Auteur Topic: Bekerwedstrijd op Zaterdag  (gelezen 3284 keer)

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
Re:Bekerwedstrijd op Zaterdag
« Reactie #23 Gepost op: 1 december 2011, 00:26:12 »
Ja, dat heb ik ook wel eens. Heb je een serie die achter elkaar gemaakt is, zit er een tussen die anders van kleur is.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 1 december 2011, 00:26:12 »

kdj4

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2011, 17:17:30 »
Ik heb de meningen van Kees (kdj) en Ron altijd hoog zitten, vandaar dat ik ook al langere tijd bezig ben om de foto's in verschillende modi's te nemen en probeer dan wat te doen met de meningen, maar dat wil niet zeggen dat ik het daar altijd mee eens ben  ;D

Zeker hoef je het niet altijd mee ons eens te zijn, we moeten van elkaar leren toch  ;)
Maar dan laat ik het nu wat duidelijker zien wat ik bedoel over de kleur oranje/rood
De K-5 is hier even in de war geweest want de foto's zijn sec op sec gemaakt en toch aardig kleur verschil...

Hier een stukje van foto 2

Hier een stukje van foto 3

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2011, 17:10:10 »
Al wissel ik ook nog wel eens als ik denk dat ik aan de verkeerde kant van het veld sta.

Lijkt me niet fijn...ben je nét aan de andere kant gebeurt het op de plek waar je vandaan komt natuurlijk...of valt dat wel mee?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2011, 16:55:31 »
maar dan krijg ik de actie van de spelers op de rug te zien......en dat is ook niet wat je wilt.

Ik heb het vreemde gevoel dat ze welhaast altijd met de rug naar de camera willen staan, maakt niet uit waar je naar toe gaat rondom het veld. En anders wil er nog wel eens een scheids tussendoor gaan lopen. Ik ben zelf wat minder beweeglijk rondom het veld en probeer vanuit een strategisch gekozen plek iets in beeld te brengen. Al wissel ik ook nog wel eens als ik denk dat ik aan de verkeerde kant van het veld sta.

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2011, 14:15:15 »
Johan,

wist ik niet, stond er niet bij! Dan had mijn commentaar denk ik anders geweest. Klopt wat je zegt m.b.t. de actie en dat je dan de achtergrond voor lief neemt. Het is puur opbouwend bedoelt en misschien dat je juist wat hebt aan het commentaar van een leek op gebied van sportfoto's....! Ik hecht namelijk altijd héél veel waarde aan commentaar van leken  :)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2011, 14:06:15 »
Chris,

Ik maak deze foto's met het doel om ze voor de spelers en club op de website te zetten, registratie van de wedstrijd dus.
Als ik bv. bij de foto's 2 t/m 3 geen publiek op de achtergrond zou willen ...... moet ik aan de kant van het publiek gaan staan maar dan krijg ik de actie van de spelers op de rug te zien......en dat is ook niet wat je wilt.
Ik sta ook niet op 1 plek, maar loop constant om het veld heen en maak de foto's op het moment van actie, dan kies je dus niet voor de achtergrond.

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline chrizz

• Super Pentaxian
    • Small World, Big World
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2011, 13:50:40 »
Ik heb de meningen van Kees (kdj) en Ron altijd hoog zitten, vandaar dat ik ook al langere tijd bezig ben om de foto's in verschillende modi's te nemen en probeer dan wat te doen met de meningen, maar dat wil niet zeggen dat ik het daar altijd mee eens ben  ;D
Ik ben het eens dat foto1 een iets andere kleur heeft dan de rest, maar ik zie (foto2) er geen oranje in sorry  :-[

Over de achtergrond bij de voetbal foto's sta ik elke keer weer versteld hoe mensen er over denken, ook ik gebruik wel de F2.8 om de achtergrond te vervagen maar kom op zeg het is amateur voetbal met publiek dicht op het veld en ik vind het ook vaak leuk omdat publiek in de foto te betrekken (hoe aandachtig kunnen ze meedoen met het spelletje) zie onderstaand voorbeeld

