Auteur Topic: Lichtmeting camera beinvloed door split-focus-screen?  (gelezen 1859 keer)

asplx

• Gast
Re:Lichtmeting camera beinvloed door split-focus-screen?
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2011, 12:28:13 »
Dank u, heren...

;D
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2011, 12:28:13 »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2011, 11:32:07 »
Heren, heren, laten we de zaken wel even in perspectief zien. Zolang je een fotografisch correcte aanpak kiest met de juiste filmsoort (RAW in plaats van JPEG) kan je elke belichtingsfout nog in de ontwikkeltank (RAW converter) uitstekend bijsturen! Dat is de ongelofelijke charme van digitaal: je loopt rond met één camera die geladen is met vele soorten film die ook nog eens in een doorzichtige ontwikkeltank bij gewoon daglicht te ontwikkelen is waarbij je op elk gewenst moment de film opnieuw kunt onwikkelen om een ander effect te krijgen. Is dat niet waanzinnig?

In RAW kan je wel bijsturen maar als je onderbelicht hebt is er wel informatie verloren gegaan die je ook niet kan terughalen als je op de RAW-file de belichting aanpast. Expose to the right heeft in veel gevallen dan ook de voorkeur.

newmikey

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2011, 10:43:31 »
Heren, heren, laten we de zaken wel even in perspectief zien. Zolang je een fotografisch correcte aanpak kiest met de juiste filmsoort (RAW in plaats van JPEG) kan je elke belichtingsfout nog in de ontwikkeltank (RAW converter) uitstekend bijsturen! Dat is de ongelofelijke charme van digitaal: je loopt rond met één camera die geladen is met vele soorten film die ook nog eens in een doorzichtige ontwikkeltank bij gewoon daglicht te ontwikkelen is waarbij je op elk gewenst moment de film opnieuw kunt onwikkelen om een ander effect te krijgen. Is dat niet waanzinnig?

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2011, 01:34:52 »
Jammer, Hansli...  :(

Je begrijpt het verkeerd:
De LX meet op het filmvlak tijdens het belichten en op het sluitergordijn vóór de belichting.
Dat betekent, dat TIJDENS het belichten de belichtingstijd nog wordt aangepast.

Citaat van: asplx
Lichtmeting vind idd bij de meeste camera's in het prisma-huis plaats, Mike.
Pentax had een aantal modellen, die op het filmvlak maten, zoals o.a. de LX en ook Olympus.

En waarom ik verder kick op de LX is het zoekersysteem, vooral met de sportzoeker in combinatie met de verschillende matglazen.
En als  je de winder of de motordrive er onder hebt en de grip A of B, ligt die camera perfect in de hand.

Kom maar uitproberen...
Mag je ook spelen met de Gossen Profisix... ;D

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2011, 01:39:28 door asplx »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2011, 01:18:52 »
@newmikey en ruurd

Nou begrijp ik jou kick op de LX beter Ruurd, want die camera doet wat ik dacht dat elke camera doet!
Meten vanuit het prismahuis, ik heb wel even gedacht dat dat het probleem zou kunnen veroorzaken, maar het idee meteen verworpen, leek me te dom........
Het zal wel voordelen hebben, ik heb weinig verstand van digitale camera-techniek...........

Volgens mij moet ik maar eens eens een goede lichtmeter gaan kopen.............

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

gnodde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2011, 21:40:35 »
Ik ben heel tevreden met mijn deelbeeld matglaasje in m'n K-x. Van afwijkende lichtmeting heb ik nog niets gemerkt, zal er eens op gaan letten.

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2011, 11:27:54 »
Citaat
Trouwe hondenogen dan?
Zekers te weten...
Vraag maar aan Thea  :)

Lichtmeting vind idd bij de meeste camera's in het prisma-huis plaats, Mike.
Pentax had een aantal modellen, die op het filmvlak maten, zoals o.a. de LX en ook Olympus.
Ik kan het helaas niet tonen. Of de camera's zijn nog in takt en dus dicht, óf ze zijn te ver geloopt  :(
Anders zou ik er een pictuurtje van maken.

Tja, ik kan niet overweg met split-field toestanden (a-stigmatisme :o) en daarom gebruik ik al jaren op alle camera's - 6 in totaal - puur matglas.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2011, 11:33:54 door asplx »

newmikey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2011, 10:33:25 »
Maar ik heb ook geen katteogen..... :evil:
Na de koffie lees ik verder. Interessant, Mike...

Grioeten,
Ruurd

Trouwe hondenogen dan? Dit geldt trouwens ook voor de split-focus schermpjes van Ebay (vééééél goedkoper dan de Katzeye) waar dit nog even zelfs nog iets meer scheelt. Heb zelf op de K100D-S een diagonaal splitscreen van Jinfinance gehad en de lichtmeting was behoorlijk afwijkend zowel op spot, als op centre-weighed. Moest soms wel 1.5 stop bijsturen.

