Auteur Topic: Leitax  (gelezen 3664 keer)

Offline The_King

• Senior Member
  • **
Re:Leitax
« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2011, 08:47:04 »
Citaat
I shot this with both lenses wide open. The Pentax at 1.8 and the Leica at 1.4. If you view the larger version you can easily see how much sharper the Lux is over the Pentax, which I find soft when shot wide open.

Dit bedoelde ik dus. Slaat helemaal nergens op...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2011, 08:47:04 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #20 Gepost op: 17 november 2011, 14:10:19 »
Hmmm..

Auteur schrijft: I was testing out the 31 on the Pentax K7 today, mainly shooting wide open at 1.8. Just for fun I was snapping right along next to it with my M9 and 35 Lux ASPH, also wide open! After looking at the images on my ImacI figured that some of you may like to see the results.

Nergens wordt geclaimed de enige waarheid in pacht te hebben. Qua test niet bruikbaar, als achtergrond info altijd welkom.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 17 november 2011, 11:01:13 »
Ik heb het artikel niet uitputtend gelezen, maar deze opmerking zegt mij meer dan genoeg over de amateuristische werkwijze van de "tester".
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het helemaal met The_King eens: dit is gen test. Dit is geklooi.

Ruurd

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 17 november 2011, 09:15:23 »
http://www.stevehuffphoto.com/2010/03/17/wide-open-pentax-31-limited-leica-35-summilux-asph/

Pffff. Een M9 (zonder AA filter) tegen een K-7 en dan conclusies trekken over welke lens scherper is. Prutser. En sowieso kan je Leica M lenzen niet Leitaxen...

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2011, 23:09:48 »
Een mount verwijderen en plaatsen is een werkje van niks hoor.
Ik vijs bijna wekelijks wel een of ander optiekje open.

De summilux in de link van Ron is een M-lens, dus niet te Leitaxen.
Leica-R setjes kan je soms verrassend goedkoop oppikken, hoor. (kijk bvb. es uit naar een R3; die wordt door vele Leica-fans genegeerd, maar soms zitter er prachtige lensjes bij). Vergeet ook niet dat bvb. ook Minolta een paar uitstekende R-lenzen op de markt bracht.

Je kan ze ook ineens geleitaxt kopen. Deze 180/2.8 zou'k meteen kopen als ik niet al de K200/2.5, A*200/2.8 en DA*200/2.8 had. :)
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

jjw

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2011, 22:49:50 »
Tja verschillende camera's dus kan je nog niet echt vergelijken.

Ik wist trouwens ook niet dat het om een 4500$ lens ging :D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2011, 22:38:20 »
Ik zou wel eens een side-by-side vergelijking willen zien met zo'n leica lens tegenover een wat meer high-end eigenmerk lens op dezelfde body.

http://www.stevehuffphoto.com/2010/03/17/wide-open-pentax-31-limited-leica-35-summilux-asph/

jjw

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2011, 22:33:04 »
Ik zou wel eens een side-by-side vergelijking willen zien met zo'n leica lens tegenover een wat meer high-end eigenmerk lens op dezelfde body.

Of dat nou een canon/nikon/pentax is maakt me niet zoveel uit, ben benieuwd of er echt veel verschil is. Ik heb zo 1 2 3 nergens een vergelijking kunnen vinden, alleen mensen die gewoon heel graag met een leica lens fotograferen :) dat mag ook hoor. Ik geloof ook best dat het een hele mooie lens is. Maar scheelt het nou echt veel met bijvoorbeeld een 31mm ltd?

Zie hier een lijstje met foto's gemaakt met een leica lens + pentax camera: http://www.flickr.com/search/groups/?q=pentax&m=pool&w=1121344%40N21

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2011, 22:20:49 »
mee bezig geweest of uiteindelijk ook foto's mee gemaakt?

bezig met de aankoop, maar niet tot een overeenkomst gekomen. Geloof me, dat is een best te pruimen lens.

jjw

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2011, 22:03:17 »
Tsja ik ben eens bezig geweest met een summicron 35mm en dat is toch zeer zeker de moeite waard.

mee bezig geweest of uiteindelijk ook foto's mee gemaakt?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2011, 17:17:42 »
Tsja ik ben eens bezig geweest met een summicron 35mm en dat is toch zeer zeker de moeite waard.