JVL_6502a by johan v.L, on Flickr

Groeten, Johan

ja, die foto is ook een heel ander verhaal en niet te vergelijken met de originele foto's in deze post, daar staan ze met hun armen als zoutzakken te kijken!  :D het is altijd leuk bij elke foto als de achtegrond wat toevoegt, maar dan moet het dat wel doen  ::)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2011, 09:02:05 »
Ik heb de meningen van Kees (kdj) en Ron altijd hoog zitten, vandaar dat ik ook al langere tijd bezig ben om de foto's in verschillende modi's te nemen en probeer dan wat te doen met de meningen, maar dat wil niet zeggen dat ik het daar altijd mee eens ben  ;D
Ik ben het eens dat foto1 een iets andere kleur heeft dan de rest, maar ik zie (foto2) er geen oranje in sorry  :-[

Over de achtergrond bij de voetbal foto's sta ik elke keer weer versteld hoe mensen er over denken, ook ik gebruik wel de F2.8 om de achtergrond te vervagen maar kom op zeg het is amateur voetbal met publiek dicht op het veld en ik vind het ook vaak leuk omdat publiek in de foto te betrekken (hoe aandachtig kunnen ze meedoen met het spelletje)
Groeten, Johan

Niet nodig om een discussie over kleurzweem te doen. Openen in bewerkingsprogje en met pipet even klikken. Bijna alle programma's geven van dan de exacte kleurwaarde... Of je het storend vindt, is een tweede..

Achtergrond: ook hier is geen goed/fout. Wil je voor de clubleden een registratie maken, dan is het misschien geen probleem. Wil je de ultieme voetbalfoto maken (wink) dan moet het anders...

Ron en KdJ gaan dus meer voor de *sportfoto* en jij voor de *registratiefoto*, allebei goed ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2011, 08:03:08 »

Over de achtergrond bij de voetbal foto's sta ik elke keer weer versteld hoe mensen er over denken, ook ik gebruik wel de F2.8 om de achtergrond te vervagen maar kom op zeg het is amateur voetbal met publiek dicht op het veld en ik vind het ook vaak leuk omdat publiek in de foto te betrekken (hoe aandachtig kunnen ze meedoen met het spelletje) zie onderstaand voorbeeld

JVL_6502a by johan v.L, on Flickr

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline chrizz

• Super Pentaxian
    • Small World, Big World
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2011, 20:46:04 »
Je kunt misschien ook ergens anders gaan staan terwijl je je foto's neemt? Voetbal gebeurt toch over het hele veld  ;D Het zijn erg mooie scherpe foto's petje heel diep af maar die achtergrond is écht heel storend jammer genoeg.

grt,

Chris.

kdj4

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2011, 20:11:30 »
@ KeesSC, zie foto 2 de kleedkamer op de achtergrond, het wit is daar niet echt wit maar er zit teveel oranje door heen.

Over de achtergrond, af en toe kom ik bij voetbal wel eens op 200mm en dan op f2.8 dan zal de achtergrond minder zichtbaar zijn.
Overigens gebruik ik veel de F2.8 met de 70-200 lens.
Ik zou vorige week al een extender kopen dit zou de achtergrond ook beter maken, met een FF body zal dit ook beter gaan  :P. Maar alles op zijn tijd  ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2011, 19:44:34 »
Wat ik bij dit soort foto's altijd wat jammer vind is dat de achtergrond zo duidelijk aanwezig is. Ik weet wel dat het gebrek aan veel publiek dit oproept, maar het doet een beetje afbreuk aan de foto's, want die zijn m.i. gewoon hartstikke goed. Ik bedoel dit ook gewoon als vraag.

Ik heb er ook wel eens een opmerking over gemaakt, ook bij kdj's voetbal. Er zijn twee oplossingen voor mogelijk. Je kunt werken met een groter diafragma, waardoor de achtergrond onscherp wordt (niet per se veel makkelijker om te werken) of met een langer brandpunt. Veel professionals bij voetbal werken daarom met een 400mm/f2.8 en vaak nog met een 1,4x TC erbij. Kijk maar eens bij de oranjedames http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=24373.0 waarbij de foto's in volgorde 70mm, 70mm, 200mm, 300mm en 300mm brandpunten zijn gebruikt. Diafragma's elke keer f4, waar ik bij de Sigma van 70-200mm nog wel naar f3,5 had kunnen gaan (f2,8 vind ik voor 200mm niet zo heel sterk bij deze lens). Je ziet dat de achtergrond minder een rol gaat spelen, waarbij foto 4 300mm en f4 en close-up de achtergrond bijna geen enkele rol meer heeft.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2011, 19:31:48 »
De scherpte heb je in deze foto's wel onder controle, nu de kleuren nog.
Foto 2 , 3 en 4 geven toch veel oranje/rood door en met name foto 2 die wijkt echt te veel af.
Foto 1 is de einigste foto waar de kleur klopt.
Hoe stel jij de witbalans in..

