Auteur Topic: Lensprobleem, bodyprobleem of geen probleem  (gelezen 2658 keer)

asplx

• Gast
Re:Lensprobleem, bodyprobleem of geen probleem
« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2011, 13:53:04 »
Bovendien: als SR onder alle omstandigheden goed zou zijn, hadden ze je niet de keus gegeven het aan/uit te zetten  :evil:

Jan.

In principe met je eens, Jan.
Maar de functie lust wel wat batterij-energie, heb ik gemerkt
Toen ik de functie vergeten was uit te zetten, was de batterij aanmerkelijk sneller leeg...

Citaat
Alleen wanneer de foto is gemaakt en wazig is dan weet je dat er iets fout ging.
Maar de feedback hoeft niet ten alle tijden op te treden, je hebt alleen kans erop dus misschien zal je het nooit merken maar als van een setje een foto wazig is dan weet je waarom.

Dank je voor deze tip, Stefan.
weer wat geleerd...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2011, 13:57:03 door asplx »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2011, 13:53:04 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #19 Gepost op: 8 januari 2011, 12:31:01 »
Helaas kan je op je camera van die feedback niks zien.
Alleen wanneer de foto is gemaakt en wazig is dan weet je dat er iets fout ging.
Maar de feedback hoeft niet ten alle tijden op te treden, je hebt alleen kans erop dus misschien zal je het nooit merken maar als van een setje een foto wazig is dan weet je waarom.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2011, 11:59:12 »
Citaat
Bij foto's "uit de hand' doe je toch ook je best om niet te bewegen maar doe je toch SR aan ?
Het antwoord zit in "doe je toch ook je best", want je moet wel heel erg op een standbeeld lijken. De SR is er om juist die kleine bewegingen te ondervangen en een statief (een goede in elk geval) beweegt niet.
Stefan heeft het goed uitgelegd. Bij een microfoon hoor je dat er iets fout zit doordat de zaak gaat "rondzingen", dat enorme gepiep. Helaas kan je op je camera van die feedback niks zien.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

gnodde

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2011, 03:57:46 »
Bovendien: als SR onder alle omstandigheden goed zou zijn, hadden ze je niet de keus gegeven het aan/uit te zetten  :evil:

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2011, 22:26:04 »
Hoewel domme vragen niet bestaan vraag ik me toch of waarom of je SR UIT moet zetten wanneer je een statief gebruikt.
Bij foto's "uit de hand' doe je toch ook je best om niet te bewegen maar doe je toch SR aan ?

Wie legt het uit ?
Als de beweging zo weinig is om de SR niet te laten bewegen/werken heb je kans dat er een feedback stroom onstaat en dat die de SR laat bewegen, dus SR introduceer dan beweging.
De feedback is vergelijkbaar als je een microfoon bij een luidspreker houdt, daar moet je aan deken om het maar simpel te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2011, 12:28:50 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Harry Wubbels

• Senior Member
  • **
    • Harry Wubbels Foto
« Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2011, 22:16:24 »
hallo,

Hoewel domme vragen niet bestaan vraag ik me toch of waarom of je SR UIT moet zetten wanneer je een statief gebruikt.

Wie legt het uit ?
K3, K10D , Pentax DA 1:4 -5.8 55-300mm ED, Pentax DA 18-55 kitlens, Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4 macro HSM

Offline cootje1

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 7 januari 2011, 21:54:30 »
Ik had vooral last bij omstandigheden met weinig licht ( bewolkt en een half uur voor zonsondergang ) en dan ook nog op een statief met shake reduction aan dus naar alle waarschijnlijkheid is het mijn eigen stomme schuld geweest en had ik ( R.T.F.M) het boekje beter moeten lezen  >:(. De foto's bij meer licht midden op de dag zijn een stuk scherper. Het probleem is denk ik ook dat mijn Program A geen AF had en ik er teveel vanuit ga dat dat altijd vanzelf goed gaat. Dus beschouw ik het maar als een leermoment en wil ik iedereen bedanken voor alle adviezen. Mocht ik weer problemen krijgen met deze lens dan zal ik wel weer met vragen komen. Wat mij betreft mag er een slotje op.

met vriendelijke groet

Marc
,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 7 januari 2011, 19:43:19 »
Hoi,

ik heb de 17-70 ook en kan niet zeggen dat ik ooit noemenswaardige problemen met scherpstellen heb ondervonden, behalve dan bij avond opnamen.
Maar ik heb het idee dat geen enkele lens (zeker geen zoom) daar raad mee weet, dus dan stel je gewoon manueel scherp.

De 17-70 zit standaard op mijn toestel, dus daar maak ik de meeste foto's mee, maar ik herken het probleem dus helemaal niet.

Henk

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2011, 14:01:30 »
Zeer terechte opmerking, Ron.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2011, 13:25:49 »
Het is mij alleen niet helemaal helder bij hoe weinig licht er hier scherp gesteld wil worden.

