Auteur Topic: Overbelichte foto's op de K-x  (gelezen 4555 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Overbelichte foto's op de K-x
« Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2011, 18:50:57 »
Bij de K20d zat er voor dat doel speciaal een oculair-afdekkapje bij, ik heb eigenlijk geen idee of dat ook bij de K-x en de K-5 wordt geleverd (geen zin om de doos op te zoeken :) )

Zulk soort een afdekkapjes heb ik nog een paar liggen.
Helaas gebruik ik een oculair rubbertje voor brildragers, dus hele tijd erop en eraf is ook niet alles.
In ieder geval bedankt voor de tip weer.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2011, 18:50:57 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2011, 15:54:03 »
Bij de K20d zat er voor dat doel speciaal een oculair-afdekkapje bij, ik heb eigenlijk geen idee of dat ook bij de K-x en de K-5 wordt geleverd (geen zin om de doos op te zoeken :) )

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

newmikey

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:51:06 »
Vergeet ook niet dat je het resultaat ook nog kan beinvloeden door de LWcompensatie  ;)

Helemaal waar. En nog een klein dingetje: als je met de camera op statief en je oog niet voor de zoeker foto's maakt kan je hat best de zoeker met je lichaam even afschermen. Invallend licht via het oculair kan de lichtmeting nadelig beinvloeden. (geldt alleen voor onderbelichting, niet over trouwens)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #29 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:42:17 »
Vergeet ook niet dat je het resultaat ook nog kan beinvloeden door de LWcompensatie  ;)

asplx

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:33:16 »
We zijn het daarover wel eens, Mike, maar matrix-meting is een - ook in de analoge tijd reeds toegevoegde - verworvenheid, waar je mee om moet weten te gaan en die nu in het basispakket van de camera is opgenomen.
En dat is zinvol, als je wéét waar je mee bezig bent, zodat je bewust een keuze kunt maken.

Dat is alles, wat ik er mee wil zeggen.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 14:59:52 door asplx »

newmikey

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:18:29 »
...vele toeters en bellen op moderne camera's:

Ruud, spotmeting en/of integraalmeting, nadruk op het midden zijn géén van alle verworvenheden van het digitale tijdperk. Het zijn gedegen ontwikkelingen die al tientallen jaren op analoge SLR's werden toegepast.

Je draaft m.i. een héél piepklein beetje door als je de verschillende meter modii schaart onder "toeters en bellen".

asplx

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:08:12 »
En hier zien we gelijk ook de nadelen van vele toeters en bellen op moderne camera's:

Er wordt een instelling gebruikt, die zinvol is, als je weet hoe die werkt én waar je mee bezig bent.
Neem je de gewone integraalmeting, dus nadruk op het midden zoals Jan aangeeft, dan komen er veel betere resultaten.
Daarvan afwijken kan altijd, door je instellingen op het moment van de opname aan te passen als jij dat nodig vindt:

Citaat
Ik wil ZELF bepalen wat de camera moet gaan doen
en ik wil me DUS niet laten dwingen door wat de camera meent dat ík moet doen...

Ook díe instelling is een keuze...

Groeten,
Ruurd

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Re:Overbelichte foto's op K-x
« Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:44:01 »
Nee, ik gebruik "centrum gewogen" lichtmeting, en ik heb hem gekoppeld aan de AF. Dus als ik de AF vast zet (door de ontspanknop half ingedrukt te houden), zet ik ook de belichting vast. Die instelling vind ik ook erg logisch, omdat je (meestal) scherp stelt op je onderwerp, en dat onderwerp ook juist uitgelicht wilt hebben.

