Auteur Topic: Camera en flitser scheiden. Wat is de beste optie?  (gelezen 8145 keer)

Offline piet bijma

• Newbie
  • Pentax rules!
Re:Camera en flitser scheiden. Wat is de beste optie?
« Reactie #47 Gepost op: 17 april 2012, 11:51:27 »
Hoi,  de Cactus V4 wireless flash tranceivers /sender is onbetrouwbaar gebleken bij mij,  en viel regelmatig uit,  ondanks alle goede instellingen en volle batterijen. Ik heb nu de Cactus V5(alleen engelse handleiding) , maar hoe kom ik aan een nederlandse handleiding? groeten piet bijma

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #47 Gepost op: 17 april 2012, 11:51:27 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2012, 19:17:38 »
De K5 kan op de PC aansluiting zoals Stefan aangaf wel een hogere spanning aan maar ik betwijfel of hij de trigger spanning van een oude Metz aankan. Ik heb zelf op mijn oude 45CT1 een trigger spanning van 140V gemeten en dat lijkt met toch teveel voor de huidige electronica. Van Pentax zelf nog nooit een bevestiging gezien dat ze 100V+ aan kunnen.
Heb daarom voor de Cactus oplossing gekozen.

grtz, Andre
Ik heb een paar testen gezien voor de Pc poort, volgens mijn kwam eruit dat 180volt zo beetje limiet was.

Het stond op de UK forum, zal kijken of ik het terug kan vinden maar ik beloof niks.

ps. staat het trouwens niet gewoon in de handleiding?

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-flashes-lighting-technique/87679-flash-trigger-voltage-pentax-official-answer.html
"It is possible to use a trigger voltage up to 380V. However, the flash may not fire due to noise or reverse polarity.
Please be aware that high voltage can damage your camera. If you are using a non pentax flash, you might want to consider a Wein safe cell (safe sync hotshoe voltage regulator) to avoid damaging the camera."

en dit is voor de hotshoe.
Pentax is ISO 10330:2002 compliant. That sets a 25 volt standard on the flash voltage.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2012, 19:21:31 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2012, 00:02:05 »
Mensen het is me nu helemaal duidelijk, temeer omdat mijn metz 45CT1 nog van de oudere series is, dus ik neem geen risico, en blijf hem draadloos gebruiken.

Allemaal nog bedank voor de tips en verwijzingen naar sites.

peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #44 Gepost op: 19 januari 2012, 21:54:40 »
Is dat zo dat de K5 een hogere spanning aankan, ik heb namelijk recent een in nieuwstaat verkerende Metz CT 45-1 gekregen en zou die graag willen gaan gebruiken, maar ik durf hem niet op de PC bus van de K5 aan te sluiten.

Wie heeft er ervaring mee, of weet er meer van?, de metz is van de eerste serie aan het nummer te zien.

Gr Peter
Eerste serie? Niet doen, veel te hoge spanning! Via een trigger of lichtcel oké, maar niet rechtstreeks op je camera.

Lees dit topic even door.

Gr., Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #43 Gepost op: 19 januari 2012, 20:47:53 »
Hoi Andre dank je voor de uitleg, het probleem voor mij is dat het kabeltje bij de Metz 45CT1 niet op mijn cactus 4 past, dus op dit moment doe ik het met een slaven infrarood trigger

Als je triggers gebruikt is verhaal van spanning en kabels niet meer van toepassing.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 19 januari 2012, 18:47:25 »
De K5 kan op de PC aansluiting zoals Stefan aangaf wel een hogere spanning aan maar ik betwijfel of hij de trigger spanning van een oude Metz aankan. Ik heb zelf op mijn oude 45CT1 een trigger spanning van 140V gemeten en dat lijkt met toch teveel voor de huidige electronica. Van Pentax zelf nog nooit een bevestiging gezien dat ze 100V+ aan kunnen.

grtz, Andre

Hoi Andre dank je voor de uitleg, het probleem voor mij is dat het kabeltje bij de Metz 45CT1 niet op mijn cactus 4 past, dus op dit moment doe ik het met een slave trigger

Peter
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012, 23:56:26 door staal571 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #41 Gepost op: 19 januari 2012, 10:53:39 »
Is dat zo dat de K5 een hogere spanning aankan, ik heb namelijk recent een in nieuwstaat verkerende Metz CT 45-1 gekregen en zou die graag willen gaan gebruiken, maar ik durf hem niet op de PC bus van de K5 aan te sluiten.

Wie heeft er ervaring mee, of weet er meer van?, de metz is van de eerste serie aan het nummer te zien.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 18 januari 2012, 12:49:27 »
. De PC sync aansluiting van de K5 schijnt ook hogere trigger spanningen aan te kunnen, maar safe is better than sorry.

Gr Peter

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #39 Gepost op: 17 januari 2012, 22:25:49 »
Ik heb ook de V5. Helemaal aan verslaaft nu :D
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2012, 22:38:44 door LennartKm »

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline ivotjuh

• Senior Member
  • **
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
« Reactie #38 Gepost op: 26 december 2011, 22:50:11 »
Ik had inderdaad wat probleempjes in het begin. Toen de trigger er een keer op en af gehaald was werkte hij wel gewoon tot 1/80, waar ik hem toen op ingesteld had.

