Auteur Topic: Opslag foto's  (gelezen 3489 keer)

Offline Jacko

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Bestaat er iets anders dan Pentax..
Re:Opslag foto's
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2011, 16:13:14 »
Of inderdaad zoals Ron zegt naar de cloud gaan. Volgens niet echt een goedkope oplossig (weet zo niet wat Amazon per GB vraagt). Ook heb je een redelijke upload nodig.. 10GB aan foto's uploaden met 2 mb/s is niet leuk.

Ik zelf moet bij usenetserver backup idee weer eens leven gaan inblazen..
Foto's in een TrueCrypt disk (bestand) zetten, deze Rar'en (of zippen) en dan posten in een newsgroep..  Als je dan een redelijk newsserver provider hebt kan je meestal wel 365 dagen terug.
Pentax K200D - Pentax K20D - D-BGF3- Pentax 18-55 (Kit) - Pentax F 70-210 - Pentax SMC 28-105 - SMC F 28mm 2.8 - Sigma DL Zoom 75-300 - Metz 50 AF-1 Takumar 135mm 2.5 Pentax M 50mm 1.7 - Sigma 17-70
Kata 3N1-20 - Manfrotto 709BR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2011, 16:13:14 »

Offline Jacko

• Senior Member
  • **
  • Bestaat er iets anders dan Pentax..
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2011, 16:06:32 »
Ik heb al mijn foto's op mijn Windows Home Server staat. De foto directory wordt automatisch gedupliceerd naar een tweede (interne hardisk). Daarnaast maak ik op regelmatige basis nog een backup (ook via het interne backup programma van WHS) naar een externe HD.

Je kan robopcopy gebruiken (heerlijk programma, regelmatig gebruikt om datacenter migratie uit te voeren).. Je kan ook kijken naar sychtoy (http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=15155) ook van Microsoft.

Lees voor robocopy de handleiding goed door.. (vooral de /MIR optie).
Pentax K200D - Pentax K20D - D-BGF3- Pentax 18-55 (Kit) - Pentax F 70-210 - Pentax SMC 28-105 - SMC F 28mm 2.8 - Sigma DL Zoom 75-300 - Metz 50 AF-1 Takumar 135mm 2.5 Pentax M 50mm 1.7 - Sigma 17-70
Kata 3N1-20 - Manfrotto 709BR

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2011, 21:49:21 »
Ik maak gebruik van cobian backup helemaal gratis en je hebt de optie om aan te geven of je een hele back-up wil of alleen de aanvullingen. Ook het moment waarop het gebeurt kan je instellen. Ik laat het 1maal per week doen 's nachts. Ik heb er helemaal geen omkijken naar.

Wat ik nog niet doe maar wel een goede tip hierboven is een hd bewaren op het werk.

Gr jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

densch

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 6 juli 2011, 17:26:17 »
Beter ten halve gekeerd,
dan ten hele gedwaald, Dennis.

En vragen staat vrij, toch?
En bovendien bestaan domme vragen hier niet... :cheer:
Jij hebt gegarandeerd kennis in huis, waarvan jij zegt: dat is basiskennis, die ik niet heb. Tóch?

Staan we kiet... :cheer:

Groetn,
Ruurd

Basiskennis is idd een ruim begrip.
Je hebt het in ieder geval netjes gezegd Ruurd  :good:

Gr Dennis

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 6 juli 2011, 16:30:06 »
30GB, dat is een halve middag fotograferen :D

Tsja back-uppen is met een programma toch het handigst. Dubbele back-up is nog zekerder. Ik moet zeggen dat ik redelijk wat back-up heb, maar ook niet alles tot in de puntjes. We moeten in de toekomst maar eens in de cloud gaan denk ik.

asplx

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2011, 12:43:22 »
Daar was ik al bang voor. :schaam:

Dennis

Beter ten halve gekeerd,
dan ten hele gedwaald, Dennis.

En vragen staat vrij, toch?
En bovendien bestaan domme vragen hier niet... :cheer:
Jij hebt gegarandeerd kennis in huis, waarvan jij zegt: dat is basiskennis, die ik niet heb. Tóch?

Staan we kiet... :cheer:

Groetn,
Ruurd

densch

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 6 juli 2011, 06:44:09 »
Hmmmmm... da's basiskennis...

