Met respect voor alle visies en resultaten van "metingen" en dus zonder een discussie te willen beginnen over recht of scheef, heb ik de behoefte om mijn reactie nog even toe te lichten.
Jacco heeft natuurlijk gelijk met zijn stelling dat je 'n foto moet rechtzetten op de middelste verticale (of horizontale) as.
Maar dat staat los van mijn opmerking dat de rechter verticale lijn een grote invloed heeft op het "gevoel" in dit kader. Als een lijn die zo kort bij de rand van de compo staat namelijk niet volledig verticaal is, roept dit sterk het gevoel op dat het tafereel niet volledig recht staat.
En zoals ik aangaf staat deze lijn verticaal waardoor de foto mij persoonlijk (!) in ieder geval geen "scheef-gevoel" geeft.
De Kerktoren helt daadwerkelijk 'n ietsiepietsie naar rechts, maar voor m'n gevoel té gering om de foto de uitstraling te geven dat het tafereel scheef staat.
Wat absoluut klopt is dat de verticale lijnen aan de linkerzijde van de compo naar rechts hellen. Dit is mbv. perspectiefcorrectie (bijv. via PSP) echter nog redelijk eenvoudig op te lossen.
Voordeel hiervan is dat de Kerktoren (tenminste in de correctie die ik op deze foto heb toegepast) ook volledig verticaal komt te staan.
Allemaal heel persoonlijk, want met name in de "discussie" over recht of scheef zijn de meningen traditioneel altijd heel erg verdeeld.
En nou maar hopen dat de echte Kerktoren niet scheef staat................