Auteur Topic: Hema "Always Ready" NiMH-batterijen  (gelezen 10821 keer)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
Re:Hema "Always Ready" NiMH-batterijen
« Reactie #27 Gepost op: 5 februari 2011, 14:10:10 »
Valt me overigens niks tegen van de Hema batterijen. Bedankt voor het testje!

Gr. Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 5 februari 2011, 14:10:10 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 5 februari 2011, 10:45:05 »
Mooie test en de echte ladingsspanning van een batterij kun je niet meten?

gnodde

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 5 februari 2011, 06:52:50 »
Zo, ik heb zowel de Hema Always Ready, als de Eneloop batterijen 73 dagen laten liggen, om te zien, of ze inderdaad hun lading een beetje vast willen houden. Nu heb ik beide sets ontladen, en daarbij gekeken hoeveel lading er nog in zat.
De resultaten:

Hema Always Ready:
  • Capaciteit vlgs. fabriek: 2100mAh
  • Gemeten capaciteit: 2245 - 2415mAh, gemiddeld: 2300mAh
  • Lading na 73 dagen: 1920 - 1980mAh, gemiddeld: 1950mAh = 84,8%

Eneloop:
  • Capaciteit vlgs. fabriek: (minimaal) 1900mAh
  • Gemeten capaciteit: 2165 - 2250mAh, gemiddeld: 2200mAh
  • Lading na 73 dagen: 1870 - 1910mAh, gemiddeld: 1900mAh = 86,4%

Het lijkt er dus op, dat de eneloops de lading iets beter vasthouden dan de Hema, maar de Always Ready batterijen van de Hema hebben een wat hogere capaciteit.
Ik stel dus voor het op een gelijkspel te houden, ook gezien de geringe verschillen.

Nog een kanttekening: ik heb de oorspronkelijke capaciteit gemeten bij het opladen. Dat is dus niet de echte waarde van die capaciteit, omdat bij het opladen een deel van de energie verloren gaat aan warmte. De capaciteit van beide modellen zal dus wat lager liggen dan in mijn opgave.

Jan.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2011, 06:56:38 door gnodde »

gnodde

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 5 december 2010, 22:33:39 »
Ik zag het vandaag pas, maar op de verpakking van de Hema Always Ready batterijen (ik kreeg er nog wat van de sint) staat inderdaad, dat ze na een jaar nog 85% van hun lading hebben (met, in kleine lettertjes, daarbij: afhankelijk van laad- en bewaarcondities).

Jan.

gnodde

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 4 december 2010, 23:23:40 »
Jan , ik vermoed wel dat het aantal mAh die jou lader aangeeft iets afwijkt met wat de accu werkelijk opslaat.
een gedeelte van de toegevoerde stroom wordt niet opgeslagen in de accu's maar direct omgezet in warmte tijdens het laden.

Daar heb je helemaal gelijk in. Daar heb ik ook al aan gedacht.

Jan.

ArjanvH

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 4 december 2010, 22:50:47 »
Jan , ik vermoed wel dat het aantal mAh die jou lader aangeeft iets afwijkt met wat de accu werkelijk opslaat.
een gedeelte van de toegevoerde stroom wordt niet opgeslagen in de accu's maar direct omgezet in warmte tijdens het laden.

Dus die 2200 mAh bij een 1900 uitvoering zal in werkelijkheid iets lager zijn.

Wel een leuk ladertje, ik denk dat er komende week een bestellinkje richting conrad gaat

gnodde

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 24 november 2010, 22:04:29 »
Check dus maar waar ze vandaan komen: als het China is zijn het op zeker geen Eneloops met een andere naam!!!!!!!!!

Daar ga ik sws niet vanuit, o.a. vanwege het andere gedrag (capaciteit, gedrag na diep-ontlading). Maar ik ben dan ook geen blind aanhanger van alleen maar Eneloop. De tijd schrijdt voort en andere firma's zijn intussen echt wel achter het geheim van de eneloops gekomen, en hebben misschien zelfs wel verbeteringen aangebracht. M.a.w. het hoeven van mij niet speciaal eneloops te zijn. Beter mag ook  :D ;)

Jan.

