Auteur Topic: Breedbeeld luchten in de Loonse- en Drunense duinen  (gelezen 1873 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Breedbeeld luchten in de Loonse- en Drunense duinen
« Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2011, 14:58:49 »
Die "grimmelds" zijn gewoon compressie artefacten: de bestandsgrootte van foto 1 is nog geen 100kB, en dus toch wel flink gecomprimeerd. En je ziet ze vooral bij grotere contrasten, en dat is hier ook het geval.

Jan.

Zou dat nog verergert kunnen worden/zijn bij gebruik van een 8-16 mm lens?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2011, 14:58:49 »

gnodde

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2011, 01:48:57 »
Photobucket denk ik niet want daar komen al mijn foto's weg en ik zie bij die van mij niks.

Die "grimmelds" zijn gewoon compressie artefacten: de bestandsgrootte van foto 1 is nog geen 100kB, en dus toch wel flink gecomprimeerd. En je ziet ze vooral bij grotere contrasten, en dat is hier ook het geval.

Jan.

kdj4

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2011, 22:16:51 »
Photobucket denk ik niet want daar komen al mijn foto's weg en ik zie bij die van mij niks.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2011, 22:00:33 »
Dat weet ik niet heb daar zelf geen ervaring mee.
Dat gedoe boven de bomen zie ik wel vaker op het forum, dit is dan het zelfde verhaal wat ik ooit een keer bij Ron zijn foto's heb geplaatst, dat waren volgens mij volleybal foto's en daar zatten ook van die vreemde randen om de benen heen en dat klopte toen ook niet. het ligt volgens mij ook wel aan waar je de foto's eerst upload.

Photobucket?
Ik heb bij bepaalde foto's ook dat ze vele male donkerder worden weergegeven dan ik ze in PSP op mijn scherm zie. Er is echter geen pijl op te trekken. Onverklaarbaar.

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:59:00 »
Ik heb het idee (corrigeer me maar als het niet klopt) dat dit komt doordat je met de 8-16 mm het beeld verkleind en dan weer uitrekt naar een grotere plaat. De pixels worden dan vierkantjes.

Dat weet ik niet heb daar zelf geen ervaring mee.
Dat gedoe boven de bomen zie ik wel vaker op het forum, dit is dan het zelfde verhaal wat ik ooit een keer bij Ron zijn foto's heb geplaatst, dat waren volgens mij volleybal foto's en daar zatten ook van die vreemde randen om de benen heen en dat klopte toen ook niet. het ligt volgens mij ook wel aan waar je de foto's eerst upload.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:52:20 »
Maar die mieren was een voorbeeld van veel. en bij jouw foto net boven de bomen zitten allemaal kleine plekjes blokjes en dat noemen zij hier dus ook het grimmeld.

Ik heb het idee (corrigeer me maar als het niet klopt) dat dit komt doordat je met de 8-16 mm het beeld verkleind en dan weer uitrekt naar een grotere plaat. De pixels worden dan vierkantjes.

kdj4

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:48:09 »

Wat ik bedoelde te zeggen is dat foto 5 portrait is en de rest landscape, dus als je de camera draait, draaien de sensor vlekjes mee. Toch?  :-\

Dat klopt maar dan kan ik niet zien of je de camera hebt gedraaid dus zie ik ze nog steeds links en zelfs nu recht boven.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:46:40 »
Ik dacht dat je een nieuw scherm had  ;) nogmaals ze zitten voor de kijker links boven. http://i1082.photobucket.com/albums/j364/kdj-fotografie/_IGP1179-1klein.jpg

Ik had ze al in het snotje hoor  :D
Wat ik bedoelde te zeggen is dat foto 5 portrait is en de rest landscape, dus als je de camera draait, draaien de sensor vlekjes mee. Toch?  :-\
Ik heb voor morgen een grote schoonmaak actie op programma staan. Bedankt voor het er op wijzen in ieder geval.

kdj4

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:46:22 »
Maar die mieren was een voorbeeld van veel. en bij jouw foto net boven de bomen zitten allemaal kleine plekjes blokjes en dat noemen zij hier dus ook het grimmeld.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:44:22 »
Grimmend moet zijn zijn grimmeld,  als wij hier veel mieren op een hoop zien dan zeggen wat het grimmeld er over. het is niet echt Fries maar ik zelf praat ook geen Fries het is hier meer Ooststellingwarf, dialect.

??? :-[
Tja, ik kan het nog steeds niet plaatsen op de foto Kees.
Ik zie daar geen mieren  ;)

kdj4

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:43:48 »

Als ze bij 1 en 2 links bovenin zitten, dan zitten zouden ze bij 5 links onderin moeten zitten.

Ik dacht dat je een nieuw scherm had  ;) nogmaals ze zitten voor de kijker links boven. http://i1082.photobucket.com/albums/j364/kdj-fotografie/_IGP1179-1klein.jpg
En nu ik nog een keer goed kijk zie ik er zelf 2 rechts boven.

kdj4

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:42:32 »
Grimmend? Mijn Fries schiet hier tekort Kees  :D Maar je gaat me ongetwijfeld uitleggen wat je bedoelt  ;

Grimmend moet zijn zijn grimmeld,  als wij hier veel mieren op een hoop zien dan zeggen wat het grimmeld er over. het is niet echt Fries maar ik zelf praat ook geen Fries het is hier meer Ooststellingwarf, dialect.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:49:48 »
En toch klopt het bij foto 1 en 2 niet. net boven de bomen grimmend het net even te veel.

Grimmend? Mijn Fries schiet hier tekort Kees  :D Maar je gaat me ongetwijfeld uitleggen wat je bedoelt  ;)

Foto 4 vind ik mooi. en als je goed kijkt bij foto 1 , 2 en 5 voor de kijker links boven daar zitten twee censor vlekjes !

Als ze bij 1 en 2 links bovenin zitten, dan zitten zouden ze bij 5 links onderin moeten zitten.
Met andere woorden, er zullen er meer zitten en zou me niet eens verbazen dat daar in die zandbak er iets in gewaaid is.
Ik ga de stofzuiger er weer eens op zetten  ;)

kdj4

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:41:20 »
Deze serie is zeker beter dan de vorige
En toch klopt het bij foto 1 en 2 niet. net boven de bomen grimmend het net even te veel.
Ik denk dat dit ook weer komt door de bewerking en ben benieuwd of foto 1 origineel ook zulke vertekeningen heeft boven de bomen.

Foto 4 vind ik mooi. en als je goed kijkt bij foto 1 , 2 en 5 voor de kijker links boven daar zitten twee censor vlekjes !

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Breedbeeld luchten in de Loonse- en Drunense duinen
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2011, 11:47:02 »
Vanochtend eens met de Sigma 8-16 mm voordat de hanen wakker werden de Loonse- en Drunense duinen in.
De Sigma 8-16 mm blijft toch een erg mooie lens, met name voor Hollandse luchtpartijen.

1.

2.

3.

4.

5.