Jan.
Klopt, zo werk ik ook. Ik heb altijd begrepen dat "matrix" de gemiddelde waardes van de hele scene neemt maw de lichtmeting concentreert zich op de overall belichting van de scene. Matrix gebruik je het best bij een klein dynamisch bereik. En dat is precies waarom de lichtmeter de mist in gaat bij deze hoogcontrast-situaties. De lichtmeter gaat middellen waardoor en het onderwerp en de achtergrond niet correct belicht worden.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:32:02 »
Hey Edzo,

Ik heb dat heel in het begin ook gehad,
maar dat was toen de Iso instellingen die niet goed werkte.
Hier zijn de twee voorbeelden, de eerste is origineel hoe die moest zijn, en de andere teveel licht.
Ik heb de K-x toen opgestuurd,en het is verholpen

1e  zo moest die zijn. Iso 400  F7

2e  totaal overbelicht, te hoge Iso 6400 F5
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 13:45:17 door JohnnieS »

newmikey

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:08:14 »
Ik fotografeer in RAW, dan maakt de instelling voor de witblans toch niet (meer) uit voor de foto die ik op mijn computer te zien krijg? Met andere woorden, ik kan daar de witbalans nog anders instellen, maar maakt dan toch niet meer uit voor feit of de foto overbelicht is? Wellicht schiet hier mijn kennis nog tekort, dat hoor ik dan graag.

Als je RAW+ schiet, ziet de JPEG er dan net zo uit? Ik begin te denken dat het probleem misschien bij je RAW process ligt i.p.v. cameratechniek. Wat gebruik je? Welke kleurprofielen? Ik had eerder niet in de gaten dat je RAW schoot.

BTW: het schermpje achterop de camera is verneukeratief. Het camerahistogram is een betere indicatie.

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:05:48 »
stuur mij anders een paar RAW's van je? Kan ik ze eens openen in PS - Camera RAW 5.0 en kijken of het bij mij ook zo is?

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:03:15 »
Optie 3 eventuele reset naar fabrieksinstellingen?

Als laatste optie  ;)
Heb ik ook al aan gedacht.

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2011, 12:59:27 »
Optie 3 eventuele reset naar fabrieksinstellingen?

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2011, 12:55:53 »
Nee, ik gebruik "centrum gewogen" lichtmeting, en ik heb hem gekoppeld aan de AF. Dus als ik de AF vast zet (door de ontspanknop half ingedrukt te houden), zet ik ook de belichting vast. Die instelling vind ik ook erg logisch, omdat je (meestal) scherp stelt op je onderwerp, en dat onderwerp ook juist uitgelicht wilt hebben.
Jan.

Jan, ik ga hem ook eens zo instellen en kijken of dat soelaas biedt.
Bedankt voor de tip!
Toevoeging: ik zit nu na te denken. Dat zou toch juist averechts moeten werken? Nu neem ik met matrix meting ook andere delen van de foto mee en maakt hij delen overbelicht. Als ik nu bij de foto van de kat centrum gewogen neem, zou hij de hele foto lichter moeten gaan maken omdat ik op donker punt in de foto meet. dan zou de rest toch veel meer overbelicht dienen te gaan worden?

Lichtmeting is niet altijd perfect. Met mijn Pentaxen merk ik dat ook regelmatig.
Daarom heb ik de gewoonte aangenomen de foto even te beoordelen op het cameraschermpje. Het vaststellen van over-/onderbelichting op die monitor is goed mogelijk doch vereist een optimale instelling van de helderheid plus enige oefening.

Ik kijk ook altijd op het schermpje van de camera. Daar krijg ik dus goed beeld, maar als ik de foto open in PSP is die opeens totaal overbelicht. Is dit herkenbaar bij K-x gebruikers? Dan zou het eventueel aan een instelling van PSP kunnen liggen (lijkt me niet waarschijnlijk) dan wel aan de witbalans instelling (zie volgende citaat).

Zeker bij 99% van de foto's met standaard licht (dus niet concert, onder groen bladerdak, rose parasol etc.) zijn de vaste instellingen voor WB te preferen boven handmatige WB. Voor de kat had handmatige WB niet nodig moeten zijn.