Ruurd

Daar was ik al bang voor. :schaam:

Dennis

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 5 juli 2011, 21:05:17 »
Hmmmmm... da's basiskennis...
Nou, succes...
En sterkte...

Ruurd

densch

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 5 juli 2011, 20:48:21 »
Mag ik u allen hartelijk danken voor jullie reacties.......Bedankt :)

Ik wist nog niet dat er een programma bestond dat alleen de nieuwe data kopïeerd. Nu dus wel.
Hier ga ik mijn maar eens in verdiepen. Dit zal mijn in ieder geval een boel werk besparen.

Gr Dennis

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #15 Gepost op: 5 juli 2011, 11:36:21 »
Ik zal eens beginnen met alleen de nieuwe mappen te kopieren. Dat scheelt al een hoop tijd.

Verder zal het wel toeval zijn dat je HD van je pc en je externe HD tegelijk de handoek in de ring gooien. Dat neemt niet weg dat ik 1 externe HD te weinig vind. Ik gebruik, in tegenstelling tot een aantal van mijn voorgangers, geen programma's om een back-up te maken.
Ik heb 2 externe HD's en ik zet ze op een server bij mijn zwager. 1x per jaar brand ik mijn foto's op een dvd en gaan ze het 'archief' in.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Centurion

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 4 juli 2011, 14:53:53 »
om bestanden, mappen, folders en directories of hoe het vandaag ook mag heten te synchroniseren gebruik ik al jaren Second Copy van http://www.centered.com
Kan helemaal automatisch, volgens eigen instellingen, op tijd, op wijziging draaien, wat je maar wilt. Ik zet alle opnamen op een inebouwde harde schijf die zichzelf via SC automatisch kopieert naar een externe HDD, als ik o de interne foto's toevoeg of weggooi, wordt dat bij de volgende run automatisch meegenomen.

Helemaal mee eens, gebruik dit al jaren. Simpel in gebruik en heel effectief.

Groet, Wim

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2011, 17:07:52 »
om bestanden, mappen, folders en directories of hoe het vandaag ook mag heten te synchroniseren gebruik ik al jaren Second Copy van http://www.centered.com
Kan helemaal automatisch, volgens eigen instellingen, op tijd, op wijziging draaien, wat je maar wilt. Ik zet alle opnamen op een inebouwde harde schijf die zichzelf via SC automatisch kopieert naar een externe HDD, als ik o de interne foto's toevoeg of weggooi, wordt dat bij de volgende run automatisch meegenomen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2011, 16:59:28 »
Ikke effe nie snap nie ???????
Je kopieert toch alleen de nieuwe map, of anders selecteer je foto's en die kopieer je dan naar een map op de HD.
Tenminste zo doe ik het.

+1

Werk hebben is één, veel werk creëren is twee...

Eventueel plaats je de nieuwe foto's eerst in een nieuwe tijdelijke map, voor je ze op hun definitieve plaats zet.

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2011, 16:48:13 »
Momenteel bewaar ik de foto's zowel op een externe harde schijf al op de pc.
Voordeel is dat als de pc crasht ik de meeste foto's nog heb.
Nadeel is dat wanneer ik de externe harde schijf wil updaten met de nieuwste foto's, ik alle foto's van de pc naar de externe schijf moet doen.
Dat is ong 30 GB. En om ervoor de zorgen dat alles niet dubbel wordt opgeslagen moet ik de oude mappen op de externe schijf wissen.
Heeft iemand hier een betere oplossing voor. Want dit is niks, al zeg ik het zelf.

bvd. Dennis

Ikke effe nie snap nie ???????
Je kopieert toch alleen de nieuwe map, of anders selecteer je foto's en die kopieer je dan naar een map op de HD.
Tenminste zo doe ik het.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2011, 16:46:16 »
Citaat
Ik weet niet wat Dennis gebruikt, maar in Windows 7 zit een backup programma standaard.   ;)
Citaat

Dat zat zelfs al in MSDOS, Windows 3.0/3.3/'95/'98 enz. enz.
En als dat net zo uitgekleed is als andere Windhoos-eigen programma's, kun je beter andere programma's toepassen voor je back-up.

