Een korte review van de ExpoDisc.
Info ook op de site van de fabrikant:
http://www.expoimaging.com/product-overview.php?cat_id=1&keywords=ExpoDiscVan de week binnen gekregen, een expodisc. Dat is een witbalans schijfje dat je voor je lens zet om zo handmatig de witbalans van je camera in te stellen. Er zijn verschillende merken, en ook nog wat chinese namaak, die wellicht allemaal even goed werken. Gekozen voor deze vanwege wat goede berichten links en rechts. Wel redelijk duur, 70 euro voor de 67mm versie (deze past op de 85mm en de 50-135 en kan ik voor de kleinere lensjes houden). Deze gekocht om wat meer controle te kunnen hebben in bepaalde situaties over de kleuren die de camera (K-5 in mijn geval) produceerd. Ook omdat ik soms jpg's wil gaan schieten omdat de K-5 met verwerking van RAW niet heel vlug is. Met name met kunstlicht is de K-5 (en zo'n beetje alle andere camera's) niet goed in staat om een acceptabele witbalans en daarmee kleurstelling te produceren.
Hoe werkt het:
Je kiest in witbalans (links met de vierwegbesturing) voor de manueel instellen witbalans (voor K-5 kun je er 3 verschillende instellen). Je richt de camera met de expodisc met de witte melkachtige kant naar de lens richting de lichtbron. Klikt met de shutter, je ziet dan een creme/blauw/witachtige foto en kiest voor het hele beeld of een deel ervan (achterste wieltje draaien) en klikt op OK. Nu kun je eventueel nog wat aanpassen en weer OK drukken. Daarmee heb je een witbalans preset gemaakt. In het menu in de camera moet je wel voor het geheugen aanklikken dat de witbalans opgeslagen wordt, anders vergeet de camera die instelling weer. Het is aan te raden om te controlleren of je keuze voor lichtbron waarvoor je wilde corrigeren ook juist gekozen is en of er niet nog andere soorten licht zijn die roet in het eten gooien. In het geval je twijfeld, een testfoto, of de test herhalen.
Tricky:
Het lastige is soms toch wel om het juiste licht te vinden waarvoor je de witbalans wil instellen. Soms zijn er mengsels van licht, zoals in sporthallen, een combi van kunstlicht en door het raam binenvallend zonlicht. Dan is het zaak om uit te zoeken welk licht jouw onderwerp nu echt belicht en daarvoor te compenseren. Of in dat geval afwijken van de voorgeschreven witbalansmeting naar de lichtbron toe, maar naar je foto-onderwerp toe.
Witbalans:
Als je fotolocatie verandert kan ook zomaar weer je witbalans veranderen. Dit is dus niet perse een snelle manier van werken, maar juist een weloverwogen gekozen fotomoment waarvan je wil dat de kleuren goed gereproduceerd worden door de camera.
De test:
Deze test uitgevoerd in de winkel van Edwin, FotoLooman in Purmerend, waar ik mijn K-5 Silver ophaalde. De test zijn dus de eerste 3 foto's met deze camera gemaakt. Het is een winkel in een binnen-winkelcentrum dus er is alleen kunstlicht, in de winkel en vanuit het raam van de overdekte promenade.
1) AWB
2) ExpoDisc witbalans gericht op de TL-verlichting in de winkel.
3) Zelfde witbalans met de ExpoDisc als 2, maar met een kleine aanpassing van
A2 waardoor de kleuren net ietsje warmer worden.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar nummer 3, maar wellicht dat het er met alle gecalibreerde schermen toch net iets anders uitziet bij jullie.