Auteur Topic: Omkeerring  (gelezen 3151 keer)

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Omkeerring
« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:21:33 »
Ga je mond spoelen... >:( >:(
of je handen wassen....
Nou is m'n monitor vuil, ontregeld... :'(

;D ;D

Daarvoor durfde ik al geen linken naar fototoestellen met omkeerring te plaatsen of er naar te verwijzen, want het waren canikons.
@ Ruurd, als je "detol" in huis hebt kan je dat allemaal oplossen.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:21:33 »

asplx

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2011, 00:26:17 »
Citaat
wel op een Nikon maar de lens maakt het goed

Ga je mond spoelen... >:( >:(
of je handen wassen....
Nou is m'n monitor vuil, ontregeld... :'(

;D ;D

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2011, 22:33:08 »
komt dat even goed uit!   ;D
Inderdaad.
Deze zijn als het goed is met een Pentax 50mm gemaakt omgekeerd, wel op een Nikon maar de lens maakt het goed  ;)
http://myrddhin.deviantart.com/gallery/3902209?offset=0

Je kan trouwens ook de 28mm omgekeerd op de 50mm zetten, dan kom je in de buurt van 2:1 vergroting., daarvoor gebruik je die laatste ring.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2011, 22:28:12 »
Schiet niet op me als ik verkeerd ben.

Ik meen dat daar twee systemen in de omgangstaal omkeerring genoemd worden.
Eerst heb je een ring die je op je body zet (in ons geval K bajonet) en daarop zet je een omgekeerde prime lens met manuele diafragma ring, zodat je deze volledig open kunt draaien.  (hiervoor heb ik ooit navraag gedaan bij een fotozaak en voor pentax bedroeg dit ongeveer een € 50,00.

Een tweede systeem is een soort van ring zonder glaswerk die je op je lens zet (die op je body staat bvb een 100 mm macro) met 2 x mannelijk waardoor je terug een omgekeerde prime lens kan plaatsen.  Deze ring kost ongeveer € 4,50.
Hoe het verder in elkaar zat twijfel ik teveel om het hier neer te schrijven.

Let op : sommigen schieten ook als je niet verkeerd bent  :D.

Als je een lens omkeert, blijft de brandputsafstand gelijk en verwisselen voorwerps- en beeldafstand van plaats.
Daardoor kan je zeer dichtbij komen en krijg je 'n sterke vergroting.

In het tweede systeem doet het omgekeerde objectief in feite dienst als voorzetlens.

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2011, 21:58:07 »
Hij wijder de lens hoe groter de vergroting maar je focus afstand is ook heel klein, volgens mijn kan hetzelfs zo zijn dat de schrepstel punt in de camera ligt.

De 50mm f/1.7 word gezien als een goeie macro lens omdat die behoorlijk scherp is en volgens mijn is de focus veld ook behoorlijk vlak.

Klopt helemaal.

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2011, 20:15:48 »
Hij wijder de lens hoe groter de vergroting maar je focus afstand is ook heel klein, volgens mijn kan hetzelfs zo zijn dat de schrepstel punt in de camera ligt.

De 50mm f/1.7 word gezien als een goeie macro lens omdat die behoorlijk scherp is en volgens mijn is de focus veld ook behoorlijk vlak.

komt dat even goed uit!   ;D

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2011, 20:09:01 »

Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline chrizz

• Super Pentaxian
    • Small World, Big World
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:58:30 »
Hansli, dus je kunt het beste een goede groothoek prime pakken en voor die diameter een omkeerring te pakken krijgen? Voor 12,50 wil ik dat nog wel eens proberen.....

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:56:04 »
Pas op h: sommigen noemen een Macro-objektief Macro, ik noem het eerder close up.

Met omkeerringen ga je echte, heel heftige macro krijgen, 4:1 en dat soort werk, met een scherpte die onmeunig goed is.

Bovendien is het werken met een omkeerring een heel ander proces dan met een macrolens, omdat je alleen maar kunt focussen door ofwel de camera ofwel het object te bewegen, met de focusring kun je niks, die zet je op oneindig......

Ik heb veel met een 28mm gewerkt, fantastische resultaten.........

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline chrizz

• Super Pentaxian
    • Small World, Big World
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:46:01 »
rustig allemaal! haha! Nee het gaat een kant op die ik niet bedoel, ik bedoel namelijk deze:

http://www.fotoshopaalten.nl/omkeerring-voor-pentax-pk-55mm-p-984.html

overigens in verschillende filtermaten te verkrijgen.

daarmee gelijk een antwoord op Kees SC; je objectief blijft hetzelfde, dus daar kan en zal het niet aan liggen  ;) Immers, je verandert niets aan de lens en veel meer tussenruimte ontstaat er ook niet zoals bv bij het gebruik van extension tubes.

gt,

Chris.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:27:02 »
Je beschrijving is juist, maar hoe die ring genoemd wordt, weet ik niet.
Tussenringen is het woord.  ;)
Extension tubes in het engels.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:51:23 »
Oef, wat een geluk 8) 8)

Hoezo?
Omdat er niet gschoten is?

