Auteur Topic: SDHC vs. SD kaartje? Snelheid? Prijs?  (gelezen 1998 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:SDHC vs. SD kaartje? Snelheid? Prijs?
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2011, 20:30:39 »
SD of SDHC slaat niet op de snelheid van de kaart maar op de grote van de kaart.
- tot en met 2GB is SD
- 4GB tot en met 32GB is SDHC
- 64GB tot en met 2TB (2024GB) is SDXC

Snelheid wordt aan geduid meestal in Class, MB/s of  met een X-rating
Alles boven (dus een getal hoger dan) class 4, 4MB/s of 26x is meer dan snel genoeg voor de K10D maar voor ietsje meer geld heb je al een snellere kaart waardoor als je een kaart lezer gebruikt sneller de foto's op je PC hebt staan.

Ik begon met een 2GB kaartje maar als je RAW schiet zit die best wel snel vol dus ik heb een 8GB gekocht en dat is nu mijn hoofd kaartje, pas net over de 400 foto's op volgens mijn als je in PEF schiet, JPG zal 3x zoveel zijn.
Ik zal voor 2 of 4GB gaan als je in JPG schiet en als je in RAW schiet voor 2x 4GB of een 8GB maar dit is best persoonlijk natuurlijk.
Het is ook slim om een 1 of 2GB kaartje standaard extra in je tas te hebben, kosten nog geen tientje en op die manier kan je dan altijd nog een paar foto's maken mocht er iets gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2011, 20:39:05 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2011, 20:30:39 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2011, 18:00:14 »
Ook daar antwoorden op Kirsten: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12357.0 en zelf getest wat de haalbare snelheid in de K-5 is in de werkelijkheid http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19213.0 Voor zo'n K10D heb je een stuk minder nodig omdat deze een PRIME processor heeft die veel langzamer is en kleinere bestanden produceerd.

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2011, 17:02:38 »
Ik vindt zo'n discussie erg leuk om volgen maar hoe meten jullie die snelheid dan?

Ik bedoel, ik maak gebruik van Sandisk 2GB ExtremeIII SD en een Sandisk 4GB SDHC geheugenkaartjes op m'n K10D
maar of er nou verschil is in snelheid?
Wanneer ik foto's maak hoor ik niks of stel ik op geen enkele manier vast dat het ene sneller zou zijn dan het andere...

gnodde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2011, 13:57:05 »
Nou, dan weet ik er ook nog één: SanDisk SDHC Ultra 8 GB bij Opusshop.nl:  € 16,70 (ook al snel genoeg voor de K10d).

Jan.

superrudi

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2011, 10:49:22 »
Thnx allemaal! Denk dat het topic wel dicht kan, zo weet ik even voldoende.

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2011, 10:43:18 »
Enig idee waar je die het goedkoopst kunt krijgen?
Op tweakers meestal een redelijke weergave van de actuele prijzen: http://tweakers.net/pricewatch/cat/302/sd-geheugen.html
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

• Gast

superrudi

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2011, 10:38:24 »
Enig idee waar je die het goedkoopst kunt krijgen?
Kzal natuurlijk ook zelf even gaan googlen:)

Kzal eens kijken @ de marktplaats!

Edit: http://www.dataio.nl/shop/41-flash-geheugenkaarten/90-sdhc-card/95-sdhc-klasse-10-snelst/711-8-gb-sd-card-ultimate-sdhc-class-10-transcend.html Hier ljiken ze me ook goedkoop, 8gb voor +/- 12 euro.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2011, 10:41:45 door superrudi »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2011, 10:36:27 »
De K10D is geen snelheidsmonster en zal dus nooit optimaal gebruik maken van de snelste kaartjes. Neem wel SDHC want de oude kaartjes zijn echt heel langzaam. Met een 8 GB kaartje kun je prima vooruit en met een 30mb/s versie kun je alles aan. Overigens kun je al prima vooruit met een SanDisk Ultra II kaartje want die is snel genoeg voor je K10D.

Tip: In de marktplaats heeft Berend 2 kaartjes te koop en daar kun je prima mee aan het werk.

superrudi

• Gast
SDHC vs. SD kaartje? Snelheid? Prijs?
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2011, 10:33:34 »
Hallo iedereen,

Ben waarschijnlijk binnenkort eigenaar van K10d en heb ergens gelezen dat er een SD en SDHC kaartje in kan. Nu heb ik even gegoogled en je hebt legio verschillende kaartjes.

Maakt het verschil tussen SD en SDHC nog iets uit? Hoe groot zouden jullie zo'n kaartje nemen voor de k10d, hoeveel foto's kunnen er dan op? Raw of 10mp...?

Maakt het nog iets uit of het kaartje 15 mb/s of 40 mb/s ofzo is...

Verder nog tips, waar de goedkoopste kaartjes te vinden met snelle levering?

Bedankt, groet,
Ruud