Auteur Topic: Wat kost het nu zo'n fotohobby?  (gelezen 14609 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #86 Gepost op: 2 september 2013, 22:04:44 »
Laat ik eens een kleine update geven, want we zijn tenslotte alweer twee jaar verder.

Camera:
- Het is destijds de K-5 Silver Limited Edition geworden die ik nu 2 jaar later met meer dan 153.000 foto's op de teller nog steeds gebruik. Is nu wel recent verschoven van eerste naar tweede body. Van de K-5 zwarte versie heb ik er uiteindelijk 4 gehad, telkens ge-update, en uiteindelijk vervangen door een K-5 II (die nu eerste keus camera is). De afschrijving is redelijk in lijn met mijn verwachtingen, eigenlijk nog ietsje lager momenteel (maar ook afhankelijk van de K-5 Silver, die geen restwaarde heeft omdat ik die waarschijnlijk nooit verkoop).
- K-01 heb ik er nu twee. Eerst een gele die toch wel wat duurder was en tenslotte een zwarte in de uitverkoop. Bij beide zat een DA40mm/f2.8xs lens, maar die heb ik voor een leuke prijs verkocht waardoor de aanschafprijs van de K-01 flink omlaag ging. De gele voor zowel foto als videowerk en dus zeer nuttig in het gebruik. De tweede K-01 ben ik nog niet uit, want die zou ik ook kunnen ombouwen naar een IR camera, of houden voor videowerk.

Lenzen:
Daar is toch zeker heel veel verandert. Ik heb nog even een DA*60-250mm (i.p.v. de DA*50-135mm) en een DA*200mm gehad, maar die zijn ook zonder kosten weer vertrokken. Uiteindelijk is de DA*300mm er gekomen met de Sigma 70-200mm/f2.8 EX DG OS HSM en die twee zijn mijn sportlenzen. De DA14mm heb ik vervangen door de DA15mm om erachter te komen dat die ene mm het ook niet was. Toen heb ik de DA15mm en de DA21mm verkocht om de FA31mm te kopen. Mijn mooiste investering, alleen de DA21mm heb ik nog wel eens gemist. Als aanwinst voor 2013 is er een DA10-17mm fish eye gekomen en die echter alweer is ingeruild voor een DA12-24mm lens..

De randverschijnselen:
- Printer: met mijn expositie in het eerste kwartaal heb ik zo'n beetje toch wel alles uit mijn printer kunnen halen waarvoor ik hem destijds heb gekocht. Niet goedkoop zo'n expositie, maar het is ook een investering die los staat van het overige fotowerk. Met terugwerkende kracht kan ik zeggen dat ik op mijn verjaardag op 28 mei 2009 een fantastisch cadeau voor mezelf heb gekocht met die HP.
- Software is nu in hoofdzaak Lightroom 3 en 4 op pc en laptop. Niet heel duur, maar zeker ook niet goedkoop. Beide in een aanbieding gekocht.
- PC is nog steeds hetzelfde, maar een laptop is er gekomen. Niet overdreven duur, maar 600 euro kost een ding wel. Ook een mooi 27 inch scherm met hoge resolutie is er gekomen. Prachtig om mee te werken en als ik daar 6 jaar mee doe dan vallen de kosten ook mee.
- Geheugenkaarten gebruik ik nog een 16GB kaart en de rest enkel nog 32GB kaarten. Een paar kaartjes gekocht en ze waren nog 100 euro per stuk, maar kunnen nu ook nog wel wat jaren mee. Ook een Eye-Fi kaart in mijn tas, maar die heb ik gewonnen: http://www.pentaxforums.com/news/eye-fi-pro-x2-hands-on-report.html
- De auto is iets anders. Vorig jaar heb ik voor het eerst echt een flink aantal extra km's gereden door meer gericht fotowerk te doen. Ik vermoed toch wel een verdubbeling naar 12.000 km dus dat is zeker niet gratis. Nu ook dus een verhoging van het totaal aantal gereden km's en daarmee stijgende kosten. Wel nog steeds goed combinerend met privébezoeken en nog steeds een andere budgetpost.

Studio:
Ik doe nu redelijk wat studiowerk. Niet thuis, maar op locatie. Daar verdien ik ook echt wel wat centjes mee. Echter op dit moment doe ik nog steeds alles met de apparatuur die ik in 2009 heb aangeschaft en zijn er geen enkele uitgaven gedaan. Dat is dus zeker een goede investering geweest. Voor uitbreiding van dat werk, ligt in de planning, zal er echter wel weer wat geďnvesteerd moeten worden. Ook is het zo dat die flitsers niet het eeuwige leven hebben en ik heb ze nu toch aardig gebruikt alles bij elkaar.

