Auteur Topic: De angst van iedere fotograaf  (gelezen 2284 keer)

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:De angst van iedere fotograaf
« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2011, 17:28:14 »
De lens is terug van reparatie. En... hij is nog scherper dan hij al was. Zie deze posting.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2011, 17:28:14 »

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #23 Gepost op: 25 oktober 2011, 19:47:02 »
Het schadebedrag van 295 euro is volledig vergoed. De service van Interpolis is prima, een telefoontje was namelijk voldoende.

jjw

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:54:38 »
wow, goed bezig weer. Hopelijk blijft het goed gaan.

Een verzekering waar je een bedrag verzekerd is zeker interessanter, want ik wissel nogal eens van apparatuur. Waar kan dat?

Een mailtje sturen is zoveel moeite niet toch?

NVN foto is zover ik weet de enige verzekering zonder eigen risico, alles voor aankoopwaarde, geen afschrijving. Dan loont het dus ook al om een 2de hands lens van 200 euro te verzekeren. voor slechts 6 euro per jaar.
Ik zie niet in waarom je een verzekering met afschrijving zou accepteren, zeker niet omdat iedereen hier best wat waardevolle 2dehands spullen heeft.

Offline Bert V.

• Pentaxian
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2011, 15:30:06 »
Vervelende, zelfs knap vervelende gang van zaken, Joost.  >:(

Maar de foto van de 3 mus(ketiers)sen vind ik net zo knap genomen, :toppie:
als ik de gang van zaken vervelend vind.

De foto is is in alle opzichten zeer waardevol.  :)

Sterkte er mee.

Groeten,
Ruurd

Helemaal mee eens, wat een foto!
Bert V.

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2011, 14:13:29 »
Ron,

Dit kan bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. Dit van mij loopt via een tussenpersoon. Als je interesse hebt kan ik je de gegevens wel even mailen. Ik heb ook de voorwaarden hier liggen mocht je die eerst even willen lezen.
Het is niet verzekerd tegen nieuwwaarde zeg ik er wel bij. Het is ook niet zo dat alles tegen dagwaarde is. Daarnaast kun je dus ook je telefoon, laptop, enz.. erbij verzekeringen.

K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

SMO

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2011, 00:30:26 »
Oei vervelend inderdaad als er zo iets met je spullen gebeurd. Succes met terugclaimen
Zo heb ik ooit (een gelukkig niet al te dure) lens in de gracht laten vallen.

Goeie tips over verzekering dat is wel het overwegen waard. Ik heb er nu geen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2011, 00:28:32 »
....en laatst mijn 70-200 beschadigd bij een valpartij: barstje in de scherpstelindicator en krasje in het frontfilter. Bij het fotograferen nog geen last van ondervonden.........

wow, goed bezig weer. Hopelijk blijft het goed gaan.

Een verzekering waar je een bedrag verzekerd is zeker interessanter, want ik wissel nogal eens van apparatuur. Waar kan dat?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2011, 00:18:32 »
vervelend maar gelukkig verzekerd!

Ik tip hem dan toch nog maar 1 keer:
Verzekering via NVN foto. Loopt via tussenpersoon en is eigenlijk bij nationale nederlanden.

- Geen eigen risico
- Geen bonnen overleggen
- Geen afschrijving
- Ook 2de hands spullen verzekeren voor aanschafwaarde zonder afschrijving
- Mogelijkheid om tassen/computers/etc. mee te verzekeren
- Ruime en schappelijke dekking
- Bij nieuwe spullen/verkoop van spullen even een mailtje sturen met objectomschrijving en serienr en het wordt bijgeschreven/verwijderd van de verzekering.
- Snel en persoonlijk contact met tussenpersoon
- 30 euro per 1000 euro verzekerd bedrag, wereldwijde dekking (alleen Europa is goedkoper).

Bedankt voor de info.
Heb eens een mailtje naar onze tussenpersoon gestuurd.
Ben benieuwd.

jjw

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2011, 23:32:33 »
vervelend maar gelukkig verzekerd!

Ik tip hem dan toch nog maar 1 keer:
Verzekering via NVN foto. Loopt via tussenpersoon en is eigenlijk bij nationale nederlanden.

- Geen eigen risico
- Geen bonnen overleggen
- Geen afschrijving
- Ook 2de hands spullen verzekeren voor aanschafwaarde zonder afschrijving
- Mogelijkheid om tassen/computers/etc. mee te verzekeren
- Ruime en schappelijke dekking
- Bij nieuwe spullen/verkoop van spullen even een mailtje sturen met objectomschrijving en serienr en het wordt bijgeschreven/verwijderd van de verzekering.
- Snel en persoonlijk contact met tussenpersoon
- 30 euro per 1000 euro verzekerd bedrag, wereldwijde dekking (alleen Europa is goedkoper).

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2011, 22:37:13 »
Het viel bij mij onder mijn reisverzekering en dat is mijn geluk geweest. Ik had toen nog geen extra verzekering. Ik heb hem nu wel afgesloten en ben €67,00 kwijt voor een bedrag van €4000 per jaar. Ik hoef niet van te voren de bonnen te overleggen alleen bij een claim.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2011, 22:36:09 »
Gelukkig valt het mee Joost!

