Nee, ik gebruik "centrum gewogen" lichtmeting, en ik heb hem gekoppeld aan de AF. Dus als ik de AF vast zet (door de ontspanknop half ingedrukt te houden), zet ik ook de belichting vast. Die instelling vind ik ook erg logisch, omdat je (meestal) scherp stelt op je onderwerp, en dat onderwerp ook juist uitgelicht wilt hebben.
Jan.
Jan, ik ga hem ook eens zo instellen en kijken of dat soelaas biedt.
Bedankt voor de tip!
Toevoeging: ik zit nu na te denken. Dat zou toch juist averechts moeten werken? Nu neem ik met matrix meting ook andere delen van de foto mee en maakt hij delen overbelicht. Als ik nu bij de foto van de kat centrum gewogen neem, zou hij de hele foto lichter moeten gaan maken omdat ik op donker punt in de foto meet. dan zou de rest toch veel meer overbelicht dienen te gaan worden?
Lichtmeting is niet altijd perfect. Met mijn Pentaxen merk ik dat ook regelmatig.
Daarom heb ik de gewoonte aangenomen de foto even te beoordelen op het cameraschermpje. Het vaststellen van over-/onderbelichting op die monitor is goed mogelijk doch vereist een optimale instelling van de helderheid plus enige oefening.
Ik kijk ook altijd op het schermpje van de camera. Daar krijg ik dus goed beeld, maar als ik de foto open in PSP is die opeens totaal overbelicht. Is dit herkenbaar bij K-x gebruikers? Dan zou het eventueel aan een instelling van PSP kunnen liggen (lijkt me niet waarschijnlijk) dan wel aan de witbalans instelling (zie volgende citaat).
Zeker bij 99% van de foto's met standaard licht (dus niet concert, onder groen bladerdak, rose parasol etc.) zijn de vaste instellingen voor WB te preferen boven handmatige WB. Voor de kat had handmatige WB niet nodig moeten zijn.
Ik fotografeer in RAW, dan maakt de instelling voor de witblans toch niet (meer) uit voor de foto die ik op mijn computer te zien krijg? Met andere woorden, ik kan daar de witbalans nog anders instellen, maar maakt dan toch niet meer uit voor feit of de foto overbelicht is? Wellicht schiet hier mijn kennis nog tekort, dat hoor ik dan graag.
Voor datgene dat ik op mijn schermpje zie (is JPG afbeelding heb ik ooit begrepen) is de instelling wel van belang. Die afbeelding is zoals hierboven aangegeven goed. De witbalans staat handmatig op bewolkt, dus als ik hem op mijn schermpje goed zie, zou die toch op de computer er ook goed uit moeten komen? In ieder geval niet overbelicht lijkt me.
Ik zal hem voor zekerheid dan maar eens op automatische witbalans zetten en kijken wat dat doet.
Maar met behulp van het histogram (druk op de K-x, bij het bekijken van gemaakte foto's, maar eens 1 of meer malen op de "Info"-knop) is een beoordeling van de belichting erg goed mogelijk!
Bekend, dat doe ik dus ook regelmatig.
Bedankt voor de tip in ieder geval.
Geenszins herkenbaar bij mijn K-x. Ik meet op spotmeting volgens mij en ik koppel hem ook aan de AF inderdaad. vrijwel nooit last van overbelcihting.
Bedankt voor de info. Begint er op te lijken dat het óf aan een instelling of combinatie van instellingen ligt, óf aan de camera.
Conclusies:
- Ik zet hem eens op automatische witbalans (hoewel dat voor RAW n.m.m. niet uit maakt).
- Ik ga hem eens op centrum gewogen lichtmeting zetten (hoewel dat naar mijn idee averechts zou werken).
Ook zat ik te denken om de foto eens te openen in Pentax RAW programma en zien of die dan ook overbelicht op het scherm komt. Zoals gezegd zie ik de JPG versie op mijn schermpje naar mijn idee goed (witbalans bewolkt) en is de foto die ik op de computer te zien krijg overbelicht. Het zou dus aan het inlezen in de computer kunnen liggen.