Offline Pen10D

• Full Member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2011, 11:11:55 »
Ik heb deze lens nu een jaar in bezit en herken dat. Ik ben er mee terug geweest, want in het bereik na 60 mm wilden hij niet stoppen met scherpstellen. Dat werd verholpen, duurde wel meer dan een maand!
Maar het gevoel dat lang niet alles scherp altijd ken ik nog steeds.
Jos

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2011, 14:59:12 »
Het voordeel van de 17-70 is wel het Quick Shift systeem. K-x op AF.S, knop half indrukken, autofocus z'n werk laten doen en even met de hand controleren of je het er mee eens bent.
Ik heb de AF van de ontspanner af gehaald dus AF werkt alleen nog wanneer ik de AF knop indrukt.
Het grootste voordeel is dat je dan niet hoeft te wachten tot dat de AF klaar is met werken maar je kan meteen manueel scherp stellen en de ontspanner indrukken zonder dat de AF weer gaat zoeken.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2011, 14:44:56 »
Ik herken dit ook wel bij wat donkere contrastarme situaties. Ik ben alleen niet zeker of het aan de lens of de camera ligt. Mijn 35 mm lens heeft ook wel moeite in die zelfde omstandigheden hoor. Het voordeel van de 17-70 is wel het Quick Shift systeem. K-x op AF.S, knop half indrukken, autofocus z'n werk laten doen en even met de hand controleren of je het er mee eens bent.

Groet,
Hans H   
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2011, 13:34:37 »
Hoi een Lens (ontwerp)probleem.

Ik herken dit, vooral in de 70 mm stand van de DA17-70 blijft hij een beetje rond het scherptepunt pendelen en komt er niet uit, alleen een beetje terug zoomen of voor of achteruit bewegen helpt. Mijn analyse is dat de scherpstelslag zo achterlijk klein is dat hij bij elke verstelling van de kamera al weer uit het optimale scherpte gebied is.
Ik baal er verschrikkelijk van! In ieder geval is dit niet goed voor de AF snelheid, terwijl de korte scherpstelslag waarschijnlijk juist de AF snelheid moest opvoeren!

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2011, 12:28:15 »
AF houd ook van contrast dus het helpt als je daar op mikt.

De reden dat SR uit moet op statief is omdat er als de waarden van beweging niet hoog genoeg is om SR te laten bewegen dat er een soort van feedback loop kan optreden in de SR waardoor de sensor gaat bewegen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

elkim

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2011, 00:20:54 »
Mmm ik heb momenteel ook een 17-17 f/4 in huis deze heeft ook wat last van hunten bij het scherpstellen bij minder licht op m'n K5
ik heb deze zomer ook een 17-70 f/4 gehad (ik weet niet of het dezelfde was) ter test  op m'n K10 deze had er geen last van  ???
toch hebben objectieven soms vreemde gedragsstoornissen waar ik nog altijd niet helemaal aan uit kan.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2011, 23:49:35 »
Weet niet of de K-m hetzelfde werkt als de K-x maar bij de K-x wordt de SR automatisch uitgezet als je een ontspanningsvertraging instelt. Daar maak ik zelf regelmatig gebruik van als ik een statief gebruik want ook al werk je vanaf een statief je zal toch de sluiterknop moeten indrukken. Als je dat net even te ruw doet zal de camera en het statief licht bewegen en dat zie je terug in je foto's. Bij het gebruik maken van een ontspanningsvertraging is ten eerste de SR al uit (bij de K-x) en ten tweede krijgen camera en statief de tijd om weer tot volledige stilstand te komen.

Bij een hoger model kan je een cable release gebruiken waarbij je helemaal niet in aanraking hoeft te komen met de camera als je de sluiterknop wilt gebruiken. Bij de K-m kan je dat oplossen met een infrarood afstandsbediening.

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2011, 23:24:44 »
Op statief is het inschakelen van SR af te raden, temzij het flink waait.
Verder kan de lichtsterkte van je objectief een rol spelen. De AF-sensor heeft nou eenmaal een bepaalde minimum hoeveelheid licht nodig om te kunnen functioneren. Hoe lichtsterke je objectief, des te minder last van onscherpte door de AF.
Ter vergelijiking: Als je handmatig scherpstelt, gaat dat gemakkelijker bij veel licht in je zoekerbeeld.
Daarom wordt een diafragma ook pas gesloten ná het scherpstellen, maar uiteraard vóór de opname.
Je stelt dus altijd scherp met geopend diafragma.... Dur gaat enige logica van uit, hoor....  ;)

Groeten,
Ruurd

newmikey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2011, 21:28:41 »
.... ze soms echt niet scherp zijn terwijl ik onder de 1/60 sec. altijd een statief gebruik. ...

Je geeft zelf al de reden op! Let op: bij gebruik van statief altijd de SR uitzetten.

Offline cootje1

• Senior Member
  • **
Lensprobleem, bodyprobleem of geen probleem
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2011, 21:12:06 »
Ik heb een tijdje geleden een DA 17-70 f4 sdm aangeschaft en nu heb ik het volgende probleem. Heel af en toe heeft deze lens moeite met scherpstellen en dan vooral bij wat weinig licht (veel bewolking en dergelijke). Het toestel is een K-m, dit is een voorloper van de K-x, ik heb de autofocus ingesteld op spotmeting in het midden van het beeld. Voor mijn gevoel had de DA 18-55 AL hier minder last van, maar dat is zoals gezegd maar een gevoel. Kan het zijn dat de body toch wat moeite heeft met sdm ondanks dat hij daar wel geschikt voor is of ligt dit echt puur aan de lens. Het valt me vooral op bij landschapsfoto's dat als ik thuis kom en de bestanden bekijk ze soms echt niet scherp zijn terwijl ik onder de 1/60 sec. altijd een statief gebruik. Nu gebruik ik ook autobracket met stappen van 0,7 zou het toestel dan mischien de Shake Reduction uitzetten ofzo, ik snap er niets van de ene foto is haarscherp en anderen weer totaal niet en ook nog willekeurig. :( wie het weet mag het zeggen.

met vriendelijke groet

Marc
,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm