Met de nieuwe camera's met P-ttl zijn er 3 pre-flashes te onderscheiden.
De eerste echte pre-flash gebruikt de camera om de hoeveelheid licht te meten die teruggekaatst wordt, om daarmee te bepalen hoe sterk de flits moet zijn. Deze zie je in de zoeker een fractie voordat de spiegel omhoog klapt.
Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid verschaft in de verwarring rondom de voorflitsen.
Ik kan je vertellen, dat het verhaal rond de eerste preflash een stuk complexer is.
Het is helemaal niet 1 preflash !
Aan het eind van de preflash, komt nog een hele reeks hele korte pulsjes, waarschijnlijk voor de communicatie met een wireless flash.
Denk nu niet dat je die extra preflashes kwijt bent als je de camera niet op wireless flash hebt staan. Ze komen altijd.
Als je de handel op wireless flash zet, komen er nog meer preflashes !
Hier kwam ik achter toen ik mijn wireless slave aan het maken was, die 1 preflash aftelde, en op de tweede, ik dacht echte, flash af moest gaan.
Maar die extra trein van hele korte flashes direct achter de eerste preflash gooide roet in het eten.
De enige methode om geen enkele preflash te krijgen is bij mijn weten een pre-A (K of M dus) lens op de camera te zetten, dan denkt de software blijkbaar 'van zoek het zelf maar uit' en komt altijd de volle mep uit de flitser.
Bovenstaande heb ik gevonden voor de K10D on board flash, hoe een en ander werkt als je die niet gebruikt, maar een p-ttl flash op het cameravoetje schuift heb ik niet uitgezocht.
Zo, nu is de verwarring weer wat groter

George