@ Lennart, Eric, Dick, Edzo:
Bedankt voor de tips, ik heb al wel wat ervaring met reizen en fotograferen, de standaard tips van opladen en geheugenkaarten had ik zelf al uitgevonden

. Ook de annuleringsverzekering is al afgesloten icm reisverzekering. In 2010 zes weken door de VS gereisd, al was dat wat meer georganiseerd. Nu ga ik echt zelf rondtrekken en heb ik eigenlijk alleen vluchten geboekt. Uit de ervaring van toen wil ik onder andere een kleinere tas. Ook reisde ik toen nog met 2 zooms 12-24, 24-70 (50-200). Inmiddels heb ik eigenlijk alleen nog maar primes, samen met de K5 is dat lekker compact en moet dat dan ook in een kleinere tas passen.
Ik zou graag het lef hebben om slechts 3 lensjes mee te nemen, 15mm, 35mm, 70mm, maar ben bang dat ik dan toch de 21 of de 50 ga missen en iets op het lange eind. Wellicht zou ik ook juist de 15mm thuis kunnen laten. Moet er nog eens goed over nadenken. Ik ben niet zo van de tele dus dat kan ik opzich wel missen. Een statief gaat niet mee, een gorillapod wel. De flitser laat ik thuis, veel te groot en onhandig en de K5 is een iso-monster (evt lange sluiter op gorillapod). Zoals duidelijk heb ik niet echt een zoom op het korte eind in mijn collectie, bewust de overstap gemaakt naar primes. Ik zal dan uiteraard wat foto-mogelijkheden missen van tijd tot tijd, maar het kijkt ook wel anders en geeft wat rust. Gewoon 2 uur lang 1 lens er op, alleen focussen op wat in dat bereik ligt en verder gewoon genieten van de reis, niet alles hoeft op de foto.
Een 18-55WR is opzich nog niet eens zo'n slecht idee, maar ik vraag me af of ik zelfs die wel durf te gebruiken in een tropische hoosbui. Liever hou ik de K5 dan gewoon in de tas, ik moet er niet aan denken dat deze het begeeft halverwege. Een compact gaat overigens niet mee. Niet alles hoeft op de foto, mocht de boel gestolen worden/kapot gaan dan koop ik ter plaatse wel een compact. Pentax fabriek zit in Vietnam toch

. De kunst van het samenstellen van een reiskit zit 'm volgens mij in het jezelf durven te beperken, een 18-55 is weer een lens extra.