Vandaag binnen gekomen een Godox wireless remote (zender en ontvanger) waarmee je je camera met de draadontspanner (K-5/K-7/K20D/K10D, maar dus niet K-r/K-x) kunt bedienen van afstand. Ook kun je deze set gebruiken voor het bedienen van een flitser. Je kunt als je meerdere ontvangers hebt ook meerdere camera's tegelijk bedienen. Zou tot 100 meter moeten kunnen werken, maar dat moet ik nog testen.
Een eerste indruk van dit apparaatje. Werkt in ieder geval prima. Je kunt er zowel een flash als een camera mee aansturen.
http://www.dealextreme.com/p/reemix-universal-3-in-1-camera-remote-control-for-pentax-samsung-canon-1x23a-2xaaa-58735Er zijn 3 standen: flash, en twee camera-modes (een voor directe onspannner en een met een 3 seconde vertrager).
Ik had gehoopt dat je ook met de ene camera tegelijk de andere kon bedienen, maar om de een of andere reden lukt dat nog niet.

Er is wel tot x-sync een signaal uitwisseling, want de lampjes gaan beide (zender/ontvanger) branden, maar er is geen functionaliteit (voor de draadontspanner van de camera). Wel is dit met een flitser die geplaatst is elders, via de flash-functie, als je de zender omschakelt naar flash.
Je kunt ook een filmclip starten, want het is dus dan een aan en uit knop. Op afstand betekend het wel dat je zelf moet bijhouden hoe vaak je knipt, want anders is film uit/aan zomaar omgekeerd.
Ik zal in de komende tijd het ding eens uitproberen en erover rapporteren.