Als je veel manual focus lenzen hebt is het wel top om zo te kunnen scherpstellen, het werkt gewoon véél prettiger dan een "schoon" matglas waarop het moeilijk oordelen is.

Maar ja, elluk voordeel hep ze nadeel, zullen we maar zeggen...

Ik denk (maar weet niet zeker) dat de lichtmeting via sensoren in het spiegelhuis/pentaprisma plaatsvindt en dat zou de afhankelijkheid van het soort matglas kunnen verklaren. Misschien kan een techneut hier opheldering over verschaffen.

Graag gedaan Ruurd, hoop dat je er iets aan hebt.

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2011, 10:23:29 »
Maar ik heb ook geen katteogen..... :evil:
Na de koffie lees ik verder. Interessant, Mike...

Grioeten,
Ruurd

newmikey

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2011, 10:04:36 »
Een split-focus-screen heeft geen invloed op de lichtmeting van de camera.

Sorry, Ruurd, maar niet helemaal correct. De makers van de splitscreens zeggen er zelf het volgende over:

Will a KatzEye™ Focusing Screen Affect My Light Meter?
Whenever one introduces a prism into the light path of the camera, there is always the possibility the camera’s light meter will be affected to some degree. We have done our best to summarize the effects on the page for each camera model, but if you need clarification or more information, please feel free to contact us.

How Can I Minimize Light Metering Errors?

This varies quite a bit in different camera models, so please refer to the page for your camera model for specific answers. In general however, metering modes that use the entire frame, such as centerweighted average metering and full frame evaluative metering have the most accurate results. Metering modes that weight the center portion of the scene heavily, such as partial metering, spot metering, and some manufacturers’ evaluative metering will be most affected. Fortunately, with the availability of on-demand histograms, it is generally a simple matter to take a test shot, check the histogram, and adjust the exposure compensation accordingly. The exposure shift is generally constant for a particular lens (when using auto-aperture lenses), so once the necessary compensation is known, it can be set with each lens change. Again, for more specific answers, please refer to the product description for your camera model.

Metering Information

The KatzEye™ focusing screen for the Pentax K-5 and K-7 shows only a very slight effect on light metering. In our testing, the KatzEye™ screen tested within factory tolerance in nearly all situations. The only exception is when using spot metering with lenses having apertures of f2.8 or smaller. This combination may produce overexposure, so it is advisable to use either center-weighted average metering or multi-segment metering to preserve accurate meter response when using small aperture lenses. In the event that spot metering mode must be used with a small aperture lens, it is advisable to set an appropriate exposure compensation by reading the histogram of a test shot. Approximate exposure compensation values are as follows*: (en hier volgt een tabel waaruit blijkt wat de vereiste belichtingscompensatie moet zijn)

Note: These exposure compensation suggestions are a recommended starting point only and actual results may vary depending on conditions. Users are advised to take a test photo and check the histogram before beginning any critical work. Apertures indicated in the above chart are the lens maximum aperture as indicated on the lens body and are not affected by the actual aperture chosen for a given photo.

* Metering test results presented are based on testing of the K-7 model. While results are expected to be similar for the K-5, users of this model are strongly encouraged to take a test shot and check the histogram before beginning any critical shooting.

PS: Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere cameramodellen en er zijn specifieke correctiewaarden voor ieder model beschikbaar.

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2011, 08:54:56 »
Een split-focus-screen heeft geen invloed op de lichtmeting van de camera.
Dan zou voor ieder type matglas andere software geschreven moeten gaan worden voor de lichtmeting :o

Voor de K10D zijn 3 matglazen beschikbaar...
Voor mijn ouwe trouwe LX iets van 8....

Het is dus geen punt om je druk om te maken.
Ik houd zelf niet van split-field-maglas, maar als jij het prettig vind om te gebruiken, dan gewoon doen.
en lekker fotograferen...

Wat wél van invloed is is de instelling op
=> integraal meting
=> spotmeting of
=> matrixmeting.

Ik gebruik in het algemeen intergaalmeting of spotmeting  op de camera,

Groeten,
Ruurd

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
Lichtmeting camera beinvloed door split-focus-screen?
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2011, 00:45:44 »
Beste mensen,

Vaak lees ik dat het gebruik van een ander matglas, bv. een split-focus-screen, de lichtmeting van je camera beïnvloedt.
Ik heb wat speurwerk op internet gedaan, maar kan geen heldere uitleg vinden over wat en hoe; ik heb altijd gedacht dat het geen invloed heeft.............

Wie kan dit eens duidelijk uitleggen, vooral áls er invloed is hoe je daar mee om moet gaan, welke EV-correctie of andere truc?

Voor de zekerheid laat ik het originele matglas in de K5 nog even zitten, maar ik ben erg gehecht aan een split-focus bij manuele lenzen, die ik veel en graag gebruik........

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)