Welke sfeer had je voor ogen? Ik neem aan dat je een bepaald beeld had van wat je wilde gaan schieten.Ik lees dat je full power op de flitsers heb gezet? Waarom?
De sfeer: achtergrond donker, speler goed verlicht, en het balletje, en de tafel + netje natuurlijk ook zichtbaar, maar niet te opdringerig. De aktie moet er wat uitkomen, maar dat doet het m.i. al, als het balletje wat bewegingsonscherpte heeft.
Full power: omdat ik meende daarmee het omgevingslicht (TL-verlichting van de gymzaal) goed te onderdrukken. Maar blijkbaar verlichtten de flitsers ook de achtergrond nog mee. Ik besef trouwens bij het schrijven van deze reactie pas, dat ik de flitsers ook nog in de 100mm zoom-stand had staan (dat maakt het licht denk ik nog harder dan wanneer ik de groothoekstand had gebruikt?).
Ook de achtergrond is storend vind ik persoonlijk. Ik vind dat de achtergrond zo donker mogelijk moet zijn om de actie eruit te laten springen.
Bij mijn sportfoto's gebruik ik vaak een crossopstelling (links / rechts) met softboxen. Indien nodig nog een flash (bare of met modifier) van voren.
Donkere achtergrond, dat wil ik ook.
En aan softboxen heb ik ook al gedacht. Ik beschik nu alleen nog maar over shoot-through paraplu's, maar die spreiden, vrees ik, het licht te veel, waardoor de achtergrond niet donker zal worden.
En de maat van de softboxen? Die kleine opzet-dingetjes (20cm of zoiets) doen denk ik niet veel, dus ik zal minimaal naar 40x40cm moeten? Dat wordt weer geld uitgeven.... En maatregelen om het licht van de achtergrond weg te houden? Of bedoel je, dat de softboxen op dezelfde hoogte als de speler staan?
En flits van voren: ik heb de beschikking over 2 trigger-ontvangers. Wat wèl zou kunnen is een on-camera flitser en de twee softbox-flitsers laten werken als (optische) slaves.
Sluitertijd zet ik zo hoog mogelijk (1/250 op de D700) en een diafragma tussen f6.3 en f8.
Bij Pentax is de kortste sync-tijd 1/180 sec., maar met mijn K-x betekent dat 1/160 sec. En waarom het diafragma niet nog wat meer knijpen? De speler beweegt toch altijd wel wat en zou zomaar uit het scherpstelpunt kunnen verdwijnen. Dat risico is kleiner met een wat meer gekepen diafragma.
Jan.