Ik fotografeer in RAW, dan maakt de instelling voor de witblans toch niet (meer) uit voor de foto die ik op mijn computer te zien krijg? Met andere woorden, ik kan daar de witbalans nog anders instellen, maar maakt dan toch niet meer uit voor feit of de foto overbelicht is? Wellicht schiet hier mijn kennis nog tekort, dat hoor ik dan graag.

Voor datgene dat ik op mijn schermpje zie (is JPG afbeelding heb ik ooit begrepen) is de instelling wel van belang. Die afbeelding is zoals hierboven aangegeven goed. De witbalans staat handmatig op bewolkt, dus als ik hem op mijn schermpje goed zie, zou die toch op de computer er ook goed uit moeten komen? In ieder geval niet overbelicht lijkt me.

Ik zal hem voor zekerheid dan maar eens op automatische witbalans zetten en kijken wat dat doet.

Maar met behulp van het histogram (druk op de K-x, bij het bekijken van gemaakte foto's, maar eens 1 of meer malen op de "Info"-knop) is een beoordeling van de belichting erg goed mogelijk!

Bekend, dat doe ik dus ook regelmatig.
Bedankt voor de tip in ieder geval.

Geenszins herkenbaar bij mijn K-x. Ik meet op spotmeting volgens mij en ik koppel hem ook aan de AF inderdaad. vrijwel nooit last van overbelcihting.

Bedankt voor de info. Begint er op te lijken dat het óf aan een instelling of combinatie van instellingen ligt, óf aan de camera.

Conclusies:
- Ik zet hem eens op automatische witbalans (hoewel dat voor RAW n.m.m. niet uit maakt).
- Ik ga hem eens op centrum gewogen lichtmeting zetten (hoewel dat naar mijn idee averechts zou werken).

Ook zat ik te denken om de foto eens te openen in Pentax RAW programma en zien of die dan ook overbelicht op het scherm komt. Zoals gezegd zie ik de JPG versie op mijn schermpje naar mijn idee goed (witbalans bewolkt) en is de foto die ik op de computer te zien krijg overbelicht. Het zou dus aan het inlezen in de computer kunnen liggen.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 13:01:59 door Edzo »

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2011, 12:01:59 »
Hoi Edzo,

geenszins herkenbaar bij mijn K-x. Ik meet op spotmeting volgens mij en ik koppel hem ook aan de AF inderdaad. vrijwel nooit last van overbelcihting.

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

gnodde

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2011, 10:18:03 »
Het vaststellen van over-/onderbelichting op die monitor is goed mogelijk doch vereist een optimale instelling van de helderheid plus enige oefening.

Maar met behulp van het histogram (druk op de K-x, bij het bekijken van gemaakte foto's, maar eens 1 of meer malen op de "Info"-knop) is een beoordeling van de belichting erg goed mogelijk!

Jan.

newmikey

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2011, 10:08:24 »
Zag in Photome dat bij de eerste vooral het groene kanaal wegloopt naar rechts met totale clipping, iets minder voor rood. Misschien was de handmatige witbalans daar debet aan. De tweede met flitskoker is gewoon platgeflitst - het hele histogram loopt naar rechts weg - géén wonder dus dat er in het wit geen detail meer zit.

Zeker bij 99% van de foto's met standaard licht (dus niet concert, onder groen bladerdak, rose parasol etc.) zijn de vaste instellingen voor WB te preferen boven handmatige WB. Voor de kat had handmatige WB niet nodig moeten zijn.

Voor beide foto's (eigenlijk voor alle) geldt: houd je histogram in de gaten en compenseer waar nodig de door de camera veronderstelde belichting als het histogram (gecombineerd of één van de drie kleuren apart) volledige clipping in één of meerdere kanalen laat zien.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2011, 10:02:36 »
Lichtmeting is niet altijd perfect. Met mijn Pentaxen merk ik dat ook regelmatig.
Daarom heb ik de gewoonte aangenomen de foto even te beoordelen op het cameraschermpje. Het vaststellen van over-/onderbelichting op die monitor is goed mogelijk doch vereist een optimale instelling van de helderheid plus enige oefening.

gnodde

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2011, 09:51:09 »
Daarnaast de vraag aan ander K-x gebruikers hoe hun ervaringen zijn met lichtmeting van de K-xz en of zij de K-x ook op matrixmeting hebben staan en zo ja of ze dit herkennen.