En toen gebruikte ik al andere programma's, omdat die beter functioneerden dan Winhoos en voorgangers.
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 17:32:46 door asplx »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2011, 12:40:55 »
De data op een DVD-R is absoluut niet zeker te lezen over een paar jaar.
Mijn ervaringen zijn niet zo best op dat punt tenzij je echt de speciale versies neemt voor dat doel.
DVD+R is ook beter, die worden op een andere manier gebrand die minder snel degradeert.
Maar ook dat is niet altijd een goeie optie.
De goedkope DVDtjes gaan met geluk 10 tot 30 jaar mee mits een beetje goed bewaard, en de dure DVDtjes bedoelt voor archief gaan meestal 70 tot 100 jaar mee.

Ik weet niet wat Dennis gebruikt maar in Windows 7 zit een backup programma standaard.  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Mehari

• Full Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2011, 12:08:02 »
De data op een DVD-R is absoluut niet zeker te lezen over een paar jaar.
Mijn ervaringen zijn niet zo best op dat punt tenzij je echt de speciale versies neemt voor dat doel.
K100D, K200D, DA 18-55mm, DA 50-200mm, 50mm 1.2,
50mm 1.7 * Vivitar 28mm 2.8, 75-205mm 3.8 * Tokina AT-X 28-85mm 3.5 5.6 * Sigma 18-200mm 2x
(en nog wat Canon spul: 2x 20D met divers glas)

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2011, 10:51:56 »
kijk hier eens na.
Werkt geweldig.

http://www.apple.com/nl/timecapsule/

mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

gnodde

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2011, 10:43:09 »
Wat ik je hoor zeggen. ik hoor dit trouwens wel vaker dat wanneer de foto's op een externe schijf staan je verzekerd bent bij eventuele computer crasches. Vergeet niet dat een externe schijf het ook kan begeven!

Daarom gebruik ik ook 2 externe HD's. Eén heb ik er thuis. Als ik daarop een backup gemaakt heb, neem ik hem mee naar m'n werk, om hem daar op te bergen. De HD, die daar lag neem ik weer terug naar huis voor de volgende backup. Zodoende heb ik zelfs als m'n huis afbrandt nog een backup...

Jan.

Offline PeterL

• Pentaxian
  • **
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2011, 10:38:46 »
Ik ben het helemaal met Jan eens.............. een goed backup-programma biedt hier de oplossing.

Naast betaalde programma's is op internet nogal wat freeware te vinden.
Ik gebruik zelf al 'n hele tijd (naar volle tevredenheid) het programma SyncBack (http://www.2brightsparks.com/syncback/).
Gr.  Peter

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2011, 10:34:14 »
Gewoon een ècht backup-programma gebruiken. Dan heb je de mogelijkheid om alleen de wijzigingen over te zetten.
Ik gebruik daarvoor het programmaatje robocopy, maar daar moet je wel eerst even in verdiepen ('t is geen grafisch, maar een "command-line"-programma).

Jan.

Er is ook een GUI-versie. Daarnaast is RichCopy (met GUI) uit dezelfde stal ook erg handig.

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2011, 10:31:31 »
Wat ik je hoor zeggen. ik hoor dit trouwens wel vaker dat wanneer de foto's op een externe schijf staan je verzekerd bent bij eventuele computer crasches. Vergeet niet dat een externe schijf het ook kan begeven! je kunt denken aan online opslag (bv dropbox). ik ben hier mee aan het experimenteren, maar vertrouw het niet 100% qua stabiliteit en veiligheid.

Gr Jeroen

gnodde

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2011, 10:22:33 »
Gewoon een ècht backup-programma gebruiken. Dan heb je de mogelijkheid om alleen de wijzigingen over te zetten.
Ik gebruik daarvoor het programmaatje robocopy, maar daar moet je wel eerst even in verdiepen ('t is geen grafisch, maar een "command-line"-programma).

Jan.

densch

• Gast
Opslag foto's
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2011, 10:15:08 »
Momenteel bewaar ik de foto's zowel op een externe harde schijf al op de pc.
Voordeel is dat als de pc crasht ik de meeste foto's nog heb.
Nadeel is dat wanneer ik de externe harde schijf wil updaten met de nieuwste foto's, ik alle foto's van de pc naar de externe schijf moet doen.
Dat is ong 30 GB. En om ervoor de zorgen dat alles niet dubbel wordt opgeslagen moet ik de oude mappen op de externe schijf wissen.
Heeft iemand hier een betere oplossing voor. Want dit is niks, al zeg ik het zelf.

bvd. Dennis