Auteur Topic: macrolenzen  (gelezen 4743 keer)

asplx

• Gast
Re:macrolenzen
« Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2011, 13:12:08 »
Een berichtje in het betreffende topic zo dan wel handig zijn geweest.
Ik ga dat topic nu sluiten...

overigens heb ik nooit een koelie nodiog gehad voor mijn fotogear. Yijdens muijn vakanties bood mijn vrouw geregeld aan, om de tas te dragen en dan had ik de camera op de scvhouder hangen.

Eh, nee. ik heb er nooit een "camera-schouder" van opgelopen.... :evil:

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2011, 13:12:08 »

Offline Jasper

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2011, 10:44:18 »
Heren, de lens is al verkocht.  :(
Inderdaad een heel mooi degelijk ding, maar je mag er wel een koelie bij nemen als je ermee op pad wil. Zelf gebruikte ik 'm in de praktijk nauwelijks, dus hij is ingeruild voor een f-50 1.7, net iets handzamer en meer passend bij mijn stijl.

asplx

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2011, 00:23:10 »
Ruurd, kun jij ff een linkje plaatsen van die Pangor. Ik zoek mijn een ongeluk, of ik kijk erover heen.

Gr Dennis

Je kijkt er warschijnlijk overheen:
Niet Te Koop Aangeboeden
Niet Te Koop Gevraagd
maar de derde rubriek van onze forum-Marktplaats en dan naar de Panagor 90 mm macro

Succes, de lens is de koop waard.
Groeten,
Ruurd

densch

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2011, 22:37:50 »
Met de Pangor haal je 1:1 in één keer, d.w.z. in 2¾ slag van oneindig naar 1:1.

Groeten
Ruurd

Ruurd, kun jij ff een linkje plaatsen van die Pangor. Ik zoek mijn een ongeluk, of ik kijk erover heen.

Gr Dennis

asplx

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2011, 22:31:35 »
Ik zou inderdaad ook eens kijken naar tweedehands lenzen. De Panagor die te koop staat op dit forum ziet er de moeite uit!

Zelf heb ik vorig jaar het geluk gehad om de Tokina 90/2.5 met extender te kopen. Met de extender haal je 1:1 maar ook zonder extender is het werkelijk de moeite. Het is tevens een prima portretlens! Met een beetje zoekwerk (marktplaats, Ebay e.a.) vind je heus iets!

Succes met de zoektocht!

Met de Pangor haal je 1:1 in één keer, d.w.z. in 2¾ slag van oneindig naar 1:1.

Groeten
Ruurd

Dobbe

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2011, 21:35:36 »
Ik zou inderdaad ook eens kijken naar tweedehands lenzen. De Panagor die te koop staat op dit forum ziet er de moeite uit!

Zelf heb ik vorig jaar het geluk gehad om de Tokina 90/2.5 met extender te kopen. Met de extender haal je 1:1 maar ook zonder extender is het werkelijk de moeite. Het is tevens een prima portretlens! Met een beetje zoekwerk (marktplaats, Ebay e.a.) vind je heus iets!

Succes met de zoektocht!

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2011, 22:20:53 »
bijv. Als ik een blad aan een boom fotografeer dan wil ook kunnen zien dat die een onderdeel van de boom is en niet op de grond ligt.
bijv. Als ik een onderdeel van een kunstwerk fotografeer dan wil ik niet al die mensen op de achtergrond staan zichtbaar hebben. Altans niet helder zichtbaar.
Als je macro fotografeer hoef je daar voor niet bang te wezen als je heel "close" focust dan werk je met een scherpte diepte van enkele centimeters.
Maar zoals het kleine voorbeeld foto laat zien heeft 100mm lens een meer isolerend effect dan 50mm maar de verschillen zijn niet al te groot.

Zowel insecten als voorwerpen boeien mij, ik denk hoofdzakelijk het laatste.
Ik zou het ook geweldig vinden als ik er portret mee kan maken. Dit i.v.m. dat dit mijn eerste lichtsterke lens is. Maar portret is geen must.
Zoals C20v al zeg koop de wat langere macro lens dan, 70mm+ is zeker aan te raden, deze objectieven zijn heel mooi voor hoofd schouder portret.