Wacht maar, dat komt nog wel.... :evil:

;D ;D ;D

Groeten,
Ruurd

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:46:29 »
Oef, wat een geluk 8) 8)
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:43:08 »
Citaat van: Jonny
Een tweede systeem is een soort van ring zonder glaswerk die je op je lens zet (die op je body staat bvb een 100 mm macro) met 2 x mannelijk waardoor je terug een omgekeerde prime lens kan plaatsen.  Deze ring kost ongeveer € 4,50.
Als ik fout ben roepen jullie me maar terug.

Je beschrijving is juist, maar hoe die ring genoemd wordt, weet ik niet.
Ik heb ooit 2 objectieven gekoppeld met een Ambico (vergelijkibaar met Cokin) filterhouder en daar een objectief op met weer een verloopring.

Het gaat inderdaad en is best aardig experimenteren.

Lezerstip in deze materie: Het Macro-boek door Prof. W.Kruijt.
Soms te vinden via Marktplaats, soms in de 2e-handsboekhandel en je moet geluk hebben.

Als je het zit liggen: Grijpen... ;D

Groeten,
Ruurd

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:34:40 »
Schiet niet op me als ik verkeerd ben.
Ik meen dat daar twee systemen in de omgangstaal omkeerring genoemd worden.
Eerst heb je een ring die je op je body zet (in ons geval K bajonet) en daarop zet je een omgekeerde prime lens met manuele diafragma ring, zodat je deze volledig open kunt draaien.  (hiervoor heb ik ooit navraag gedaan bij een fotozaak en voor pentax bedroeg dit ongeveer een € 50,00.
Een tweede systeem is een soort van ring zonder glaswerk die je op je lens zet (die op je body staat bvb een 100 mm macro) met 2 x mannelijk waardoor je terug een omgekeerde prime lens kan plaatsen.  Deze ring kost ongeveer € 4,50.
Als ik fout ben roepen jullie me maar terug.

Jonny
Pentax AF-540 FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:15:47 »
Omkeerringen bestaan in 2 maten: 49 mm en 52 mm.
Voor andere maten zul je verloopringen moeten gebruiken.
Eh...nee, de filtermaat van de 18-55 weet ik niet... :(
Met een objectief in retro-focus stand kun je inderdaad enorme vergrotingen maken, maar totaal anders dan met de 90 mm macro in de gewone opstelling.

Even een rekensommetje:

Een omkeerring kost een tientje of 4 => € 40,00
een verloopring ca. € 7,50
Afhankelijk van het te gebruiken objectief dus meerdere ringen x € 7,50.

Het is aan jou zelf de keuze, of je dit nog de prijs waard vindt.

Ik heb één van deze omkeerringen, ooit gekocht in de opruiming voor een habbekrats en ik heb em maar  z e l d e n  gebruikt. Sterker nog: Ik geloof, let op: geloof, dat het de 52 mm is. En dát weet ik niet eens zeker.

Het meeste macro-werk deed ik met de destijds aanwezige Cosina 100 mm macro en tegenwoordig met de Panago 90 mm macro. En de laatste tijd stoei ik wat met de 55 mm macro.

Bij de weg: Het kan wel degelijk zinvol zijn om een macro-objectief in retrofocus stand te gebruiken.

En verder ben ik het weer helemaal met Kees eens: Je hebt de 90 mm macro en níet zo maar eentje:
Ga daar lekker mee door en neem van de besparing op omkeer- en verloopringen je vrouw mee naar versp-ringen, hoogsp-ringen en geef haar een lekker bakkie koffie...

Ja toch... ???

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2011, 18:22:00 door asplx »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2011, 17:57:34 »
Ik weet geen antwoord op je vraag. Maar ik vraag me af, na het zien van al je mooie macro opnamen, waarom? Ik denk niet dat het door die oplossing beter word. Maar nogmaals ik weet geen antw.

Henk

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2011, 17:07:46 »
Ik zie vaak verbluffende macro-resultaten m.b.v. een omkeerring o.i.d. Wat ik er van begrijp is dat je het objectief andersom op je body monteert waardoor je veel meer dan 1:1 (of wat je objectief aankan) kan vergroten. Daar wil ik wel eens wat mee expirimenteren! Wat is dan wijsheid? Een omkeerring kopen voor bv een zoomlens als de 18-55 of juist je al bestaande macro-objectief van 90mm??

grt,

Chris.

Volgens mij is zo'n ring alleen bedoeld voor een standaardlens (prime) en zeker niet voor een macrolens. En als je een macrolens hebt ga je volgens mij niet klooien met deze niet onaardige sub-oplossingen. M.i. kan niets op tegen een echt macro-objectief.

Maar.....

Offline chrizz

• Super Pentaxian
    • Small World, Big World
Omkeerring
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2011, 15:06:07 »
Ik zie vaak verbluffende macro-resultaten m.b.v. een omkeerring o.i.d. Wat ik er van begrijp is dat je het objectief andersom op je body monteert waardoor je veel meer dan 1:1 (of wat je objectief aankan) kan vergroten. Daar wil ik wel eens wat mee expirimenteren! Wat is dan wijsheid? Een omkeerring kopen voor bv een zoomlens als de 18-55 of juist je al bestaande macro-objectief van 90mm??

grt,

Chris.