Auteur Topic: Geavanceerde compactcamera  (gelezen 7142 keer)

Serpiente

• Gast
Re:Geavanceerde compactcamera
« Reactie #33 Gepost op: 14 juli 2011, 21:51:30 »
Ronald,

Heb je voorbeelden van die zwart wit foto's?

Tja, die 300 euro... "Liefde maakt blind", zei de Leicafan!

Groet,

Wytze
Het oog wil ook wat! ;) Al vind ik die Lumix ook erg mooi. Mooier dan de LX3, omdat de LX5 geen zilver heeft bij de handgreep. :)

Hier staan voorbeelden:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22410.0

:)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #33 Gepost op: 14 juli 2011, 21:51:30 »

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
« Reactie #32 Gepost op: 14 juli 2011, 21:27:26 »
Ronald,

Heb je voorbeelden van die zwart wit foto's?

Tja, die 300 euro... "Liefde maakt blind", zei de Leicafan!

Groet,

Wytze

Serpiente

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 12 juli 2011, 21:04:15 »
Gefeliciteerd, Ronald! Een zeer goede keuze!!

Ik heb dezelfde maar dan met 't Leica logo. Ben er zeer mee in mijn nopjes. Wat voorzichtige probeersels kun je zien op m'n Flickr account (zie onder).

Groet,

Wytze
Dankje!

Ja de verkoper probeerde mij ook richting de Leica te bewegen, maar ik vond €300 extra nogal veel voor een iets mooier uiterlijk (en een software pakket dat ik toch veel goedkoper kan aanschaffen/kan downloaden). Voor dat geld koop ik liever een limited voor op mijn K5 :D Al moet ik zeggen dat ik de Lumix ook niet lelijk vind! Lumix staat er alleen iets te groot op, verder is het perfect.

Op ISO 80-200 is deze camera echt geweldig, ISO 200-400 goed en daarna wordt het minder. Dat was ik al gewend met mijn K10d (maar voelt weer raar sinds ik een K5 heb). Wanneer je de camera op hogere ISO waarden zet, IR uitzet (of op low), en de dynamische Z/W mode aanzet komen er nog mooie platen uit! :D

Ik heb hier mijn eerste probeersels:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22358.msg196030#msg196030

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #30 Gepost op: 12 juli 2011, 20:35:49 »
Gefeliciteerd, Ronald! Een zeer goede keuze!!

Ik heb dezelfde maar dan met 't Leica logo. Ben er zeer mee in mijn nopjes. Wat voorzichtige probeersels kun je zien op m'n Flickr account (zie onder).

Groet,

Wytze

Serpiente

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2011, 23:43:45 »
Ik begin nu toch weer te twijfelen tussen de Samsung EX1 en de Lumix (Leica) LX5. De Lumix kan tot max. 1/4000 ipv. 1/1500, heeft een custom WB (Samsung niet), heeft een losse oplader (bij Samsung moet je die los kopen), net iets mooier bereik met 24 – 90 mm (ipv. 24-72 mm van Samsung), hij is ruim 100g lichter, hij is compacter, de sensor is ietsje groter en je kan meer naar je eigen hand zetten (dat maakt hem iets ingewikkelder, maar dat is geen probleem).

Ook schijnt de LX5 minder shutter lag te hebben..

De LX5 is daarentegen wel op voorraad.
Dit zijn uiteindelijk ook de overwegingen geweest om voor de Lumix LX5 te gaan. Je kan op dat ding veel zelf aanpassen (zoals op een spiegelreflex). Je kunt de Fn knop verschillende functies geven. Ik heb de WB er onder geplaatst ipv. de creatieve effecten. Verder heeft hij een losse ISO knop en een wieltje aan de achterkant. Als je hem in de M stand zet kun je met het wieltje de sluitertijd regelen en wanneer je het wieltje indrukt gaat hij naar de tweede functie en kun je het diafragma aanpassen met hetzelfde wieltje (slim bedacht). Ook kun je bij de Auto ISO in het menu aangeven wat de maximale ISO is. :) Naast de lens zit een schakelaartje om  MF/AF Macro/AF te kiezen wat erg handig is als je snel even een macro wilt maken. :) Ook kun je de AF costumizen. Je kunt meerdere punten kiezen, maar ook 1 AF-punt die je over het hele frame kunt verplaatsen (net als K5 live-view). Dit punt kun je groot en klein maken, zodat je ook precies kunt scherpstellen.