Overigens gebruik ik niet de v4, maar de v5 van cactus!  :)

Edit: hier een paar fotootjes:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=24860.0
http://www.flickr.com/photos/ivotjuh/sets/72157628523333171/
« Laatst bewerkt op: 26 december 2011, 23:14:23 door ivotjuh »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #37 Gepost op: 25 december 2011, 20:28:20 »
Ik heb zelf vaak de flitser op low (of full) staan en regel het dan met de hoek van de flitser. P-TTL vind ik vaak wat te hard. Daarom even zelf regelen inderdaad. Went toch super snel.

Offline SemPai

• Full Member
  • *
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
« Reactie #36 Gepost op: 25 december 2011, 20:21:01 »
Ik werk hobby al een tijdje met een een set Cactus V4 icm AF360 en een Yongnuo YN-460, werkt super (tot 1/180 sec).
Enige misfires kwamen door lege batterijen in de V4's.

De Pentax had ik al toen ik meer wilde gaan doen met off camera flash en de combo V4/YN-460 was voor een relatieve appel/ei te koop.

Valt me wel op hoe snel je het handmatig instellen onder de knie krijgt; camera op M, sluitertijd voor omgevingslicht en diafragma voor de flits en schieten maar.
Ik gebruik mijn 360 in on-camera situatie nu steeds meer in 'M', dan doettie tenminste wat ik wil  :good:
Alleen wanneer ik snelle onverwachte shots 'verwacht' dan kies ik voor P-TTL, de camera denkt toch nog wat sneller als ik  :)

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #35 Gepost op: 25 december 2011, 18:25:23 »
Ik heb nu de V5 met een Sigma 530 DG ST. De Canon versie van die flitser schijnt niet te werken volgens de handleiding maar de Pentax versie werkt perfect. Nog geen misfire geweest (die aan de V5 lag dan. De flitser batterijen zijn bijna op dus soms wil ik wat sneller dan de flash laad)

Hij werkte eerst dus niet door die ene instelling maar nu doet hij het perfect

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #34 Gepost op: 25 december 2011, 16:09:31 »
Ik heb nergens geschreven welke flitser gebruikt werd. In dit geval ging het om de SB28's van Nikon.
Mijn inziens zit het probleem in de (specifieke) eigenschappen van Pentax camera's. Bijna al onze cursisten met Pentax gear hadden (kleine) probleempjes met het triggeren.

De enige combo die 100% werkte in alle gevallen op mijn Pentax K10d ....was met de Elinchrom skyport.

Grin... ik heb net naast het net gevist voor twee extra 400W Qihe flitsers op marktplaats. Misschien moet ik toch maar overstappen naar Elinchrome... <BIG GRIN>

Ik had tijdens de ws sportstrobist in het begin trouwens ook problemen met de YONGNUO triggers, terwijl daarna alles prefect ging (geen enkele misfire)... Toch wss een aansluitingprobleem...

Tja, ik het al vaker gezegd: voor een geavanceerd flitssysteem moet je bij CANON of NIKON zijn, PENTAX loopt lichtjaren achter...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #33 Gepost op: 25 december 2011, 15:53:53 »
Stom, sorry.
Ging er van uit dat het wel zo was omdat het over die flitser voornamelijk ging.

Ik heb niet alle cominaties geprobeerd maar had alleen problemen met de v4 en de af540fgz, andere flitsers werkten wel normaal tot 1/180 met de K10D.
Met de v5 werkte de af540fgz ook zoals het moest maar heb die niet met andere flitsers uit kunnen proberen.
Met de K5 heb ik nog niks gedaan met strobist werk dus ben benieuwt hoe dat gaat.

ps. kan natuurlijk nog steeds een probleem zijn, die lage trigger voltage van de meeste flitsers van tegenwoordig.
Ben je toevallig ooit tegen problemen aan gelopen met de cactus v5?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #32 Gepost op: 25 december 2011, 15:14:22 »
Probleem is de super lage trigger voltage van de AF540FGZ.

Ik heb nergens geschreven welke flitser gebruikt werd. In dit geval ging het om de SB28's van Nikon.
Mijn inziens zit het probleem in de (specifieke) eigenschappen van Pentax camera's. Bijna al onze cursisten met Pentax gear hadden (kleine) probleempjes met het triggeren.

De enige combo die 100% werkte in alle gevallen op mijn Pentax K10d ....was met de Elinchrom skyport.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #31 Gepost op: 25 december 2011, 15:10:34 »
Dank. Heb zo'n statief niet nodig denk ik. Heb nog een hele lading statieven liggen die ik kan gebruiken dus dat werkt wel prima. Wel bedankt voor de tip :good:

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #30 Gepost op: 25 december 2011, 14:43:38 »
Lumpro maakt ook goeie statieven speciaal voor belichting.
Ik heb zelf de voorloper van deze. www.cameranu.nl/nl/strobe-flash/statieven-klemmen-boompole/lumopro-statieven/lumopro-lp605-5-section-stand/h2774_10594_37023/
Misschien de moeite waard om er even na te kijken als je er toch bent.