Wat kost het nu?
Tsja 2012 was een redelijk goedkoop jaar, want weinig uitgegeven. De update van lenzen en camera's was niet overdreven duur. De expositie wel, maar valt in een ander potje (planning expositie al van mei 2011). Voor wat ik aan cameraset en zaken heb kun je nog steeds op de langere termijn vooruit met die 2400 p/j, maar de grenzen worden bereikt en een Full Frame past niet meer in dat budget.
« Laatst bewerkt op: 2 september 2013, 22:09:14 door RonHendriks »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #86 Gepost op: 2 september 2013, 22:04:44 »

RonHendriks

• Gast
Re:Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #85 Gepost op: 2 september 2013, 22:02:46 »
Wordt dan wellicht een FF als Pentax daarmee op de markt komt dan?

Nou wie weet, als dat actueel wordt Edzo ???

jjw

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 6 september 2011, 13:10:18 »
Had je niet ook nog een fotocursus gedaan? Ach voor dit jaar heb ik zoveel dingen verkocht dat mijn netto uitgaven nog heel overzichtelijk zijn (tel ik voor het gemak de uitgaven van verkochte zaken in 2009/10 even niet mee). Reken jezelf rijk. Op de 645-set heb ik dit jaar ook echt wel een leuk winstje gemaakt waar ik de K-5 Silver van heb kunnen betalen.

Die cursus klopt, maar goed om dat nu onder echte fotografie-uitgaven te rekenen, anders had ik misschien wel een cursus bloemschikken gedaan ;D

Maar we hebben hier dus een heuze handelaar in ons midden haha ;) Ik heb nog een groothoeklensje te koop staat, kan zeker voor 50 meer verkocht worden dan mijn vraagrpijs, zie je daar handel in  :D ?

« Laatst bewerkt op: 6 september 2011, 13:14:14 door jjw »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #83 Gepost op: 5 september 2011, 22:31:10 »
Aan mijn 645 setjes heb ik een K-5 Silver wel over gehouden. Ik heb wel aardig wat spulletjes in handen gehad. Mijn FA-lenzen hebben deze zomer toch een heel mooi bedrag opgebracht. Gekocht had ik ze voor een eventuele aanschaf van een 645D, maar dat idee heb ik laten varen.

Wordt dan wellicht een FF als Pentax daarmee op de markt komt dan?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 5 september 2011, 22:11:15 »
Winstje? Ten opzichte van je eerste aanschaf Ron? Met of zonder afschrijving?

Aan mijn 645 setjes heb ik een K-5 Silver wel over gehouden. Ik heb wel aardig wat spulletjes in handen gehad. Mijn FA-lenzen hebben deze zomer toch een heel mooi bedrag opgebracht. Gekocht had ik ze voor een eventuele aanschaf van een 645D, maar dat idee heb ik laten varen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #81 Gepost op: 5 september 2011, 21:59:14 »
Had je niet ook nog een fotocursus gedaan? Ach voor dit jaar heb ik zoveel dingen verkocht dat mijn netto uitgaven nog heel overzichtelijk zijn (tel ik voor het gemak de uitgaven van verkochte zaken in 2009/10 even niet mee). Reken jezelf rijk. Op de 645-set heb ik dit jaar ook echt wel een leuk winstje gemaakt waar ik de K-5 Silver van heb kunnen betalen.

Winstje? Ten opzichte van je eerste aanschaf Ron? Met of zonder afschrijving?
Ik ben wel eens benieuwd wat bijvoorbeeld oud glaswerk doet en oude "bijzondere" camera's.
Wat ik begreep is dat bijvoorbeeld de LX een soort van collectors item is geworden.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 5 september 2011, 16:16:15 »
Geplande uitgaven voor de komende 2 jaar zijn dus +-750 euro. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom  :D
Zelf denk ik dat een fotohobby over de langere termijn juist minder kan gaan kosten, als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van een definitieve lens lineup die je wil bereiken.

jjw

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 5 september 2011, 16:02:52 »
De echte afschrijving valt inderdaad nog mee. De investering is natuurlijk wel behoorlijk, de K5 is verzekerd dus vallen zou gedekt moeten zijn  :)