Sorry, ik zie dat niet. Is geen kritiek, maar leg eens uit wáár je dat aan ziet. Voor mij is het wit wit.

Foto 1: ik heb nog nooit gezien dat Spongebob bevredigd werd...  :D

Joop, ga je mond spoelen! :P

Wat ik bij dit soort foto's altijd wat jammer vind is dat de achtergrond zo duidelijk aanwezig is. Ik weet wel dat het gebrek aan veel publiek dit oproept, maar het doet een beetje afbreuk aan de foto's, want die zijn m.i. gewoon hartstikke goed. Ik bedoel dit ook gewoon als vraag.

Offline Jan Veensma

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2011, 19:21:53 »
Mooie scherpe serie maar moet het wel met kees eens zijn dat van de kleur de eerste foto het beste oogt. Bij eerder geplaatste foto's komt de rode kleur hier op mijn scherm altijd wat onnatuurlijk over of iets te contrast rijk / kleuren te veel verzadigd. De eerste kijkt een al een stuk beter :). Al kan het ook aan mijn scherm liggen. :(

Jan
kp / k5II / k20d /Pentax SMC DA 50-135mm f2.8 ED-IF SDM/ sigma 18-35MM F/1.8 DC HSM ART / pentax 18-55mm F3.5 / pentax 50-200mm F4 / sigma 70-300 / tamron 28-75 2.8 / Sigma 10-20 EX DC / pentax M 50mm F1.7 / metz 58 AF-2 / metz 48 AF-1 /sunpak 420

kdj4

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2011, 16:38:42 »
De scherpte heb je in deze foto's wel onder controle, nu de kleuren nog.
Foto 2 , 3 en 4 geven toch veel oranje/rood door en met name foto 2 die wijkt echt te veel af.
Foto 1 is de einigste foto waar de kleur klopt.
Hoe stel jij de witbalans in..

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2011, 16:22:23 »
Foto 1: ik heb nog nooit gezien dat Spongebob bevredigd werd...  :D
Leuke serie, mooi ook zo'n actie achter elkaar (2, 3 en 4) en zeker goede scherpe foto's!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2011, 00:27:33 »
Ja foto 5 is wel appart om te zien als je er mee bezig bent....op het moment van maken heb je dat echt niet door

Denk als hij het zelf terug ziet dat die ook erg blij is  :D :D

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2011, 23:37:31 »
Mooie serie, met het natte wasje, haasje-over en net gemist in foto 5.

Met foto 5 is in ieder geval één iemand erg blij (ken hem niet bij naam, maar hij draagt een rood shirt  :D).

Scherpe foto's hoor.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2011, 22:57:12 »
Er moet toch eens een bladblazer worden aangeschaf, want lijkt meer op een grasveldje in het bos dan op een sportcomplex. Mooie serie, met het natte wasje, haasje-over en net gemist in foto 5.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2011, 22:35:21 »
Ook een keer laten vallen zeker?!?  :D :D

Maar oei oei wat een scherpte!

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2011, 22:28:58 »

Wat voor objectief gebruikte jij hier?

Sigma 70-200 F2.8

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2011, 22:26:10 »
Scherpe foto's Johan!
Petje af hoor!

Wat voor objectief gebruikte jij hier?

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
Bekerwedstrijd op Zaterdag
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2011, 22:18:50 »
Dit weekend is een beker/inhaal weekend
Voor ons dus een beker wedstrijd in de derde ronde en ook eens een keer op zaterdag middag ipv. zondag
Zeer slechte weersomstandigheden hier in het oosten

Foto 1

JVL_6487 by johan v.L, on Flickr

Foto 2

JVL_6493 by johan v.L, on Flickr

Foto 3

JVL_6494 by johan v.L, on Flickr

Foto 4

JVL_6495 by johan v.L, on Flickr

Foto 5

JVL_6554 by johan v.L, on Flickr

Groeten, Johan