Hier is een reviewtje van zijn voorganger
strobist.blogspot.com/2007/10/finally-little-compact-stand.html
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #29 Gepost op: 25 december 2011, 14:13:13 »
Inderdaad zoiets. Ik heb zo'n laag statief voor de camera (Velbon 460 mini) waar de flitser perfect op past met de houder die bij de flitser zat. (zo'n voetje) Dan kan zo'n ding er prima tussen. (hoeft dat voetje ook niet meer ertussen)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #28 Gepost op: 25 december 2011, 14:02:59 »
Ik zit te twijfelen tussen de Cactus V5 en de Phottix Strato II Multi 5 in 1, maar deze is voor Pentax volgens mij nog niet beschikbaar.
Iemand een idee wanneer deze Phottix voor Pentax op de markt komt, en welke keuze zou je dan maken?

Daniël

http://www.phottixstore.com/store/studio-accessories/phottix-strato-ii-multi-5-in-1-wireless-flash-trigger.html

Voor PENTAX is nog geen één draadloos systeem, anders dan dom triggeren, op de markt. Ik zou er ook maar niet op wachten.... denk niet dat het er komt...

Ik gebruik YONGNUO en APURTURE TRIGMASTER Plus... beiden naar tevredenheid. Vroeger CACTUS gebruikt (V4) maar daar had *ik* te veel misfires mee...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #27 Gepost op: 25 december 2011, 14:01:45 »
Het verschil: Transmitters continue to feature the innovative TTL pass-through hot shoe - allowing full TTL mode to be used with a camera mounted flash.

Prijs van een set voor nikon is 69 euro http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1567138/phottix-strato-ii-multi-5-in-1-trigger-set-nikon.html
Maar niet voor pentax.

Zover bij mij bekent is bestaat er geen P-TTL trigger voor Pentax.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline artmure

• Senior Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 25 december 2011, 13:56:31 »
Hoeveel kosten de Phottix in nederland?

Ik zie niet echt een verschil deze beide triggers.

Het verschil: Transmitters continue to feature the innovative TTL pass-through hot shoe - allowing full TTL mode to be used with a camera mounted flash.

Prijs van een set voor nikon is 69 euro http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1567138/phottix-strato-ii-multi-5-in-1-trigger-set-nikon.html

Piepen kan nooit kwaad, zei de muis.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #25 Gepost op: 25 december 2011, 13:28:26 »
Heb de swiffel kop in VVO zijn link, is een goed dingetje.

PS. overigens hadden wij forumlid Ivotjuh bij ons op een 'strobist' workshop. Z'n Cactus V4 ging niet verder dan 1/15 vwb de sync. Ook de door ons gebruikte Yongnuo RF602 had wat probleempjes. In dit geval met een Pentax K20d.
Probleem is de super lage trigger voltage van de AF540FGZ.
Citaat
I scoured the forums, and came to learn that the Pentax 540 and 360 flash units have a particularly low trigger voltage. I measured mine to be 3.05 V on each one, while my Nikon SB-28 measured 4.45 V. The trigger circuit of the Cactus triggers contains a rectifying diode to handle flashes of different polarities (though all modern flashes should be the same, with a positive center pin). This diode created a voltage drop, probably about 0.7 V, that takes the already-low flash voltage down to near-unusable levels. Add a little extra voltage drop from the cold temperatures, and the combination starts giving the slow sync problems.
De V5 zit iets anders in elkaar en heeft hier geen probleem mee omdat er geen rectifying diode meer in zit.

Ik zit te twijfelen tussen de Cactus V5 en de Phottix Strato II Multi 5 in 1, maar deze is voor Pentax volgens mij nog niet beschikbaar.
Iemand een idee wanneer deze Phottix voor Pentax op de markt komt, en welke keuze zou je dan maken?

Daniël

http://www.phottixstore.com/store/studio-accessories/phottix-strato-ii-multi-5-in-1-wireless-flash-trigger.html
Hoeveel kosten de Phottix in nederland?

Ik zie niet echt een verschil deze beide triggers.
Even kijken wat gebruikers van vinden.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #24 Gepost op: 25 december 2011, 12:34:14 »
Ja een klem waarmee ik de paraplu aan een statief kan zetten. Zit er namelijk niet aan. Einde is gewoon het einde van het stokje.

Je moet een zgn swiffel kopen.

Zoiets bijvoorbeeld: linkje

Johan.

PS. overigens hadden wij forumlid Ivotjuh bij ons op een 'strobist' workshop. Z'n Cactus V4 ging niet verder dan 1/15 vwb de sync. Ook de door ons gebruikte Yongnuo RF602 had wat probleempjes. In dit geval met een Pentax K20d.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline artmure

• Senior Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 25 december 2011, 12:24:16 »

Daniël

Piepen kan nooit kwaad, zei de muis.