Auteur Topic: Op zoek naar een nieuwe telelens  (gelezen 1652 keer)

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Op zoek naar een nieuwe telelens
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2011, 16:35:40 »
ik heb hem gekocht bij Digitalstreet.nl voor EUR 319,-, goedkoper kon ik hem niet gevonden krijgen en destijds kon ik dat hier nog niet vragen want was nog geen lid  :( Succes!

grt,

Chris

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2011, 16:35:40 »

Offline troepiaal

• Newbie
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2011, 16:31:29 »
Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide meningen. Leuk te zien dat iedereen er weer anders over denkt.
Chris mag ik vragen waar je de tamron 28-300 hebt gekocht?

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2011, 11:42:43 »
hoi Nicolle,

ik heb om een beetje dezelfde reden de Tamron 28-300 gekocht. Het fijne hiervan is dat inderdaad een hele dag niet hoef te wisselen naar de kitlens 18-55 en dat je een heel mooi bereik hebt in één lens. Er zijn hele goede foto's te maken met deze lens, al vergt het wel wat oefening om er echt het beste uit te halen, dat is me nu een paar keer gelukt.
Dat hij af en toe wat aan de softe kant is vind ik wel eens jammer maar dat is het compromis dat je sluit met een dergelijke lens. Deze softheid is trouwens met wat nabewerking goed op te heffen heb ik gemerkt en zeker als je het diafragma wat kleiner maakt.
Ik heb zelf een K-x en heb veel aan de SR die daarop zit vooral met minder licht en nabij de 300mm, jouw camera ken ik zelf niet. De AF werkt snel maar is niet altijd zo acuraat als dat je zou willen. Vaak heb ik hem op AF-S staan en maak dan een paar foto's van elk onderwerp (op tele) waartussen ik telkens even opnieuw focus. Evengoed zou ik dit ook doen als de AF wel altijd haarfijn zijn werk zou doen denk ik...
Overigens heb ik gemerkt dat het verschil tussen 200mm en 300mm niet zo heel veel is, ik meen zelfs gelezen te hebben (waar ik heb geen flauw idee meer) dat de 300mm in feite slechts iets van 270mm is, wat dat betreft zou je misschien voor de 28-200 kunnen gaan, misschien is die wat compromislozer?
Verder is hij lekker compact en zwaar genoeg. Al met al ben ik er, met de foto's die ik er mee wil maken en mijn verwachtingspatroon, goed tevreden mee.
Als je een beetje zoekt op het forum naar mijn foto's (oa Panter Maga, Ooievaar, Zwaan close-up en Mossig dametje) kun je wat voorbeelden zien wat de 28-300 kan (icm met hier en daar wat nabewerking)

grt,

Chris.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 12:04:38 door chrizz »

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2011, 08:14:08 »
Kijk hier eens naar: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?board=9.0

Zelf ben ik bezig met een 50-200, kost ook niet zoveel (minder dan bovengenoemde).

Goed dat *istDL het weer goed doet!!

JohnnieS

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2011, 04:22:22 »
Mooi, dat de Istdl camera weer goed gerepareerd is. :good:
Kun je tenminste weer effe vooruit.
Misschien is het een goeie optie om eens te kijken voor een 2e camera erbij?
Zo hoef je dan niet meer te wisselen met de Lenzen.
En de prijzen voor de 2e hands vallen best wel mee hoor.
grt, JohnnieS :caffee:

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2011, 21:46:36 »
Het ligt er een beetje aan wat voor foto's je schiet maar als je in een stad loopt bijvoorbeeld dan is 17-70mm lens natuurlijk een mooi bereik en over het algemeen als je buiten loopt in de natuur heb je of de groothoek lens erop als je meer landschappen schiet of een tele voor de dieren.
Dus een 17-70 + 55-300 combinatie zal ook goed kunnen werken zonder dat je veel hoeft te wisselen of een comprimie moet maken.

De nieuwe DA18-135 is ook wel mooi maar persoonlijk vindt ik hem prijzig maar de lens kan lang genoeg wezen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2011, 21:35:50 »
Zo'n megazoom is altijd een compromis. Ik heb zelf de Tamron 18-250, maar die gebruik ik inderdaad voor de snellere kiekjes. Als het een must is om zo min mogelijk lenzen te wisselen, is dit misschien een goed idee. Pentax heeft deze zelf ook.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2011, 21:28:27 »
Tja, met een dergelijke zoomfactor wordt de kwaliteit in de uitersten er vaak niet beter op.
Als je gewoon "vakantiekiekjes" wilt schieten zal daar niets mis mee zijn, maar voor kwaliteitsfoto's zal een zoom met een dergelijk bereik minder zijn.
Het leven is nu eenmaal compromissen sluiten.

In ieder geval fijn om te horen dat je camera is gerepareerd!!

Groet
Edzo

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2011, 21:16:13 »
Tsja ik zou zeggen kijk eens in je fotostapel. Zitten daar veel foto's tussen die je ook niet anders had willen maken met een brandpunt beneden de 55mm dan is je probleem van het wisselen nog niet opgelost. Er zijn ook nog 18-200, 18-250 en 18-270mm lenzen. Voor enkele versies ervan een tijdje zoeken op marktplaats, maar de 18-200 is nog nieuw te krijgen. Wel een compromislens, maar ja geen wisselen voor de onderkant, vraag is of de tele dan nog goed bediend is.

Offline troepiaal

• Newbie
  • Geslacht: Vrouw
Op zoek naar een nieuwe telelens
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2011, 21:01:11 »
Na een aantal weken heb ik gelukkig mijn Istdl camera weer terug uit reparatie. En jawel hij doet het weer, super. Er waren wat contactjes los in de camera en hij heeft een kabeltje in de camera vervangen. Nu kan ik dus weer verder kijken naar iets nieuws en wel telelens.
Op dit moment gebruik ik heel veel mijn 100-300 lens van cosina. Ik ben hier zeer tevreden over maar ik zou graag een andere lens willen. Zeker ook omdat ik toch erg vaak moet wisselen als ik tijdens mijn vakantie de telelens erop heb zitten.
Ik ben dus internet aan het afspeuren naar een 28-300 of een 55-300 lens.
Mijn vraag is waar kan ik die het beste aanschaffen en waar moet ik op letten. Heeft iemand ervaring met een 28-300 lens.
Over de 55-300 heb ik hier op het forum al hele goede verhalen gehoord. Maar blijf ik dan niet met hetzelfde probleem zitten dat ik nog steeds veel moet wisselen van lens. Ik ga namelijk ook regelmatig op fototrip en je blijft dan wisselen van lens met mijn 100-300.

Graag jullie mening.

Nicolle