Ik wil de komende 2 jaar nog zeker met de K5 fotograferen.
Beoogde lens line-up is de volgende: 15, 21, 35, 50, (77/50-135)

Als ik de sigma12-24 verkoop dan haal ik daar de 21mm voor. Dan heb ik al een heel mooi setje wat ik waarschijnlijk nooit meer weg doe. Het enige wat ik er op een termijn van 1-1.5 jaar nog bij zou willen is een redelijke lange prime, of de 50-135, om de set compleet te maken. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat lange bereik van de 50-135 echt nodig heb. Bovendien zit ik dan weer met zo'n toeter en ik wil eigenlijk het liefst bij de kleine primes blijven, voornamelijk ook met het oog op reisfotografie.

Zooms in het 10-70mm bereik hoop ik eigenlijk helemaal af te kunnen zweren en nooit meer aan te schaffen. Een belangrijk aspect hierbij is accepteren dat het 'maar een hobby' is en dat ik dus niet elk mogelijk shot moet willen pakken. Met die instelling kan je prima 3 uur lang met 1 lens rond lopen en alleen fotograferen waar die lens zich voor leent. Doel is om te leren gaan met de beperking van primes, bewuster voor lenzen te kiezen en juist de voordelen er van te benutten.

Geplande uitgaven voor de komende 2 jaar zijn dus +-750 euro. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom  :D
Zelf denk ik dat een fotohobby over de langere termijn juist minder kan gaan kosten, als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van een definitieve lens lineup die je wil bereiken.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 5 september 2011, 15:50:40 »
Tja..smak met geld als ik bedenk wat ik daarvoor ook had kunnen doen...aan de andere kant krijg ik er veel plezier voor terug

Je echte afschrijving valt nog reuze mee. De meeste dingen nog in gebruik en na verkoop van de sigma pas 1000 euro echt "kwijt" of ingeruild voor mooie foto's. Zolang je de K-5 niet laat vallen, is er nog niks aan de hand.

jjw

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 5 september 2011, 15:41:53 »
Om het weer even ontopic te brengen, ook is aan het rekenen gegaan:

K20d + 2 accu's, gekocht voor +-780 euro, verkocht voor 380 euro = 400 euro
K20d grip, gekocht voor 140 dollar, verkocht voor 90 euro inclusief accu = 10 euro
K5, gekocht voor 1000 euro, nog in bezit.
K5 fake grip, gekocht voor 50 euro, nog in bezit.

18-55 + 50-200, gekocht voor +- 220 euro, nog in bezit (waarom eigenlijk?)
M-50 1.7, gekocht voor 35 euro, nog in bezit
Tamron adaptall2 31A SP200-500 5.6, gekocht voor 175 euro, verkocht voor 225 euro = 50 euro winst.
Tamron adaptall2 28mm 2.5 + adaptall2/K converter voor 30 euro, converter gehouden, lens verkocht voor 20 euro = 10 euro
Takumar 135mm 2.5, gekocht voor 10 euro.

sigma 24-70 2.8, gekocht voor 400 euro, verkocht voor 200 euro = 200 euro
sigma 12-24, gekocht voor 650 euro, te koop, richtprijs 425 euro
F-50 1.7, gekocht voor 165 euro, nog in bezit
DA 35 2.4, gekocht voor 169 euro, nog in bezit
DA 15 4.0, gekocht voor 520 euro, nog in bezit

Flitser Sigma 530DG super 220 euro
Geheugenkaartjes 4 x 16, 1 x 32, 1 x 4, totaal zo'n 275 euro
Tassen (lowepro snuit + clik elite rugtas) zo'n 250 euro
Diverse filters, accu's, blaasbalgjes, laders, riemen e.d. +-250 euro
Joby gorillapod + balhoofd, gekocht voor 70 euro
El cheapo velbon statief, 50 euro, miskoop.
Redged statief + balhoofd twv 100 euro bij een zoom-abbo, 40 euro.
Verzekering 2x 100 euro = 200 euro
Dingen die ik nu vergeet = 100 euro

Totaal: 4844 euro.... !DAMN! Ik ben bijna in staat om deze post weer te verwijderen, komt toch wel even aan! Nu snap ik weer waar m'n geld blijft. Dat is dus over 2 jaar en 2 maanden, maar dan heb ik ook echt alles meegerekend...
Ik schrik er toch nog een beetje van :d

