Auteur Topic: Rond de Hoornse haven in HDR  (gelezen 2257 keer)

rekel59

• Gast
Re:Rond de Hoornse haven in HDR
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2011, 22:44:27 »
Jan, ik vind 1 als HDR erg geslaagd, heel mooie mix gevonden.
En als foto op zich zelf erg geslaagd.

2 en 3 vind ik iets te veel van het goede.
Maar dat is persoonlijk, ikzelf probeer vaak HDR-foto's te maken zonder dat je het in de gaten hebt.

René

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2011, 22:44:27 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2011, 19:20:30 »
Ja ik ga met Stefan mee dat ik de naturele mooier vind.
Maar als je toch teveel tijd hebt: Pak de HDR luchten en plak ze in de normale luchten.

Sterkte!  8)

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2011, 18:28:10 »
Ja, bewerkingen blijven een kwestie van smaak. Ik heb intussen door, dat bij dit forum de liefhebbers van "naturel" foto's in de overhand zijn  ;)
Ik heb gekozen voor HDR vanwege de heerlijk dreigende luchten, en het bijna grafische effect in de fijne details (dat laatste leidt soms tot Anton Pieck-achtige foto's).
Ikzelf vind de HDR uitvoeringen mooier (anders had ik ze natuurlijk ook niet geplaatst  ;) ).

Jan.

Ik zou het niet beter kunnen formuleren.  HDR is niet voor alles geschikt maar deze vind ik wel mooi om naar te kijken.  Als ik een woord van jou mag gebruiken "naturel" staat voor mij veelal voor alledaags.  Dan mag er wel iets uit de ban springen.  Je weet dan op voorhand dat er gesleuteld is aan de foto.  Ik heb het er moeilijk mee als een "naturel" foto nogal bewerkt moet worden in PS, het resultaat geeft dan de werkelijkheid niet meer weer.  Ik vind bijvoorbeeld dat een foto van de Belgische of Nederlandse kust niet voorzien moet worden van een blauwe lucht uit de tropen.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2011, 15:35:27 »
Bij mij doet de bewerking er niet zo toe zo lang het resultaat maar mooi is.
Eigenlijk vind ik deze tak van het forum daarom ook een beetje zinloos, je kijk toch naar de foto niet zo zeer alleen naar de bewerking.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2011, 22:57:11 »
Je hebt van de wat saaie foto 3 inderdaad een Anton Piek (pr)achtige foto gemaakt. Ik blijf de HDR uitvoering van 2 wat hard vinden maar wat je zegt, het is een kwestie van smaak.

Groet,
Hans
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

gnodde

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2011, 22:47:58 »
Ja, bewerkingen blijven een kwestie van smaak. Ik heb intussen door, dat bij dit forum de liefhebbers van "naturel" foto's in de overhand zijn  ;)
Ik heb gekozen voor HDR vanwege de heerlijk dreigende luchten, en het bijna grafische effect in de fijne details (dat laatste leidt soms tot Anton Pieck-achtige foto's).
Ikzelf vind de HDR uitvoeringen mooier (anders had ik ze natuurlijk ook niet geplaatst  ;) ).

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2011, 22:39:56 »
Vindt de normale fotos mooier om eerlijk te zijn.
Ze zijn veel rust gevender.
Het engiste wat ik wel mooi vindt in de HDR is hoe de vloer eruit ziet in de eerste foto.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

gnodde

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2011, 08:48:41 »
Oke, hier de foto's (steeds de beste van de drie belichtingen) zonder HDR:

Nr. 1a:

Nr. 2a:

Nr. 3a:

Jan.

dixiekees

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 9 september 2011, 22:28:33 »
Foto 1 vind ik goed geslaagd, maar misschien kan je die ook eens laten zien zonder de hdr behandeling.  Persoonlijk hou ik wel van hdr, maar in 2 en 3 vind ik de bewerking te sterk. Halo's zijn vaak een probleem bij sterke hdr behandeling.
Gr. Kees

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2011, 17:03:49 »
Ik heb wel eerder opgemerkt dat ik niet zo'n fan van HDR ben ben maar foto 1 vind ik wel heel mooi zoals hij is en de halo's vind ik niet storend. Foto 2 vind ik ook een mooie foto maar wat hard, maar ik heb het gevoel dat dat een eigenschap van HDR is of vergis ik me daarin? Ook de derde foto vind ik op zich mooi maar heb het idee dat het wat teveel van het goeie is. Omdat ik alle drie foto's op zich al mooi vind vraag ik me toch af of de HDR bewerking wel nodig was.

Groet,
Hans 
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

newmikey

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2011, 16:34:05 »
Jan, soms wordt het mooier als je de HDR laag over de "gewone" foto legt met een transparantie van tussen de 30% en 70%. Zo kan je het effect een beetje matigen. Hier zie ik now wat teveel haloing en andere side-effects. De eerste is, op het onderste stuk van de lantaarnpaal na, het meest geslaagd IMHO.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2011, 16:30:52 »
Jan,

Fotografisch goede foto's! Alleen had ik bij foto 2 liever wat ruimte tussen het hoofd van het standbeeld en de muur gezien. Maar goed, kniesoor.
De HDR bewerking ben ik niet helemaal weg van. Wel goed gedoseerd, maar veel onderwerpen gloeien. Ze hebben een Halo. Persoonlijk vind ik dat niet echt mooi bij HDR.
Ik weet niet of dit recht te trekken is, of dat ik deze mening alleen heb  :(.

Maar nogmaals, fotografisch goede foto's!

gnodde

• Gast
Rond de Hoornse haven in HDR
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2011, 16:26:52 »
HDR techniek is niet alleen bruikbaar in situaties waar de lichtdynamiek te groot is voor de camera-sensor, maar ook om bv. structuren beter uit te laten komen, bv. wolkenluchten, houtnerven, enz.
Ik heb rond de haven van Hoorn wat foto's gemaakt en die een HDR-bewerking gegeven. Wat vinden jullie ervan?

Nr. 1, lantaarns op een steiger:

Nr. 2, de scheepsjongens van Bontekoe (maar nu eens van de achterzijde):

Nr. 3, aanklikbaar om er een grotere versie van te zien:

Jan.