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #20 Gepost op: 24 november 2010, 21:53:14 »
Er is 1 ding aan de Eneloops erg interessant: MADE IN JAPAN!!!!!!!!!!!!!

Ik heb niet de indruk dat japanners voor een verkoopprijs van 9,95 4 batterijen gaan leveren.

Check dus maar waar ze vandaan komen: als het China is zijn het op zeker geen Eneloops met een andere naam!!!!!!!!!

hansli

Net effe nagekeken en op mijn Sanyo Eneloop batterijen staat Made in Japan, kostprijs voor een setje van 4 stuks = € 7,95,-  ;)

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 24 november 2010, 21:49:58 »
Maar natuurlijk: met m'n Voltcraft IPC-1 lader. Daarmee eerst de batterijen ontladen, en daarna weer opgeladen. De lader houdt netjes bij wat-ie er aan stroom "instopt" (tijd x stroomsterkte), en zodoende is de capaciteit aan het eind van het laadproces prima af te lezen.
En, als extra gegeven: ontladen met 250mA en laden met 500mA.

Er blijft natuurlijk altijd discussie mogelijk over de vraag: wanneer is een batterij leeg (en zelfs over: wanneer istie vol). Maar nu ik het vergelijkenderwijs doe (Hema en Eneloop) ondervinden beide partijen dezelfde voor- en/of nadelen van mijn meetmethode.

Jan.

Oké, persoonlijk ken ik deze lader niet want zelf maak ik hiervoor gebruik van een Powerex MH-C9000.
Onlangs heb ik 2 (twee) 2300mAh herlaadbare batterijen van den Aldi aan een Break-In onderworpen, resultaten:

1832mAh
1881mAh

op zich niet zo spectaculair maar als je weet dat deze batterijen zo'n +- 8 jaar oud zijn
vindt ik dit op zich zeker geen beschamend resultaat.

Nog een leuke informatieve tabel voor laden/ontladen:

Citaat
What are the recommended charging and discharging current for my battery?

The recommended charging current is 0.5C, or 0.5 times the battery capacity. The recommended discharging current is 0.25C, or 0.25C times the battery capacity. Here are some settings for common batteries:

2700mAh Charge: 1300mA Discharge: 700mA

2650mAh Charge: 1300mA Discharge: 700mA

2500mAh Charge: 1200mA Discharge: 600mA

2300mAh Charge: 1100mA Discharge: 600mA

2200mAh Charge: 1100mA Discharge: 600mA

2100mAh Charge: 1000mA Discharge: 500mA

2000mAh Charge: 1000mA Discharge: 500mA

1000mAh Charge: 500mA Discharge: 200mA

900mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA

850mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA

800mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA

700mAh Charge: 300mA Discharge: 200mA

650mAh Charge: 300mA Discharge: 200mA

600mAh Charge: 300mA Discharge: 200mA

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #18 Gepost op: 24 november 2010, 20:00:23 »
Er is 1 ding aan de Eneloops erg interessant: MADE IN JAPAN!!!!!!!!!!!!!

Ik heb niet de indruk dat japanners voor een verkoopprijs van 9,95 4 batterijen gaan leveren.

hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

gnodde

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 24 november 2010, 16:50:36 »
Ik ben niet heel technisch onderlegd wat betreft elektra, maar kun je het niet beter meten met een multimeter?

Nee, want het bepalen of een batterij leeg is, gebeurt door een zgn. delta-V methode. Gedurende een zeer korte tijd wordt de batterij belast, en zowel de onbelaste als de belaste spanning worden gemeten en met elkaar vergeleken. Als het verschil tussen die twee te groot is, wordt de batterij "tot ledig verklaard". Bij het gedurende langere tijd belasten spelen andere factoren (bv. het warm worden bij het belasten) een storende rol. In feite wordt op een dynamische manier de inwendige weerstand van de batterij gemeten in samenhang met de spanning.
Het meten van de spanning alleen, belast of onbelast, is veeeel te onnauwkeurig.

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2010, 16:31:42 »
Nee, dat is weinig zinvol, Sentinel.

