:cheer:
Ik heb alles klaar staan om als ik de ruimte leeg heb om dan mijn doka in te richten, spullen heb ik genoeg ondertussen, ( ik kan wel 2 doka''s inrichten zoveel spul heb ik verzamelt)

Waarom zou je die ruimte leegmaken

In het donker zie je de rommel toch niet... :evil:
Even de vraag naar een worksop "Lichtmeting": Daar ben ik nog altijd voor in, hoor.
De film-ontwikkelaar: Ik ontwikkel(de) al jarenlang in Ilford Perceptol, 1
+19, DUS: 1 deel ontwikkelaar
+ 19 delen water op een temperatuur van 20
oC; maar:
=> FP4
+: ISO 125; 20 minuten ontwikkelen bij 20
oC;
=> HP5
+: ISO 400; 28 minuten ontwikkelen bij 20
oC;
Agatatie: 1e minuur continu, tank stevig op de tafel terugplaatsen om luchtbelletjes van de film(s) los te tikken.
Vervolgens elke ½ minuut 2x kiepen.
Intensieve ontwikkelmethode,
- die tot pracht resultaten leidt,
- met een uitstekend contrast
- en uiterst fijne korrel
en als resultaat:
Makklelijk
korrelarme vergrotingen mogelijk van 60x40 cm
- Standaard afdruktijd: 8,2 sec, filter 2½ met Ilford MultiGrade IV filters en -papier van 10x15 cm,
- papier 1½ minuut ontwikkelen in Amaloco 6006.
Dit geeft een betere detaillering in hoge lichten en diepe zwarten dan de voorgerschreven 1 minuut.Voordeel van Amaloco 6006: Gebufferde papierontwikkelaar, waardoor de ontwikkelkracht erg lang constant blijft, zelfs al lijkt het nog op zwarte koffie. (Net als
pure Rodinal van 10 jaar oud).
Bovenstaande receptuur gebruikte ik jaren lang en zal ik in de toekomst weer gaan gebruiken.
Overigens mag Amaloco 6006 niet in machines gebruikt worden, dan moet 4004 gebruikt worden.
Deze ontwikkelaars zijn niet meer regulier op de markt, maar fotohuis RoVo weet gegarandeerd de juiste vervangers.
Groeten
Ruurd