Daar komt wel bij dat ik nu echt aan het toewerken ben naar een vaste set op hoog kwaliteitsniveau, waar ik echt lang mee vooruit kan. In geld heeft de hobby de laatste tijd serieuze vormen aangenomen, Het afgelopen half jaar is er dan ook bijna 2000 euro uitgegeven. De K5 is een behoorlijke investering geweest. De keuze om de sigma-zoomlenzen aan te schaffen is achteraf geen goede geweest. Niet omdat de lenzen slecht waren, in tegendeel, maar omdat ik bij nader inzien toch wil overstappen naar pentax primes. Dat kost naast het aanschaffen van de primes zelf ook nog is extra geld vanwege het verlies op de zooms. De kleine K5 met zeer goede prestaties is een reden om ook voor kleine primes te gaan. Daarnaast is toekomstige fullframe compatibiliteit niet zo belangrijk meer voor mij met de prestaties van de K5. Het valt me verder ook op dat de 'kleine dingen' toch al snel optellen tot zo'n 1500 euro. Het zijn juist deze dingen waarvan je vergeet dat je er geld aan uitgeeft, best wel goed dus om is zo'n overzicht te maken!

Tja..smak met geld als ik bedenk wat ik daarvoor ook had kunnen doen...aan de andere kant krijg ik er veel plezier voor terug :)
« Laatst bewerkt op: 5 september 2011, 15:50:48 door jjw »

Serpiente

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 5 augustus 2011, 01:59:52 »
Ik weet wel dat ze in Antwerpen in een appartement woont, of ze is inmiddels al weer verhuist?
Haha nouja hier woont ze niet :(

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #75 Gepost op: 4 augustus 2011, 19:00:01 »
Dat zag ik ook op Wiki...Helaas staat haar nummer er niet op ;)
Ik weet wel dat ze in Antwerpen in een appartement woont, of ze is inmiddels al weer verhuist?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #74 Gepost op: 4 augustus 2011, 14:48:36 »
Een geheime "G-knop". En geen kerel die hem kan vinden  :D

:D :D :D :D

Buksbeest

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 4 augustus 2011, 13:11:23 »
Ben benieuwd of daar nog verkeerde 'knoppen' op zitten. Misschien wel geheime ;)

Een geheime "G-knop". En geen kerel die hem kan vinden  :D

Serpiente

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 4 augustus 2011, 12:39:32 »
Ik heb nog een paar kleine broertjes en een zusje... en vergeet kleine neefjes niet.
en uhmmm... ze zit in de goeie leeftijd en volgens mijn is ze nog single ;)
Dat zag ik ook op Wiki...Helaas staat haar nummer er niet op ;)

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #71 Gepost op: 3 augustus 2011, 23:53:57 »
damn ik kan niet wachten om een K3 body in handen te krijgen ???

Ben benieuwd of daar nog verkeerde 'knoppen' op zitten. Misschien wel geheime ;)

Pentax/ricoh kan natuurlijk in Nederland/Belgie promoten met een K3 body.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

RonHendriks

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 3 augustus 2011, 23:08:35 »

:D :D :D

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:44:33 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:44:33 »
Ik heb nog een paar kleine broertjes en een zusje... en vergeet kleine neefjes niet.
en uhmmm... ze zit in de goeie leeftijd  ;)

Go get her!  :D

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #67 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:44:00 »
Okee....
Uhrm...
Waarom weet jij dat?   :D
en uhmmm... ze zit in de goeie leeftijd en volgens mijn is ze nog single ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:40:02 »
Komt omdat ik de kinderen al weer wat groter heb  ;)
Nounou Kees, dat je Canon gebruikt kunnen we nog wel tolereren, maar dat je Josje niet kent >:(

Ik zag laatst een foto van haar voor het eerst als volwassen vrouw i.p.v. als K-3 kloon en dat zag er meteen een stuk beter uit. Is ook wel een circus act dat K3 spelen.

kdj4

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:33:01 »
Kees je ben niet meer bij de tijd, die blonde zit er al niet meer bij voor een jaar of langer  ::)  ;)

Komt omdat ik de kinderen al weer wat groter heb  ;)

Buksbeest

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:32:45 »
Kees je ben niet meer bij de tijd, die blonde zit er al niet meer bij voor een jaar of langer  ::)  ;)

Okee....
Uhrm...
Waarom weet jij dat?   :D

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #63 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:31:36 »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Buksbeest

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:28:56 »
Mods! Kees maakt Pentax belachelijk  :(