Auteur Topic: R-Strap van Blackrapid  (gelezen 6812 keer)

Dennis_S

• Gast
Re:R-Strap van Blackrapid
« Reactie #19 Gepost op: 22 december 2009, 16:31:58 »
Ik heb de R-Strap al een keer eerder gezien en heb er toen ook wat reviews over gelezen. Maar wat mij toen ook tegen hield (na de prijs) was dat de metalen ring tegen de camera aan krast. Is dat met de nieuwe versie ook het geval?
Is dit ook niet diefstal gevoelig? Want het hangt op je rug/zij en ik zie dat je een ring open moet doen om hem te bevestigen aan de R-Strap.

Wat ik ook een nadeel vind, is dat wanneer je met je statief wilt fotograferen, je de R-Strap niet kan gebruiken. Want dat gaat niet samen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 22 december 2009, 16:31:58 »

macsterdam

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2009, 23:10:54 »
Het lastigste zal zijn leren vertrouwen op de riem. Met name in het begin zal je waarschijnlijk 100.000 keer de bevestiging controleren, en extreem voorzichtig zijn nergens tegenaan te botsen. Dit gevoel verdwijnt na een aantal keren dragen, hoor, en vanaf dat moment 'hangt' je camera er gewoon, klaar om te schieten. Echt ideaal!!

Mogelijke tip: ik spuit het metalen bevestigingsdeel zo nu en dan in met WD-40. Houdt de riem lekker stil.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2009, 23:02:13 »
Waarom ik twijfel: hoe gedraagt de strap zich over een dikke trui en dikke jas, en belangrijker, ik gebruik ook wel een monopod... en als ik het goed begrepen heb, kan je niet tegelijk monopod/statief gebruiken en de R-Strap...

VVO, hoe zijn jouw ervaringen?

Ik ga het voor je uitproberen deze week. De r-strap is gemakkelijk verstelbaar. Ik verstel dus aan de hand van de kleding die ik aan heb.
Monopod en de r-strap lijkt mij niet te doen eerlijk gezegd.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2009, 20:10:40 »
Ik twijfel nog steeds... Ik loop de laatste tijd steeds meer met de camera gewoon in mijn hand :) Is wel eng: vallen is dan echt vallen..

Waarom ik twijfel: hoe gedraagt de strap zich over een dikke trui en dikke jas, en belangrijker, ik gebruik ook wel een monopod... en als ik het goed begrepen heb, kan je niet tegelijk monopod/statief gebruiken en de R-Strap...

VVO, hoe zijn jouw ervaringen?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Khashoggi

• Junior Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2009, 19:56:10 »
Ziet er zeker praktisch uit. Maar inderdaad, het is een boel geld, die me toch een wat terughoudende houding geeft.

Maar misschien is de sun-sniper inderdaad een alternatief. Alhoewel deze niet veel goedkoper is. Jammer dat ik de komende tijd weinig in Utrecht ben, anders had ik er nog naar kunnen zoeken en even uitproberen.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2009, 13:39:10 »
Ik heb inmiddels ook een r-strap in mijn bezit. De nieuwe versie heeft een verbeterd snap-on systeem. Los schieten is niet meer aan de orde voor zover ik kan bekijken.

Moet nog erg wennen aan het lopen op deze manier. Is wel handig, maar ik heb steeds het idee dat mijn camera ergens tegenaan gaat stoten. Zit meer tussen mijn oren dan dat het geval is natuurlijk.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

macsterdam

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2009, 10:01:17 »
Zelf heb ik ook overwogen om de r-strap aan te schaffen, maar als je gaat lezen inde diverse fora kom je nogal regelmatig tegen dat de r-strap regelmatig losschiet. Niet heel fijn als je camera's ineens kapot op de grond ligt.

Nu is er een ander alternatief, de sun-sniper. Ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de r-strap, maar met een stevigere sluiting.
Inmiddels heb ik deze riem een kleine drie maanden, en heb 'm een paar keer per week om terwijl ik door de stad scheur op m'n fiets (amsterdam). De riem zit stevig en comfortabel, en door de manier waarop hij gemaakt is heb je altijd direct je camera bij de hand. Echt een aanrader!

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
Re: R-Strap van Blackrapid
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2009, 14:53:26 »
die zijn toch niet hetzelfde.

bij de r-strap blijft je strap op dezelfde plek en schuift dus alleen de camera omhoog.

ik heb zelf een langere strap van de combi (zachte padding) zodat ik de camera op mijn zij heb hangen.

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 29 september 2009, 14:53:56 door yester »
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

patrick91

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2009, 05:24:21 »
Wat ben je vroeg op joh :)

Strap van zoom... nah.. pentax erop is toch wel leuker :)
Ga je linkje eens bekijken!

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2009, 05:22:12 »
Kijk ook eens naar straps van OPTECH http://optechusa.com/

Eerst uitzoeken welke je wil hebben en dan via ebay even kijken naar een mooie prijs. Uit mijn hoofd heb ik iets van 30, 35 euro betaald.
Scheelt gevoelsmatig echt een hele boel!

Overigens, vaak zijn er op beurzen (binnenkort ZOOM in de jaarbeurs) vaak dit soort straps met een logo van een winkel voor een kleine prijs. Op mijn K10D zit een strap met ZOOM.NL, ook gemaakt door optech :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

patrick91

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2009, 21:41:57 »
Iedere keer als ik de naam rainking lees moet ik weer aan dat heerlijke nummer denken! (voor de niet kenners, rainking is een nummer van de band counting crows).
Maar dit terzijde.

De standaard draagriem is niet geweldig trouwens, beetje dun, weinig comfort.. maar de k7 is niet zo zwaar als de 20 dus het gaat wel maar een iets bredere band met zacht stukje zou voor mij al fijn zijn.. de dure strap is voor mij geen noodzaak..

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2009, 10:06:15 »
Voor degen die niet zoveel geld uit willen geven.
Google maar eens op "DIY R strap" of iets dergelijks.
Er zijn genoeg doe het zelf alternatieven.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een gewone maar wel lange riem....
Cees

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2009, 00:17:31 »
ziet er wel interessant uit. het is wel de manier waarop ik mijn camera draag en gebruik.

de prijs vind ik wat aan de hoge kant maar wie weet als ik het ergens kan uitproberen ben ik miss wel verkocht.

@rainking  wat ik uit de filmpjes kan opmaken zit het verschil in de schouderstrap. bij de r5 heb je naast 1 opbergvak in de strap nog  een extra "flap" met  opbergruimte en een houder voor mobiel/walkie talkie/gps. op de foto de winkel zie je die flap duidelijk.

gr jos
« Laatst bewerkt op: 27 september 2009, 00:18:48 door yester »
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2009, 00:05:55 »
@Rainking: goedkoop is het zeker niet, maar als je veel met een zware lens rond loopt te zeulen is het wel een uitkomst. Stel je de normale draagriem voor met op de camera een flinke toeter; gewoon om je nek rondwandelen is redelijk onpraktisch en het gaat in je nek trekken. Schuin over de schouder loopt het al beter, maar dan steekt de lens weer ver naar buiten. De R-Strap zit vast middels een soort bout aan de onderkant van de camera (of gondel)waaraan de riem vastzit en kan helemaal rond draaien. De camera draag je dan ondersteboven. Pak je de camera, dan schuift het bevestigingspunt mee omhoog aan de riem -> riem (en ook schouderstuk) verschuift dus niet. Je moet het eigenlijk gewoon eens zien!
Zestig/zeventig euro is inderdaad wel een boel geld, maar alsl je veel rondloopt met een Pentax 60-250mm, Sigma 70-200mm of nog groter en zwaarder, dan is dit wel een overweging waard.

« Laatst bewerkt op: 27 september 2009, 00:09:38 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

patrick91

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2009, 23:54:32 »
Ik vind het ook een sloot geld voor een riem.. het ziet er dan wel weer handig uit.. daar maken ze qua prijs gebruik van :)

Offline Rainking

• Full Member
  • *
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2009, 23:26:33 »
Ja ik had hem ook al gezien bij de winkel.nl. Maar snap niet helemaal wat het verschil  is tussen de rs 4 en rs  5. Moet zeggen dat ik 6 tot 7 tientjes wel veel geld vindt voor een relatief simpel riempje.
Pentax K20D, D-BG2,
Pentax smc DA 55 mm f/1.4 SDM, DA smc 16-45, DA smc 55-300, Pentax AF-540 FGZ, Benro en Berlebach Uni 7.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2009, 21:14:47 »
Ziet er wel handig uit.

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2009, 18:46:22 »
hoi carel, dat is zeker een handige camera riem.De 60-250mm is best onhandig zo aan de camera.Ga binnenkort ook even een kijkje nemen bij dewinkel. ;)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
R-Strap van Blackrapid
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2009, 16:12:10 »
Ik ging vandaag even langs de winkel van Dewinkel.nl.  :)
Jan (de eigenaar van Dewinkel) demonstreerde me een geheel nieuw type, heel handige en innovatieve camera riem. De R-Strap van Blackrapid.
Vooral als grote zware lenzen hebt is dit een superhandige uitvinding, draagt veel comfortabeler dan een normale camera riem en zit nooit in de weg.
Het is misschien moeilijk uit te leggen zo, maar het is zeker de moeite waard om eens naar te kijken.
Bij Dewinkel zijn deze R-Straps te koop vanaf €59,95. Er zijn ook dubbele types, dan kan je 2 camera's tegelijk dragen. Op onderstaand linkje is meer info te vinden en bij diverse uitvoeringen zijn ook YouTube demonstratiefilmpjes te bekijken.

Klik hier voor info over de R-Straps bij Dewinkel.

Website van de fabrikant: http://www.blackrapid.com/

Carel
« Laatst bewerkt op: 26 september 2009, 16:13:07 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1