Auteur Topic: Het tweede met andere instellingen  (gelezen 1478 keer)

JohnnieS

• Gast
Re:Het tweede met andere instellingen
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2011, 15:17:39 »
Bijkomend voordeel is de laagste iso-instelling en dus iets groter dynamisch bereik. Zou ik ook meteen juist hier dynamisch bereik uitbreiding gebruiken. Overigens mag je wel een fotootje extra nemen met die f2.8 want een enkel missertje meer zal er zeker wel eens tussen kunnen zitten.

Ja klopt en zeker na een paar van deze jongens :drinks: :drinks: :drinks:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2011, 15:17:39 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2011, 23:18:06 »
SCHREEUW..... gebruik op het voetbalveld wat minder de F6.3. Ik hoef bij foto 1 en 2 niet te zien wie in de kantine zit. foto 3 wat een mos op die dakpannen.  :-\ .....je hebt en F2.8 Johan !  ietsje kleiner mag ook.  ;)

Mvg
kees.
Bijkomend voordeel is de laagste iso-instelling en dus iets groter dynamisch bereik. Zou ik ook meteen juist hier dynamisch bereik uitbreiding gebruiken. Overigens mag je wel een fotootje extra nemen met die f2.8 want een enkel missertje meer zal er zeker wel eens tussen kunnen zitten.

kdj4

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2011, 22:19:54 »
SCHREEUW..... gebruik op het voetbalveld wat minder de F6.3. Ik hoef bij foto 1 en 2 niet te zien wie in de kantine zit. foto 3 wat een mos op die dakpannen.  :-\ .....je hebt en F2.8 Johan !  ietsje kleiner mag ook.  ;)

Mvg
kees.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2011, 22:22:59 door kdj »

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2011, 21:51:24 »
Wat me opvalt is de steeds betere timing in jouw foto's.
Voorheen zag ik veel beelden waarbij de actie al voorbij was.
Maar nu niet meer. PERFECT getimed!!!

Gr. Don

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2011, 21:30:03 »
Komt goed heren, heb vandaag een snelle 8Gb sd kaartje binnen gekregen dus het weekend in RAW

Trouwens we hebben ook donderdagavond een inhaal wedstrijd (begint om 19.00 uur), eerste helft zal nog wel gaan maar de tweede?????? met de K7 geen goede ervaringen wat betreft ruis

Gr. Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2011, 20:40:05 »
Ron heeft het recht voor zijn raap en André wat ingekleder gezegd: de hoge lichten en diepe zwarten komen niet goed uit. Ook met K7 schoot ik altijd in RAW, heus dat gaat ook voor een miniburst best wel...

Qua compo ga ik voor 2,3 en 4.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2011, 11:46:32 »
Je hebt het je weer niet gemakkelijk gemaakt Johan.
Lekker zonnig weer en dan ook nog een club die in wit-zwart speelt resulteert in enorme contrasten. Je K7 kan dat enorme bereik gewoon niet aan en je hebt dus al snel uitgebeten wit of helemaal vastgelopen zwart.
Bij #3 heb je voor mij zo'n beetje het beste resultaat, nog flink wat detail en tekening in zowel zwart als wit. Bij 4 & 5 heb je net weer iets andere instellingen. Ik vraag me af in hoeverre je bij dit soort weers omstandigheden (flink zonnig) die niet of weinig veranderen je mischien beter af bent door im M mode te gaan schieten. Vooraf even mbv grijskaartje belichting inregelen en dan die settings gebruiken op de M stand. Volgens mij heeft Kees (kdj) dat ook regelmatig gedaan.
Heb het nu even niet over de actie momenten, maar voor mij is #4 hier mijn favo.
We komen er wel uit hoor Johan.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2011, 17:17:59 »
Als de actiefoto mooi is zoals bij nummer 4 dan is het niet zo erg. Als de foto weinig interessant is zoals bij nummer 1 dan ga ik toch echt huilen van de kwaliteit want zwart is zonder detail in de broeken en wit zoals de goal is gewoon uitgebleken wit. Met zulke contrasten heb je meer aan een K-5 of als je ouderwets wilt doorgaan vooral overstappen op RAW, want dan is dat ruim te repareren.

Nou hou ik wel op over de fotokwaliteit, want het gaat toch in eerste instantie om de foto's en dan is nummer 4 zeker een mooie. Foto 5 is jammer van het afgeblokte gezicht. 3 en 2 zijn zeker mooie actiemomenten en vraag ik me af of er een vervolg is dat ook interessant is. Nummer 1 heb ik niet zo heel veel mee.

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
Het tweede met andere instellingen
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2011, 11:16:23 »
Zondagmorgen bij het tweede elftal wat andere instellingen geprobeerd naar aanleiding van berichten op mijn foto's hier.

Opzicht zijn het niet al te spectaculaire foto's maar wilde wat laten zien ivm. de belichtingsinstellingen.

De eerste twee zijn met multi segment gekoppeld aan de AF en de laatste drie zijn met spot meting.

Ben benieuwd wat jullie nu van de belichting en kleuren vinden, tevens dit keer een ander bewerkingsprogramma gebruikt (Ron)

Foto1

Foto2

Foto3

Foto4

Foto5

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/