Een multimeter vormt voor een voedingsbron geen belasting, d.w.z. dat de gevraagfde stroom dermate laag is, dat die als belasting kan worden verwaarloosd.
De gebruiks-stroom is veele malen groter en daarmee de belasting ook en daar gaat het in de praktijk om.
De moderne acculaders zijn instaat zowel de laadstroom als de last-stroom te meten en te middelen.
Bovendien wordt een accu meerdere malen geladen en ontladen om de capaciteit te kunnen bepalen.
Daar had je vroeger dagen voor nodig, tegenwoordig gaat dat in - bijna - no time.

Om  je een rekenvoorbeeld te geven:
En moderne multimeter vraagt ongeveer 1 micro-ampere om te kunnen meten.
Heb je een accu van 2700 mAh, dan heeft die een ontlaadtijd van 2.700 x 1.000.000 uren om de batterij helemaal leeg te trekken. Dat is globaal genomen 1.110.000 x 24 uur en ik heb zo het vage vermoeden, dat jij - en veeeele anderen - helemaal geen zin hebben, om daar op te wachten... :D Ik zeker niet.

Je kunt wel heel wat postings plaatsen op het forum in die tussentijd,...
Of foto's, die je in die tussentijd hebt gemaakt, natuurlijk... :cheer:

Groeten,
Ruurd

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2010, 15:21:09 »
Ik ben niet heel technisch onderlegd wat betreft elektra, maar kun je het niet beter meten met een multimeter?

Lijkt mij nauwkeuriger werken dan de gegevens die worden getoond op een oplader.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

gnodde

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2010, 23:44:09 »
Mooie resultaten Jan maar euh... kan je er misschien ook effe bij vermelden waarmee jij de batterijen capaciteit hebt getest?

Maar natuurlijk: met m'n Voltcraft IPC-1 lader. Daarmee eerst de batterijen ontladen, en daarna weer opgeladen. De lader houdt netjes bij wat-ie er aan stroom "instopt" (tijd x stroomsterkte), en zodoende is de capaciteit aan het eind van het laadproces prima af te lezen.
En, als extra gegeven: ontladen met 250mA en laden met 500mA.

Er blijft natuurlijk altijd discussie mogelijk over de vraag: wanneer is een batterij leeg (en zelfs over: wanneer istie vol). Maar nu ik het vergelijkenderwijs doe (Hema en Eneloop) ondervinden beide partijen dezelfde voor- en/of nadelen van mijn meetmethode.

Jan.

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2010, 23:25:49 »
Mooie resultaten Jan maar euh... kan je er misschien ook effe bij vermelden waarmee jij de batterijen capaciteit hebt getest?

gnodde

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2010, 20:40:46 »
Ik heb intussen ook 4 eneloops aan een eerste test onderworpen. Ondanks een opgave (gedrukt op de batterij) van "minimaal 1900mAh" kwam ik uit op gemiddeld zo'n 2200mAh en een minimum van 2165mAh.
Wat me wèl opviel, was dat de eneloops, nadat ze diep ontladen waren, bij een eerste keer laden niet verder kwamen dan zo'n 500mAh ("Diep ontladen" kan gebeuren als je ze te lang in een apparaat laat zitten, dat stiekum, ook in de uit-stand, stroom gebruikt) . Echter: één keer "normaal" ontladen en weer opladen bracht ze snel weer tot de oude capaciteit.
Deze laatste test heb ik bij 2 van de 4 eneloops gedaan.
De twee op deze manier geteste Hema batterijen vertoonden dit verschijnsel niet.

Voorlopig scoren zowel de Hema batterijen als de Eneloops boven verwachting (grotere capaciteit dan opgegeven).

Jan.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2010, 19:09:21 »
Jan,

Ben ook benieuwd naar je gebruikerstest!
De HEMA zit hier in het dorp, dus als ze net zo goed zijn als de Eneloops is dat toch een stukje handiger halen, zonder verzendkosten en weer naar het dorp omdat de postbode het pakketje niet in de brievenbus kan krijgen, of wil krijgen  ;). Nadat onze TNT pakjesbezorger alles steeds onbeheerd een hele dag voor de deur liet staan hebben we wat woorden met het plaatselijke TNT agentschap. Een boek van BOL.com kan nu immers niet goed tegen een dag regen en die muppet zal je nieuwe nieuwe K5 zo voor de deur stallen.......... :evil: :evil:
Dan is die andere pakjesbezorger toch wat netter opgevoed, die duwt het tenminste nog door de schoorsteen en legt het in je schoen!  ;D

Ik heb nog oude HEMA batterijen en die bevallen zeer slecht, maar dat doen de andere merken die ik in mijn oude snelladers heb geladen ook. Dat zal dan meer aan de laders hebben gelegen dan aan de batterijen.