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2011, 15:07:56 »
Leica lenzen zijn flink aan de prijs. Een deel van die prijs zit hem ook in de reputatie van het merk en niet zo zeer in de kwaliteit van de lenzen. Ze zijn goed hoor, maar voor dat geld is er meer heel goed glaswerk te krijgen. Tel daarbij de kosten van een Leitax conversie op en ik betwijfel sterk of het de moeite loont een Leica lens te kopen en om te bouwen.

Als je de lenzen al hebt is het een ander verhaal. Het Leica R systeem is hoogstwaarschijnlijk dood, dus de lenzen laten ombouwen kan je nog jaren (digitaal) plezier geven. Dan zou ik het zeker doen.

jjw

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2011, 15:03:25 »
zoek is op flickr om te kijken of de resultaten echt zo bijzonder zijn.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2011, 21:35:38 »
Wel eens overwogen, maar nooit tot een aankoop van de juiste lens gekomen. Ben wel eens iemand met zo'n leitax-conversie op een ander cameramerk tegen gekomen. Met de juiste lens lijkt het me een prima methode.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2011, 21:31:49 »
Oké...ik kan er niet over oordelen aangezien ik de objectieven niet ken, ik was gewoon benieuwd.  ;)

Hé Henk, een hele nieuwe wereld hè? Zie je de bomen nog?

En het bos.

Maar ik heb wel respect voor wat je jezelf op de hals halt! Meen ik echt.
En ik volg je, met de auto110!

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2011, 21:25:40 »
Als het mogelijk is om Leica objectieven op Pentax te gebruiken zou ik het vooral doen. Dat is natuurlijk wel topkwaliteit!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2011, 17:53:33 »
Wat er moet gebeuren is dat de Leitz R bajonet wordt verwijderd en wordt vervangen door een K bajonet. Dit is nodig omdat de registerafstand zo dicht bij elkaar ligt dat er geen ruimte is voor een mechanische adapter. Nu is de kwaliteit van de Leitz objectieven niet voor niets legendarisch en de R is tweedehands (wordt ook niet meer gemaakt) redelijk voordelig te krijgen.

Oké...ik kan er niet over oordelen aangezien ik de objectieven niet ken, ik was gewoon benieuwd.  ;)

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2011, 17:50:57 »
Als ik het goed begrijp Roeland maak je dan je Leica objectieven passend op de bajonet van Pentax??
Is het dat waard??
Wat er moet gebeuren is dat de Leitz R bajonet wordt verwijderd en wordt vervangen door een K bajonet. Dit is nodig omdat de registerafstand zo dicht bij elkaar ligt dat er geen ruimte is voor een mechanische adapter. Nu is de kwaliteit van de Leitz objectieven niet voor niets legendarisch en de R is tweedehands (wordt ook niet meer gemaakt) redelijk voordelig te krijgen. Ik ben gewoon benieuwd of het zin heeft.
Een volgende stap is een adapter voor de M-bajonet. Dat is een stuk eenvoudiger omdat er meer ruimte is en omdat Ricoh er al een licentie voor heeft  ;C
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

jjw

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2011, 17:11:53 »
Dat is het inderdaad Henk. Als mensen daar een goed gevoel bij krijgen moeten ze het vooral doen, stiekem denk ik dat je foto's er niet beter van worden, zeker niet op het niveau waarop wij hier zitten te pielen.

Zegt de fotograaf met een serie DA limited primes...;) :D gewoon doen dus als dit je LBA weer een tijdje gerust stelt. Het kopen van iets wat je niet nodig hebt kan soms wel zoveel meer plezier in het fotograferen geven dat er toch betere foto's uit komen, ook al had je die met de kitlens ook best kunnen maken :)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2011, 17:04:26 »
Als ik het goed begrijp Roeland maak je dan je Leica objectieven passend op de bajonet van Pentax??
Is het dat waard??
Of zit ik er helemaal langs...

Offline roeland

• Super Pentaxian
Leitax
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2011, 17:00:24 »
Ik zit er steeds meer over te piekeren. Heeft iemand hier al eens zo'n Leitax conversie gedaan en zo ja, wat zijn de ervaringen?
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams