Auteur Topic: PENTAX AF220T op K5 en K200  (gelezen 2413 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:PENTAX AF220T op K5 en K200
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2011, 14:05:07 »

Citaat
Hierbij opnieuw de lijst, misschien kan een mod deze ergens in een FAQ onderbrengen? Kan ook voor anderen handig zijn, later.
Is in deze rubriek in een sticky te vinden. Zie hier
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=270.0

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2011, 14:05:07 »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2011, 07:37:20 »
Kijk ook vooral eens hier: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=24314.0

Daar staat een mooie flitser te koop van een vertrouwd persoon  ;)

Henk

newmikey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2011, 07:33:12 »
Kijk ook even hier op , wat ik echt de ultieme vergelijkingssite voor flitser kan noemen, helaas alleen Engelstalig - hoop dat dat géén probleem is: http://pttl.mattdm.org/

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2011, 07:14:43 »
Dank je, Roeland.

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2011, 06:50:45 »
Ik weet de ontsteekspanning van de flitser niet en die is van doorslaggevend belang.
Hierbij opnieuw de lijst, misschien kan een mod deze ergens in een FAQ onderbrengen? Kan ook voor anderen handig zijn, later.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2011, 02:29:20 »
Ik weet de ontsteekspanning van de flitser niet en die is van doorslaggevend belang.
Verder heeft deze flitser nog geen (P-)TTL-sturing, wat zoveel zegt, dat de flitser niet door de lens van de camera meet. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, uiteindelijk hebben we jaren zonder (P)-TTL gekund en het is jaren goed gegaan. Dus waarom zou dat nu niet meer het geval zijn.

Tegelijkertijd moet je bedenken, dat deze flitser is weggegaan, waarschijnlijk met een camera-set en waarom is die door de vorige eigenaar dan niet gehouden?

Ik zou met dit in mijn achterhoofd deze flitser niet kopen.
De ontsteekspanning van de flitser is te achterhalen, maar ik weet op dit moment even niet waar.
Deze spanning staat over de massa van de flitser en het flitskontakt en mag de maximaal toegelaten spanning van de camera's niet overschrijden.
Doet die dat wel, dan is het: jammer camera  :'(.
En dan is het voordelige van de flitser meer dan opgegaan aan de reparatie van de camera.

Zowel hier op het forum als op Marktplaats worden volop goede en betaalbare flitsers aangeboden, zowel van Pentax als 3th party vóór Pentax.
Ik ben zelf al jaren lang Metz gebruiker en dat merk heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Wat ik op grond van ervaring afraadt, zijn flitsers van B-merken en wel om het feit, dat de afgegeven flits niet constant is van lichtsterkte als je vaker achter elkaar flitst, bijvoorbeeld bij het fotograferen van kinderen. De apparaten zijn vaak goedkoper, altans lager geprijsd, maar de onderdelen zijn meestal ook navenant. Merken als Soligor en Ewolux hebben niet mijn voorkeur om die reden.
Een probleem, dat je bij Metz, Pentax, Sigma en ander merk (naam effe kwijt  >:( )enz. niet gauw zult tegenkomen.
LET OP: flitsers van CANON, NIKON, SONY zijn niet geschikt voor PENTAX camera's; daarom noem ik ze verder ook niet.
Net als 3th party voor deze merken. De aansluitingen op de camera zijn anders en die van SONY krijg je niets eens op een ander merk camera geplaatst. (Totaal andere flitsschoen).

Een volgende vraag die zich opdringt is: WAT ga je er mee fotograferen? Hoe gebruik jij je camera? Houd jij die altijd hoizontaal of ook wel verticaal? In het laatste geval is het van belang, dat de kop van de flitser kan zwenken en zwaaien. Dat wil zoveel zeggen, dat als je de camera horizontaal houdt, die kop naar links en rechts kan draaien ën naar boven en in sommige stiuaties ook naar onderen.

Ik heb vroeger een Braun gehad en vrij recent een Pentax. Beide heb ik weggedaan, omdat zij wel naar boven konden draaien, maar niet naar onder en niet naar links en rechts.
Is dat belangrijk?
Nou, ik vertel het je, dat als je een flits in je gezicht krijgt afgevuurd, dat dat niet echt aangenaam is... Integendeel.
Als de flitskop niet kan zwenken en je kantelt de camera, dan ontstaat de mogelijkheid - als je daarvóór naar boven hebt geflitst - dat iemand naast jou de volle flits in het gezicht krijgt.
Die neemt jou dat niet in dank af.  :o

Nu wil je misschien wat concreter weten, wat je dan wel zou moeten/kunnen aanschaffn. Daar blijf ik het antwoord even op schuldig, omdat mijn parate kennis mij nu even in de steek laat.

Concreet: Koop de aanbieding niet, maar kijk even verder rond en stel gewoon de vrieg opnieuw hier in het topic.
Kijk goed in de rubrieken Te Koop Aangeboden en  Tips voor (Fotografie gerelateerde) aanbiedingen. Kijk goed rond op Marktplaats, maar vaak komen onze tips daar ook vandaan.

Succes met je overwegingen en je zoektocht.

Groeten,
Ruurd

PS:
Kijk vooral ook even in DIT topic.
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 24 november 2011, 02:43:10 door asplx »

maximK200

• Gast
PENTAX AF220T op K5 en K200
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2011, 23:34:23 »
Hoi,

Ik heb de knoop doorgehakt, en het wordt een K-5 voor dit eindejaar. Voor 859€ een setje met WR-lensje. En verder doe ik het met mijn Tamron 28-75 en 50-200.
Nu zag ik in winkel nog een (opruim) staan van een AF220T. Nu vraag ik me af of deze werkt op mijn huidige K200 en of deze zal werken op een K5?

Groetjes,

Maxim