Om je een idee te geven deze zijn gemaakt met de DFA 100mm
Portret bij f/2.8
http://i282.photobucket.com/albums/kk244/Anvh/_IGP8498-Edit-Edit-2.jpg
http://fc00.deviantart.net/fs31/f/2008/201/6/0/Little_Brother_by_Anvh.jpg

dit is een bloem zo dichtbij mogelijk genomen en f/2.8 gebruikt, was 1 van de eerste foto's die ik er mee heb genomen en mijn eerste macro maar je ziet hier goed hoe klein je scherpte diepte wel niet is.
http://fc09.deviantart.net/fs27/i/2008/163/6/d/Say_AAA_by_Anvh.jpg

Half macro van een slang f/3.5, pas op is een groot bestand!
http://fc00.deviantart.net/fs44/f/2009/102/3/f/Snake_by_Anvh.jpg

nog een half macro van een vogel f/2.8 pas op is ook een groot bestand!
http://fc09.deviantart.net/fs39/f/2008/363/1/c/are_you_looking_at_me__by_Anvh.jpg

En dit is een vlinder f/5.6 is ook een groot bestand, focus ligt niet helemaal lekker maar ja dit was 1 van mijn eerste macro's, tweede dag dat ik de lens had maar helaas is het er niet meer van gekomen om het nog een keer over te doen. :(
http://fc00.deviantart.net/fs41/f/2009/007/c/a/White_Butterfly_2_by_Anvh.jpg

En hier een paar object/astract foto's
http://fc01.deviantart.net/fs49/i/2010/241/3/e/glass_of_water_by_anvh-d23fy1r.jpg
http://fc05.deviantart.net/fs70/i/2010/113/0/0/World_Of_Water_by_Anvh.jpg
http://fc08.deviantart.net/fs45/i/2009/084/1/a/Containing_Purple_by_Anvh.jpg
http://fc08.deviantart.net/fs70/i/2009/357/3/e/Hate_Letter_by_Anvh.jpg (met deze heb ik de maandelijkse wedstrijd hier gewonnen  :))

kwa kwaliteit liggen de macro's niet ver van elkaar, zijn allemaal mooie lenzen dus hopelijk geef dit je een idee wat je te wachten staat.

Je kan ook hier kijken voor nog meer foto's van andere mensen en wat ze doen met de lens, je zie gauw genoeg welke je het meest aanspreekt.
Dit is met 50mm macro
http://www.pentaxphotogallery.com/home#section=EXIF-LENS&subSection=120&subSubSection=5470776&language=EN

Dit met 100mm macro
http://www.pentaxphotogallery.com/home#section=EXIF-LENS&subSection=130&subSubSection=120598&language=EN
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2011, 22:26:37 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2011, 20:08:03 »
En er staat een 90 mm macro van Panagor te koop op MP en die is van Jasper..

Prachtlens, die ik zelf al jaren gebruik.

Groeten,
Ruurd

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2011, 19:21:01 »
Onscherpte van de achtergrond heeft te maken met de afstand tussen lens>onderwerp en onderwerp>achtergrond (en scherptediepte uiteraard):
FF simpel gezegd: indien je lens kort van het onderwerp (blad) afzit en de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond (bv boomstam) groter is dan lens>onderwerp krijg je een vage achtergrond en zie je de boomstam niet. Naar mate je de afstand tussen lens en blad vergroot, wordt de achtergrond (boom) steeds duidelijker.
Dit principe geldt voor alle (macro)objectieven, dus daar kan je alle kanten mee op.