Ik ben wel eens een K10d verloren bij een sterke windvlaag terwijl het statief nog niet goed stond....en laatst mijn 70-200 beschadigd bij een valpartij: barstje in de scherpstelindicator en krasje in het frontfilter. Bij het fotograferen nog geen last van ondervonden.........

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2011, 19:48:36 »
Heel vervelend voorval, maar deze discussie hoort niet in de Stamtafel thuis.

De Stamtafel
Gewoon over van alles en nog wat kletsen, behalve fotografie...

Hier verder dus!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2011, 19:29:33 »
Vervelende, zelfs knap vervelende gang van zaken, Joost.  >:(

Maar de foto van de 3 mus(ketiers)sen vind ik net zo knap genomen, :toppie:
als ik de gang van zaken vervelend vind.

De foto is is in alle opzichten zeer waardevol.  :)

Sterkte er mee.

Groeten,
Ruurd

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2011, 19:11:08 »
....k ben toen maar even doorgereden naar breda waar toen nog Pentax zat.
Na eerst moeilijk doen, ging men er toch meteen mee aan de slag.
Wat bleek; slechts de behuizing was dus danig beschadigd dat de deuk de mechaniek blokkeerde.
Ter plaatse een nieuwe bovenkap gekregen en van de lens werd de voorste ring vervangen.
De gehele camera werd nog even gecontroleerd en er werd geen verdere schade ontdekt.
Na wat over en weer gebabbeld te hebben over fotografie en de fotobond , (ik was toen rayonvoorzitter van de BNAFV) kwam het schadebedrag
Service meneer.....

Zou de Beuk dat ook nog zo doen  ??
Cire

Hallo Cire, fijn om te horen dat je destijds zo goed geholpen bent. Bij de Beuk moet je volgens mij een directe ingang hebben om een wachttijd van vele weken te omzeilen, ik ken namelijk een geval waarin binnen enkele dagen een lensherstel was uitgevoerd. Zelf heb ik er in 2009 een lens heen gestuurd welke 10 weken weg was...

En ja, uit de reacties blijkt wel dat het veel meer mensen overkomt. Een goede verzekering is dan zo gek nog niet, niet alleen voor valschade maar ook tegen diefstal.

Nog bedankt voor je opmerking over de foto, ik vond hem zelf ook leuk, vandaar ook dat ik hem er bij geplaatst heb. Het verzacht ook weer wat van het ongemak. 

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:37:04 »
Op de eerste plaats de foto.... prima prent, en er zit ook een vleugje humor in. Ik kan bij dit soort foto's nooit een glimlach onderdrukken.

Je bent niet de enige, die dat overkomt.
Voor mij is dat al weer jaren geleden.
Ik maakte een reportage op een balletschool, dat was nog met mijn program A en metz flitser CT45.
Ik had zelf een batterijpack gemaakt.
Tussen het wisselen van de groepen balletmeisjes, zouden we even een kop koffie drinken.
Keurig legde ik mijn cameraflitscombinatie op de tafel, maar was even vergeten dat het batterijpack nog aan mijn riem vast zat.
Je begrijpt het al, bij het weglopen trok ik de hele handel van de tafel en dat viel met een klap op de grond.
Geen schade aan de flitser, maar de camera wel. lens gedeukt en de body dusdaning beschadigd, dat ik niet meer de film kon doordraaien.
Nu wilde het feit dat ik de volgende dag naar mijn broer in Tilburg zou gaan. ik ben toen maar even doorgereden naar breda waar toen nog Pentax zat.
Na eerst moeilijk doen, ging men er toch meteen mee aan de slag.
Wat bleek; slechts de behuizing was dus danig beschadigd dat de deuk de mechaniek blokkeerde.
Ter plaatse een nieuwe bovenkap gekregen en van de lens werd de voorste ring vervangen.
De gehele camera werd nog even gecontroleerd en er werd geen verdere schade ontdekt.
Na wat over en weer gebabbeld te hebben over fotografie en de fotobond , (ik was toen rayonvoorzitter van de BNAFV) kwam het schadebedrag
Service meneer.....

Zou de Beuk dat ook nog zo doen  ??
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2011, 11:41:43 »
...
Daarnaast nog de vraag waar je verzekerd bent, gezien onze eerdere discussie dit jaar hier op het forum.
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Wellicht dat ik dan ook maar eens zo een verzekering af moet sluiten voor ik op vakantie ga.

Ik heb mijn fotospullen en iPhone verzekerd in een kostbaarhedenverzekering bij Interpolis (als onderdeel van een Alles in één Polis). De premie bedraagt 10,50 per maand voor 6.000 euro verzekerde waarde. Voor een goede vergelijking met andere verzekeringen moet je iPhone er uit halen, want daarvan is de premie 4,50 p/mnd voor een verzekerd bedrag van 650,- euro. Feitelijk betaal ik dus 6 euro p/mnd voor 5.350 euro aan de verzekering van de fotospullen. Voor dat kleine bedrag wil je geen risico lopen, en het bespaart mij nu al zo'n 295,-. Ik heb overigens alleen de body's, lenzen en alleen de duurdere filters verzekerd, de rest tassen, flitsers en andere accessoires heb ik er buiten gelaten.

X-Ray

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2011, 09:55:32 »
Mij ook al overkomen. (gelukkig) nog in het analoge tijdperk. Camera viel met tas en al, met een telezoom. Lens gelukkig nog heel, maar de fitting was helemaal losgescheurd uit het camera huis. Einde oefening, dus.

Raymond

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2011, 22:50:27 »
Heel vervelend en ook best veel kosten. Gelukkig ben jij wél verzekerd...... Toch nog eens werk van makem, het gebeurt zo maar!

Sterkte!

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2011, 22:44:01 »
Ik heb het zelf ook gehad met mijn sigma 70-200. Een dag voordat ik ging walvis spotten. De scherpstelring werkte niet meer, en de zoom ring ging zeer stroef. Niet meer te gebruiken dus. Op dat moment breekt het zweet uit op plekken dat je het niet wilt hebben.

Gelukkig deed de reisverzekering een duit in het zakje en vergoede de reparatie kosten. Maar al met al toch de lens 4 weken weggeweest en je hebt er toch wat ongemak van. De kosten vielen mij wel mee €220. En dan is hij nog vanaf de reparateur naar sigma Nederland gestuurd omdat ze er niet helemaal uitkwamen.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:14:38 »
pffffffffffffff......ik zweet er nu al van!

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2011, 20:58:09 »
Ik heb het vorig jaar rond deze tijd ook ervaren. Door eigen stommiteit de camera, met nieuwe 100 mm lens en flitser met statief en al van de tuintafel gevallen.
De flitser vloog van de camera (zonder gelukkig een deel daarvan mee te nemen). Gelukkig werkt alles nog, maar je schrikt je echt een rolberoerte.

Sterkte met de reparatie!!

Daarnaast nog de vraag waar je verzekerd bent, gezien onze eerdere discussie dit jaar hier op het forum.
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Wellicht dat ik dan ook maar eens zo een verzekering af moet sluiten voor ik op vakantie ga.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2011, 20:57:11 »
Balen. Hoop voor je dat alles weer goed geregeld wordt. Wel goed dat je verzekerd bent. Ben ik zelf niet omdat de totaalprijs van mijn spullen te laag was naar mijn mening maar langzaam aan begin ik wel te twijfelen. Heb je een zaak waar je goede garantie hebt op je reparatie?

Zelf ook 1 keer gehad. Liep als jongetje van 8 rond met een Konica C35 om foto's te maken omdat mijn vader dat ook altijd deed. Bleef toen met mijn voet in een putje hangen en viel. Zoekerlijnen zaten toen scheef enz. Wel een paar keer erg dichtbij geweest maar heb er toen altijd voor gezorgd dat mijn lichaam de schade opliep en niet de camera.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2011, 20:49:12 »
Ja dat is zeker een angstscenario. Een klant van me heeft in de vakantie een D700 met lens laten vallen (dat was flink duurder). Ik moet zeggen dat ik veel rondren met mijn spullen en statistisch gezien toch een keer aan de beurt ben (hopelijk dan enkel met een pancake).

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
De angst van iedere fotograaf
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2011, 20:41:41 »
zal zeker zijn dat je kostbare apparatuur met een klap op straat valt. Mij is het al weer enkele weken terug gebeurd. Het draagkoord (Blackrapid R-strap) van mijn K5 met Sigma 70-200 2.8 bleef achter een gesp van mijn rugzak haken en knalde vervolgens keihard van een tafel op een bankje en vervolgens op de straat. Zichtbaar resultaat: het Hoya HD filter was door de klap op de rand flink vervormd (het glas van het filter is heel gebleven, dus sterk is dat zeker!) en uit de vatting geraakt, de zonnekap is gebarsten/gescheurd en van de lens losgeraakt en er zat een scheur in het voorste deel van de lensbehuizing van de Sigma lens. Aan de K5 was geen schade waarneembaar.

Gek genoeg bleek de set nog goed te functioneren, getuige onderstaande foto. Inmiddels is bekend dat de reparatiekosten van de lens ongeveer 175 euro bedragen, plus 50 euro voor een nieuwe zonnekap en nog eens 70 euro voor een nieuw filter. Totaal dus 295 euro. Niet leuk dus, maar ik heb de spullen verzekerd en het ziet er naar uit dat ik de kosten onder aftrek van eigen risico vergoed krijg.

Mijn zorg nu is dat ik mijn Sigma 70-200 terug krijg in de staat zoals hij was van voor de valpartij. Mijn exemplaar was gewoon ragscherp en met een perfecte focus. Bij Sigma wordt het gescheurde deel van de behuizing vervangen en wordt de lens verder gecontroleerd en gekalibreerd. Het is nu dus even afwachten op het resultaat.

In afwachting van het resultaat hierbij de laatste foto van de lens:

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2011, 11:43:11 door Lysvik »