Auteur Topic: Vivitar UV-Haze filter  (gelezen 1831 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Vivitar UV-Haze filter
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2011, 21:33:11 »
Klopt, er zit een keiharde beschermende coating op de lens dus zolang je hem niet aanvalt met een mes of laat vallen op scherpe kiezel stenen dan komt het wel goed  ;)
En voor extra bescherming kan je een zonnehoed gebruiken, die komt ook de beeld kwaliteit ten goede door flares tegen te gaan.

Zelfs als je de lens licht beschadigd dan heeft dat weinig tot geen invloed op het beeld, als je me niet gelooft, scheur een hoekje af van een post-it papiertje en plakt het op de lens en kijk of je het ziet op de foto.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2011, 21:33:11 »

newmikey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2011, 21:30:29 »
Hallo daar ben ik weer :)

nu had ik nog de volgende vraag, toen ik in Urk mijn 17-70 kocht werd me op mijn hart gedrukt dat ik er wel een Hoya UV filter op moest zetten ter bescherming van het objectief en dat heb ik dus gedaan,als ik jullie goed begrijp kan ik deze er dus beter afhalen om de lens meer tot zijn recht te laten komen.

met vriendelijke groet

Marc

Analogie: je doet alleen een regenjas aan als het regent. De meningen zijn ietwat verdeeld: sommigen dragen de regenjas ook bij 30 graden in de schaduw, voor het geval dàt het zou gaan regenen. Ik niet want dan geniet ik niet van de zon, zweet ik me kapot en krijg ik géén kleurtje. (om nog maar niet te spreken over al die dames die me vreemd aankijken alsof ik een potloodventer was)

Offline cootje1

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2011, 21:24:28 »
Hallo daar ben ik weer :)

nu had ik nog de volgende vraag, toen ik in Urk mijn 17-70 kocht werd me op mijn hart gedrukt dat ik er wel een Hoya UV filter op moest zetten ter bescherming van het objectief en dat heb ik dus gedaan,als ik jullie goed begrijp kan ik deze er dus beter afhalen om de lens meer tot zijn recht te laten komen.

met vriendelijke groet

Marc
,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:06:42 »
UV Haze filter neemt nog meer UV licht weg dan een normale UV filter en haal iets van het blauw weg.
Een haze filter heeft daarom wel iets van een effect op digitaal.
Maar je voeg 2 reflecterende oppervlaktes toe, dus de kans op flares neemt daarmee ook toe, het is maar net wat je wilt.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

JohnnieS

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2011, 01:01:48 »
+1 Ruurd

Wie zei ook al weer,ik gebruik alleen een Koffiefilter en voor de rest niks  :D :D

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2011, 00:04:11 »
Over wat het filter doet zijn de meningen nogal verdeeld.

Ik gebruik ze NOOIT.
Ook niet om de frontlens te beschermen, dat doet een hard plastic of een metalen zonnekap beter.

Waarom ???

Van belang is om te weten, dat ELKE lucht-glas-overgang en verandering van de lichtbundel veroorzaakt.
Een objctief is een uitert nauwkeurig berekende combinatie van geslepen glas.
Alle glasdelen zijn uiters nauwkeurig op elkaar afestemd, met zo min mogelijk lucht-glas overgangen.
Daar waar toch een lucht-glas ovegang onvermijdelijk is, wordt ophet glas een coating aangebracht, die fouten corrigeert.

Een UV-filter is daarin niet opgenomen.
Mar een UV-filter vormt én aan de voorkant evan én aan deachterkant ervan totaal 2 extra lucht-glasovergangen.
Hiermee wordt een deel van de - berekende - prestaties van het objectief teniet gedaan.

Recent heeft iemand hier op het forum enkele foto's geplaatst, waarbijk het verschil tussen wel en niet opschroeven zeer duidelijk waarneembar is.

Edit:
Hierdoor worden de door Nwmikey genoemde effecten veroorzaakt.

Optisch gezien: Niet doen.
Alleen in hooggebergte en aan zee, waar veel UV-straling voorkomt, heeft zo'n filter optisch gezien, nut.

Vaak wordt gezegd, dat het UV-filter de frontlens beschermt bij een val.
Lariekoek:
Meestal gaat eerst het UV-filter kapot en dan beschadigen scherven ervan de - coating van - de frontlens, waardoor de frontlens juíst beschadigd wordt.

Aan zee heeft een UV-filter dus nut als bescherming tegen UV-straling, maar ook tegen zand.
Zand is nog schadelijker dan water en dringt gemakkelijker binnen dan water..

Ter bescherming van de frontlens, ook bij regen !!, helpt alleen een goede metalen of hard plastic zonnekap. Mocht het zaakje vallen, dan vangt de zonnekap de klap op en zorgt dat de frontlens niet geraakt kan worden.

Zaak is wel, dat de juiste zonnekap wordt gebruik voor de juiste diameter (logisch, maar anders past ie ook niet  :-\) en voor de juiste beeldhoek: Een zonnekap voor een tekleine beeldhoek lever vignettering op (afsnijden van de hoeken op de foto), een zonekap met een te ruime opening houdt de lichtstralen van opzij onvoldoende tegen, waardoor een vorm van strijklicht op de frontlens kan ontstaan (zgn. flare).

Nou, dat was het dan...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2011, 00:11:06 door asplx »

newmikey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2011, 23:42:47 »

Ik heb via een ruil een Pentax-M 50mm. f1.7 verkregen en om deze lens te beschermen heb ik er een UV-Haze filter van vivitar opgeschroeft. Dit filter had ik nog liggen en is volgens mij uit 1987 maar wel in nieuwstaat. Is dit een goed filter, kan dit op enige manier kwaad en wat doet dit filter eigenlijk.

Marc,

Je vraag is niet zonder meer te beantwoorden maar over het algemeen voegt een UV filter niets toe in deze digitale tijd en in het slechtste geval kan het contrastverlies en ongewenste reflecties veroorzaken.

Offline cootje1

• Senior Member
  • **
Vivitar UV-Haze filter
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2011, 23:31:23 »
Hallo ik heb een vraagje :)

Ik heb via een ruil een Pentax-M 50mm. f1.7 verkregen en om deze lens te beschermen heb ik er een UV-Haze filter van vivitar opgeschroeft. Dit filter had ik nog liggen en is volgens mij uit 1987 maar wel in nieuwstaat. Is dit een goed filter, kan dit op enige manier kwaad en wat doet dit filter eigenlijk.

met vriendelijke groet

Marc

,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm