Auteur Topic: Tussenringen  (gelezen 3985 keer)

asplx

• Gast
Re:Tussenringen
« Reactie #25 Gepost op: 8 maart 2011, 01:23:53 »
En zo is het.

Maar een macro-rail is zeer zeker handig, maar vereist een degelijk statief.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #25 Gepost op: 8 maart 2011, 01:23:53 »

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #24 Gepost op: 7 maart 2011, 23:06:43 »
ja en nee lijkt mij.

ik heb tussenringen ook wel in de tuin gebruikt.

het probleem is dat je zoeker erg donker wordt en als het even kan ga je bijlichten
maar als je extreem gaat vergroten doe je dat bij meestal bij statische objecten en dan is het gebruik van een macro-rail zeker makkelijk.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #23 Gepost op: 7 maart 2011, 22:48:21 »
Ik begrijp dus dat je tussenringen beter in combinatie met een macro-rail aan kunt schaffen !?

asplx

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 7 maart 2011, 22:43:56 »
Ja, dat heb ik ook ervaren! Als ik het geweten had, had ik ze niet gekocht. Nu is het ook geen kapitaal, maar in dit geval is het wel goedkoop, duurkoop!

Ai... dat is wel pech hebben....

Citaat
Mijn ervaring is ook dat je heel veel licht nodig hebt of een flits moet gebruiken want anders worden de foto's veel te donker.

Dát is een bekend fenomeen  :(

Citaat
Ook kan ik niet goed scherpstellen, omdat het kijkglas troebel is naar mijn idee.

Scherpstellen met tussenringen is een kunde apart, die je je echt moet aanleren.
Je objectief komt verder van je sensor te staan. In samenhang daarmee verandert de afstand tot je onderwerp ook.
Voor niet-macro-toepassingen is het een totaal andere manier vanscherpstellen.
Voor macro-opnamen moet je
=>1: al dichterbij je onderwerp gaan
,
=>2: je objectief op oneindig instellen en
=>3: scherpstellen door met de complete camera-set naar voren en/of naar achteren te bewegen.

Citaat
Heeft een van jullie die ervaring ook?

Ja

Citaat
Groet, Rosette

Groeten en succes
Ruurd

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #21 Gepost op: 7 maart 2011, 22:12:27 »
Dus kort samengevat is er nog niets deftigs op de markt voor Pentax.

Toch wel : er bestaan verschillende tweedehands auto extension tubes, o.a. van Pentax zelf.
Maar nieuw verkopen ze die ook (zelfs met alle contactpunten in de bajonet) o.a. in enkele webwinkels.

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #20 Gepost op: 7 maart 2011, 18:41:45 »
Dus kort samengevat is er nog niets deftigs op de markt voor Pentax.
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #19 Gepost op: 7 maart 2011, 18:36:00 »
Mijn ervaring is ook dat je heel veel licht nodig hebt of een flits moet gebruiken want anders worden de foto's veel te donker.
Ook kan ik niet goed scherpstellen, omdat het kijkglas troebel is naar mijn idee.

Het zijn diafragma preset tussenringen vermits ze zo'n pennetje missen dat het diafragma maximaal open houdt tot op het moment waarop je afdrukt. Eigenlijk zijn daarmee alleen macro-opnames vanop statief mogelijk omdat je na het scherpstellen met volledig open diafragma, dat diafragma enkele stops moet dichtdraaien om wat meer scherptediepte te krijgen. Met het verduisterd beeld dat je dan krijgt, kan je bijna niet scherpstellen of andere beeldbeoordelingen maken. Daarom denk ik dat jouw "troebel kijkglas" eveneens daaraan te wijten is.

Offline Rosette

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #18 Gepost op: 7 maart 2011, 13:10:13 »
Ja, dat heb ik ook ervaren! Als ik het geweten had, had ik ze niet gekocht. Nu is het ook geen kapitaal, maar in dit geval is het wel goedkoop, duurkoop!
Mijn ervaring is ook dat je heel veel licht nodig hebt of een flits moet gebruiken want anders worden de foto's veel te donker. Ook kan ik niet goed scherpstellen, omdat het kijkglas troebel is naar mijn idee.
Heeft een van jullie die ervaring ook?

Groet, Rosette

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 7 maart 2011, 12:01:56 »
Jazzer, je begrijpt me verkeerd:

De diafragma-GETALLEN op het objectief staan niet meer boven OP het geplaatste objectief, maar staan ruim een kwar0t slag naar links, waardoor ze moeilijk leesbaar worden. Het is een puur mechanisch probleem.

Groeten,
Ruurd

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #16 Gepost op: 6 maart 2011, 16:30:25 »
Ik heb via MP voor 15 euri zo'n set gekocht en kwam tot de ontdekking, dat de diafragma-waarden ruimschoots verschoven zitten t.o.v. de diafragma-indicatie...  :'(

Dat kan bijna niet anders. Veel van het licht dat het objectief passeert via de opening - die overeenstemt met de op de diaframaring aangeduide F-waarde - gaat verloren omdat de beeldafstand vergroot werd met de dikte van de tussenring en er dus slechts een gedeelte van het vergrote beeld op de sensor valt.

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 5 maart 2011, 02:41:19 »
Ik vermoed net als Stefan, dat het universeel ontworpen ringen zijn.
Ik heb via MP voor 15 euri zo'n set gekocht en kwam tot de ontdekking, dat de diafragma-waarden ruimschoots verschoven zitten t.o.v. de diafragma-indicatie...  :'(

Jammer maar helaas...

Ruurd

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2011, 17:06:12 »
Ik neem aan dat de ring met knopje op de camera zit en je vervolgens daar 1 en/of 2 en/of 3 op moet bevestigen?
Ring met het knopje daar moet de lens op en op de camera zit het knopje om de ringen los te maken.

Volgens mijn is dit een universeel ontwerp deze ringen en zitten niet op alle ringen de K vatting maar alleen op de "koppel" ringen (bovenste en onderste ring op de foto).

Bij deze zie je een knop op elke ring zitten dus elke ring heeft een K vatting.

Zijn er trouwens Auto tussen ringen met de contacten voor Pentax, die heb je namelijk nodig voor de DA lenzen of anders schiet die aleen maar wijd open  :-[

om mijn eigen vraag te beantwoorden.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-camera-field-accessories/20137-auto-extension-tube.html
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2011, 17:12:10 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2011, 15:19:48 »
Ik neem aan dat de ring met knopje op de camera zit en je vervolgens daar 1 en/of 2 en/of 3 op moet bevestigen?

Ben benieuwd naar de resultaten!

Groet
Edzo

Offline Rosette

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2011, 23:30:59 »

Hallo allemaal,

Vulcan schreef dat op elke ring een knopje zit en dat je dat moet indrukken en dan draaien.
Er zit maar een knopje op het deel dat aan het objectief moet en je kan het niet in drukken, maar je moet het naar beneden duwen en tegelijkertijd draaien. (Maar misschien bedoelde hij wel hetzelfde)

In ieder geval allemaal hartelijk dank voor jullie reactie

Ik ga ze verder uitproberen en dan laat ik het weten.

Als iemand ervaring heeft met deze ringen op een 50mm/1.4 dan houd ik mij aanbevolen!

Rosette

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2011, 22:04:52 »
Het is gelukt Anvh!!!!!!
Carel (Vulcan) kwam hier als eerste mee dat was het knopje dat die bedoelde.
Plaatjes zeggen meer dan een duizend woorden dus gelukkig is het gelukt :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2011, 20:43:05 »
Citaat
Veel oefenen en plezier met het gebruiken van de tussenringen en laat de foto's maar snel komen.

Ben ik ook nieuwsgierig naar! Ik heb deze tussenringen nog niet, maar ik overweeg de aanschaf wel. Dus als het lukt, wil je dan wat laten zien?

Succes

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2011, 20:20:36 »
Hallo Rosette

Blij dat het gelukt is en je de rit bespaard is gebleven.
Maar het goede antwoord had de verkoper je ook kunnen / moeten vertellen.

Veel oefenen en plezier met het gebruiken van de tussenringen en laat de foto's maar snel komen.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Rosette

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2011, 20:04:37 »
Het is gelukt Anvh!!!!!!

Hartelijk dank voor de hulp! Scheelt mij benzine/verzendkosten en een hele slechte bui en ergernis!!!!
Zou handig als ze er een beschrijving bij doen........

Dank, dank en nogmaals dank,

Rosette

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2011, 19:14:12 »
Ik heb lang geleden meerdere topics gezien waar ook verschillende objectieven niet meer los te krijgen waren.
De enige oplossing was geloof ik met een heel dun voelermaatje (dun metalen plaatje) in de buurt van de diafragma koppeling te rommelen...

Cees

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2011, 18:26:54 »
Heb je toevallig deze?
http://www.fotoshopaalten.nl/pentax-compatible-tussenringen-p-647.html

Zie je die zilver knop aan de zijkant zitten van de bovenste ring, dat is de vergrendeling die moet je naar benden (van de lens af) schuiven.
Die moet je naar beneden gedrukt houden en dan kan je als het goed is de lens er van af draaien.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2011, 18:31:26 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Rosette

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2011, 18:16:43 »
Het zijn voor Pentax compatible tussenringen, ik zie geen knopje!

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2011, 18:13:23 »
Bij Pentax-tussenringen zit op elke ring een knopje dat je ingedrukt moet houden om de vergrendeling op te heffen.
Dus knopje indrukken en tergelijkertijd draaien. Meestal gaat dat trouwens wel vrij stroef.

Succes!
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Rosette

• Newbie
  • Pentax rules!
Tussenringen
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2011, 17:57:10 »
Hallo,
Ik heb tussenringen aangeschaft voor Pentax K10D bij fotoshop Aalten, om eens wat Macro plaatjes te kunnen schieten.
Quess what? Na wat proefopnamen, wat overigens niet lukte, krijg ik hem niet meer van het objectief af!
Aalten gebeld; reactie; nog nooit van gehoord en stuur hem maar op, dan doen wij het wel.
Waarschijnlijk zit er niets anders op, of er naar toe gaan, maar misschien heeft iemand van het forum nog een idee?

Rosette :'(