Auteur Topic: Ranunculus  (gelezen 1204 keer)

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Ranunculus
« Reactie #7 Gepost op: 1 september 2011, 15:21:04 »
mooi!

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 1 september 2011, 15:21:04 »

kdj4

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2011, 14:51:04 »
Ja de info komt van wikipedia en daar is niks geheim aan, kopieren en plakken  ;)
Ik vind het zo nu en dan wel leuk om wat info bij de foto te zetten, hier wordt veel geplaatst waarvan ik soms wel eens iets meer van wil weten, vandaar dat ik het er nu bij zet. want ik neem aan dat bv niemand hier wist dat  de boterbloem een familie heeft van 400 planten, nu dus wel  ;)

En ik lag idd plat om mijn buik

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2011, 11:19:46 »
prachtplaat, mooi silhouet van de stamper...alleen de verschillende plaatsingen van titel en watermerk komen op mij onrustig en storend over en past naar mijn idee niet bij de rust van deze prachtplaat... maar het draait om de foto en die is gewoon klasse!

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #4 Gepost op: 1 september 2011, 08:49:34 »
Ja, waar wikipedia al niet goed voor is  :D
Maar ik ben het geheel met je eens: mooie foto, waarvoor je, denk ik, plat op de buik hebt moeten liggen.

Jan.

Valt wel mee hoor, gewoon een bosje tulpen kopen en je kunt je hart ophalen. Maar het is inderdaad een prachtplaat. De schaduwen van de stamper zijn ook erg fraai en maken de foto toch compleet ondanks dat het hart van de bloem er zelf niet op staat.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

gnodde

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2011, 08:16:59 »
hé collega, ik wist niet dat je zoveel kennis van biologie hebt. kan ik nog wat van je leren. ;D
mooie foto overigens.

Ja, waar wikipedia al niet goed voor is  :D
Maar ik ben het geheel met je eens: mooie foto, waarvoor je, denk ik, plat op de buik hebt moeten liggen.

Jan.

Offline Jan Veensma

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2011, 06:02:38 »
hé collega, ik wist niet dat je zoveel kennis van biologie hebt. kan ik nog wat van je leren. ;D
mooie foto overigens.

jan
kp / k5II / k20d /Pentax SMC DA 50-135mm f2.8 ED-IF SDM/ sigma 18-35MM F/1.8 DC HSM ART / pentax 18-55mm F3.5 / pentax 50-200mm F4 / sigma 70-300 / tamron 28-75 2.8 / Sigma 10-20 EX DC / pentax M 50mm F1.7 / metz 58 AF-2 / metz 48 AF-1 /sunpak 420

kdj4

• Gast
Ranunculus
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2011, 22:24:30 »
Of gewoon boterbloem.

Manual | 1/100 | f12.9 | iso 400 | 100mm macro

Ranunculus is de botanische naam van een groot geslacht van ongeveer 400 soorten planten in de familie Ranunculaceae. Het bevat onder andere de boterbloemen.
Het zijn meestal overblijvende, kruidachtig planten met helder gele of soms witte bloemen. Als de kroonbladen wit zijn, is het centrum wel geel.
Er zijn een aantal eenjarige of tweejarige soorten, en enkele hebben oranje of rode bloemen.
Alle Ranunculus soorten zijn giftig voor vee, maar hun onaangename smaak zorgt dat het vee ze vanzelf laat staan. Vergiftiging kan wel optreden wanneer boterbloemen overvloedig voorkomen in reeds afgegraasde weiden waar weinig eetbaars overgebleven is.
De giftige stoffen (vooral protoanemonine) worden grotendeels afgebroken wanneer de plant gedroogd wordt, waardoor hooi met gedroogde boterbloemen ertussen wel veilig is.
Enkele soorten worden in tuinen gehouden, waar cultivars gekweekt worden vanwege hun grote, helder gekleurde bloemen.