Jan.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2011, 08:16:18 »
Zet de camera eens gewoon op integraalmeting of op spotmeting en dan gaat het goed.

Mijn ervaring met matrix-meting is overeenkomstig: Veeel te licht.
Daarom ben ik weer teruggegaan naar integraalmeting evt. spotmeting.

Matrixmeting is een kunst op zich.

groeten,
Ruurd

Bedankt voor de tip Ruurd. Ga ik eens proberen.
Wat is precies het verschil tussen matrix en integraal meting dan?

Wat me opvalt is dat de foto's nu weliswaar toonbaarder zijn, maar er nog steeds geen detail in het wit aanwezig is.
Zie ook mijn topic over "witte bloem". Lichte kleuren lopen helemaal dicht en dat krijg je ook nooit meer terug.

Daarnaast de vraag aan ander K-x gebruikers hoe hun ervaringen zijn met lichtmeting van de K-xz en of zij de K-x ook op matrixmeting hebben staan en zo ja of ze dit herkennen.

asplx

• Gast
Re:Overbelichte foto's
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2011, 01:17:34 »
Zet de camera eens gewoon op integraalmeting of op spotmeting en dan gaat het goed.

De kat is wat aan de lichte kant en de andere foto in zijn totaliteit ook, maar het insect is goed uitgelicht.

Ruurd

Edit:
foto 1: 2/3 stop = 66% donkerder gemaakt, geen verdere aanpassingen. De muur is nu ook blauw.

foto 2: 1/3 stop = 33% donkerder gemaakt, geen verdere aanpassingen.

Mijn ervaring met matrix-meting is overeenkomstig: Veeel te licht.
Daarom ben ik weer teruggegaan naar integraalmeting evt. spotmeting.

Matrixmeting is een kunst op zich.

groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 01:36:50 door asplx »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2011, 22:18:46 »
Yep, maar de rest er omheen is compleet overbelicht. En dat is dus met raam aan de linkerkant van de kat, dus niet eens vol achter de kat. De muur achter de kat is lichtblauw (nu dus witter dan wit).
Dat is wat ik in ander topic met de witte bloem nu bedoelde met "clipping".
Maar daar kijk de meter niet zo naar, hij kijk voornamelijk naar het midden en dat is de kat en die is wel aardig.
Het gemiddelde over de hele foto kwam uit op 158 tussen 0 en 255 dus niet te gek veel.

de tweede foto is zeker te licht.
Ik weet dat het soms niet helemaal goed gaat als je Auto ISO gebruikt dus probeer het eens zonder met de flits.
Welke flitser gebruik je trouwens?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2011, 22:17:24 »
Klopt, komt mij ook als wat te lang over namelijk....
Maar misschien dat 1 van de technisch geschoolde mensen een idee hebben?

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2011, 22:12:50 »
Wat lange sluitertijd?

Bij ISO 800 en diafragma f/7.1 zou hij toch zelf een geschikte sluitertijd moeten gaan zoeken lijkt me?

Wellicht dat jullie ideeën hebben wat het kan zijn of hoe dit te testen om te zien waar het aan kan liggen?

ik heb automatische meervlaks lichtmeting aan staan, dus zou hij ook rekening moeten houden met lichte achterkant van de foto toch?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2011, 22:11:36 »
Hmmm kan zo 1,2,3 niks geks vinden en de kat is op zich goed belicht op mijn monitor.

Yep, maar de rest er omheen is compleet overbelicht. En dat is dus met raam aan de linkerkant van de kat, dus niet eens vol achter de kat. De muur achter de kat is lichtblauw (nu dus witter dan wit).
Dat is wat ik in ander topic met de witte bloem nu bedoelde met "clipping".