Op dit moment ben ik in het bezit van de Pentax DA16-45 F4 en de Tamron AF70-300 Di. Verder heb ik ook nog de AF 28-70, maar in de praktijk werkt dit niet heel praktisch naast elkaar. Vaak zit de 16-45 erop en voor het verre werk de Tamron. De 28-70 gebruik ik zelden, hoewel het een erg fijn lensje is. Dat ik 'm zo weinig gebruik komt vooral omdat er zo'n overlap zit tussen deze en de 16-45 en die gebruik vaak omdat die aan de onderkant verder doorloopt. 28 is voor mij toch te weinig.
Ergo, ik werk het vaakst met twee lenzen, drie vind ik niet praktisch, maar toch loop ik regelmatig tegen het feit aan dat er tussen de 45 en 70 toch redelijk gat zit, dat ik dan niet kan opvullen omdat ik de 28-70 niet bij me heb. (Nu heb ik ook de A50 1.7, en die past er ook prima tussen, maar die gebruik ik voor heel anderen dingen).
Wat ik me dus afvraag (na een lang verhaal hierboven

) is wat nu wijsheid is. Ik wil eigenlijk naar twee lenzen voor het hele bereik van zegmaar 16-18 t/m 300 en daarvoor heb ik twee opties:
1. Of de 16-45 gaat eruit en wordt vervangen door de Sigma 17-70 2.8-4 DC OS HSM zodat die mooi aansluit op de Tamron.
2. Of de Tamron 70-300 gaat eruit en wordt vervangen door de Pentax DA 55-300. Dan heb ik nog een gat van 10 mm, maar dat lijkt me te doen.
Wat is wijsheid. Met optie 1 verlies is wat aan de onderkant maar heb ik een (naar mijn idee) zeer hoogstaande standaard zoomlens. Met optie 2 ben ik denk ik ook iets goedkoper uit en heb ik alles gewoon lekker van Pentax. Heeft ook wel z'n charme. Mijn punt zit vooral in de afweging Pentax 16-45 versus Sigma 17-70. Hoe zijn die t.o.v. elkaar fototechnische gezien.
Wie?
Groeten,
J@@P