De camera is erg compact! Vergeleken met deze is de Samsung EX1 een reus! Het enige wat hem minder compact maakt dan de meeste platte compactcamera's dat is de lens die een stukje uitsteekt als hij uit staat. Het lijkt net een hele kleine meetzoeker met pancake lens.

Wat mij tot nu toe al opvalt is de snelle AF en de reactiesnelheid. Hij drukt veel sneller af dan de compactcamera's die ik gewend ben. :) Je hebt dus geen irritante vertraging! Vergeleken met mijn K5 natuurlijk wel andere koek, maar de K5 is in live-view langzamer.

De beeldkwaliteit heb ik nog niet echt kunnen beoordelen. Op het scherm ziet het er goed uit, maar dat is niet altijd een goede indicatie. ;) Ik zal ze morgen eens op mijn PC bekijken. :)

Serpiente

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 10 juli 2011, 12:46:50 »
Ik begin nu toch weer te twijfelen tussen de Samsung EX1 en de Lumix (Leica) LX5. De Lumix kan tot max. 1/4000 ipv. 1/1500, heeft een custom WB (Samsung niet), heeft een losse oplader (bij Samsung moet je die los kopen), net iets mooier bereik met 24 – 90 mm (ipv. 24-72 mm van Samsung), hij is ruim 100g lichter, hij is compacter, de sensor is ietsje groter en je kan meer naar je eigen hand zetten (dat maakt hem iets ingewikkelder, maar dat is geen probleem).

Ook schijnt de LX5 minder shutter lag te hebben..

De LX5 is daarentegen wel op voorraad.

Serpiente

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 6 juli 2011, 17:48:48 »
Ik wil hem zeker voor augustus wel hebben. :) Ik heb geen haast.. :)

Zwart is toch wel mooier! :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 6 juli 2011, 17:46:14 »
Goh, hij is er ook in grijs:

Ik weet weer waarom mijn broer niet wilde, want de prijs was nog 399 euro meen ik. Voor 273 euro is dat toch een nette camera.

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #25 Gepost op: 6 juli 2011, 17:27:46 »
Leuke camera die Samsung EX1, bij guusverschuren 273 incl. verzenden. Als je hem niet direct nodig nodig hebt loont het om te wachten tot hij weer in voorraad is. Bij Digitalstreet wel op voorraad voor 273 excl. verzenden.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #24 Gepost op: 5 juli 2011, 23:05:04 »
Daar heb je gelijk in... :-[
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Serpiente

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 5 juli 2011, 23:00:37 »
Het nadeel van die dingen is het objectief dat uitsteekt en niet naar binnen kan schuiven. Ik wil hem gewoon lekker in mn zak kunnen schuiven.. De bodies zijn namelijk even compact.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #22 Gepost op: 5 juli 2011, 22:54:03 »
Ergens deze maand komt de Lumix GF3 uit... 12-megapixels. Geschatte prijs body + 14-42 lens € 499
Voordeel is dat je in de loop van de tijd objectieven erbij kan kopen. De AF schijnt zeer snel te zijn. De test in Focus schijnt zeer veelbelovend te zijn.  http://focusmedia.nl/article/447/panasonic-lumix-gf3-test.html

K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #21 Gepost op: 5 juli 2011, 22:51:04 »
Je zou  ook naar een Ricoh kunnen kijken natuurlijk.....

