Auteur Topic: Terug in de tijd...welke ontwikkelaar?  (gelezen 3838 keer)

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re:Terug in de tijd...welke ontwikkelaar?
« Reactie #15 Gepost op: 1 december 2011, 19:54:30 »
nu we toch bezig zijn, ik hoop dat je Duits een beetje in orde is, voor het spoelen werkt dit erg goed en minder waterverbruik: http://www.stefanheymann.de/foto/swnegativwaesserung.htm
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 1 december 2011, 19:54:30 »

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 1 december 2011, 19:48:51 »
Ja, ga daar maar vanuit.

Waarom niet?

Amaloco 6006 heeft een hoger teergehalte in het afval, waardoor trommels en machines veel vuiler worden en moeilijker te reinigen zijn. Het fijne en exacte is mij niet uitgelegd, maar6006 heeft een buffer in de chemie, waardoor de zuurgraad van de ontwikkelaar lang stabiel blijft juist ook in open bakken.
AM 4004 heeft dat niet en is meer voor machinale bewerking ontwikkeld, waardoor er minder reiniging benodigd is.
Voor mij was dat in het verleden ook de grote vraag, maar de service-afdeling van Amaloco heeft mij dat uitgelegd.
In open bakken kan 6006 prima gebruikt worden en dat gebruikte ik ook graag.

Kun je hiermee verder, Peter?

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 1 december 2011, 19:52:37 door asplx »

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 1 december 2011, 18:30:45 »

Overigens mag Amaloco 6006 niet in machines gebruikt worden, dan moet 4004 gebruikt worden.

Waarom nier Ruurd, als ik op het internet daarna zoek zie ik nergens staan dat het niet voor een machine gebruikt mag worden, maar ik heb ontwikkeltrommels van Jobo op een rol apparaat die heen en weer gaat wordt dat als machine gezien?

gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 1 december 2011, 18:26:39 »
Helemaal met Roeland eens...

+1

Hier wordt ook een stopbad gebruikt, en de fles ontwikkelaar die aangebroken is berg ik op maar voor het opbergen gebruik is drijfgas om bederf tegen te gaan, en daar gebruik ik een navulfles met gas voor aanstekers voor.

Op dit moment heb ik een fles amaloco die al ruim 6 maanden oud is, maar nog steeds te gebruiken, ik bewaar ze in het donker op een koele plek en zoals gezegd opgevuld met drijfgas.

Gr Peter

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2011, 17:37:16 »
Helemaal met Roeland eens...

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2011, 16:42:04 »
afhankelijk van de ontwikkelaar die je gebrukt maar ik stop altijd, tetenal signalstop, niet aleen om het stoppen zelf maar ook om de vervuiling van de fixeer te verminderen.
Ansel Adams

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2011, 16:26:34 »
nog even voor de duidelijkheid:
ontwikkelen....fixeren...spoelen

of is een stopbad/spoeling tussendoor nog aan te raden?

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2011, 22:06:38 »
:cheer:
Citaat
Ik heb alles klaar staan om als ik de ruimte leeg heb om dan mijn doka in te richten, spullen heb ik genoeg ondertussen, ( ik kan wel 2 doka''s inrichten zoveel spul heb ik verzamelt)

:o

Waarom zou je die ruimte leegmaken ???
In het donker zie je de rommel toch niet... :evil:

Even de vraag naar een worksop "Lichtmeting": Daar ben ik nog altijd voor in, hoor.

De film-ontwikkelaar: Ik ontwikkel(de) al jarenlang in Ilford Perceptol, 1+19, DUS: 1 deel ontwikkelaar + 19 delen water op een temperatuur van 20oC; maar:
=> FP4+: ISO 125; 20 minuten ontwikkelen bij 20oC;
=> HP5+: ISO 400; 28 minuten ontwikkelen bij 20oC;

Agatatie: 1e minuur continu, tank stevig op de tafel terugplaatsen om luchtbelletjes van de film(s) los te tikken.
Vervolgens elke ½ minuut 2x kiepen.