Zoals gezegd: 50mm voor stationaire objecten en ± 100mm voor beestjes. Aangezien je een veelzijdig objectief zoekt, zou ik gewoon met een standaard macro-objectief beginnen. Is het nix dan ben je `m zo en zonder al te veel verlies weer kwijt.
Met die objectieven kan je heel veel doen en leren, zoek maar op het forum naar de 90mm tamron of de sigma 105. De tamron is het meeste "bang for buck" en heeft bovendien de bijnaam "the portrait macro" 
En ja, ik heb `m toevallig zelf ook ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

densch

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2011, 18:41:05 »
Je hebt zeker gelijk alleen over de informatie zie ik niet echt het verschil of je het nu geeft of later maar laten we er maar over op houden.

Hopelijk zeg Dennis waar die de macro voor wil gebruiken en kan jij het allemaal specifieker en beter uitleggen.
Misschien is het ook wel interessant om te weten wat voor interesse Dennis nog meer heeft want je hoeft een macro niet alleen voor macro te gebruiken.
 :)

Ten eerste wil ik jullie hartelijk bedanken voor de tot nu toe geleverde info.

Het is nu voor mijn nog moeilijk om te zeggen wat ik in macro ga fotograferen aangezien ik nog geen macrolens heb.
Zowel insecten als voorwerpen boeien mij, ik denk hoofdzakelijk het laatste.
Ik zou het ook geweldig vinden als ik er portret mee kan maken. Dit i.v.m. dat dit mijn eerste lichtsterke lens is. Maar portret is geen must.

Om even terug te komen op de mooie uitleg van Anvh, zou ik ook graag een beetje van de achtergrond willen zien.
bijv. Als ik een blad aan een boom fotografeer dan wil ook kunnen zien dat die een onderdeel van de boom is en niet op de grond ligt.
bijv. Als ik een onderdeel van een kunstwerk fotografeer dan wil ik niet al die mensen op de achtergrond staan zichtbaar hebben. Altans niet helder zichtbaar.
      (of juist soms wel, maar dat heeft weer met persoonlijke smaak te maken. ;)).

Of misschien moet ik er wel 2 kopen ;D

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben geweest.

Gr Dennis

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2011, 10:57:45 »
@topicstarter: let svp op waar je een topic start. Een macrolens hoort niet bij Accessoires thuis, maar duidelijk in Primes...

Daarom verplaatst!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2011, 00:19:30 »
Maar misschien communiceer je altijd zo?  ;)  
Nee, meestal ben ik niet zo beschaafd  ;)

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2011, 00:14:37 »
Dus je tweede paragraaf is eigenlijk aan Stefan en de TS gericht?

Ergo, neem je eigen advies ter harte  ;)
Hahaha, beetje lange teentjes?   :) C'est le ton qui fait la musique. Ik vond en vind jouw woorden onnodig bruuskerend. Maar misschien communiceer je altijd zo?  ;) 

Dennis, sorry, dit is jouw topic. Ik hoop dat je er toch veel bruikbare info uit kunt halen.
K-5 en wat lenzen

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2011, 00:06:50 »

Wat een nare en onnodige opmerking(en). Als Dennis 't niet begrijpt of te veel vindt, zal 'ie dat zelf wel aangeven, lijkt me en dan hopelijk in wat vriendelijker termen. Anderzijds: misschien zet 't hem aan tot meer lezen en info zoeken. Bovendien kan dit topic later ook nog eens geraadpleegd worden en dan geeft Stefan toch echt wel nuttige informatie.

Een goed advies bij communicatie via het www: denk even na voordat je op de verzendknop drukt.
Ik ga er nog 1 ding over zeggen...

Er zijn meer dan genoeg topics over dit onderwerp. Bovendien citeert stefan mij en wordt er een soort van verwijt geplaatst hetgeen nogal hooghartig overkwam.
Daarnaast wordt er van de gemiddelde forumlezer verwacht dat ze de zoekfunctie weten te gebruiken. En tot slot is alle info die hier gegeven wordt in de FAQ te vinden: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11424.0

Ergo, neem je eigen advies ter harte  ;)