Een tweedehands GXR misschien? Uit testen blijkt dat dit de ideale camera is voor concerten en ook zonder problemen mee naar binnen te nemen is.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 5 juli 2011, 22:27:45 »
Zoals gezegd vind ik op een compact een kantelbaar scherm echt een pré. Om die reden heb ik destijds die Canon gekocht.

Serpiente

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 5 juli 2011, 22:23:08 »
Ik heb op een oude Canon ook een kantel en draai scherm en dat zit na ruim 8 jaar nog steeds op zijn plek.
Persoonlijk vind ik het erg handig voor een dergelijke camera en heb het al zeer vaak gebruikt. Het was destijds de reden om voor deze camera te kiezen.

Mijn voorkeur zou dus naar de Samsung uitgaan, ondanks zijn wellicht mindere zoombereik. Dat levert naar mijn idee alleen maar per saldo betere foto's op. Ik neem aan dat je de Pentax meeneemt als je de natuur in trekt om dieren op afstand te fotograferen. Die andere dieren die je gaat fotograferen, mensen genaamd, zijn beter benaderbaar en kom je met dit bereik denk ik aardig bij in de buurt om ze beeldvullend te krijgen  :)
Uiteraard blijft de K5 mijn natuurcamera.. :) Ik denk ook dat het bereik goed genoeg is. 3x zoom is best ok! :) Opzich schrikt deze camera niet af. Hij is klein, maakt geen geluid (als je de geluidjes uitzet) en je kan het stiekem doen door het scherm te kantelen. :)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #18 Gepost op: 5 juli 2011, 18:56:22 »
......terwijl mijn schoonzus toch wel een beter apparaatje wil.

:D :D
Jammer voor je broer  :D

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #17 Gepost op: 5 juli 2011, 18:55:24 »
Ik heb alleen nog twijfels bij de levensduur van het kantelscherm. Het zijn toch bewegende delen.

Ik heb op een oude Canon ook een kantel en draai scherm en dat zit na ruim 8 jaar nog steeds op zijn plek.
Persoonlijk vind ik het erg handig voor een dergelijke camera en heb het al zeer vaak gebruikt. Het was destijds de reden om voor deze camera te kiezen.

Mijn voorkeur zou dus naar de Samsung uitgaan, ondanks zijn wellicht mindere zoombereik. Dat levert naar mijn idee alleen maar per saldo betere foto's op. Ik neem aan dat je de Pentax meeneemt als je de natuur in trekt om dieren op afstand te fotograferen. Die andere dieren die je gaat fotograferen, mensen genaamd, zijn beter benaderbaar en kom je met dit bereik denk ik aardig bij in de buurt om ze beeldvullend te krijgen  :)

Serpiente

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 5 juli 2011, 18:25:01 »
Mijn broer zou de koper zijn, maar die hangt nog een beetje vast aan de Nikon Coolpix P80 (uit 2008 en niet heel vast in zijn kleuren) die hij met mij geruild heeft (voor een 26" LCD TV waar ik nog naar kijk), terwijl mijn schoonzus toch wel een beter apparaatje wil.
Ik ben er nu ook wel uit! :D Ik was er eigenlijk al zo goed als uit, maar toch wilde ik nog goed naar de alternatieven kijken. :)

Ik zie alleen dat de Cameraland hem nu niet meer op voorraad heeft. Ik wilde morgen of overmorgen even langs gaan.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 5 juli 2011, 18:20:39 »
Jij hebt hem uiteindelijk niet gehaald?

Mijn broer zou de koper zijn, maar die hangt nog een beetje vast aan de Nikon Coolpix P80 (uit 2008 en niet heel vast in zijn kleuren) die hij met mij geruild heeft (voor een 26" LCD TV waar ik nog naar kijk), terwijl mijn schoonzus toch wel een beter apparaatje wil.

Serpiente

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 5 juli 2011, 18:17:08 »
Uit test Dpreview:
EX1: The JPEG engine clearly does a very good job of demosaicing - it continues to produce some kind of detail quite close to Nyquist - long after the point that Adobe Camera Raw is just showing moiré. The results are crisp without looking too over-sharpened - it's an impressive result and one that noticeably out-shines the Canon S90.