Intensieve ontwikkelmethode,
- die tot pracht resultaten leidt,
- met een uitstekend contrast
- en uiterst fijne korrel
en als resultaat:
Makklelijk korrelarme vergrotingen mogelijk van 60x40 cm
- Standaard afdruktijd: 8,2 sec, filter 2½ met Ilford MultiGrade IV filters en -papier van 10x15 cm,
- papier 1½ minuut ontwikkelen in Amaloco 6006. Dit geeft een betere detaillering in hoge lichten en diepe zwarten dan de voorgerschreven 1 minuut.

Voordeel van Amaloco 6006: Gebufferde papierontwikkelaar, waardoor de ontwikkelkracht erg lang constant blijft, zelfs al lijkt het nog op zwarte koffie. (Net als pure Rodinal van 10 jaar oud).

Bovenstaande receptuur gebruikte ik jaren lang en zal ik in de toekomst weer gaan gebruiken.

Overigens mag Amaloco 6006 niet in machines gebruikt worden, dan moet 4004 gebruikt worden.
Deze ontwikkelaars zijn niet meer regulier op de markt, maar fotohuis RoVo weet gegarandeerd  de juiste vervangers.

Groeten
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 21 november 2011, 22:11:06 door asplx »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2011, 20:53:10 »
Oké Peter..duidelijk.
Ik heb nog geen ruimte...zal in de schuur worden denk ik, heb niet veel andere keuze met 5 personen in huis,,,is al redelijk vol  :D
Maar ik wil het zo maken dat alles in een grote (te maken) kist zit als ik het niet gebruik en de schuur, gewoon als schuur annex klusruimte gebruik.
Ga ik doka-en dan moeyt alles uit die kist op de werkbank en draaien maar  ;)

Zit nog wel met temperatuur...maar de gasleiding ligt al in de schuur, dus dat gaat ook goed komen...  :D

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2011, 16:44:54 »
En hoe bevalt dat her intreden in het doka gebeuren?

Ik heb mijn doka nog niet klaar, (wegens drukte op het werk geen tijd) dus op dit moment werk ik nog Hybride dus wel de films ontwikkelen, maar de negatieven worden nog ingescant.
Ik heb op aanraden van Foto ROVO gekozen voor de 120 Rollei film omdat daar de drager iets steviger van zou zijn en daardoor is hij makkelijker in de spoel te rollen, want met 120 rolfilm is het wel even wat moeilijker als met een kleinbeeld film, de eerste keer zit je aardig te zweten in het pikkedonker als het niet meteen lukt, ik heb er de eerste paar keer wat af gevl***kt.

Ik heb alles klaar staan om als ik de ruimte leeg heb om dan mijn doka in te richten, spullen heb ik genoeg ondertussen, ( ik kan wel 2 doka''s inrichten zoveel spul heb ik verzamelt)

Ik hoop dat ik voor het einde van dit jaar alles op regel heb.

Groetjes Peter
« Laatst bewerkt op: 21 november 2011, 16:52:09 door staal571 »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2011, 10:45:58 »
Hoi Henk, ik als "herintreder" in het doka gebeuren ben weer begonnen met Amaloco AM 74, deze is makkelijk in gebruik met een verdunning van 1:7 dus 62.5 cc de rest water op 20 graden aanvullen tot een halve liter, als film gebruik ik op dit moment de Rollei superpan 200 en ontwikkel die gedurende 6 minuten.
Ruurd als je dit leest, ik meld bij ook aan voor de licht meet workshop, tenminste als het een beetje centraal is.
Gr peter

En hoe bevalt dat her intreden in het doka gebeuren?
Ik gebruik nu nog allerlei films door elkaar...daar moet naast de verschillende ISO's natuurlijk)ook structuur in komen, maar dan moet ik nog wel weten welke ik het mooist ga vinden.
Ik ga daar niet bij voorbaat de allergoedkoopste uitzoeken, want het is toch iets wat ik niet elke dag ga doen dus een paar cent meer voor een film is dan minder relevant als wanneer je dozen vol zou gebruiken.

Dank je voor input Peter.
En ik meld me dus ook aan voor de licht meten workshop...maar dat snapte Ruurd al denk ik  :D

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2011, 10:18:22 »
Maar nu moet ik die nog gaan ontwikkelen natuurlijk. De vraag is alleen welke chemicaliën ik het best kan gaan gebruiken?
Ik had bij de fotofilmfabriek gevraagd naar welke ontwikkelaar en die zeiden D-76 van Kodak. (Dit zou een
redelijke neutrale ontwikkelaar zijn)?

Ik meen me te herinerren dat ik vroeger altijd die spoullen van Ilford had.

Hebben jullie nog advies hierin?

Ik doe alleen maar zwart wit vooralsnog en wil een beetje naar de 'oude look' (al begrijp ik dat niet echt de zaak verduidelijkt  :D ).

Hoi Henk, ik als "herintreder" in het doka gebeuren ben weer begonnen met Amaloco AM 74, deze is makkelijk in gebruik met een verdunning van 1:7 dus 62.5 cc de rest water op 20 graden aanvullen tot een halve liter, als film gebruik ik op dit moment de Rollei superpan 200 en ontwikkel die gedurende 6 minuten.

Ruurd als je dit leest, ik meld bij ook aan voor de licht meet workshop, tenminste als het een beetje centraal is.
Gr peter

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2011, 10:06:55 »
Dank je voor de tips Roeland en de link!

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2011, 09:25:14 »
Ik ben zelf niet zo kapot van D76. De samenstelling is gemaakt voor machines met regeneratie. Dat maakt het lastig om kleine hoeveelheden voor thuisgebruik aan te zetten maar als je secuur werkt kan het wel. In het algemeen adviseer ik om te beginnen Ilford ontwikkelaar, Perceptol of ID11, als dat in de omgeving moeilijk te krijgen is kun je met Amaloco AM74 uit de voeten. Dat is in ieder geval leverbaar via Rovo.
Noteer in ieder geval de link naar de Massive Development Chart voor referentie, tijden en aanpassingen.
Met ervaring in het ontwikkelen kun je ook met Rodinal aan de gang maar daar moet je flink experimenteren met verdunningen voordat je er uit krijgt wat je wilt. Overigens weet ik eerlijk gezegd niet wat er op het moment nog geproduceerd wordt, Agfa is al failliet, Gevaert levert slechts een deel van het assortiment voor de consumentenmarkt, Ilford receptuur is verkocht aan verschillende fabrikanten in Oost-Europa, Kodak is zo goed als failliet, Amaloco is een tijdje geleden overgenomen door een Duitse fabrikant die nog niet alles op de markt heeft. Dat maakt het allemaal niet makkelijker  :(

Propos: op één van de foto's van je verzameling zag ik een folder van M&B Promicrol (geel met rode folder). Daar hoort een grijs blikje met zakjes poeder bij. Als dat oude receptuur is, doe die dan maar meteen bij het chemisch afval weg. Die is van de markt gehaald vanwege mini of meer ernstige kankerverwekkende ingrediënten (Hydrochinon).
« Laatst bewerkt op: 21 november 2011, 10:06:21 door roeland »
Ansel Adams

henkvanzuylen

• Gast
Terug in de tijd...welke ontwikkelaar?
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2011, 09:01:31 »
Hoi,

tja ik ben nu eenmaal gewoon terug in de tijd aan het gaan en zit met een vraagje.
Het eerste 35 mm rolletje en 120 film is volgeschoten.....hoop dat het iets is geworden  :D :D

Maar nu moet ik die nog gaan ontwikkelen natuurlijk. De vraag is alleen welke chemicaliën ik het best kan gaan gebruiken?
Ik had bij de fotofilmfabriek gevraagd naar welke ontwikkelaar en die zeiden D-76 van Kodak. (Dit zou een
redelijke neutrale ontwikkelaar zijn)?

Ik meen me te herinerren dat ik vroeger altijd die spoullen van Ilford had.

Hebben jullie nog advies hierin?

Ik doe alleen maar zwart wit vooralsnog en wil een beetje naar de 'oude look' (al begrijp ik dat niet echt de zaak verduidelijkt  :D ).

Dan zat ik nog een ouder topic te lezen en daar kwam het op een gegeven moment op de kunst van het goed licht meten.
Het basisboek Licht Meten van Mich. Buschman heb ik inmiddels besteld.
Maar Ruurd bood min of meer aan om een workshop licht meten te geven aan de geïnteresseerden mits er een ruimte beschikbaar was.

Geldt dat aanbod nog steeds Ruurd?
Ik heb wel interesse namelijk en het zou in onze clubruimte in 's-Hertogenbosch kunnen misschien (maar ik weet niet of dat centraal genoeg is?)