Het ging niet om een persoonlijke keuze Stefan, het ging om een setje waar Rinus mee uit de voeten kan. Laten we ons concentreren op de vraag van Rinus.
wat vinden jullie het beste.
Dat is toch een uitnodiging voor een persoonlijk antwoord?
Net zoals Roeland doe ik ook weinig met de lange brandspunt afstanden dus als je interesses niet liggen bij fotografie waarvoor je die nodig zal hebben zal ik niet investeren in zulke lenzen maar zal ik mijn geld investeren in de beste lens die ik kan krijgen voor de fotografie die mij interesseert. De 17-70mm lenzen omvatten velen soorten van fotografie met zijn bereik en de kwaliteit van deze lenzen zijn over het algemeen goed en daardoor zal je deze lenzen voor altijd wel gebruiken. En 18-55 belangt meestal in de kast wanneer je iets beters hebt gekocht en dat is zonde.

Helaas is het moeilijk om in het begin te zeggen waar je interesses liggen, maar je als je een idee hebt dan kunnen we al wat meer zeggen.
@ Stefan hoe slecht zijn deze snaps http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=18420.msg152380#msg152380, let wel, niet bewerkt, komen via icpp direct uit de camera, alleen verkleind met bdsizer.
Lijkt me voor een eenvoudige walk around, zeker om mee te starten best een redelijk objectief.
Sorry Roeland, de foto's zijn zeker goed van min stadje
Ik was ook wel tevreden over de kwaliteit van de foto's van de DA 18-250 maar de lens was gewoon langzaam met zijn focus en de diafragma was ook wel limiterend. Ik kwam ook zelden boven de 100mm uit dus ik gebruikte maar de helft van de lens.
Ik heb om verkocht om de DA*50-135 te kopen, gek genoeg vervang die lens bijna helemaal de 18-250 waarvoor ik hem gebruikte dus het was een goeie ruil... alleen ik baal er nog steeds van dat ik de DA 18-250 hebt gekocht toen, toch wel iets verlies gemaakt daarop maar het is niet anders.