idee.

Dus spiekbriefjes hebben naar mijn idee niet zoveel zin. Je kunt die namelijk niet op iedere situatie leggen die je onderweg tegenkomt als je niet begrijpt wat bepaalde zaken op elkaar van invloed zijn.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2012, 21:36:33 »
Heb geen boekje over, moet het zelf ook weleens ter hand nemen.
Al die vele mogelijkheden van instellingen enzo onthouden is (vooral in het begin) moeilijk, of je moet dagelijks urenlang fotograferen. Wel is het handig om bijv. bepaalde instellingen voor bepaalde fotografieomstandigheden vast te leggen in een user-stand. Er zijn 5 mogelijkheden. Zie pag. 256.
Spelen met de camera tijdens niet nuttige tijden (toiletgebruik ofzo  :D) is ook handig. Blijven oefenen doet op een gegeven moment de instellingen herinneren en gebruiken.
Over het algemeen heb je ook niet echt alle instelingen nodig lijkt mij, en zo ja dan zal de tijd het je wel leren.  ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2012, 21:35:43 »
Citaat
Helaas heb ik nog geen jaren ervaring maar hoe onthouden jullie de vele instel-mogelijkheden?

Niet....

GRoeten,
Ruurd

Offline Bumblebee

• Full Member
  • *
Hoe onthou je alle mogelijkheden van een K-5?
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2012, 21:22:37 »
Als herinstapper wist ik al vooraf dat ik de beperkende factor ben voor de mogelijkheden van een K-5.
Als gemiddelde man heb ik de camera gepakt en ben met de knoppen gaan spelen ZONDER eerst de handleiding door te lezen (nu is deze ook zo dik dat je er niet eens aan wilt beginnen).
Het resultaat is dat ik best veel missers maak terwijl ik weet dat het beter kan.

Reden om een cursus te volgen waar ik best wel wat van leer.
Wel gaat af en toe gaat mijn lampje uit als ik weer eens op zoek moet naar een knopje of instelling.
Tijdens de cursus zijn de "groene" instellingen verboden gebied.
Momenteel leer ik met heel veel "try and error".
Als enige Pentax-gebruiker mag ik het zelf uitzoeken terwijl de Canikoners elkaar helpen.
Na een paar missers toch maar het boekje in de fotokoffer gepropt.

Van een vorige camera kon ik via eBay een fraai cheat-sheet vinden.
Dat werkt (en zoekt) een stuk prettiger dan 2 cm papier.
Nu ben ik al op zoek geweest voor een dergelijk hulpmiddel voor mijn K-5.
Tot op heden nog geen succes.

Helaas heb ik nog geen jaren ervaring maar hoe onthouden jullie de vele instel-mogelijkheden?

Misschien is het een optie om een eigen cheat boekje maken.
En dan na een poosje de meest gezochte vragen op een kleiner A4 formaat.
Vraagje: Is er misschien iemand die een papieren "bedieningshandleiding"over heeft zodat ik hier eens mee kan gaan plakken en knippen? (Hoeft niet gratis, zou wel leuk zijn)

Old guys rule: The older I get, the better I was.