Ik denk dat deze ook zeker beter is dan de Oly als het op jpg's aankomt. Wel is er iets om aan te denken wat betreft lensvertekening en correctie, die is voor jpg's te doen in de camera, maar met RAW moet je met 24mm toch echt er iets aan doen, want dan is de vertekening toch wel flink. Hoger dan iso400 moet je met al die camera's eigenlijk niet gaan.
Ja dat is wel niiice! Ik wil vooral jpg gebruiken en zo min mogelijk hoeven bewerken. Ik wil ze gewoon lekker snel op bijvoorbeeld Facebook of Picasa kunnen knallen. De meeste mensen houden niet zo van wachten. Als het perfect moet dan neem ik mijn K5 wel mee. Aan snapshots worden geen hoge eisen gesteld. :)

Dat van die flitser is best jammer, maar als ik een flitser meeneem kan ik netzo goed mijn K5 meenemen.

Jij hebt hem uiteindelijk niet gehaald?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 5 juli 2011, 18:09:18 »
Edit:

In de handleiding staat:
Uw camera is geschikt voor de volgende flitsermodellen: SEF20A,
SEF42A

Dat zijn flitsers voor de NX-serie. Ik zie alleen A-TTL staan. Ze zijn behoorlijk prijzig.

Dat is jammer, ook eens naar gekeken, omdat die EX1 ook op mijn lijstje heeft gestaan:
http://www.metz.de/de/foto-elektronik/blitzgeraete-empfehlung.html?tx_dkdkbshopblitzanw_pi1%5Bcameratype%5D=2#anwsearch
Ook Metz zegt geen flitsers voor de NX serie te leveren. Toch jammer, want zou wel praktisch zijn.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 5 juli 2011, 18:03:32 »
Uit test Dpreview:
EX1: The JPEG engine clearly does a very good job of demosaicing - it continues to produce some kind of detail quite close to Nyquist - long after the point that Adobe Camera Raw is just showing moiré. The results are crisp without looking too over-sharpened - it's an impressive result and one that noticeably out-shines the Canon S90.

Ik denk dat deze ook zeker beter is dan de Oly als het op jpg's aankomt. Wel is er iets om aan te denken wat betreft lensvertekening en correctie, die is voor jpg's te doen in de camera, maar met RAW moet je met 24mm toch echt er iets aan doen, want dan is de vertekening toch wel flink. Hoger dan iso400 moet je met al die camera's eigenlijk niet gaan.

Serpiente

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 5 juli 2011, 17:45:46 »
Al gekeken naar een eventueel ingebouwde flits?
Kiekeboe!

Ze hebben allemaal een vergelijkbare oplossing. De flitser van de EX1 schijnt niet zo enorm sterk te zijn. Er kan wel een externe op aangesloten worden. Er zit een flitsschoen op.

Niet kantelen zou ik zeggen.

Geen idee eigenlijk, maar volgens mij is de flitstechniek gewoon p-TTL dus kun je er je flitser van Pentax/Metz opzetten die je al hebt.
Dat ga ik even opzoeken :)

Edit:

In de handleiding staat:
Uw camera is geschikt voor de volgende flitsermodellen: SEF20A,
SEF42A

Dat zijn flitsers voor de NX-serie. Ik zie alleen A-TTL staan. Ze zijn behoorlijk prijzig.

« Laatst bewerkt op: 5 juli 2011, 18:01:53 door Serpiente »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2011, 17:42:37 »
Hij voelde ook Ik heb alleen nog twijfels bij de levensduur van het kantelscherm. Het zijn toch bewegende delen.

Niet kantelen zou ik zeggen.

Geen idee eigenlijk, maar volgens mij is de flitstechniek gewoon p-TTL dus kun je er je flitser van Pentax/Metz opzetten die je al hebt.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2011, 17:37:09 »
Al gekeken naar een eventueel ingebouwde flits?