Auteur Topic: Geavanceerde compactcamera  (gelezen 7156 keer)

kdj4

• Gast
Re:Geavanceerde compactcamera
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2011, 17:34:40 »
Ik heb een lichte voorkeur voor de Canon  :D ....grapje

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2011, 17:34:40 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2011, 17:32:12 »
Uit deze rij zou ik de EX1 kiezen, al moet ik zeggen dat ik weinig gekeken heb naar de Oly. De EX1 is zeker een prachtige camera voor zijn geld en levert niet een compromis in zijn lens door ook een flink bereik te willen aanbieden, maar een prachtige lichtsterke 3x zoom met een bereik in 35mm van 24-72mm (oftewel 16-48mm in onze Pentax wereld, wat toch een leuk bereik is).
Ja precies. Als ik mijn Sigma 17-70 op mijn camera heb dan gebruik ik vooral het 17-50 bereik. Hij voelde ook gewoon goed in mijn handen. De bediening is zeg maar "Pentax-logisch". Dat hij ook nog eens de goedkoopste is maakt hem alleen nog maar aantrekkelijker. Bij de Cameraland raadde de verkoper mij deze camera ook aan.

Ik heb alleen nog twijfels bij de levensduur van het kantelscherm. Het zijn toch bewegende delen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2011, 17:24:53 »
dat bedoel ik, de Lumix is identiek, kun je rustig nemen, ook zonder rood balletje  :good:
voor losse rode balletjes :D: http://www.leitax.com/ de verzendkosten vallen een beetje tegen :(

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2011, 17:22:30 »
Uit deze rij zou ik de EX1 kiezen, al moet ik zeggen dat ik weinig gekeken heb naar de Oly. De EX1 is zeker een prachtige camera voor zijn geld en levert niet een compromis in zijn lens door ook een flink bereik te willen aanbieden, maar een prachtige lichtsterke 3x zoom met een bereik in 35mm van 24-72mm (oftewel 16-48mm in onze Pentax wereld, wat toch een leuk bereik is).

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2011, 17:21:53 »
dat bedoel ik, de Lumix is identiek, kun je rustig nemen, ook zonder rood balletje  :good:
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2011, 16:46:07 »
Uit dit rijtje zou ik kiezen voor de Leica D-lux 5 op nr 3. Ook als er een andere naam op de buik staat.
Dat is toch dezelfde camera, maar dan met een rood bolletje en een prijskaartje van €699? Die valt buiten mijn budget. :(

Voor die meerprijs koop ik liever een FA/DA Limited ;)

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2011, 16:36:57 »
Uit dit rijtje zou ik kiezen voor de Leica D-lux 5 op nr 3. Ook als er een andere naam op de buik staat.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Serpiente

• Gast
Geavanceerde compactcamera
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2011, 16:26:56 »
Nadat ik mijn K10d goed heb verkocht ben ik nu op zoek naar een compact alternatief voor erbij. Ik ga deze vooral voor snapshots/portretjes van vrienden gebruiken op feestjes/festivals/concerten/tijdens natuurexcursies. Tijdens deze natuurexcursies en andere uitjes in de natuur heb ik altijd mijn 300mm op mijn K5. Dan heb ik geen zin om te wisselen van lens. Een K10d als extra body met een andere lens vind ik te veel extra gewicht en ik wil ook een camera hebben die ik overal mee naartoe kan nemen. Op veel plaatsen zoals festivals en concerten mag het niet en vaak wil ik het ook niet.

Een NEX, M4/3 of NX valt af omdat deze met objectief evengoed niet compact zijn. Deze kan evengoed niet in je zak. Ook hebben deze verwisselbare lenzen. Vaak is dat het criterium bij concerten en festivals. Ik zoek dus echt een compactcamera.

Compactcamera's zijn er ook in gradaties. Een Fujifilm X100 en Leica X1 zijn prachtig, maar niet te betalen. ;) Ik zoek het in de catagorie €300-€450. Deze hebben iets grotere sensors, lichtsterkere lenzen en meer knoppen..

Ik heb zelf een aantal opties. Ik heb ze in de voorlopig juiste volgorde gezet.:

1. Samsung EX1 (€329)

Deze heeft een metale behuizing (wel lekker aangezien ik hem gewoon los in mijn zak stop), zeer lichtsterke lens, duidelijke bediening (lijkt veel op spiegelreflex) met wieltjes en knopjes, en kantelbaar scherm (erg handig, maar kan misschien snel kapot gaan????). Ook is dit veruit de goedkoopste. Je hebt veel bang for bucks.

Het nadeel is het beperkte bereik. Je hebt eigenlijk voornamelijk groothoek. Opzich niet erg aangezien ik vooral snapshots maak. Wel is deze camera iets dikker.

2. Olympus XZ-1 (€439)

Deze is iets dunner. Heeft wel een zeer mooi bereik. Ook deze heeft een zeer lichtsterke Zuiko lens. Voor een compact camera schijnt de lens ook van zeer goede kwaliteit te zijn (die Kreutznach op de Samsung ook trouwens).

Deze camera is meer van plastic en meer dan €100 duurder dan de Samsung.

Hij is er ook in het wit

3. Lumix LX5 (€399)

Deze is ook redelijk plat en ziet er mooi uit. Deze komt ook goed uit de testen.

4. Canon S95 (€397)

Dit is de meest compacte. Komt ook goed uit de testen.

De Lumix en Canon hebben een iets minder lichtsterke lens. De Samsung en Olympus krijgen voorlopig mijn voorkeur. De Samsung heb ik al in mijn handen gehad. Ik was er wel gek op! De Olympus zou ik ook nog wel willen proberen, maar ik vind €100 nogal een verschil. De extra bereik is eigenlijk het enige voordeel.

Als hier nog mensen zijn met tips, alternatieven etc. hebben dan hoor ik dat graag. :)