Ja, daar zijn we weer

Na alle discussie de zaken nog eens op een rijtje gezet en tegen het licht gehouden. Toch niet helemaal tevreden ben ik nog eens verder gaan denken en zoeken.
Na weer eens een shitload hires testshots van de sigma-kandidaten te hebben bekeken kwam ik toch tot de conclusie dat de scherpte op het lange eind toch wel wat te wensen over liet, zeker na de resultaten met de DA35ltd. De 120-400 en de 150-500 produceren praktisch dezelfde IQ en de Bigma zit daar maar net boven.
Echter, een opmerking van iemand in een PB bracht me op een idee en dus ben een andere, niet zo voor hand liggende, keuze gaan bestuderen. Op vele fora van diverse merken, vogel- en wildlifeshooters kwam deze kombi steeds weer terug. En eigenlijk was iedereen zonder uitzondering wel enthousiast. Ook de tests waren zeer positief.
Vanmorgen heb ik de knoop doorgehakt en ben naar Foka gereden. En daar heb ik dus deze grote jongen gekocht:

Een Sigma 100-300mm f/4 APO EX IF HSM met een 1.4x APO DG teleconverter
Wrom? Nou, qua scherpte wint hij het zelfs van de Bigma, met TC zijn ze ongeveer gelijkwaardig. Hij heeft een vast diafragma (F4) en heeft interne scherpstelling (de lengte verandert dus niet). Bovendien is ie lichter dan de 120-400 en de AF is retesnel, zelfs mét TC is de scherpstelling sneller dan alle andere objectieven die ik heb. Bovendien blijf ik de flexibiliteit van een zoom houden en zonder TC heb je nog steeds een prachtig bereik.
Het enige "nadeel" wat ik tot nu toe heb ondervonden is de tripod-collar. Die is te laag om lens en body aan te dragen zoals bij de 120-400.
Maar goed, da`s een kleinigheid die wel op te lossen is.
Ik heb even snel wat quick`n dirty testfoto`s gemaakt, met en zonder TC en in een setje op Flickr gezet:
http://www.flickr.com/photos/tenznl/sets/72157626200136484/ (SOOC, alleen omgezet naar jpg en niet verscherpt of anderszins bewerkt. Origineel formaat is 100%, grote files dus)
Enjoy.