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2011, 23:50:19 »
Ik heb de Tamron 90mm-variant. Prima voor macro, maar ook heel geschikt als portretlens. Ook nog eens aantrekkelijk geprijsd! Komen regelmatig tweedehands voorbij en je kunt je er geen buil aan vallen. Mocht blijken dat macro toch niet helemaal je ding is, dan kun je er nog meer dan voldoende andere toepassingen voor vinden.
K-5 en wat lenzen

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2011, 23:43:09 »
Stefan, stfu. Ik wil gewoon van de topicstarter horen waar hij de lens voor denkt te gaan gebruiken...dat zal de keuze voor hem een stuk makkelijker maken. Densch geeft aan dattie er geen kaas van heeft gegeten, en jij bedelft `m onder een berg technische info die je had kunnen samenvatten in 1 zin, de voorlaatste van je hele verhaal ::)

Wat een nare en onnodige opmerking(en). Als Dennis 't niet begrijpt of te veel vindt, zal 'ie dat zelf wel aangeven, lijkt me en dan hopelijk in wat vriendelijker termen. Anderzijds: misschien zet 't hem aan tot meer lezen en info zoeken. Bovendien kan dit topic later ook nog eens geraadpleegd worden en dan geeft Stefan toch echt wel nuttige informatie.

Een goed advies bij communicatie via het www: denk even na voordat je op de verzendknop drukt.
K-5 en wat lenzen

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2011, 19:00:03 »
Een prachtige lens maar geen diafragmaring. Dat kan je opbreken als je ouderwetse tussenringen wilt gebruiken.

greetz,
Erik

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2011, 18:33:21 »
Wel iets duurder maar wel origineel Pentax én WR (mocht je dat aanspreken).
Ik ben er zeer tevreden over. Maar de Tamron en Sigma hebben ook veel tevreden gebruikers.
Succes met je keuze!

Gr. Don

http://www.fotolooman.nl/product_info.php?cPath=52_64&products_id=374

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2011, 17:49:44 »
Ik denk dat het beter is dat hij weet wat ie wil en daarop z`n keuze bepaald, dan dat alles voorgekauwd wordt en hij door de bomen het bos niet meer ziet.
Je hebt zeker gelijk alleen over de informatie zie ik niet echt het verschil of je het nu geeft of later maar laten we er maar over op houden.

Hopelijk zeg Dennis waar die de macro voor wil gebruiken en kan jij het allemaal specifieker en beter uitleggen.
Misschien is het ook wel interessant om te weten wat voor interesse Dennis nog meer heeft want je hoeft een macro niet alleen voor macro te gebruiken.
 :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2011, 16:04:16 »
Gebruik is inderdaad wel handig om te weten ook al is een Tamron 90mm of Sigma 105mm zeker geen verkeerde aanschaf. Je hebt een wat grotere werkafstand t.o.v. van je onderwerp en dat kan een uitkomst bieden. Er is ook nog een Sigma 70mm f2.8 waarmee je in feite een mooie tussenmaat hebt. De Sigma 70mm f2.8 wordt beschouwd als 1 van de scherpste macro objectieven momenteel verkrijgbaar in die prijsklasse, zo niet de scherpste.

De Sigma kost € 411, niet veel duurder dan de Tamron 90mm of Sigma 105mm dus :

http://www.digitalwarehouse.nl/sigma-70mm-f2-8-ex-dg-macro-pentax-af.html

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2011, 15:20:51 »
Je gaat wederom voorbij aan het feit dat de TS een beginner op dit gebied is. Je bent het met me eens dat de DA35ltd geen logische keuze voor een beginnend insecten-macrofotograaf is? Ik denk dat het beter is dat hij weet wat ie wil en daarop z`n keuze bepaald, dan dat alles voorgekauwd wordt en hij door de bomen het bos niet meer ziet.

Maar tot het moment dat Densch aangeeft waarvoor hij het objectief wil gaan gebruiken kunnen wij enkel speculeren en daar wordt dit topic (en zijn keuze) niet overzichtelijker op.

*Edit*
Ruurd zat er al tussendoor.

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2011, 15:15:46 »
Een van onze nieuwe forumleden, Jasper,  heeft een Panagor 2,8/90 mm macro te koop:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19704.0
Een prachtlens, die ik zelf al jaaaren gebruik met grote tevredenheid.

Kijk eens in de rubriek Elders gezien...:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19704.0

@ C20V: prima commentaar en uitstekende vraag... :good:

@ Stefan: Kom er nou eens niet steeds tussendoor met uitleg waar niet in eerste insatntie om wordt gevraagd.
Densch vraagt naar een macro-objectief. Hou het daar dan bij.  :( :(
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2011, 15:20:08 door asplx »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2011, 15:10:50 »
Stefan, stfu. Ik wil gewoon van de topicstarter horen waar hij de lens voor denkt te gaan gebruiken...dat zal de keuze voor hem een stuk makkelijker maken. Densch geeft aan dattie er geen kaas van heeft gegeten, en jij bedelft `m onder een berg technische info die je had kunnen samenvatten in 1 zin, de voorlaatste van je hele verhaal ::)
Je hoeft niet te schelden...  :-[

De voorlaatste zin is helemaal geen samenvatting maar een opmerking waarvoor een bepaalde brandspunt afstand het meest voor wordt gebruikt maar dat is een blijft een persoonlijke keuze.

Deze meneer maakt bijvoorbeeld hele mooi macro's van insecten met de DA 35mm Macro dus je hoeft niet per se een lange lens te hebben. http://www.pentaxphotogallery.com/home#section=ARTIST&subSection=3947129&subSubSection=6556661&language=EN
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2011, 14:08:13 »

@ Densch: Die Sigma 28mm is géén macrolens, hij kan alleen maar erg dichtbij focussen.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2011, 14:20:37 door C20v »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2011, 13:34:35 »
Laten we bij het begin beginnen :)
Voor welke onderwerpen wil je dit objectief gaan gebruiken?
Op zich kan je toch wel de basis uitleggen.

1:1 vergroting zijn tegenwoordige de meeste macro lenzen dat betekent dat als je van iets dat 1cm groot is een foto maakt dat dan ook 1cm groot op de sensor terecht komt.
Er zijn ook macro lenzen die 1:2 vergroten dan is het 1cm grote onderwerp maar 0,5cm groot op de sensor.

50mm (wijd) en 100mm (lang) en en andere getallen is het brandspunt afstand, heeft er min of meer mee te maken waar de focus van de lens is en het beeldhoek dat die geeft.
50mm geeft een bredere beeldhoek en de 1:1 focus afstand ligt dichtbij de lens, 100mm heeft een smaller beeldhoek en geef je wat meer afstand bij 1:1 focus.

Een wijder lens zal het onderwerp meer in de omgeving laten zien terwijl een langere lens meer isoleert.
Hier zie je een 50mm en 90mm lens.

rond de 50mm word over het algemeen meer gebruikt voor statische objecten zoals bloemen en dergelijk en 100mm word meer gebruikt voor insecten bijvoorbeeld om dat de focus afstand groter is en je de insect minder snel weg jaagt.

Tamron heeft trouwens ook een mooie macro lens gewoon naar de winkel gaan en uitproberen, een macro lens koop je waarschijnlijk maar 1 keer dus koopt degene die je het beste vindt ook al is die duurder of anders heb je er later spijt van.

Edit: omdat het het blijkbaar niet goed leesbaar is hier een samenvatting.

1:1 en 1:2 zijn de meest voorkomende vergrotings-factor.
1:1 is 100% dus het beeld wat op de sensor valt is van levens-echte grote (meeste moderne macro lenzen zijn dat)
1:2 is 50% (de helft) van de echte grote.

50mm en 100mm zijn brandspunt-afstanden
50mm geeft een wijder beeld en heeft een kortere focus afstand (19,5 cm) bij 1:1 vergroting
100mm geeft een smaller meer isolerend beeld en heeft een langere focus afstand (30,3 cm) bij 1:1 vergroting
70mm zal hier tussen in vallen.
35mm zal wijder zijn dan 50mm en nog korter focussen.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2011, 18:27:35 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