Groet
Edzo

Offline kraayke

• Pentaxian
  • **
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2010, 18:57:58 »
Ik volg dit topic met jullie mee
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2010, 18:18:09 »
Toch heel interessant om een vergelijkend testje te gaan maken Jan...  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

gnodde

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2010, 12:18:23 »
Zal toch nauwelijks een rol spelen voor mensen die hun inkooptips via een forum krijgen  ;)

Wat wèl een rol kan spelen, is, dat batterijen met kleine zelfontlading blijkbaar meer gemeengoed gaan worden. Dat zal de prijzen mogelijk nog wat gaan drukken.

Jan.

gnodde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2010, 12:14:03 »
Heb je ook wel eens eneloops nagemeten? Leuk dat jij batterijen koopt om ze te bewaren. Eigenlijk zou je ze een maand f 6 moeten bewaren en er een setje van de aldi en eneloops naast moeten leggen.

Een maand of 6 duurt me te lang, maar ik doe nu dezelfde test ook met 4 eneloops (de "plaatselijke" Aldi -6km rijden- kon mijn geen batterijen meer leveren).

Jan.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2010, 09:54:20 »
(het via internet kopen is voor veel mensen toch nog een probleem).
Zal toch nauwelijks een rol spelen voor mensen die hun inkooptips via een forum krijgen  ;)

Ook kun je ze, in geval van haast, sneller in huis hebben (niet wachten tot ze bezorgd worden).
Mijn bestellingen van NKON zijn vrijwel altijd de volgende dag binnen. Maar ja, met sneeuw en stakingen op komst weet je het ook weer niet zo zeker.  :evil:

PS: om vragen voor te zijn waarom ik zo vaak bij NKON bestel: voor mensen voor wie het kopen via internet een probleem is  ;D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

gnodde

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2010, 09:34:40 »
Dubbel zo duur als die van de Aldi, die ook goed voldoen.

Maar wel altijd verkrijgbaar, terwijl je bij de Aldi moet wachten tot er weer eens een aanbieding is.  Bovendien hebben de accuutjes van de Aldi nog een flinke zelfontlading (zijn meer te vergelijken met "gewone" NiMH batterijen).

en ook duurder dan " echte" Eneloops. Is na te gaan waar de HEMA de batterijen vandaan haalt? Ik ga er tenminste van uit dat ze die niet zelf maken  ::)

Dat "duurder" hangt erg af van waar je ze koopt. Eneloops bij Conrad zijn duurder, maar bij Nkon goedkoper. Voordeel van de Hema is, dat ze wat eenvoudiger voor Sinterklaas te vragen zijn, vanwege de eenvoudiger verkrijgbaarheid (het via internet kopen is voor veel mensen toch nog een probleem). Ook kun je ze, in geval van haast, sneller in huis hebben (niet wachten tot ze bezorgd worden).
Ja, alle nadeeluh hebbe voordeluh  ;)
En waar de Hema die batterijen vandaan haalt... Ik zou het niet weten, en dat soort informatie is vaak moeilijk te krijgen. Maar wat me wel aanspreekt, is dat de Hema probeert maatschappelijk verantwoord te werken, zie http://www.hema.nl/upload/FootersTop/OverHEMA/mvoNL.pdf

Jan.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2010, 09:41:40 door gnodde »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2010, 09:26:44 »
Heb je ook wel eens eneloops nagemeten? Leuk dat jij batterijen koopt om ze te bewaren. Eigenlijk zou je ze een maand f 6 moeten bewaren en er een setje van de aldi en eneloops naast moeten leggen.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2010, 09:02:24 »
en ook duurder dan " echte" Eneloops. Is na te gaan waar de HEMA de batterijen vandaan haalt? Ik ga er tenminste van uit dat ze die niet zelf maken  ::)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams